Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Signalmeister Veolia GTW probleem

Gestart door arge zaterdag 22 januari 2011, 19:20:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Signalmeister Veolia GTW probleem
Hallo,

Gisteren heb ik mijn Veolia GTW van Sognalmeister bij de dealer opgehaald. Ik heb een wisselstroom digitale versie gekocht met ESU lokpilot v3 m4 decoder. Echter ik heb het volgende probleem.

In analoog bedrijf rijdt hij heel erg slecht. In digitaal bedrijf (met mijn mobile station) Werken de binnenverlichting en de front- en sluitseinen. De trein rijdt echter niet. Ik hoor totaal geen motor geluid.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn ?

Mvg,

Arno
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Arno,

Wat er mis is weet ik niet, gelijk terug naar je dealer zou ik zeggen.

Succes,
Andre
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Ok ik vind het vreemd. Er zit een blad bij van Signalmeister waarin staat dat het een foutloos en getest treinstel is ...

Daarom vind ik het ook zo raar dat hij niet rijdt.
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Hallo Arno

er zal wel iets met de decoder zijn

(ik zou ook terug gaan naar de dealer )
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
garantiegevalletje

ik zou zeker terug gaan, ik weet hoe duur geintje de trein is en daar hoort dan niets, maar dan ook niets mis mee te zijn  :O

zo'n certificaat laat geen garantie vervallen, dus garantie is gewoon te gebruiken (schade door transport o.i.d. kan tenslotte voorkomen)

succes ermee
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Ok,

Bedankt voor jullie advies. Dat moet ik ermaar mee terug gaan.

Weet trouwens iemand wat voor eend ecoder er precies inzit ?

Aan de onderkant van de trein staat mm decoder mfx en er zit een boekje bij van de Lokpilot V3.0, maar dit boekje geeft uitleg over verschillende versies (DCC, M4, etc)

Ik vermoed dus dat er een M4 in zit.
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Arno,

Misschien moet je eerst de beschrijving lezen. Zit er geen borging op de wielen oid?

Andre
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Wat bedoelt u precies met borging. Op de onderkant van de trein staat AC mm dec mfx
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Hallo Arno

dat de wielen niet kunnen draaien door een beveiliging
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Nee de wielen kunnen inderdaad niet draaien nee.

In de beschrijving staat alleen hoe een decoder ingebouwd kan worden en wat de aansluitingen moeten zijn. Ook staat erin dat een verloopstekker gebruikt moet worden indien gebruik gemaakt wordt van een originele MM decoder.

Bij mij is een decoder af fabriek ingebouwd.
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Hallo Arno

lees de handleiding eens
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Er is geen echte handleiding. Alleen maar een paar blaadjes waarin het volgende staat:

1 Model uitrusting.
2 Inbedrijfname/Onderhoud.
3 Figuren inbouwen.
4 Decoder inbouwen.
5 Garantie.
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Hallo Arno

kijk dan eens bij 2
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Ok dat heb ik gedaan, hierin staat alleen het volgende:

2 rail gelijkstroom model is vanuit de verpakking direct gereed. Verder staat er dat de aslagers van de loop- draaistellen bij langere tijd niet gebruikt met een paar kleine druppeltjes olie te behandelen.

Motordraaistel hoeft geen behandeling.

Bij 3 rail wisselstroommodel wordt dezelfde behandeling aanbevolen.

Verder ondehoud is aan dit treinstel niet nodig.

Bij treinstellen met anti slipbandjes is hjet heel eenvoudig dit te wisselen, enzoverder.

Dit is alles bij 2.
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Hallo Arno

en dan bij 4
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Vooral met zo'n speciaal materieel terug naar de winkel . Die moeten er iets van af weten . Zo niet , Kan het ding terug naar Graz , oostenrijk .
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Modellen hebben in bovenste gedeelte motorwagen een NEM 652 interface. Wanneer geen decoder is geplaatst dan bevind zich er een blindstekker. En dan komt er een beschrijving hoe er een decoder ingebouwd moet worden ( die er dus bij mij al inzit ...)
Dan staat er nog bij hoe de draadkleuren aangesloten moeten worden. Ook wordt nog beschreven hoe een loksound decoder ingebouwd kan worden.

Dat is het zo'n beetje, maar dit geeft geen uitleg over welk type decoder in mijn model zit ...
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Hallo Arno

terug naar de winkel  :important: :important: :important:
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Ok dan ga ik dat doen, bedankt voor jullie adviezen.
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Bste Arno,

Als je terug gaat zou ik ook je mobile station en aansluitbox meenemen, dan weet je zeker dat het getest, en/of ingevoerd wordt met hetzelfde apparaat.

Verder weet je niet zeker of er wel een M4 decoder in zit, als die er niet in zit, dan zal hij inderdaad niet zo maar gaan rijden, er moet dan eerst een lok ingevoerd worden.

Groet, Anne w
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Anne heeft gelijk.
Misschien kun je uitvissen op welk adres hij in de fabriek is gezet.
Dat moet je vervolgens invoeren in je besturingsapparaat.
En dan (als het goed is) rijden maar.

Andre
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Citaat van: Baardo op zaterdag 22 januari 2011, 22:03:42
Anne heeft gelijk.
Misschien kun je uitvissen op welk adres hij in de fabriek is gezet.
Dat moet je vervolgens invoeren in je besturingsapparaat.
En dan (als het goed is) rijden maar.

Andre

Hallo Andre en Arno

het adres zal wel 3 zijn ??
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Citaat van: arge op zaterdag 22 januari 2011, 20:34:50
Dat is het zo'n beetje, maar dit geeft geen uitleg over welk type decoder in mijn model zit ...
Maak indien mogelijk even een foto van de "decoder", weten we zo wat er inzit.

Mvg,
Peter
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Hoi Anne,

Heb je hem voor dat je er mee wou rijden, op een programeerspoor gezet.
Als je digitaal rijd moet je dat wel doen, dat stelt hij zich zelf in??

vr.gr. Günther.
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Dit zijn fotos van de decoder.

Ik heb mijn trein op een programmeerspoor gezet en het adres zelf ingesteld, omdat hij zich niet automatische aanmeldde.

Ik moet ook zeggen dat hij analoog zeer slecht loopt, hij komt dan gewoon bijna niet vooruit. Digitaal beweegt er niets.

Ik moet ook erbij zeggen dat de paarse draad (violet) niet is aangesloten.
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Beste Arno,

Ik ben geen "decoder herken" deskundige, maar ongetwijfeld zal er iemand je vertellen wat voor decoder dit is.

Als het een Mä MFX of een ESU M4 decoder is dan zal hij zich zelf automatisch aanmelden op het Mobile Station, niks programmeerspoor of i.d., het wil wel eens helpen als je een, niet op de rails staande, andere lok uit de loklijst wist.

I.v.m. garantieaanspraken niet zelf gaan sleutelen!

Groet, Anne W
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Hoi,

Ik heb de hele loklijst al gewist.

Ik schreef al eerder, de verlichting werkt gewoon, alleen de aandrijving niet.
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Citaat van: arge op zondag 23 januari 2011, 11:27:26
Ik schreef al eerder, de verlichting werkt gewoon, alleen de aandrijving niet.
Bedoel je met "werkt gewoon" dat de lampen konstant branden of kun je ze aan en uit zetten met je MS ?
(het eerste geval is normaal voor digitale locs zolang ze niet geadresseerd zijn, bij het tweede mag je gaan twijfelen aan je decoder)

Maar ga gewoon terug naar je dealer als je het niet vertrouwd. Zoek het samen uit, voordat je dadelijk te horen krijgt dat je zelf aan de decoder etc aan het rommelen bent geweest.

groetjes
Henk
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Ok

Ik kan de trein gewoon van rijrichting veranderen , dan schakelen de front- en sluitseinen. Ook kan ik de verlichting aan- en uitzetten net zoals de binnenverlichting. De trein rijdt echter niet.
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Lid sinds: 2006

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

offline
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Probeer de decoder eens een fabrieks resset te geven 8cv8 !!!!


Groeten uit Maastricht Brupo-X. B) B) B)
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Het is waarschijnlijk niks met de decoder. Iets met de motor denk ik, want hij rijd niet goed. Gewoon terug gaan naar de winkel, krijg je wel garantie voor ;)
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Ook heb ik de reset al gedaan. Waarde 08 geschreven op REG 8.
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
We kunnen hier van alles bedenken over wat er allemaal mis kan zijn, maar naar mijn bescheiden mening moet dat ding het gewoon meteen doen. Hij doet volgens mij niet wat er in de handleiding beschreven staat, dus terug naar de dealer, want hij is stuk. Niet zelf aan knoeien, want dan wordt dat de reden dat je garantie vervalt. Niets meer aan doen dus, gewoon terug!

(maar ik ben niet de eerste in dit draadje die dat roept...)
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Ja ik heb al geschreven dat ik terug ga naar mijn dealer, alleen vroeg daarna iemand om een foto van de decoder te plaatsen.
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
De paarse draad is een functie draad. Die hoeft niet aangesloten te zijn om het model te laten rijden.

terug naar de dealer.
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Hoi Anne,

Nu maak je toch een foutje.
Als je een ECoS hebt en die is geupdate naar 3.3.3 = MFX dan is het altijd handig als je hem op een programmeerspoor zet.
Elke digitale voertuig beschikt van af de fabriek over een nummer.
Als je hem niet op een programeerspoor zet en je programmeerd er een nieuw nummer in dan loop je de kans als er 10 tractievoertuigen op de baan staan dat ze allemaal na afloop het zelfde nummer hebben van daar een los van de baan een programmeerspoor.

vr.gr. Günther.
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Beste Günther,

Arno heeft een Mobile Station en geen Ecos, elke MFX/M4 decoder meldt zich zelf aan op het M.S.(en een C.S.)

Iets anders is als je die lok op een niet MFX/M4 centrale zet, dan staat hij op een Motorola adres wat de fabriek er in gezet heeft, of bij een nieuwe M4 decoder op adres 03.

Als het geen MFX/M4 decoder is, dan is het zeer aanbevelenswaardig om, als je het lokadres (of andere parameters) gaat veranderen, dit doet op een apart stukje rails, los van de baan, even de aansluiting tussen aansluitbox van het M.S. en de baan los maken en vast maken aan het aparte stukje rails.

Groet, Anne W
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Kleine kans maar een decoder kent ook een vitrine mode. Lichtfuncties werken gewoon maar de motor is uitgeschakeld.
Nogmaals kleine kans maar misschien staat de decoder wel in de vitrine mode  :|

Susses, Johan
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Beste Anne,

Is er dan zo'n groot verschil yussen jou en mij verhaal.
Ik rij al vanaf het begin ECoS.
Heb nooit een Märklin CS gehad.
Ik ben van de eerste Digitale aansturing van Märklin, gelijk naar de ECoS overgestapt, zou niet anders meer willen.
Hij doet precies wat ik wil.
En meld een tractie voertiug zich niet dan kan je hem altijd nog, handmatig programmeren.

vr.gr. Gänther.

Ps. ik probeer alleen maar te helpen, niets vervelender dan een trein die het niet doet.
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Hallo,

Ik heb net een mail gehad van mijn dealer. Waarschijnlijk is er iets met de decoder. Er zou een MFX/M4 decoder in moeten zitten. Hei feit dat de trein zich niet aanmeldt bij mijn mobile station zegt eigenlijk al genoeg.
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Hallo Arne,

Ben blij voor je dat het probleem snel kan worden verholpen.
Dus op naar je dealer.

vr.gr. Günther.
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
wie heeft die decoder er ingezet?

Mvg, Johan
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Hallo Arno

fijn dat het probleem is gevonden
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Hoi Johan,

Die decoder is af fabriek.

Nou ja probleem opgelost ....

Mijn dealer denkt dat het de decoder is. Uitsluitsel hierover heb ik nog niet.
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Beste Arno,

Dan blijft toch mijn advies van kracht, ga straks met je eigen mobile station en de aansluitbox naar de dealer als je de gerepareerde of nieuwe trein ophaalt en test hem in het bijzijn van de dealer.

Succes en groet, Anne W
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Vrijdag breng ik hem langs bij mijn dealer, omdat ik er dan pas tijd voor heb. Ik zal hier iets laten weten wat er nu precies mee aan de hand is.
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Hallo,

Ik vandaag al langs de dealer geweest en die zei het volgende:

De trein wordt opeghaald door de importeur, deze had er al meerdere teruggehad met hetzelfde probleem. Er was een probleem met het gebruik op het marklin Digitaal systeem ...  :help: :help:

Dus even afwachten wat er nu gebeurd.
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Hallo Arno

dus een (productie) fout
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Hoi allemaal,

Ik heb hem nog steeds niet terug, ik heb niets meer gehoord of gezien. :?
Re:Signalmeister Veolia GTW probleem
Hint : schrijf een brief dat je voor 1 mei een oplossing wil voor jouw probleem , zo niet dat je de koopovereenkomst opzegt en je geld terug wilt . Deze brief laat je aangetekend bezorgen bij de modelwinkel waar het hebt gekocht .

Ja , het betekent dat je mogelijk een mooi treinstel verliest , maar dit is ook een plicht en een recht dat je als consument hebt .

Zelf heb ik ook last van bedrijven die niet goed of niet communiceren met de klanten . Ik heb zelf vanaf 12-12-2010 een Ecos 50200 via de modelwinkel teruglaten sturen naar ESU . Een los stekkertje tussen het touchvision scherm en de printplaat , kreeg ik te horen van MTE op Ontraxs . Zou ruim 40 % van de zending zijn .

Dus je kunt wel denken dat ik dit jaar misschien geen ESU meer koop . Mocht ik mijn geld terug krijgen , komt er een CS3 of IB2 .