Met de soepele loop van de moderne motoren moest m'n BR-81 uit het startpakket waar het allemaal mee begon er ook maar eens aan geloven. Ik twijfel nog of ik ga upgraden naar een 5* motor maar er komt in ieder geval een lokpilot in en een permanent magneet. Dus vandaag maar eens begonnen met het uitelkaar halen en schoonmaken.
Eerst maar eens de kap verwijderen om de binnenkant te kunnen benaderen. Zoals te zien nog helemaal standaard met kleine schijfcollector motor en delta decoder.
Als eerste heb ik de lampjes en de koolborstels verwijderd.
De eerste draden die ik los heb gesoldeerd waren de blauwe en groene naar de veldspoel. Vervolgens heb ik de draad die van de veldspoel naar het motorschild gaat los gesoldeerd gevolgd door zwarte draad met de ontstoorspoel. Als je de veldspoel wilt blijven gebruiken hoef je de draad die van de veldspoel naar het motorschild gaat niet los te halen.
Vervolgens heb ik de clipjes van de lamp fittingen gehaald en de draden los gesoldeerd.
Daarna de condensator van het motorschild en de bruine draad van de ground clip los gesoldeerd.
Nu is de hele motor vrij van draden en kun je deze uitelkaar halen door de twee schroefjes los te draaien. Ik heb de condensator aan de 'ground clip' achter de schroef laten zitten. Deze kreeg ik ook niet los gesoldeerd dus ik vermoed dat deze gepuntlast zit?
Vervolgens heb ik de sleper verwijderd. Je hebt nu meerdere opties met betrekking tot de rode draad die naar de sleper gaat. Je kunt de rode draad van de delta decoder los solderen. Daarnaast heb je de mogelijkheid om hem gewoon door te knippen ergens in het midden. Optie drie is het 'contact stripje' onder de loc los te solderen. Ik ben hier voor gegaan. De draad van de nieuwe decoder soldeer ik weer rechtstreeks aan dit stripje.
Nu kun je de decoder uit de plastic houder klikken. Ik heb ook meteen de plastic houder verwijderd. Moet nog even kijken hoe het uitkomt met de nieuwe decoder of deze er weer in komt of niet. Het schroefje van de houder heb ik weer in de loc gedraaid zodat ik deze niet kwijt raak.
Nu kan het schoonmaken beginnen. Ik weet nog niet wat ik met de lamp fittingen ga doen maar ik heb in ieder geval eerst het gedeelte waar de draden er aan zaten gesoldeerd schoongemaakt met een tin zuiger en ze voorzien van een klein beetje nieuwe tin om een nette schone plek achter te laten mochten er weer draden aan komen.
Mocht je de motor alleen gaan opwaarderen met een permanent magneet dan is het raadzaam om het motorschild ook gelijk schoon te maken. Na het los solderen van de draden en de condensator blijven er vaak lelijke puntige klodders tin achter. Dit heb ik schoongemaakt door eerst met een tin zuiger alle tin weg te halen en daarna een klein beetje nieuwe tin op de lipjes te doen.
Nu kon worden begonnen met het schoonmaken van de wielen e.d. Na de nodige jaren gebruik waren de tandwielen pikzwart en zaten er het nodige stof om de asjes van de wielen. De voorste wielen konde niet eens meer zijdelinks heen en weer zo veel troep zat er tussen. Dus eerst de koppelingen losgeschroeft en de lok in bakje met ongeveer 3-4mm wasbenzine gezet en hem daar in heen en weer 'gereden'. Binnen seconden is de wasbenzine pikzwart. Vervolgens met wattenstaafjes de tandwielen gepoetst. Daarna met een pincet al het stof van de asjes geplukt. Daarna de lok nog een keer nagespoeld met schone wasbenzine en laten drogen op de vensterbank bij de verwarming. Nu zien de tandwielen en wielen zelf er weer uit als nieuw! Op de lok zelf blijft een beetje een bruinige waas achter van de wasbenzine. Dit is er gemakkelijk met een stofdoek o.i.d. af te wrijven.
De nieuwe decoder heb ik nog niet gekocht. Ik denk dat ik de motor ook ga vervangen voor een 5* trommel collector motor. Hiervoor ga ik de onderdelen gebruiken zoals aangegeven in
dit topic. De sleper wordt ook gelijk vervangen voor een nieuwe.
Wordt vervolgd!