Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

seinplaat

Gestart door j.b dinsdag 18 januari 2011, 13:47:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
seinplaat
j.b
gast

seinplaat
Hallo medespoorders,

Ik zit met een beetje raar probleem, ik heb diverse oude seinplaten van marklin ( de blauwe) daarvan zijn er een paar kromgetrokken en andere zijn gewoon nog goed.
Doordat ze zijn kromgetrokken is het messing binnenwerk rond gaan staan en werken de drukknoppen niet meer naar behoren.
Is hier nog wat van te maken of is het gewoon einde verhaal en zijn ze naar de knoppen  :lol:.
Ik heb er één doormiddel van warmte proberen weer recht te krijgen maar dat werkt niet, het is net of ze ook nog wat gekrompen zijn.
Heeft iemand een idee?
Re:seinplaat
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:seinplaat
Hallo J.b.

ik denk zelf een plaatje maken met druk knopjes of nieuwe kopen
Re:seinplaat
chester2203
gast

Re:seinplaat
Dit was ook het bekende euvel van die dingen!!!! andere kopen denk ik!!!
Re:seinplaat
maenmi
gast

Re:seinplaat
beetje late reactie , maar kan nog.........

De meeste blauwe seinplaten werden aan elkaar gekoppeld.
Doordat er dan door de eerste seinplaat veel stroom loopt(vooral als er veel verlichting geschakeld word) , worden deze warm.
Hierdoor "verschrompeld" de blauwe behuizing , en kan het messing binnenin alleen nog maar bol gaan staan. eigenlijk zijn ze dan niet zo goed meer te gebruiken.

Ik heb me er ook over verbaasd en heb gezocht naar een oplossing , maar deze niet gevonden.
De behuizing opwarmen met warm water : ze verschrompelen dan nog verder.
De messing strip demonteren en er een klein stukje afhalen : eigenlijk niet te doen.

Het beste is om het te voorkomen , schakel de kastjes niet door van de een naar de ander , maar geef ze allemaal apart een voedingsdraad.

Groeten  ,

Marcel.
Re:seinplaat
maenmi
gast

Re:seinplaat
Hallo J.B.

Ik heb dit verhaal niet los kunnen laten , en ben bezig met wat oplossingen uit te proberen.
Ik zal binnenkort hier verslag over doen.

Groeten ,

Marcel.
Re:seinplaat
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:seinplaat
Het materiaal van de seinplaten was van thermisch vervormbaar platsic, dat al bij een vrij lage temperatuur vervormbaar is.
Je bereikt inderdaad niet veel met verwarmen, daar wordt het alleen maar slechter van.

Jouw probleem treedt eigenlijk alleen op bij de seinplaten met de geel-rode knoppen.
Je zou kunnen proberen een van de andere series (met rood-groene of geel-groene) knoppen te gebruiken om een "revisie" uit te voeren.
Het messing-binnenwerk van de drie is anders, maar de bodem en deksel zijn steeds dezelfde.
Je zult wellicht wel even de aansluitingen moeten verbouwen.

John
Re:seinplaat
maenmi
gast

Re:seinplaat
Ik heb nog een seinplaat liggen die ik ooit eens in mijn jeugdige jaren heb gekocht maar nooit gebruikt , en deze is nog kaarsrecht. Het is dus echt door de warmte , en niet door de leeftijd.

Om de kromgetrokken seinplaten weer gangbaar te maken heb ik hier wellicht een oplossing:

Op foto 1 is duidelijk te zien hoe de seinplaat is kromgetrokken.
Sommige drukknoppen werken niet meer , je kan ze niet meer indrukken.

Foto 2 laat zien waarom , de messing plaat is bol gaan staan omdat de behuizing is gekrompen.

Op foto 3 heb ik het messing doorgeslepen met een dremel , het isolatiepapier heb ik met een hobbymesje weggesneden. Het messing blijft nog steeds bol staan , maar is nu wel heel eenvoudig naar beneden te duwen.

Op foto 4 heb ik  met een stukje koperdraad weer een verbinding gemaakt , tijdens het solderen heb ik de draad stevig op het messing geduwd om dit weer vlak te krijgen. Dit stukje draad is 2.5 mm2 en heb ik wat platgeslagen voor wat meer oppervlakte. De dikte van deze draad is ruim voldoende , en bovendien stevig genoeg om het messing vlak te houden.
Het zilveren raampje bovenop de seinplaat heb ik wat verbogen zodat dat ook weer netjes vlak ligt.

Alles bij elkaar duurde dit ongeveer 15 tot 30 minuten. De knoppen kunnen weer goed ingedrukt worden , misschien moet ik de schakelcontacten nog wat buigen , dat weet ik nog niet. De behuizing blijft uiteraard nog steeds krom , maar hij werkt weer perfect.

Deze seinplaat is voor b.v. wissels en die kan ik eindeloos aan elkaar schakelen , omdat de contacten maar een puls hoeven te geven , er loopt niet constant stroom doorheen. Hierdoor worden ze dus ook niet warm.
De lampjes van de wissels moet je dus niet voeden vanaf de laatste seinplaat , want dan loopt er dus wel constant stroom door alle seinplaten , wat op den duur weer tot kromtrekken kan leiden.

Ik hoop dat dit verhaal duidelijk is , anders hoor ik het wel .

Groeten ,

Marcel.
Re:seinplaat
maenmi
gast

Re:seinplaat
ff nog een foto , met het eindresultaat , je kan zien dat de knoppen weer goed staan.......
Re:seinplaat
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:seinplaat
Hallo Marcel

Mooi Gedaan

Dit is nu echt iets moois voor in de !
Re:seinplaat
j.b
gast

Re:seinplaat
Dank voor alle reactie's en foto's, zo te zien zijn de platen dus nog te redden.
Ik ga ermee aan de slag, bedankt allemaal.
Groeten John.
Re:seinplaat
j.b
gast

Re:seinplaat
Ik ben ermee aan de slag gegaan, alleen zijn bij mij de blauwe onderdelen van de behuizing ook niet helemaal vlak meer.
Ik krijg ze niet mooi op elkaar sluitend, daar moet ik nog even verder mee stoeien.
Wordt vervolgd. 
Re:seinplaat
maenmi
gast

Re:seinplaat
Hoi J.B.

Ik heb inmiddels 5 seinplaten gerepareerd en deze doen het weer perfect.
De behuizing blijft ook bij mij krom , dit lijkt me niet meer te repareren , maar de werking is weer gewaarborgd.
Wel moet je er op letten dat de onderbak en de bovenbak van de seinplaat bij elkaar horen , dan zijn ze namelijk "passend" gekrompen.
Als je ze verwisseld met andere seinplaten , dan is er een grote kans dat de behuizing niet echt meer lekker past.

Hoe gaat het verder met jou seinplaten?

Groeten ,

Marcel.
Re:seinplaat
j.b
gast

Re:seinplaat
Ik heb ze in heet water gelegd en geprobeerd  ze met een zwaar gewicht erop vlak te krijgen, dit gaf niet veel  verbetering.
Ik heb het eerder ook nog met een föhn geprobeerd, dit werkte ook niet.
Ik heb het idee dat ze niet meer vlak te krijgen zijn, het zal er wel mee te maken hebben dat de sructuur in de loop der jaren veranderd is.
Enkele heb ik met de tips die ik heb gehad weer redelijk gangbaar kunnen krijgen, maar echt lekker werken ze niet.
Het is jammer maar ik denk dat er niets anders op zit dan op de treinbeursen maar naar andere uit te kijken.

Groeten John.