Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ombouw br 81 probleem

Gestart door arjen woensdag 19 januari 2011, 19:42:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouw br 81 probleem
Hallo
Ik heb een br 81.002 met artikel nummer 29186.
Deze loc heeft een delta decoder met 4 of 5 pinnen.
En hij heeft een schijf collector motor.
Nu was ik aan het kijken naar een ombouw set maar ik weet niet welke op deze loc past.
En ik weet niet of de decoder die er in zit een hoogvermogen motor kan voeden.
Vriendelijke groet arjen
Re:ombouw br 81 probleem
Hoogvermogen motoren zijn altijd met een permanent magneet voor zover ik weet. ESU heeft een compleet ombouw setje voor de kleine schijf collector motor. Ik ga m'n BR81 ook ombouwen. Twijfel nog of ik voor de complete ESU set ga, of voor een Märklin trommel collector motor en een ESU Lokpilot.

Dit is het artikelnummer van de ESU ombouw set.
54631    LokPilot Digital-Set 2, mit LokPilot V4.0 54610, Feldmagnet 51961. Drosseln

Bron: http://www.esu.eu/produkte/lokpilot/lokpilot-digital-sets/

Hier is ook nog wat info te vinden over het ombouwen van een BR81:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=22403.0
Re:ombouw br 81 probleem
hallo alex
heb jij het zelfde model en weet jij of de delta decoder ook werkt  met een hoogvermogen motor
Re:ombouw br 81 probleem
nee dat werkt niet. wat je nodig hebt zijn de onderdelen van een 60903 (of 60923 met MFX decoder)  voor de motor ombouw, en bv een lokpilor 3 of 4 decoder. In de wiki, onder techniek, marklin motoren, staat de BR81 onder nr 3032.

Walter
Re:ombouw br 81 probleem
Ik heb waarschijnlijk dezelfde inderdaad. Ik heb een met de eerste generatie delta decoders zonder dip-switches. En zoals aangegeven door m'n bovenbuurman is die inderdaad niet geschikt voor een hoogvermogen aandrijving. Hoogvermogen is een gelijkstroom motor, standaard zit er een veldspoel magneet in en deze is voor wisselstroom. Dit is niet uitwisselbaar. In de wiki is inderdaad ook het een en ander aan informatie te vinden.
Re:ombouw br 81 probleem
Lid sinds: 2008

offline
Re:ombouw br 81 probleem
Een gewone set voldoet volgens mij prima: ESU 54631
Wil je meer dan moet er een M*set komen: 5 polig anker/schild/magneet EN een ESU 54610.

In het eerste geval ben je ?32,95 kwijt (excl. v.k.) en in het tweede geval ca. ?50 (?) (excl. v.k.)

Ik zelf zie nauwelijks verschil in performance tussen de twee versies.
Andere spullen uit loks (delta) zal je moeten afvoeren.

Voordeel van deze decoder is dat ie ook met DCC aan te sturen is.
Je zit niet meer gevangen voor het M*systeem.

Er zijn natuurlijk nog meer mogelijkheden .........
Re:ombouw br 81 probleem
Bedankt voor het advies, nog een paar vragen.
Wil een marklin hoogvermogen motor in de loc zetten maar de enige plaats waar ik de onderdelen kan vinden zijn op e bay heeft iemand een ander adres? En wat voor 5 polig anker gaat er in.
En de loc pilot van esu is die makkelijk te programmeren met een cs 1.
Want esu heeft ook een decoder met mfx techniek die volgens mij ook terug melt op de cs1 en daardoor makkelijk te programmeren is.

mvg arjen
Re:ombouw br 81 probleem
Hoi Arjan,
Hier mijn ervaring met digitaliseren van de BR 81 ===> Klik
Re:ombouw br 81 probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:ombouw br 81 probleem
Citaat van: arjen op donderdag 20 januari 2011, 11:54:55
de enige plaats waar ik de onderdelen kan vinden zijn op e bay heeft iemand een ander adres?
Arjen, in de tweede link die Alex je gaf staan alle nummers.
Kijk ook een op het 3rail Wiki, http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=techniek:marklin_motoren
De Br 81 heeft een motor met kleine schijfcollector en voor ombouw heb je de 60903 onderdelen nodig.
Anker/Collector    210888 (8 tanden)
Veldmagneet/Stator    224615
motorschild    224613
ontstoorspoelen    516520
koolborstels    601460
schroeven    785140

Waarom is Ebay niet goed?
Ik heb een paar keer motoren besteld op Ebay.de bij kikiluky <----- KLIK!
Je kunt de adverteerder (Petra Buchholz) ook een email sturen, dan zijn ze goedkoper (geen ebay kosten).
Bestel een paar motoren tegelijk, dan zijn de verzendkosten per motor minder.
Je geeft gewoon aan dat je een 60903 motor wilt en dan krijg je automatisch de juiste onderdelen.
Reken op 7 á 8 Euro verzendkosten.
Of je gaat naar Houten, daar kun je ze ook kopen.
En dan is de Marklin dealer ook nog een optie.

Als je een CS1 hebt zou ik voor de mfx decoder gaan, dan kun je makkelijk via de CS1 programmeren, doe ik ook altijd.
Re:ombouw br 81 probleem
bedankt ad mooi duidelijk ik weet genoeg en bedankt voor de snelle reacties.
groet arjen  :D
Re:ombouw br 81 probleem
Lid sinds: 2008

offline
Re:ombouw br 81 probleem
Ook ik heb al diverse locs met kleine schijf omgebouwd.
Allemaal met de ESU-magneet en de lopi.
Is een perfecte combinatie.
Tot nu toe maar 1 keer een probleem gehad.
Hier was blijkbaar sprake van een haperend motortje doordat de koolborstel de collector blokkeerde.
Met name bij zeer langzaam draaiende motor / of startende motor werd de motor geblokkeerd.
Een beetje "rommelen" met de loc en hij doet het weer, maar op een gegeven moment toch een rookwolkje en een opgeblazen anker.
Achteraf gesproken had ik met een andere borstelsetje kunnen kijken of het probleem opgelost zou zijn maar dat heb ik dus niet aan gedacht.
In Houten heb ik toen een 5-polig anker, magneet en motorschild gekocht.
Daarna een super lopende Primex BR 23! en het vrijkomende magneet in een andere loc toegepast.

Groet jos