Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

melder

Gestart door Alex5db woensdag 19 januari 2011, 15:26:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
melder
Alex5db
gast

melder
hallo weet iemand een manier om bij onzichtbare sporen te kunnen melden of er een trein op staat?
Re:melder
impulsief
gast

Re:melder
Hoi Alex

kijk eens in dit draadje daar wordt door middel van een led een bezet spoor aangegeven eventueel kan ik een nog simpelere schakeling voor je tekenen klik
daarmee is het mogelijk een led te laten branden, die led zou je dan in een tekening van je baan kunnen verwerken, ik zet er zo meteen wel een foto van een schema op
Re:melder
impulsief
gast

Re:melder
wisselstroom van de trafo gaat naar de baan en de + gaat ook naar 1 wisselspanning aansluiting van de gelijkrichterbrug
de rail isoleer je, en door middel van massa detectie haal je de - van een spoor als er een lok of wagon op staat, en deze sluit je aan op de andere ingang van de gelijkrichtbrug
aan de uitgang soldeer je een voorschakelweerstand afhankelijk van de gebruikte led en je rail spanning
klik hier voor reken tool bij het aansluiten van de led zorg je dat + op + en - op - aangesloten wordt, de langste aansluiting van een led is + dus vanzelf is de korte dan -
mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het nog
Als je analoog rijd kun je het beste in plaats van de rode aansluiting op de trafo de gele (vaste spanning) gebruiken
Re:melder
Alex5db
gast

Re:melder