Nieuws: Kom 24 november 2019 gezellig naar de 3railforum gastendag in Leeuwarden!! Bestel je toegangsbewijs nu in de 3railforum webshop!!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Mijn AHS baan
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Mijn AHS baan  (gelezen 1265 keer)

ceesie

• Gast
Mijn AHS baan
« Gepost op: dinsdag 18 januari 2011, 10:01:57 »

AHS is Alkmaarse Huiskamer Spoorwegen.
Na jaren lang N-spoor te hebben gereden heb ik sinds een maand of drie een nieuwe Märklin Ho baan met C-rails en digitale loks. Ik moest een sporenplan plannen voor 1 x 2 meter. Het is geen baan voor lange personen treinen in tegenstelling tot de N-baan op nagenoeg dezelfde oppervlakte. Het personen vervoer geschied dmv. een railbus die rechtsonder vanaf het bovenste doodlopende spoor vertrekt en daar ook weer in terug keert. Het is een klein stationnetje. De andere rangeer sporen zijn voor goederen vervoer dmv. twee dieselloks uit de V80 serie. De bovenste twee sporen zijn voorzien van een afneembare berg en kunnen stroomloos gezet worden (tuimelschakelaar icm. rode en groene led)zodat een trein/railbus lang weg blijkt te zijn.
Ook dienen ze als inhaal spoor. Hellingen en verschillende niveau's zag ik niet zitten op deze oppervlakte. Er moet ook nog ruimte overblijven voor een klein dorpje en industrie.
Rails onder de tafel (opstelsporen) wil ik niet.
De bediening geschiedt mbv. digitaal station 60652 en de wissels dmv. 3x schakelkastje met terugmelding. In de toekomst wordt het geheel nog voorzien van seinen, baanvakken en bezetmelding. Maar voorlopig is de bediening zoals omschreven. Hoewel dit op deze manier best wel moeilijk is als er meer als één trein rijdt. Wel was het even wennen dat de rijtijd en treinlengte in Ho op 1 x 2 meter meer beperkingen heeft als N-spoor.
Maar dit rijdt praktisch altijd en is lang niet zo gevoelig voor stof en vervuiling.
Ook heb ik nog een keerlus overwogen, maar dan heb je alleen maar rails en krijg je een onrealistisch landschap.

Cees