Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

automatiseren

Gestart door ricko zondag 23 januari 2011, 15:32:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:automatiseren
Spoorman
gast

Re:automatiseren
Citaat van: Riny op dinsdag 25 januari 2011, 23:04:12
Citaat van: Spoorman op dinsdag 25 januari 2011, 22:33:24
De Tams praat geen MFX en dus kan een lok zich niet aanmelden enz.

Beste Ben,

Met alle respect en je moet het mij niet kwalijk nemen. :-*
Eerst het hele topic doorlezen  8) voordat er iets geuit wordt wat verwarring kan scheppen.

Hans gebruikt WDP 2009 als besturingssoftware.
Wanneer de loc hierin in gevoerd zijn valt er niets meer aan te melden (iets wat ik zelf de grootste onzin vind dat aanmelden) voor de rest "zie de reacties van Mog"
Ik heb duidelijk aangegeven dat de Tams wel degelijk het MFX protocol kent.

Hallo Riny,

Ik denk dat we elkaar niet begrijpen. Ik meende te vertellen dat een MFX lok op het Motorola protocol rijdt i.c.m. de Tams. Bij MFX op een Marklin centrale krijgt de lok in de centrale automatisch een ID, geen adres. De Tams ondersteunt niet de meerwaarde van MFX: er is geen 2-richting communicatie mogelijk.

Dat jij de meerwaarde niet waardeert snap ik (ik ook niet) maar dat is niet relevant. Verder staat WDP er buiten, dat praat met de centrale en niet met de lok's.

Hans is een digitale newbee, vandaar m'n reactie. Hij vraagt immers raad. MFX lok's en decoder's zijn aanmerkelijk duurder dan MM en DCC. Als je voorts dat dan niet toepast is dat een beetje weggegooid geld.

Gr, Ben.
Re:automatiseren
Lid sinds: 2008

offline
Re:automatiseren
Hoi,

Toch nog maar even een vraagje van mijn kant. Ik rij nu met IB box maar ik heb veel last van de spontane resets en overweeg ook een Tams te kopen. Ik gebruik voor de terugmelding geen massa detectie maar stroomdetectie, Viessmann 5233 (ik rij wel marklin, lang verhaal doet er nu niet toe). Verder heb ik 6015 en 6017 boosters. Ik wil met koploper of iTrain rijden.

2 vragen:  Zou terugmelding via locnet mijn probleem van spontane resets oplossen?
zo nee, is Tams geschikt voor de toepassing zoals bovengenoemd?

Mvg.

Olaf
Re:automatiseren
Freak
gast

Re:automatiseren
Hallo Olaf,

De sponate resets is een probleem van de IB zelf.
Massadetectie, stroomdetectie is voor de Tams geen probleem
De Tams is een geschikt apparaat.

Mvg,
Peter
Re:automatiseren
Spoorman
gast

Re:automatiseren
Citaat van: Falcon op woensdag 26 januari 2011, 09:22:44

Zou terugmelding via locnet mijn probleem van spontane resets oplossen?


Zoals Peter ook al zegt: nee. Maar wel als je de communicatie met je PC via het LocoNet protocol afhandelt. RS232 van de IB is brak.

Gr, Ben.
Re:automatiseren
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:automatiseren
Citaat van: Spoorman op woensdag 26 januari 2011, 07:23:06
MFX lok's en decoder's zijn aanmerkelijk duurder dan MM en DCC. Als je voorts dat dan niet toepast is dat een beetje weggegooid geld.
Hoi Ben,

MFX of M4, zoals ESU ze noemt, zijn slechts fractioneel duurder, ongeveer 10 euro voor de gewone en 20 euro voor de geluidsdecoders.
Ik ben persoonlijk ook niet voor de terugmelding, zoals Marklin dit heeft gebouwd. Wel zie ik iets in RailCom en Lizzy. Het is altijd goed, als je confirmatie van de baan krijgt, welke lok er rijdt, ondanks, dat de computer het waarschijnlijk wel weet.

Groet,
Bert
Re:automatiseren
Riny
gast

Re:automatiseren
Citaat van: Spoorman op woensdag 26 januari 2011, 07:23:06
Ik denk dat we elkaar niet begrijpen.

Beste ben,

Die mogelijkheid ligt altijd op de loer in een discussie en is zeker geen opzet wanneer er verwarring is.

Citaat van: Spoorman op woensdag 26 januari 2011, 07:23:06
Ik meende te vertellen dat een MFX lok op het Motorola protocol rijdt i.c.m. de Tams. Bij MFX op een Marklin centrale krijgt de lok in de centrale automatisch een ID, geen adres. De Tams ondersteunt niet de meerwaarde van MFX: er is geen 2-richting communicatie mogelijk.

Er worden door de Tams vrij lange nummers toegekend aan de MFX (M3) decoders, of dit een adres betreft of een ID daar durf ik op dit moment geen uitspraak over te doen dus,..............dat zoeken wij op/uit.

Citaat van: Spoorman op woensdag 26 januari 2011, 07:23:06
Dat jij de meerwaarde niet waardeert snap ik (ik ook niet) maar dat is niet relevant. Verder staat WDP er buiten, dat praat met de centrale en niet met de lok's.

Deze stelling kan ik niet echt met je delen in mijn "kennis"( en die kan uiteraard tekort schieten).
Wanneer wdp in zijn configuratie een opdracht geeft naar de centrale is deze bedoel voor de betreffende loc (lees decoder), of de configuratie- opdracht juist is uitgevoerd wordt deze via de centrale weer weergegeven op het beeldscherm via WDP.

Citaat van: Spoorman op woensdag 26 januari 2011, 07:23:06
Hans is een digitale newbee, vandaar m'n reactie. Hij vraagt immers raad. MFX lok's en decoder's zijn aanmerkelijk duurder dan MM en DCC. Als je voorts dat dan niet toepast is dat een beetje weggegooid geld.

Met deze stelling ben ik het wel met je eens. :thumbup:
Wanneer je een loc koopt die meer kan dan dat ervan benut wordt dan is die extra optie weggegooid geld.
Alleen kan ik dat dele daar ook wel weer begrip voor hebben dat mensen voor MFX gaan en wel om de volgende reden.
Ik krijg vaak mensen in mijn TD die MFX kopen of gekocht hebben omdat er "kennissen met kennis" de luchtballon MFX heilig verklaren. Wanneer ze dan horen dat een prachtig rijgedrag gerealiseerd kan worden met een decoder die 2/3 goedkoper is (of meer) krijgt hun gezicht alle kleuren van de regenboog (bij wijze van spreken) en 99% gaat gelijk om. :-)

Maar ja, beste Ben, zoveel mensen, zoveel meningen en daar is niet tussen te komen. :-(

Re:automatiseren
Electronica Freak
gast

Re:automatiseren
Citaat van: Riny op vrijdag 28 januari 2011, 00:02:15
Citaat van: Spoorman op woensdag 26 januari 2011, 07:23:06
Ik meende te vertellen dat een MFX lok op het Motorola protocol rijdt i.c.m. de Tams. Bij MFX op een Marklin centrale krijgt de lok in de centrale automatisch een ID, geen adres. De Tams ondersteunt niet de meerwaarde van MFX: er is geen 2-richting communicatie mogelijk.

Er worden door de Tams vrij lange nummers toegekend aan de MFX (M3) decoders, of dit een adres betreft of een ID daar durf ik op dit moment geen uitspraak over te doen dus,..............dat zoeken wij op/uit.

M3 :help: , M4 bedoel zeker :warning: :warning: :biggrin:

gr,
Matthijs
Re:automatiseren
Riny
gast

Re:automatiseren
Märklin = MFX.
ESU      = M4.
Tams    = M3.

Ik speel al langer buiten.  :P :D
Re:automatiseren
Spoorman
gast

Re:automatiseren
Citaat van: Riny op vrijdag 28 januari 2011, 00:02:15

Citaat van: Spoorman op woensdag 26 januari 2011, 07:23:06
Ik meende te vertellen dat een MFX lok op het Motorola protocol rijdt i.c.m. de Tams. Bij MFX op een Marklin centrale krijgt de lok in de centrale automatisch een ID, geen adres. De Tams ondersteunt niet de meerwaarde van MFX: er is geen 2-richting communicatie mogelijk.

Er worden door de Tams vrij lange nummers toegekend aan de MFX (M3) decoders, of dit een adres betreft of een ID daar durf ik op dit moment geen uitspraak over te doen dus,..............dat zoeken wij op/uit.


Riny,

Dat zal toch geen ID zijn. Hoe kan de Tams nu zien of het een MFX lok is, er is toch geen 2-weg communicatie tussen lok en centrale?

Gr, Ben.
Re:automatiseren
Electronica Freak
gast

Re:automatiseren
Citaat van: Riny op vrijdag 28 januari 2011, 11:54:29
Märklin = MFX.
ESU      = M4.
Tams    = M3.

Ik speel al langer buiten.  :P :D

oke , heb ik weer wat geleerd :) , speel nog niet zo lang buiten :mrgreen:

gr,
Matthijs :biggrin:
Re:automatiseren
Lid sinds: 2006

offline
Re:automatiseren
En nu eens terug naar de kern van de zaak: wat raden jullie nu uiteindelijk aan ? De Tams centrale ? Zelf heb ik ook geen goesting om een (volgens mij te dure) centrale van Ecos of M te kopen. Ik bestuur nog altijd met een 6021, weliswaar uitgebreid met de Iris module van Uhlenbrock. Zo een dure centrale biedt voor mij geen enkele meerwaarde.
Raadt je mij dan ook een Tams module aan ? Of kan ik beter de Loconet-interface aanschaffen ?

Guy
Re:automatiseren
jakeman
gast

Re:automatiseren
Hoi Guy,
Loconet is wel heel erg fijn en betrouwbaar. Helaas hebben de Ecos en Cs2 dit er niet op zitten. Echter een ESU of CS2 geeft meer rijstappen en je hebt enigzins programmeermogelijkheden. Ik koos nu ook voor de Ecos2 met ernaast voor de sturing van wissels en Loconet terugmeldprints een Loconet print voor de communicatie tussen Loconet en de PC.
Succes groeten Jake
Re:automatiseren
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:automatiseren
Citaat van: guyremgabdel op vrijdag 28 januari 2011, 14:15:13
En nu eens terug naar de kern van de zaak: wat raden jullie nu uiteindelijk aan ? De Tams centrale ? Zelf heb ik ook geen goesting om een (volgens mij te dure) centrale van Ecos of M te kopen. Ik bestuur nog altijd met een 6021, weliswaar uitgebreid met de Iris module van Uhlenbrock. Zo een dure centrale biedt voor mij geen enkele meerwaarde.
Raadt je mij dan ook een Tams module aan ? Of kan ik beter de Loconet-interface aanschaffen ?

Guy
Hoi Guy,

Je kunt gewoon de 6021 aansturen via LocoNet als je toch op het Motorola protocol wilt blijven zitten. Ik heb het gevoel. dat het de eenvoudigste aanpassing is. Ik ga binnenkort dit hier ook uitproberen.

Groet,
Bert
Re:automatiseren
jakeman
gast

Re:automatiseren
Citaat van: treinbert op vrijdag 28 januari 2011, 15:14:54
Citaat van: guyremgabdel op vrijdag 28 januari 2011, 14:15:13

Hoi Guy,

Je kunt gewoon de 6021 aansturen via LocoNet als je toch op het Motorola protocol wilt blijven zitten. Ik heb het gevoel. dat het de eenvoudigste aanpassing is. Ik ga binnenkort dit hier ook uitproberen.

Groet,
Bert
Als je dit uit gaat proberen daar wil ik wel bij zijn :-) Als het goed is zal Peter de onderdelen van de print naar jou zenden!
Groeten Jake
Re:automatiseren
Lid sinds: 2006

offline
Re:automatiseren
Hallo Bert,

Dank voor je reactie. Hou je me op de hoogte ? Ik wil dit jaar (eindelijk) mijn baan definitief afwerken (ttz scenery) en dan volgend jaar eens kijken voor de automatisering (via een testbaantje).

Guy
Re:automatiseren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re:automatiseren
Beste Bert,

Met de 6021 blijf je toch de 27 en 28 stappen missen van de MFX decoders op motorola en is een IB makkelijker, denk ik.

Groet, Anne W
Re:automatiseren
Lid sinds: 2006

offline
Re:automatiseren
Anne W, het hangt er natuurlijk ook van af hoeveel loks je hebt met mfx-decoders. In mijn geval 2 van de 20. Dus voor mij is er niets mis met 27 of 28 stappen toch ?

Ik heb eens gekeken op de Uhlenbrock site en zie daar een usb-interface voor "slechts" 89 euro . Da's toch veel goedkoper dan die dure centrales.

Guy
Re:automatiseren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re:automatiseren
Beste Guy,

De hobby blijft een kwestie van smaak, het gaat er om dat je je alles realiseert, je afwegingen maakt, beslist en achteraf geen spijt hebt.

Groet, Anne W
Re:automatiseren
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:automatiseren
Citaat van: guyremgabdel op vrijdag 28 januari 2011, 14:15:13wat raden jullie nu uiteindelijk aan ? De Tams centrale ?

Hoi Guy

blader nog is terug en lees wat "ervarings-deskundigen" als Gerard en Riny hier over hebben gezegd c.q. ge-adviseerd.

Opgeteld bij de adviezen die ik elders over Tams heb gekregen is de kogel door mijn kerk. Ik heb het systeem besteld en zie het werken, mede gezien hun ervaringen, met vertrouwen tegemoet.

Uiteraard waren er naar mij toe ook adviezen naar andere systemen, toch werd Tams het meest in positieve zin genoemd.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. In elk geval veel succes bij het maken van een afweging. Heeft bij mij ook aardig lang geduurt maar is er dan toch van gekomen.
Re:automatiseren
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:automatiseren
Citaat van: guyremgabdel op vrijdag 28 januari 2011, 23:43:30
Anne W, het hangt er natuurlijk ook van af hoeveel loks je hebt met mfx-decoders. In mijn geval 2 van de 20. Dus voor mij is er niets mis met 27 of 28 stappen toch ?

Ik heb eens gekeken op de Uhlenbrock site en zie daar een usb-interface voor "slechts" 89 euro . Da's toch veel goedkoper dan die dure centrales.

Guy
De interface van Uhlenbrock kan waarschijnlijk ook  hetzelfde van wat ik wil bouwen, behalve, dat het USB is en geen Ethernet. Als je maar 1 computer gebruikt om de boel aan te sturen is er niets aan de hand.

Groet,
Bert
Re:automatiseren
Freak
gast

Re:automatiseren
Hallo Hans,

Citaat van: Hans Biere op zaterdag 29 januari 2011, 00:07:03
Opgeteld bij de adviezen die ik elders over Tams heb gekregen is de kogel door mijn kerk. Ik heb het systeem besteld en zie het werken, mede gezien hun ervaringen, met vertrouwen tegemoet.
Je zult er geen spijt van krijgen.

Mvg,
Peter
Re:automatiseren
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:automatiseren
Citaat van: Freak op zaterdag 29 januari 2011, 00:25:30Je zult er geen spijt van krijgen.

Dank Peter. Ook gezien jouw niet geringe kennis in deze materie zie ik ook in jouw woorden een bevestiging een juiste keuze te hebben gemaakt.
Re:automatiseren
Lid sinds: 2006

offline
Re:automatiseren
Dank Hans, Peter, Bert en Anne W. Mocht ik die uitbreiding van de 6021 niet gehad hebben, zou ik inderdaad waarschijnlijk voor de Tams gaan, doch nu wordt het (afwachten eerst wat Bert zijn bevindingen zullen zijn), waarschijnlijk de Uhlenbrock interface omdat ik toch maar één pc daarvoor zal gebruiken.

Guy
Re:automatiseren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re:automatiseren
Beste Guy,

Geen dank nodig, ik ben (over het algemeen) heel aardig, ik help zelfs collega-Forummers met andere centrales/systemen als de centrale/het systeem waar ik zelf een fan van ben.

Groet, Anne W
Re:automatiseren
jakeman
gast

Re:automatiseren
Kan je nagaan, en ik ben een fan van Anne, zijn baan en zijn centrale :P
Re:automatiseren
Lid sinds: 2008

offline
Re:automatiseren
Citaat van: Hans Biere op zaterdag 29 januari 2011, 00:07:03
Citaat van: guyremgabdel op vrijdag 28 januari 2011, 14:15:13wat raden jullie nu uiteindelijk aan ? De Tams centrale ?

Hoi Guy

blader nog is terug en lees wat "ervarings-deskundigen" als Gerard en Riny hier over hebben gezegd c.q. ge-adviseerd.

Opgeteld bij de adviezen die ik elders over Tams heb gekregen is de kogel door mijn kerk. Ik heb het systeem besteld en zie het werken, mede gezien hun ervaringen, met vertrouwen tegemoet.

Uiteraard waren er naar mij toe ook adviezen naar andere systemen, toch werd Tams het meest in positieve zin genoemd.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. In elk geval veel succes bij het maken van een afweging. Heeft bij mij ook aardig lang geduurt maar is er dan toch van gekomen.

Hoi,

Hoe bevalt de Tams?

Olaf