Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

automatiseren

Gestart door ricko zondag 23 januari 2011, 15:32:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
automatiseren
Lid sinds: 2011

offline
automatiseren
hallo
ik wil mijn baan eigenlijk wel besturen met koploper maar ik weet niet hoe ik dat moet doen.
ik moet dan een andere centrale hebben (mijn ms heeft geen interface) ,maar ik weet niet welke het moet
low-budget zijn. ddw mischien maar mijn laptop heeft alleen usb. en dan heb ik ook nog een mfx lok. die 9 funties(licht+ 8 extra functies) heeft. die wil wel gebruiken. en ik heb gehoord dat ddw niet met usb naar serial converters werkt. ik heb nog een middelgrote loc en nog twee zwarte locjes (3000 en 3029?) die ik nog ombouw (ander topic over 3000) ze zijn allemaal motorla geschikt. ombouw project ook dcc. als ik ga automatiseren moet ik nog wissels erbij hebben met decoders en terugmeldmodules ook weer interface! alvast bedankt
met vriendelijke groet
rick
ps: de laptop draait op windows 7.
Re:automatiseren
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:automatiseren
Hoi Rick,

Het is inderdaad een heel oerwoud van beslissingen. Zoals je aangeeft wil je graag doorgaan met MFX, dan wordt de keus al heel erg beperkt. Je kun dan alleen kiezen uit ECoS of Marklin CS1 Reloaded of CS2, voor zover ik weet. Helaas zijn geen van deze goedkoop.

Verder hangt het er vanaf, hoeveel treinen, het aantal wissels en blokken je aan denkt.

Groet,
Bert
Re:automatiseren
Freak
gast

Re:automatiseren
Hallo Rick,

Citaat van: ricko op zondag 23 januari 2011, 15:32:34
low-budget zijn. ddw mischien maar mijn laptop heeft alleen usb. en dan heb ik ook nog een mfx lok. die 9 funties(licht+ 8 extra functies) heeft. die wil wel gebruiken. en ik heb gehoord dat ddw niet met usb naar serial converters werkt.
Klopt ten dele. DDW via een USB naar RS232 geeft o.a. bij Windows Vista of Windows 7 problemen en zal hierdoor niet werken. Met Windows ME werkt het weer wel. Verder ligt het er maar aan welke DDW versie je gebruikt want ook dat kan voor problemen zorgen. Verder zijn er ook (wissel)decoders die niet goed of slecht op de signalen van DDW reageren.

Mvg,
Peter
Re:automatiseren
Lid sinds: 2011

offline
Re:automatiseren
hallo bert
mfx hoeft niet perse. als ik de functies maar kan aansturen
er was toch iets van een 2e adres.

hallo freak
laat mijn nieuwe laptop nou net windows 7 hebben  :cry: :(
wissel decoders moet je via dcc aansturen zoals bij tilly
Re:automatiseren
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:automatiseren
Hoi Peter,

Bij MFX wordt b.v. door Uhlenbrock alleen maar met 14 stappen aangestuurd, i.p.v. de 128, die mogelijk is, dus is het zonde van de mooie decoders.

Groet,
Bert
Re:automatiseren
Freak
gast

Re:automatiseren
Citaat van: ricko op zondag 23 januari 2011, 20:01:03
laat mijn nieuwe laptop nou net windows 7 hebben  :cry: :(
Dan heb je een probleem, tenzij je nog een oude Pc hebt staan of aan kunt komen.

Citeerwissel decoders moet je via dcc aansturen zoals bij tilly
Kan ook met Motorola maar onder andere de Littfinski MM-decoders werken weer niet.
Verder reageren bepaalde decoders in hobby loks schokkerig op het MM-signaal indien ook het DDC-signaal uitgezonden wordt. Alleen uitschakelen van het DCC-signaal helpt maar dan heb je het probleem dat je geen DCC-decoders meer kunt aansturen.

Mvg,
Peter
Re:automatiseren
Lid sinds: 2011

offline
Re:automatiseren
hallo bert
ik heb maar een mfx decoder die zit in de trein van mijn startset ik bestuur hem nu met mijn mobile station.
dus rij stappen 28 is al zat en kan koploper hem dan met 128 aansturen.
hallo freak
ik heb geen ongebruikte pc meer. mischien alleen dan moet mijn moeder een nieuwe kopen.
daar zit nu ook windows 7 op maar daar kan zo weer xp op. daar zit ook al een compoort op.
met vriendelijke groet
rick
Re:automatiseren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:automatiseren
Beste Rick,

Als je persé met een pc wilt rijden en geen dure Ecos of CS wilt aanschaffen dan is er nog de LDT Dico Station speciaal voor pcrijders (rijdt MM 27 en 28 stappen)

Groet, Anne W
Re:automatiseren
Freak
gast

Re:automatiseren
Beste Anne,

Citaat van: ricko op zondag 23 januari 2011, 15:32:34
ik wil mijn baan eigenlijk wel besturen met koploper maar ik weet niet hoe ik dat moet doen.

Citaat van: Anne W op zondag 23 januari 2011, 21:55:27
Als je persé met een pc wilt rijden en geen dure Ecos of CS wilt aanschaffen dan is er nog de LDT Dico Station speciaal voor pcrijders (rijdt MM 27 en 28 stappen)
Rick wil zijn baan met Koploper gaan besturen en deze ondersteunt niet de Dico Station.

Mvg,
Peter
Re:automatiseren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:automatiseren
Citaat van: Freak op zondag 23 januari 2011, 23:16:32
Beste Anne,

Citaat van: ricko op zondag 23 januari 2011, 15:32:34
ik wil mijn baan eigenlijk wel besturen met koploper maar ik weet niet hoe ik dat moet doen.

Citaat van: Anne W op zondag 23 januari 2011, 21:55:27
Als je persé met een pc wilt rijden en geen dure Ecos of CS wilt aanschaffen dan is er nog de LDT Dico Station speciaal voor pcrijders (rijdt MM 27 en 28 stappen)
Rick wil zijn baan met Koploper gaan besturen en deze ondersteunt niet de Dico Station.

Mvg,
Peter

I am terribly sorry, ik wist dat niet, een alternatief is nog de Tams, maar die "kan" ook geen 28 stappen, wel 27 stappen maar daar rijden de oude (ESU/MFX) en M4 decoders weer niet op.....

Groet, Anne W
Re:automatiseren
Freak
gast

Re:automatiseren
Citaat van: Anne W op zondag 23 januari 2011, 23:52:22
een alternatief is nog de Tams, maar die "kan" ook geen 28 stappen, wel 27 stappen maar daar rijden de oude (ESU/MFX) en M4 decoders weer niet op.....
Heel toevallig vandaag bij een forumlid gezien dat de Tams zonder problemen deze decoders aan stuurde.

Mvg,
Peter
Re:automatiseren
Riny
gast

Re:automatiseren
De Tams Master Control werkt perfect met de beschikbare firmware voor MFX, bij Tams wordt dit weergegeven als M3.
Heb er zelf geen problemen mee. :thumbup:
Re:automatiseren
Spoorman
gast

Re:automatiseren
Anne blijft maar verwarring stichten. Allemaal goed bedoelde adviezen maar niemand wordt er wijzer van.  :(

Gr, Ben.
Re:automatiseren
TimT
gast

Re:automatiseren
misschien kijken voor een tweedehands cs1 denk dat dit het interessantst is :)
Word ondersteunt door koploper en je kan nog steeds gebruik maken van je ms :) en je kan alles zoals s88's aansluiten op je cs ipv van nog eens een hsi 88 te kopen :)
Re:automatiseren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:automatiseren
Alweer een fout van mezelf, wat is de digitale techniek in de modelspoorwereld toch een verdeelde "troep", ik vergat dat de Tams nu ook MFX (M3, 128 stappen) doet, ik refereerde aan Motorola waarop de Tams 14 en 27 stappen doet en geen 28 stappen.

Het spijt me dat ik verwaring heb gesticht (overigens een goede gewoonte om sorry te zeggen als je een fout gemaakt hebt......)

Groet, Anne W
Re:automatiseren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:automatiseren
Dus Rick kijk eens naar de Tams, wel even navragen hoe Koploper omgaat met 128 stappen.

Groet, Anne W
Re:automatiseren
Lid sinds: 2008

offline
Re:automatiseren
Er is geen centrale nodig bij gebruik van een PC, alleen een booster.

1. PC met compoort, meerdere poorten kunnen handig zijn.
2. Aan Com1 komt de booster
3. Op de PC draait de gratis software:
3a. Koploper EN DDW
3b. MRDirect (kan ook van floppy starten, loopt onder DOS)

Bij gebruik van b.v. Windows XP dient er een programmaatje gedraaid te worden zodat Windows Com1 met rust laat. Dit werkt NIET voor com2 !

Een booster heb je b.v. al voor 45 Euro.
Een CS1 is ook een optie; die heeft ook een booster ingebouwd, maar dat gaat niet lukken voor een paar tientjes.
Re:automatiseren
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:automatiseren
Hoi Allemaal,

ik wil het ook graag nog is proberen. Advies vragen.

Wat wil ik?

Graag mijn baan besturen met een PC in combinatie met de reeds in mijn bezit zijnde software, WinDigiPet.

Wat zoek ik?

Een geschikte en betrouwbare interface.

Achtergronden.

Algemeen wordt gezegd dat dure centrales als van Märklin en ESU (Ecos) in mijn geval niet nodig c.q. overbodig zijn. Tams en Littfinski apparatuur wordt redelijk vaak als alternatief genoemd maar ook in de categorie "minder betrouwbaar" geplaatst.

De Uhlenbrock Intellibox II werd ook als goed alternatief genoemd maar schijnt "kinderziektes" te vertonen.

Conclusie.

Ik ben opzoek naar ervaringsdeskundigen die mij goed kunnen adviseren m.b.t. een goede interface. Ik ben nog in het bezit van een Märklin Control 6021 en Interface 6051 maar dat lijkt mij gezien de datering niet meer van deze tijd.

Alvast hartelijk dank voor enige hulp in deze waar ik onderhand door het woud van centrales en mogelijkheden het bos niet meer zie. Als u begrijpt wat ik bedoel.... :)

Re:automatiseren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:automatiseren
Beste Hans,

Tenzij je je aan de "mode" wilt houden, is oude, maar betrouwbare en goed werkende, apparatuur gewoon goed.

Ik ben geen ervaringsdeskundige "pc en centrales", ik weet dat bij mijn club, de MSG, drie banen een Tams centrale hebben:

"Märklin" baan (de grootste) - 3-Rail - Railroad
"Maaspoort" baan - 2-Rail - Koploper
2-Rail baan in opbouw (nog geen naam) - Railware

Ik hoor geen rare zaken met de Tams, de Märklin baan rijdt geregeld met meer dan 20 treinen.

Verder zijn er nog:

"Verbrückt" - N - Baan, Roco centrale - kortgeleden gecomputeriseerd met Koploper, nog weinig ervaringen
"Silberberg I en II" - 3 - Rail - Raptor

Groet, Anne W
Re:automatiseren
Lid sinds: 2006

offline
Re:automatiseren
Ook ik probeer het digitaal te volgen. Ben niet geweldig thuis in de electronica, maar wil het wel leren. Alleen de tijd ontbreekt het mee.

Heb het vroeger geprobeerd met mr-direct en koploper. Dat heb ik aan de praat gekregen en de trein rijdt netjes zijn rondjes. Nu heb ik pas een wat 'luxere' loc gekocht met meerdere functie en die krijg ik niet aan de praat.
Ben ook even bezig geweest met rocrail omdat koploper misschien ging stoppen.

Als het moet kan ik gewoon 2 computers/laptops neerzetten om het aan de praat te krijgen, want dat is nodig met mr-direct en koploper.
Omdat rocrail maar 1 computer nodig heeft heeft dat toch mijn voorkeur.
Het probleem blijft alleen dat ik de extra functies niet eruit krijgt, dus ben ik bang om toch een dure centrale te gaan kopen die deze functies wel kan aansturen.
Ik hoop, net als hans, dat er iemand wat meer duidelijkheid kan verschaffen in onze digitale duisternis  :?
Re:automatiseren
Lid sinds: 2008

offline
Re:automatiseren
Heren,

Iemand die al veel ervaring heeft op dit gebied is Tilly.
Misschien zijn er wel met meer inzicht in de materie, maar het draadje van Tilly is uniek te noemen en er staan alle fases tot nu toe in beschreven, incl. de fouten die gemaakt zijn.

Warm aanbevolen dit eens door te nemen !

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg210579#msg210579

Het vereist behoorlijk wat tijd, maar het is ook een complex geheel.
Dus als je denkt er na 5 regeltjes tekst klaar mee te zijn moet ik je helaas teleurstellen  >:-D
Re:automatiseren
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:automatiseren
Citaat van: huub op dinsdag 25 januari 2011, 16:04:44
Warm aanbevolen dit eens door te nemen !

Dank voor de tip Huub. Ik zal er uitgebreid en geduldig voor gaan zitten.
Re:automatiseren
Freak
gast

Re:automatiseren
Hallo Hans,

Citaat van: Hans Biere op dinsdag 25 januari 2011, 02:02:07
De Uhlenbrock Intellibox II werd ook als goed alternatief genoemd maar schijnt "kinderziektes" te vertonen.
Deze heeft inderdaad kinderziektes. Ik heb zowel de oude IB als de nieuwe. Bij de aanschaf van een IB II moet je ook nog een trafo bij in rekening brengen, dan kom je al aardig in de buurt van wat de EcOS kost. Wat dat betreft kun je beter een ECoS nemen.

Mvg,
Peter
Re:automatiseren
Riny
gast

Re:automatiseren
Beste Hans,

Ik gebruik, zoals je weet, ook WDP.
Na de nodige ellende met de IB-IR gekozen voor een Tams Master Controle met Tams Boosters B2 i.c.m. Conrad- trafo?s.
Vanaf dat moment nooit geen problemen meer gehad.

De Tams MC  ? 200,00
De Tams B2   ?   80,00
De Conrad trafo (70 Va)   ? 45,00

Totaal ±  ? 325,00 dus aanzienlijk goedkoper dan de andere centrales.

P.s. Heb er inmiddels meerder B2?s en trafo?s bij aangeschaft maar is in deze niet ter zake doende.


Op deze foto staat er nog een oude 6017 achter de laptop.


Nu staat deze set erachter.

Ik heb ook de Ecos maar wil deze centrale, welke meer andere opties heeft die niet noodzakelijk voor het aansturen van de baan, hier voor niet gebruiken en heeft dus een functie voor andere werkzaamheden.

Verder is het voor iedereen een eigen keuze die men maakt maar wilde in deze alleen maar ter info reageren.

   
Re:automatiseren
Lid sinds: 2006

offline
Re:automatiseren
Citaat van: huub op dinsdag 25 januari 2011, 16:04:44
Heren,

Iemand die al veel ervaring heeft op dit gebied is Tilly.
Misschien zijn er wel met meer inzicht in de materie, maar het draadje van Tilly is uniek te noemen en er staan alle fases tot nu toe in beschreven, incl. de fouten die gemaakt zijn.

Warm aanbevolen dit eens door te nemen !

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg210579#msg210579

Het vereist behoorlijk wat tijd, maar het is ook een complex geheel.
Dus als je denkt er na 5 regeltjes tekst klaar mee te zijn moet ik je helaas teleurstellen  >:-D
Dit wordt meerdere avonden lezen ;)
Bedankt voor de link. Ik hoop dat er wat licht in de duiternis ga komen  >:-D

Raymond.
Re:automatiseren
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:automatiseren
Hoi Peter en Riny,

hartelijk dank voor jullie zeer gewaardeerde reacties.

@Peter, je reactie is duidelijk. Bedankt!

@Riny, ik wist natuurlijk dat je ook een "WDP-collega" bent.  ;) Ik heb op het WDP-forum ook wel is advies gevraagd en daar kwamen dan ook vaak Tams en Littfinski apparatuur ter sprake. Laatst werd ik daar door een ander door mij zeer gewaardeerd en deskundig forumlid weer getemperd in mijn enthousiame. Beide merken zouden niet in de categorie "betrouwbaar" vallen. Dus hoe bedoel je "uiteenlopende adviezen"...........

Wat ik nog steeds niet helemaal helder heb, maar misschien kun jij hopenlijk licht in de duisternis brengen, kunnen al mijn M* en Roco loks met de aloude 5* aandrijving, MfX en DCC (Roco)  door elkaar gebruikt worden met een Tams als interface? En, niet onbelangrijk, kan Tams als interface de vele (meer dan 4) schakelbare functies van een lok aan?

Je schrijft in ieder geval tot mijn vreugde in principe geen problemen met Tams te hebben. Hopenlijk kun je op mijn bovenstaande vragen ook positief antwoorden.

Alvast bedankt!
Re:automatiseren
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:automatiseren
Citaat van: Hans Biere op dinsdag 25 januari 2011, 02:02:07
Tams en Littfinski apparatuur wordt redelijk vaak als alternatief genoemd maar ook in de categorie "minder betrouwbaar" geplaatst.

Conclusie.

Ik ben opzoek naar ervaringsdeskundigen die mij goed kunnen adviseren m.b.t. een goede interface. Ik ben nog in het bezit van een Märklin Control 6021 en Interface 6051 maar dat lijkt mij gezien de datering niet meer van deze tijd.


Hallo Hans,

je doet hier de Tams onrecht aan, want dit is zeker 1 van de beste en snelste centrales die er is. Helaas heeft hij niet het mooiste uiterlijk.

De oude 6021 met interface doet het nog prima op mijn testbaan, en werkt met Windigipet ook met 27 stappen.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:automatiseren
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:automatiseren
Citaat van: wissels op dinsdag 25 januari 2011, 18:09:22
je doet hier de Tams onrecht aan, want dit is zeker 1 van de beste en snelste centrales die er is.

Ho ho, Walter. Dat "onrecht" doe ik niet aan maar het kennelijke "onrecht" komt uit één van de adviezen aan mij....

De vormgeving zal mij een zorg zijn. Het gaat mij om het binnenste en als het top functioneerd. Prima. Desnoods plaats ik het apparaat dan uit het zicht.  :)

Maar goed. Bedankt voor je reactie. Samen met die van Riny komt Tams toch ook weer bij mij in beeld. Ik ga me er weer in verdiepen... :)
Re:automatiseren
Riny
gast

Re:automatiseren
Citaat van: Hans Biere op dinsdag 25 januari 2011, 17:49:26
Wat ik nog steeds niet helemaal helder heb, maar misschien kun jij hopenlijk licht in de duisternis brengen, kunnen al mijn M* en Roco loks met de aloude 5* aandrijving, MfX en DCC (Roco)  door elkaar gebruikt worden met een Tams als interface? En, niet onbelangrijk, kan Tams als interface de vele (meer dan 4) schakelbare functies van een lok aan?

Beste Hans,

Op je vraagstelling kan ik kort zijn, Ja.

Verdere toelichting:
Bij mij rijd er ook van alles door elkaar en met elkaar, Protocollen: MMI, MMII, DCC, MFX (=M3) t/m 128 rijstappen mits voorhanden in de gebruikte decoders, oh ja, ook Seletrix is mogelijk.

Rollend materiaal: Märklin FX, MFX, omgebouwde met Esu (Hamo) magneet, originele M* motoren 3* en 5* , Roco, e.d.

Alles wat onder de noemer "Digitaal" uitgebracht is word door de Tams zonder problemen verwerkt dus ook de hoeveelheid aangeboden functies in welke decoder dan ook.
Ook wisseldecoders en S88-modules, welk merk dan ook word verwerkt.
En zeer zeker in de combinatie WDP 2009.xx

Mogelijk, wanneer er een Tams MC aangeschaft word, dat de firmware geupdate dient te worden maar mogelijk dat dit al standaard is verwerkt door Tams zelf.
Dit is zelf ook heel makkelijk toe te passen wanneer dit niet het geval zou zijn.

De Tams MC is zeer betrouwbaar en wanneer het fout zou gaan dient men dat te zoeken in het verwerken van bedrading en andere persoonlijk uitgevoerde handelingen betreffende de opbouw van de modelbaan zelf.

Aan de Tams MC zal het zeker niet liggen.
Re:automatiseren
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:automatiseren
Citaat van: Riny op dinsdag 25 januari 2011, 19:21:28Op je vraagstelling kan ik kort zijn

Beste Riny,

wederom zeer bedankt voor je snelle reactie. Opgeteld bij de reacties die ik eerder op het WDP-forum mocht ontvangen is dit toch ook weer een zeer positief iets over Tams.

Ik ga mij hier wederom in verdiepen. Dat staat vast. Jouw reactie stemt mij toch weer zeer positief over Tams.

Let wel: het gaat mij niet zozeer om de kosten(besparingen); ik ben bepaald niet iemand die altijd "voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten". Het gaat mij er in de eerste plaats om of iets, liefst bedrijfszeker, functioneerd.

Wat betreft Märklin Centrales en Ecos waren de adviezen praktisch éénsgestemd: voor het doel wat ik nastreef, het kan en mag maar volledig onnodig en overbodig en dus eigenlijk een beetje weggegooid geld.

Riny, nogmaals hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord en ik ga me nu uitgebreid (her)oriënteren op Tams.  :)
Re:automatiseren
Lid sinds: 2006

offline
Re:automatiseren
Hoi Hans,

Misschien als extra gerustelling: ik sta volledig achter Riny zijn betoog. Ik heb, misschien zoals je weet, 3 Tams centrales in gebruik en eerlijk gezegd wil ik op dit moment geen andere centrale.
Re:automatiseren
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:automatiseren
Citaat van: Mog op dinsdag 25 januari 2011, 20:33:30Misschien als extra gerustelling: ik sta volledig achter Riny zijn betoog. Ik heb, misschien zoals je weet, 3 Tams centrales in gebruik en eerlijk gezegd wil ik op dit moment geen andere centrale.

Hoi Gerard,

ik ben erg blij dat jij je ook nog even in de discussie mengt. Na Riny z'n betoog was ik eigelijk al gerust gesteld maar nu zit ik al driftig op de site van Tams te kijken wat de mogelijkheden ook alweer zijn.

Vraagje nog als het mag ook aan Riny als je nog meeleest:

Gebruiken jullie ook alle toebehoren als S88 terugmeldingen en decoders van Tams? Zo ja, dan ga ik er vanuit dat dit ook subliem werkt, zo nee wat gebruiken jullie dan wat eventueel nog aan te bevelen is?

Alvast weer bedankt voor jullie antwoorden!
Re:automatiseren
Freak
gast

Re:automatiseren
Hallo Hans,

Je kent de baan van John (Tilly) ?. Ook deze wordt met een Tams centrale aangestuurd en dat naar volle teveredenheid.

Mvg,
Peter
Re:automatiseren
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:automatiseren
Citaat van: Freak op dinsdag 25 januari 2011, 20:49:19Je kent de baan van John (Tilly) ?. Ook deze wordt met een Tams centrale aangestuurd en dat naar volle teveredenheid.

Hoi Peter, dank voor de tip. Huub had het er eerder vandaag ook al over.

De komende dagen heb ik dankzij jullie reacties behoorlijk wat stuf tot kijken.

Nogmaals veel dank voor alle reacties!
Re:automatiseren
Riny
gast

Re:automatiseren
Beste Hans,

Voor bezetmelding (massadetectie) gebruik ik de Viessmann 5217.
Voor wisseldecoders de Viessmann 5211.
Verder gebruik ik dan  de Tams MC, Tams boosters B2, 70Va trafo's van Conrad.
Hier is heel mijn baan op gebaseerd.

Het enige wat ik beslist niet gebruik van Tams zijn de Locdecoders.
Zeer slechte ervaringen mee.

Persoonlijk ben ik van mening, wanneer alles 300% betrouwbaar werkt, moet men niet meer gaan veranderen of experimenteren.
Re:automatiseren
Lid sinds: 2006

offline
Re:automatiseren
Hoi Hans,

Zoals ik de Tams centrales gebruik is als volgt: Eén Tams enkel en alleen voor het rijden, een tweede Tams voor het schakelen van wissels en seinen en een derde Tams is niet op de baan aangesloten, maar op een apart programmeerspoor. Alle terugmeldingen lopen via een HSI-88. Dat ik 2 Tams centrales voor de baan gebruik is puur persoonlijk, gewoonweg omdat ik rijden en schakelen gescheiden wil houden, maar het is absoluut niet nodig. Eén enkele Tams kan dit alles prima aan. Met terugmeldingen via de Tams heb ik helaas geen ervaring, maar ik denk dat dit ook geen probleem is. Dat zal vast iemand anders wel weten.
Ik weet dat jij WDP hebt, en dit laatste programma in samenwerking met een Tams werkt uitstekend en zeer betrouwbaar. Ik heb jaren deze zelfde combinatie gehad, en nooit problemen ondervonden. Dus als ik jou was is de keuze voor een Tams centrale uitermate aan te bevelen  :)  :)
Re:automatiseren
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:automatiseren
Citaat van: Riny op dinsdag 25 januari 2011, 21:18:26
Persoonlijk ben ik van mening, wanneer alles 300% betrouwbaar werkt, moet men niet meer gaan veranderen of experimenteren.

Beste Riny,

dank weer! Zelf zich ik meestal ook tegen mij zelf als iets goed werkt: niets meer aan doen.  :)

Momenteel ben ik de Tams-site aan het "afstruinen". De centrale in het bijzonder. Ik lees niets over MfX. Maar dat komt ongetwijfeld goed. Ik ga ervan uit dat veel Tams-gebruikers op dit forum ook met MfX loks rijden... :)

Nogmaals dank voor alle info tot nu toe!

Citaat van: Mog op dinsdag 25 januari 2011, 21:24:30Ik heb jaren deze zelfde combinatie gehad, en nooit problemen ondervonden. Dus als ik jou was is de keuze voor een Tams centrale uitermate aan te bevelen  :)  :)

Dank Gerard ook jij voor je aanvulling. Ik ga ervan uit dat jij ook "gewoon" met MfX loks rijdt? Ik lees daar zoals ik ook al tegen Riny zei nog niets over. Maar misschien zie ik iets over het hoofd. Apart houden van rijden en schakelen zie ik ook wel iets in. Ik begrijp dat je ook Littfinski apparatuur gebruikt en dus met Tams mengt?

Nogmaals veel dank Riny en Gerard voor het weer "op weg helpen".
Re:automatiseren
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:automatiseren
Hoi Riny / Gerard,

bij het nog is terug lezen van jullie reacties en mijn opmerkingen / vragen over MfX: Riny heeft het overduidelijke antwoord hierop al in een eerdere post gegeven.

Daar las ik even te snel.  :)
Re:automatiseren
Spoorman
gast

Re:automatiseren
Ik vind de Raptor wel iets voor jou. Treindienstleider en centrale in één apparaat. Geen PC bij nodig. Ik ken wel een forumlid die je daar iets meer over kan vertellen. :thumbup:

Gr, Ben.
Re:automatiseren
Lid sinds: 2006

offline
Re:automatiseren
Hoi Hans,

Bij Tams heet MFX M3, zelfde beestje alleen een andere naam. Ik rij zelf ook met MFX locs, echter gebruik ik niet alle functies omdat ik dat teveel herrie vind op mijn baan. Maar dit is absoluut mogelijk.

De Tams "mengen" met Littfinski is niet echt het geval. De Littfinski HSI-88 is in de software een aparte interface voor terugmeldingen en staat geheel los van beide Tams centrales. Ook beide Tams centrales zijn in de software 2 aparte interfaces (los van elkaar) ism.de software, in mijn geval Railware, maar zoals ik al eerder schreef uit eigen ervaring, is dit absoluut ook mogelijk in WDP.
Re:automatiseren
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:automatiseren
Citaat van: Mog op dinsdag 25 januari 2011, 22:14:51echter gebruik ik niet alle functies omdat ik dat teveel herrie vind op mijn baan.

Hoi Gerard,

was ik ook niet echt van plan want van al die toeters en bellen wordt je natuurlijk knettergek op den duur. Alleen ik vind dat je principieel alles uit een lok moet kunnen halen wat er in zit al was het alleen maar om zo af en toe is toe te passen of aan iemand te tonen.

Voor de rest heldere uitleg weer.

Dank!
Re:automatiseren
Spoorman
gast

Re:automatiseren
De Tams praat geen MFX en dus kan een lok zich niet aanmelden enz. MFX lok's rijden op Motorola (of op DCC als de decoder daarin voorziet).

Gr, Ben.
Re:automatiseren
Lid sinds: 2006

offline
Re:automatiseren
Hoi Hans,

Citaat van: Hans Biere op dinsdag 25 januari 2011, 22:27:45
Alleen ik vind dat je principieel alles uit een lok moet kunnen halen wat er in zit al was het alleen maar om zo af en toe is toe te passen of aan iemand te tonen.

Dat ben ik absoluut met je eens. Deze functies zijn vooral mooi toepasbaar op een rangeerterrein bijvoorbeeld, ik noem maar wat.
Re:automatiseren
Lid sinds: 2006

offline
Re:automatiseren
Hallo Ben,

Je kunt met een Tams op Motorola (M3) gewoon alle 16 functies van een MFX decoder aanspreken. Aanmelden kan inderdaad niet, maar dat hoeft ook niet.
Re:automatiseren
Riny
gast

Re:automatiseren
Citaat van: Spoorman op dinsdag 25 januari 2011, 22:33:24
De Tams praat geen MFX en dus kan een lok zich niet aanmelden enz.

Beste Ben,

Met alle respect en je moet het mij niet kwalijk nemen. :-*
Eerst het hele topic doorlezen  8) voordat er iets geuit wordt wat verwarring kan scheppen.

Hans gebruikt WDP 2009 als besturingssoftware.
Wanneer de loc hierin in gevoerd zijn valt er niets meer aan te melden (iets wat ik zelf de grootste onzin vind dat aanmelden) voor de rest "zie de reacties van Mog"
Ik heb duidelijk aangegeven dat de Tams wel degelijk het MFX protocol kent.

Zie klik

Maar verder geen probleem want dat overkomt mij ook wel eens, soms lijken wij net mensen. :D :mrgreen:
Re:automatiseren
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:automatiseren
Citaat van: Spoorman op dinsdag 25 januari 2011, 22:12:26
Ik vind de Raptor wel iets voor jou. Treindienstleider en centrale in één apparaat. Geen PC bij nodig. Ik ken wel een forumlid die je daar iets meer over kan vertellen. :thumbup:

Bedankt voor de tip. Een PC en besturingssoftware staan klaar om in bedrijf genomen te worden. Rest mij nog te gaan voor een geschikte interface. Gezien het verloop van dit topic komt die wat mij betreft al aardig dichtbij... :) ;)
Re:automatiseren
Riny
gast

Re:automatiseren
Beste Hans,

Als ik zo vrij mag zijn, wacht niet te lang met een beslissing te nemen, hoe langer je twijfelt en in onzekerheid blijft des te moeilijker wordt het en komt het er niet van. ;)
Er zijn van die momenten dat de knoop doorgehakt moet worden.
Re:automatiseren
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:automatiseren
Citaat van: Riny op dinsdag 25 januari 2011, 23:40:44s ik zo vrij mag zijn, wacht niet te lang met een beslissing te nemen, hoe langer je twijfelt en in onzekerheid blijft des te moeilijker wordt het en komt het er niet van. ;)
Er zijn van die momenten dat de knoop doorgehakt moet worden.

Beste Riny,

geen probleem jij mag best zo vrij zijn. Je moet weten dat dit vraagstuk best al een tijdje speelt. Vorig jaar door allerlei omstandigheden bijna het hele modelspoorgebeuren op een zijspoor moeten zetten maar nu is er gelukkig weer meer tijd.

Nu, door alle adviezen en opmerkingen in dit draadje op mijn vragen van jou en alle andere hulpvaardigen komt het heel dichtbij. De knoop is eigenlijk al doorgehakt ten gunste van Tams. Alleen moet de bestelling nog even de deur uit.  ;) Dan weer verder bouwen aan de baan En WDP....Op dat laatste moet hier ook nog het e.e.a. gestudeerd worden maar daar hebben we tegenwoordig ook een heel goede leerschool voor!  ;) ;) ;)

Nogmaals dank voor al je adviezen en hulp tot zover!
Re:automatiseren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:automatiseren
Beste Riny,

Ik ben blij dat we het over één ding eens zijn: MFX Lols aanmelden.

Groet, Anne W
Re:automatiseren
jakeman
gast

Re:automatiseren
Aangezien ik de niet zo lang geleden aangeschafte IB IR met Uhlenbrock Power4 booster redelijk gunstig kan inruilen op een Ecos 2 met extra booster en tot nu toe nog geen kopers gevonden heb mijn IB en Booster, denk dat ik toch maar voor de Ecos 2 ga. Ik denk dat de Tams ongetwijfeld ook een goede zeer uitgebreide centrale is maar ik denk dat ik met de combinatie Ecos 2 en de Loconet prints ipv s88 een goede set up zal hebben. Tenzij er nog drastische dingen naar boven komen zal ik daarvoor wel gaan denk ik.

Groeten Jake