Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Nog een BR-81 ombouw projectje

Gestart door AlexH zondag 23 januari 2011, 16:16:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nog een BR-81 ombouw projectje
Met de soepele loop van de moderne motoren moest m'n BR-81 uit het startpakket waar het allemaal mee begon er ook maar eens aan geloven. Ik twijfel nog of ik ga upgraden naar een 5* motor maar er komt in ieder geval een lokpilot in en een permanent magneet. Dus vandaag maar eens begonnen met het uitelkaar halen en schoonmaken.

Eerst maar eens de kap verwijderen om de binnenkant te kunnen benaderen. Zoals te zien nog helemaal standaard met kleine schijfcollector motor en delta decoder.


Als eerste heb ik de lampjes en de koolborstels verwijderd.


De eerste draden die ik los heb gesoldeerd waren de blauwe en groene naar de veldspoel. Vervolgens heb ik de draad die van de veldspoel naar het motorschild gaat los gesoldeerd gevolgd door zwarte draad met de ontstoorspoel. Als je de veldspoel wilt blijven gebruiken hoef je de draad die van de veldspoel naar het motorschild gaat niet los te halen.


Vervolgens heb ik de clipjes van de lamp fittingen gehaald en de draden los gesoldeerd.


Daarna de condensator van het motorschild en de bruine draad van de ground clip los gesoldeerd.


Nu is de hele motor vrij van draden en kun je deze uitelkaar halen door de twee schroefjes los te draaien. Ik heb de condensator aan de 'ground clip' achter de schroef laten zitten. Deze kreeg ik ook niet los gesoldeerd dus ik vermoed dat deze gepuntlast zit?


Vervolgens heb ik de sleper verwijderd. Je hebt nu meerdere opties met betrekking tot de rode draad die naar de sleper gaat. Je kunt de rode draad van de delta decoder los solderen. Daarnaast heb je de mogelijkheid om hem gewoon door te knippen ergens in het midden. Optie drie is het 'contact stripje' onder de loc los te solderen. Ik ben hier voor gegaan. De draad van de nieuwe decoder soldeer ik weer rechtstreeks aan dit stripje.


Nu kun je de decoder uit de plastic houder klikken. Ik heb ook meteen de plastic houder verwijderd. Moet nog even kijken hoe het uitkomt met de nieuwe decoder of deze er weer in komt of niet. Het schroefje van de houder heb ik weer in de loc gedraaid zodat ik deze niet kwijt raak.


Nu kan het schoonmaken beginnen. Ik weet nog niet wat ik met de lamp fittingen ga doen maar ik heb in ieder geval eerst het gedeelte waar de draden er aan zaten gesoldeerd schoongemaakt met een tin zuiger en ze voorzien van een klein beetje nieuwe tin om een nette schone plek achter te laten mochten er weer draden aan komen.


Mocht je de motor alleen gaan opwaarderen met een permanent magneet dan is het raadzaam om het motorschild ook gelijk schoon te maken. Na het los solderen van de draden en de condensator blijven er vaak lelijke puntige klodders tin achter. Dit heb ik schoongemaakt door eerst met een tin zuiger alle tin weg te halen en daarna een klein beetje nieuwe tin op de lipjes te doen.


Nu kon worden begonnen met het schoonmaken van de wielen e.d. Na de nodige jaren gebruik waren de tandwielen pikzwart en zaten er het nodige stof om de asjes van de wielen. De voorste wielen konde niet eens meer zijdelinks heen en weer zo veel troep zat er tussen. Dus eerst de koppelingen losgeschroeft en de lok in bakje met ongeveer 3-4mm wasbenzine gezet en hem daar in heen en weer 'gereden'. Binnen seconden is de wasbenzine pikzwart. Vervolgens met wattenstaafjes de tandwielen gepoetst. Daarna met een pincet al het stof van de asjes geplukt. Daarna de lok nog een keer nagespoeld met schone wasbenzine en laten drogen op de vensterbank bij de verwarming. Nu zien de tandwielen en wielen zelf er weer uit als nieuw! Op de lok zelf blijft een beetje een bruinige waas achter van de wasbenzine. Dit is er gemakkelijk met een stofdoek o.i.d. af te wrijven.




De nieuwe decoder heb ik nog niet gekocht. Ik denk dat ik de motor ook ga vervangen voor een 5* trommel collector motor. Hiervoor ga ik de onderdelen gebruiken zoals aangegeven in dit topic. De sleper wordt ook gelijk vervangen voor een nieuwe.

Wordt vervolgd!  ;)
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Hallo Alex

dit is een leuke voor in de wiki

kan je hem erin zetten ( of moet dit voor je gedaan worden )  :help:
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Ik kan zelf niks in de wiki zetten geloof ik? Als het wiki materiaal is dan is het denk ik ook handiger om dat er pas in te zetten als het ombouwen helemaal klaar is. :) Ga komende week als het goed is de rest van de spullen halen.
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Daar ben ik het helemaal mee eens  :biggrin:
Maaer eerst het vervolg afwachten.

p.s. iedereen die kan inloggen kan in de wiki schrijven.

succes

grv Huub
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Citaat van: AlexH op zondag 23 januari 2011, 16:40:44
Ik kan zelf niks in de wiki zetten geloof ik?

Hallo Alex

kan je wel  ;)

CiteerAls het wiki materiaal is dan is het denk ik ook handiger om dat er pas in te zetten als het ombouwen helemaal klaar is. :) Ga komende week als het goed is de rest van de spullen halen.

dat snap ik maar het is wel een mooie beschrijving
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Leuk en leerzaam project dit

Nu kan ik mijn br81 ook eens ombouwen heb er 3 :lol:

Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Passen de volgende onderdelen ook in m'n loc? De onderdelen uit het andere topic zijn volgens mij niet zo goed leverbaar als onderstaande.

386820 Anker
386940 Motorschild
389000 Veldmagneet
785140 Schroeven
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Helaas niet Alex, de onderdelen die jij noemt zijn te vervanging van een DCM motor.
De motor uit de Br 81 is een SFCM motor.
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Was niet helemaal wakker meer gister avond. Zie nu ook dat het chassis van de lok op de exploded view tekening waar ik de onderdelen vanaf heb er ook anders uitziet. Dan moet ik toch de delen uit het andere topic hebben. Zoals ze in ombouw set 60903 zitten.
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Alex,

Heb je ook nieuwe antislipbandjes geplaatst?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Ik heb ze nog niet vervangen. Weet ook nog niet of ik dit ga doen, ze zitten nog stevig om de wielen. Dan moet ik ook moertjes van de drijfstangen los halen en hier heb ik niet echt het goede gereedschap voor.
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Märklin heeft of had daar een mooie set met schroevendraaiers er sleuteltjes voor .
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Voor de oudere stoomloks kun je een dopschroevendraaier 3,5 gebruiken.
Nieuwere loks heb je een kleinere dop maat nodig, ik denk 2,5.
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
kan je een rookgenerator installeren in de nieuwste versie van de br81?
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Hallo Thorfinn

volgens mij niet
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Kijk even of je schoorsteen open is dan kan het misschien lukken als een passende rookgenerator vind.
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
ja, hij is open
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
jaja maar kan je helemaal tot binnen in de loc geraken of is er onderaan een afgesloten stuk?
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Het is dus van deze starterset.

Ik kan niet goed zien, of ik er helemaal in kan, zonder hem open te doen, ik denk van wel
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Hallo Thorfinn

mooi plaatje  ;)
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Anti-slip bandjes moeten nu in ieder geval worden vervangen want heb geprobeerd ze er af te halen en toen knapten ze.  :P Ze zijn ook al aardig oud dus de rek was er wel uit. De originele zaten er nog om en heb de startset ergens midden jaren 90 gekocht. :P
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Ze zullen ook wel niet zo van wasbenzine houden :-).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Alex,
Zelf heb ik deze loc omgebouwd met een hamo magneet en een esu decoder V4, resultaat perfect loop gedrag.
De verlichting heb ik ook aangepast, lichtgeleiders eruit en 6 3mm fladtopleds erin. Een functie uitgang benut voor "Rangeer sein beeld" en een functie uitgang benut voor een rode knipper led, afkomstig uit een nep waxine lichtje. Dit geeft een beetje de indruk van een vuurtje als indirect schijnsel.
Bij een andere BR 81 heb ik niet het knipperled en rangeerbeeld maar voor en achter een 1,5 mm rode led naast de bestaande lantaarn geplaatst als sluit verlichting.
Mijn ervaring met de grote schijf motor met hamo magneet is dat deze niet onder doet voor een 5 polig anker.
Met vr gr Cees
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Ja Cees,

Ik vind dat je hierin groot gelijk hebt.
Ik heb het voordeel van 5-polige ankers ook nog niet kunnen ontdekken !
Anderen gaan stug door met het vervangen van de hele boel, maar dat moeten ze zelf maar weten.
Maar als je zo'n lok of 55 hebt, laat je het wel uit je bol.........

grv Huub
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Na deze berichten zit ik te twijfelen wat ik ga doen. Het betreft hier wel een kleine schijf collector motor ipv een grote schijf collector motor waar jullie het over hebben. Weet niet of dat erg veel verschil maakt? Scheelt iig weer de nodige euro's als ik alleen een decoder en een magneet nodig heb.
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
AlexH
Ook met kleine schijf-collector gaat perfect.
filmpje na ombouw
www.youtube.com/watch?v=-Jbjo_JygkA&feature=related
www.youtube.com/watch?v=lBpYGZg2wno
filmpje voor ombouw
www.youtube.com/watch?v=L-ZAveehUtg&feature=related
Alles is genomen met minimale stand trafo/stap 1 6021
Bij de ombouw is ook de nodige led verlichting geplaatst, front - rangeer - sluit
met vr gr Cees
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Cees hier kan ik even niet meer volgen? Het draadje gaat over een BR 81 ombouwen en jouw filmkes vermelden 3020 als titel.  8o
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Johnnytrein,
Dit ging naar aanleiding van een opmerking over twijfel wel of niet ombouwen naar 5 polig anker, zie eerdere opmerkingen o.a door Huub
met vr gr Cees
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Ik ga het motorschild en anker maar handhaven. Maar eens kijken waar ik een ESU setje op de kop kan tikken met een 6021 geschikte decoder en permanent magneet. :) Ik kan altijd nog beslissen om naar 5* te gaan.
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Iemand nog suggesties waar ik de ESU 54631 LokPilot Digital-Set (LokPilot V4.0 54610, permanentmagneet 51961 en smoorspoelen) kan bestellen voor een redelijke prijs? Ben totaal niet thuis in de gangbare webshops.
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Zaterdag in Houten. ? 32,-

Stond deze week een linkje op het forum naar een webshop in Duitsland waar ze ? 30,95 kosten, maar kan het zo snel niet terugvinden.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Om nou naar Houten af te reizen voor 2 decoders (1 voor deze BR-81 en 1 voor mn Roco BR218 waar binnenkort ook een verslagje van online verschijnt, ga met leds aan het knoeien ;) ) worden ze nogal duur van. Hobbytreinen heeft ook wel geschikte geloof ik. Zijn dan wel v3 ipv v4. Weet niet of er schokkend grote verschillen tussen zitten.
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Waar woon je ergens? Misschien kan ik of iemand anders iets met je afspreken.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Woon in Enschede. :) Maar sowieso nog te vroeg in de financiële maand ;) Is 25e weer payday!  :D  :P
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Citaat van: AlexH op woensdag 16 februari 2011, 19:12:20
Iemand nog suggesties waar ik de ESU 54631 LokPilot Digital-Set (LokPilot V4.0 54610, permanentmagneet 51961 en smoorspoelen) kan bestellen voor een redelijke prijs? Ben totaal niet thuis in de gangbare webshops.
Kijk eens bij http://www.marnan-modelspoorbouw.nl/
En Gratis ESU verzending va. 10,-
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Die site ziet er wel interessant uit, daar straks thuis maar eens rondneuzen.  :D
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Anti-slip bandjes zijn vervangen en ESU decoder set met locpilot v4 en permanent magneet is besteld. :D Ook gelijk nog een 2e lp v4 voor de Roco BR218 TEE die ik van een forumgenoot heb overgenomen. :)
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Net ook het volgende besteld bij een bekende webshop:

224615 Märklin Veldmagneet
224613 Märklin Motorschild
210888 Märklin 5 polig anker (8t)
784820 Märklin Schroeven 2.5mm x 12mm

:D

De trommel collector motor is een stuk stiller dan de SFCM dus was reden genoeg om toch voor 5* te gaan. :)
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Begint al goed, schroeven heb ik verkeerd besteld. En het verkeerde motorschild is geleverd. Van de schroeven heb ik het verkeerde artikelnummer besteld. Van het motorschild niet, dit komt overeen met set 60903 maar die ik heb gekregen past toch echt niet op de magneet.
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Ik ben vandaag wat aan het experimenteren geweest met een 5* motor en een 60760 decoder. Deze combi werkt in m'n BR-218 prima, maar is in de BR-81 geen succes. Hij bromt heel erg op lage snelheid en hij schokt ook enorm op de 1e rijstap. Als je wat harder gaat dan is het beter. Er blijft echter een geluid als of er iets aanloopt. Ik kon niet vinden waar dit vandaan kwam. Delta liep hij mooier, dus heb deze combi er weer uit gehaald.

De BR-81 (die van mij iig) lijkt mechanisch niet goed overweg te kunnen met het 5 polig anker. Ik denk dat ik met het 3-polig anker en een permanent magneet betere resultaten kan halen dan met 5 polig. Daarnaast is van de 5 polige de as ook iets korter dus heb ook het idee dat hij minder stabiel in de behuizing zit.


De ESU LocPilot v4 + magneet voor SFCM heb ik nog niet binnen dus ik kan nog niet testen hoe dit werkt. Maar eigenlijk wil ik de LocPilot van die set voor een ander model gebruiken.  Het idee is nu om de standaard motor + ESU permanent magneet te gaan gebruiken icm de 60760 decoder. Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk of dit goed gaat werken met een 3 polig anker.
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Vandaag nog weer de halve dag aan het prutsen geweest. Ik heb hem terug gebouwd naar Delta en dan rijd hij net zo slecht. Ik heb het idee dat nu al het vuil weg is de tandwielen nogal ruim zijn geworden. De kleine tandwieltjes die de tandwielen op de wielen met elkaar verbinden zitten ook erg los en hebben nogal wat speling op hun asje waardoor ze ook zijwaarts kunnen bewegen. Alles voorzien van olie en het helpt niet tegen het lawaai. Zou hij versleten kunnen zijn? Het was m'n 1e loc en hij heeft ook aardig wat uren gemaakt.
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Hallo Alex

kijk eens hier misschien helpt het iets ??

en anders vervangen
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Ik heb als test e-ringetjes om de asjes gedaan zodat er minder speling op zit, maar dit haalt niks uit helaas.
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
ik denk dat het ligt aan de aansturing van de motor door de decoder,dus als je een esu lopi hebt zal het wel beter worden.
desnoods kun je als het dan nog niet naar wens is iets aan de tandwielen doen,maar waarschijnlijk is het dan wel verholpen.
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Ook met de orignele electronica rijd hij niet meer zo goed en maakt hij rare geluiden. Dus ik denk niet dat een locpilot daar wat aan gaat verbeteren. Als hij dat geluid maakt gaat hij ook iets langzamer dus moet wel mechanisch zijn. Als ik de loc heen en weer beweeg tijdens het rijden gaat het dan vaak even weg.

Edit:
Net nog weer verder zitten testen. Heb alle electronica weer uit de loc gehaald. Het kale frame, zonder sleper, motor en decoder maakt het zelfde geluid als ik deze over b.v. m'n hand heen en weer laat gaan met een bepaalde snelheid. De kleine tandwielen zien er ook behoorlijk scherp uit en kunnen erg ver heen en weer. Heb uit pure frustratie maar een nieuw stomertje besteld :P Begin volgende week zal mn 36741 wel binnen zijn. :D Kunnen daar m'n groene 4038/4039 hobby wagonnetjes achter.
Re:Nog een BR-81 ombouw projectje
Kwam toevallig dit topic tegen:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14263.0

Daar wordt precies het verschijnsel beschreven waar die van mij last van heeft. Het frame lijkt aardig uitgesleten te zijn waar het anker er in zit. Verklaart ook waarom het met het 5 polige anker slechter gaat dan de 3 polige want de as van de 5 polige is wat korter. Misschien dat het locje nog te redden valt met een kogellagertje. Heb alleen niet de middelen om dit zelf te doen.