Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Politici erkennen gemaakte fouten bij opsplitsing NS.

Gestart door 10103 woensdag 19 januari 2011, 15:47:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Politici erkennen gemaakte fouten bij opsplitsing NS.
In het NRC Handelsblad van vandaag staat een artikel waarin politici uit de negentiger jaren nu erkennen, dat er bij de opsplitsing van de NS in NSR en ProRail fouten gemaakt zijn.
Zie Link. In het artikel kun je verder klikken naar de digitale versie van het complete artikel op de voorpagina en blz.15.
Re:Politici erkennen gemaakte fouten bij opsplitsing NS.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Politici erkennen gemaakte fouten bij opsplitsing NS.
Wel fijn dat ze het nu erkennen. Wat kopen we daar nu voor? Goed luisteren naar deskundigen ipv proberen jezelf te "profileren" had veel ellende kunnen voorkomen. Toevallig is één van de deelnemers aan Paars I nu wéér een regeringspartij... Volgens mij weet Aptroot van die partij precies hoe het allemaal moet worden opgelost, dus ik zou zeggen: laat maar zien!
Re:Politici erkennen gemaakte fouten bij opsplitsing NS.
Daar gaan we weer, de overbekende (politieke) uitspraken die tegenwoordig zo in de mode zijn:

?Met de wijsheid achteraf ..."
?We hadden het niet moeten doen, ..."


Maar ondertussen zitten wij met de problemen :(. Laten ze het nu ook maar oplossen en goed.
Re:Politici erkennen gemaakte fouten bij opsplitsing NS.
Citaat van: Gerard op woensdag 19 januari 2011, 22:59:20Laten ze het nu ook maar oplossen en goed.

De "N.V. Nederlandse Spoorwegen" zie ik, helaas, helaas, helaas nooit meer terug komen. En daarmee bedoel ik dus een toestand zoals die was voor het privatiseren en de daarmee samenhangde opsplitsingen van het toenmalig spoorbedrijf. Ik vrees met grote vreze dat hier weing tot niets is terug te draaien.

Maar wie weet. De wonderen zijn de wereld nog niet uit....
Re:Politici erkennen gemaakte fouten bij opsplitsing NS.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Politici erkennen gemaakte fouten bij opsplitsing NS.
Slecht plan, dan krijgen we een bedrijf dat zich alleen druk maakt om alles wat randstedelijk passagiersvervoer heeft en wordt het dus de doodsteek voor veel lijntjes buiten de randstad. Niet voor niets dat in Duitsland behoorlijk wat rechtzaken dienen tegen DB Netz doordat deze hogere tarieven hanteert voor vervoerders op secundaire lijntjes dan voor DB Fernverkehr. In Frankrijk maken ze het nog bonter en kom je als buitenlandse vervoerder nauwelijks de sporen op en ben je er eindelijk, dan word je aan alle mogelijke kanten tegengewerkt, maar ondertussen staat de Franse staat wel op haar achterste poten als SNCF (die zware verliezen maken) in het buitenland ook maar een greintje wordt tegengewerkt.
Wat we nu hebben zijn 2 bedrijven die ieder een andere doelstelling hebben. De ene doelstelling is het eerlijk verdelen van de capaciteit en het onderhouden van de infra, terwijl het andere bedrijf haar passagiers zo stipt mogelijk van A naar B wilt hebben. Dit kan je niet combineren zonder dat er bedrijven een voorkeurspositie krijgen.

Men maakt het zich trouwens wel heel erg makkelijk:
Oh sorry edelachtbare, bij nader inzien had ik toch moeten stoppen voor het zebrapad toen die blinde aan kwam lopen.
Achteraf gezien had ik hem niet zo hard en zo vaak met een honkbalknuppel moeten slaan toen hij mijn vriendin uitschold.
Re:Politici erkennen gemaakte fouten bij opsplitsing NS.
Citaat van: Laurent op donderdag 20 januari 2011, 11:28:31Dit kan je niet combineren zonder dat er bedrijven een voorkeurspositie krijgen.

Zoals ik al probeerde duidelijk te maken: waarom ging het vòòr de privatisering en opsplitsing dan wel goed? Vandaar ook mijn conclusie dat ik vrees dat hier weinig tot niets terug te draaien valt.

Oftewel: het kwaad is reeds lang geschied....
Re:Politici erkennen gemaakte fouten bij opsplitsing NS.
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Politici erkennen gemaakte fouten bij opsplitsing NS.
Hier lees ik onder andere waar ze goed in zijn...
klik


Citaat van: Gerard op woensdag 19 januari 2011, 22:59:20
Daar gaan we weer, de overbekende (politieke) uitspraken die tegenwoordig zo in de mode zijn:

?Met de wijsheid achteraf ..."
?We hadden het niet moeten doen, ..."


Ohw en een beetje op het topic te reageren...
Ik ben vrees ik hierin (ben een optimist) enorm pessimistisch gestemd en terug draaien zou er wel niet van komen vrees ik.
Mijn vader heeft in de jaren 90 nog voor de NS gewerkt en dat met veel plezier gedaan.
Gelukkig was hij weg voordat alle problematiek begon en werd zijn afdeling naar een nieuw bedrijf geplaatst.
Ik geloof er zelf niet in dat het ooit nog eens terug gedraaid wordt..

Groetjes,

Antal
Re:Politici erkennen gemaakte fouten bij opsplitsing NS.
Lees ook dit eens.
Re:Politici erkennen gemaakte fouten bij opsplitsing NS.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Politici erkennen gemaakte fouten bij opsplitsing NS.
Citaat van: Hans Biere op donderdag 20 januari 2011, 11:41:52Zoals ik al probeerde duidelijk te maken: waarom ging het vòòr de privatisering en opsplitsing dan wel goed?
Hoe erg is ACTS tegengewerkt? Loks bij de sloper vandaan moeten halen, noem maar op. Het ging voor opsplitsing niet goed, omdat we toen simpelweg geen andere personenvervoerders op het spoor hadden. De reiziger staat nu al niet meer centraal in het personenvervoer, maar wanneer we teruggaan naar 1 bedrijf komt dit nog minder. Immers zijn treinen van concurrentie niet interessant, dus laten we die lekker vertraagd binnenkomen, gooien we die achter vertraagde treinen, noem maar op. Dit gebeurt in Frankrijk al en in mindere mate ook in Duitsland, dus a.u.b. niet hier. Het wordt tijd dat de Nederlandse treinreiziger een reëel bedrag gaat betalen voor zijn reizen, maar daar is men niet toe bereid, zie de HSL met toeslag die wel dekkend is voor het gebruik van de infra. Wanneer we dat gaan doen, samen met extra geld vanuit de overheid, komt er meer ruimte in het budget van NS en van Prorail en kan je veel problemen voorkomen. Immers, met meer geld zijn toiletten ook de moeite waard en kan prorail meer geld uitgeven aan wisselverwarming. En voor het goede zou zelfs NS Poort een onderdeel moeten worden van Prorail.
Vergelijk het met de luchtvaart: Daar is het toch ook niet de KLM die op Schiphol alles regelt en de dienst uitmaakt voor toedeling van capaciteit en dergelijke? Zou een mooie boel worden.
Re:Politici erkennen gemaakte fouten bij opsplitsing NS.
Van de euro zeggen ze nu ook dat het anders had gemoeten.
Zo kan ik het ook. Vantevoren doofstom en blind en dan achteraf zeggen: ja het had anders gemoeten.

Lekker makkelijk !!.
Re:Politici erkennen gemaakte fouten bij opsplitsing NS.
Een treinkaartje vindt ik al duur genoeg op dit moment.
ALs ik een retourtje Amsterdam koop is het net of ik aandelen in het spoor koop .

Groetjes Ger
Re:Politici erkennen gemaakte fouten bij opsplitsing NS.
Citaat van: Laurent op donderdag 20 januari 2011, 13:25:35omdat we toen simpelweg geen andere personenvervoerders op het spoor hadden.

Je begrijpt me denk ik nog steeds niet.

Er waren "toen" nog geen andere vervoerders op het spoor en viel er dus helemaal niks voor te trekken. Er was sprake van één spoorbedrijf in Nederland dat alles in de hand had. En voorzover IK mij dat kan herinneren ging dat altijd goed; in elk geval stukken beter dan zoals het tegenwoordig gaat. Dat geldt net zo goed ook voor de PTT. Eén postbedrijf in Nederland.

Maar dat kon zo niet blijven dacht men toen. Er moest concurrentie komen zodat de consument kan gaan kiezen.

Met alle gevolgen van dien.

Hoop dat je nu begrijpt wat ik bedoel.
Re:Politici erkennen gemaakte fouten bij opsplitsing NS.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Politici erkennen gemaakte fouten bij opsplitsing NS.
Hoe verklaar je dan dat omdat alles goed ging, de lijntjes die NS ten dode had opgeschreven (Zutphen - Winterswijk - Zevenaar) en 1x per uur bediende, nu 4x per uur bedient worden? Enige waar de afnemer kan kiezen is overigens nog steeds het goederenvervoer. In het personenvervoer hebben we geen concurrentie op het spoor/op de weg, maar om het spoor/de weg. Overigens begrijp ik wel wat je bedoelt, maar begrijp je mij niet. Ik zeg juist al de gehele tijd dat er toen niets fout kon gaan in voortrekken, omdat er toen geen andere bedrijven waren. En als voorbeeld daarbij hebben we ACTS, die tot bij de sloper heeft moeten vechten om locs. En ook al zou je alleen het personenvervoer weer onder 1 hoedje schuiven met de verkeersleiding, dan nog zit met het fenomeen dat goederentrein heet, wat dan dus om de haverklap aan de kant mag en wat dus niet goed is voor de druke op 's lands wegen omdat er dan veel vervoer zal wegvallen.
Re:Politici erkennen gemaakte fouten bij opsplitsing NS.
Citaat van: Laurent op donderdag 20 januari 2011, 14:41:49dan nog zit met het fenomeen dat goederentrein heet, wat dan dus om de haverklap aan de kant mag en wat dus niet goed is voor de druke op 's lands wegen omdat er dan veel vervoer zal wegvallen.

Ook het goederenvervoer in Nederland was voor dat de "ellende" begon in (goede) handen bij de Nederlandse Spoorwegen. En in die tijd had nog niemand van ACTS gehoord.

Dus, inderdaad, dat gedoe met die lokomotieven is ook mij bekend en allemaal één van de vele vervelende gevolgen van.............
Re:Politici erkennen gemaakte fouten bij opsplitsing NS.
Laat dat bekvechten nou over aan "Den Haag", die worden ervoor betaald :wink:.
Re:Politici erkennen gemaakte fouten bij opsplitsing NS.
van ons belastinggeld ;) dus mogen we best ergens onze mening uitten :)

"vroeger" zie ik ook niet meer terugkomen, want de Europese regels zeggen nu eenmaal dat er concurrentie moet zijn. Er zal allicht een verbetering komen als alle partijen beter met elkaar communiceren. Als je dan ook nog eens bekijkt wie er verantwoordelijk is voor welke informatievoorziening, dan is daar m.i. ook nog enige scheefgroei in en werkt het niet als er tussen de betrokken partijen geen (goede) communicatie is.

Maar of mijn zienswijze op het probleem de juiste is, weet ik zelf ook nog niet, dat zal achteraf pas blijken ;)
Re:Politici erkennen gemaakte fouten bij opsplitsing NS.
Citaat van: Gerard op donderdag 20 januari 2011, 15:02:55
Laat dat bekvechten nou over aan "Den Haag", die worden ervoor betaald :wink:.
Dat sloeg op de discussie die hierboven werd gevoerd :wink:.
Re:Politici erkennen gemaakte fouten bij opsplitsing NS.
Citaat van: 10103 op woensdag 19 januari 2011, 15:47:34
In het NRC Handelsblad van vandaag staat een artikel waarin politici uit de negentiger jaren nu erkennen, dat er bij de opsplitsing van de NS in NSR en ProRail fouten gemaakt zijn.
Zie Link. In het artikel kun je verder klikken naar de digitale versie van het complete artikel op de voorpagina en blz.15.

Dat is dus wat ik als steeds zeg: de politiek heeft een grote bek maar heeft dit zelf veroorzaakt. En ik ben niet blij dat ik gelijk heb gehad.
Re:Politici erkennen gemaakte fouten bij opsplitsing NS.
Citaat van: Gerard op donderdag 20 januari 2011, 15:02:55
Laat dat bekvechten nou over aan "Den Haag", die worden ervoor betaald :wink:.

Eh een forum is toch om te discusseren? Laat ze lekker als ze dat willen zolang het maar op de inhoud blijft.
Re:Politici erkennen gemaakte fouten bij opsplitsing NS.
Dat was niet mijn bedoeling, als dat als zodanig is overgekomen: "sorry".

Daarom had ik er ook deze :wink:  bijgezet.
Re:Politici erkennen gemaakte fouten bij opsplitsing NS.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Politici erkennen gemaakte fouten bij opsplitsing NS.
Gek hè, en naar die privatisering van de NS zijn een hele berg studies gedaan, evaluaties, rapporten, bonussen, promoties noem maar op en uiteindelijk is het weer puin ruimen achteraf.
Re:Politici erkennen gemaakte fouten bij opsplitsing NS.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Politici erkennen gemaakte fouten bij opsplitsing NS.
Citaat van: Kappa op donderdag 20 januari 2011, 22:27:01
Gek hè, en naar die privatisering van de NS zijn een hele berg studies gedaan, evaluaties, rapporten, bonussen, promoties noem maar op en uiteindelijk is het weer puin ruimen achteraf.


Ja, er is al door een heleboel mensen geld aan verdiend, allemaal goed werk. Er gaat ook nog een heleboel geld aan verdiend worden hoor, want die zut moet natuurlijk ook nog opgeruimd worden. Zo werkt het Nederlandse bedrijfsleven tegenwoordig. Allemaal heel efficiënt hoor ;-)