Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?

Gestart door ^Rook dinsdag 30 januari 2007, 18:23:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
Beste forumleden,

De wagons op onderstaande foto's ben ik aan het combineren voor de creatie van mijn allereerste trein. Het zou een speels opgebouwde goederentrein moeten zijn met een maximale lengte van 1m50cm (inclusief loc). Alle wagons zijn van de DB en komen uit tijdperk III.

Deze zijn reeds in bezit:






(veewagentje, de bijgeleverde schapen en kippen zijn inmiddels in de wagon gemonteerd)


(zijn inmiddels voorzien van lading, hoge wagen met steentjes, lage wagen met tractortje)


(is inmiddels voorzien van lading, stapel jute zakken met stoffen afdekdoek)


(is inmiddels voorzien van Weinert sluitlantaarn en komt dus achteraan, met dank aan de reacties op een ander topic van ondergetekende)

En deze worden nog aangeschaft (om niet alleen maar korte wagens in de trein te hebben):





Oorspronkelijk had ik voor deze trein mijn BR 55 stoomlocje (Märklin 37540) in gedachten. Onlangs kwam ik er echter achter dat de 37540 nog van de Deutsche Reichsbahn is en dus niet van de DB, hij is dus van tijdperk II en niet III :shock:. Op zich wil ik best wat concessies doen met betrekking tot realisme van de trein(en). Ik vind rommelige treinen met veel verschillende wagons namelijk aantrekkelijk om te zien, het gaat mij in eerste instantie om sfeer en uitstraling. Probeer mij echter binnen één treincombinatie in ieder geval wel te houden aan matching maatschappij en tijdperk.

De genoemde 37540 zal dus voor een andere trein komen te staan...en voor bovenstaande trein zoek ik een andere loc ! Hence...mijn vraag aan u: Welke loc zou ik hiervoor kunnen zetten :?:

Mijn criteria op een rijtje:

# Loc van de DB.
# Loc uit tijdperk III.
# Loc die gemengde goederentrein getrokken zou kunnen hebben.
# Loc die in het echt sterk genoeg geweest zou zijn om trein van een ruime 100m te trekken (de echte kleintjes vallen dus af).
# Loc met speciale motor (denk aan C-sinus, klokanker en/of vliegwiel, miniatuur; de standaard hoogvermogenaandrijving van Märklin valt voor mij af).
# Digitale loc.
# Loc met aanvullende functies is geen absolute must maar wel zeer gewenst (denk hierbij aan rook, geluid en/of lichtfuncties). Dit omdat speelplezier hoog in het vaandel staat voor zowel mijn manneke (loves to push buttons) als ikzelf.

Zelf zou ik het wel erg leuk vinden als het een mooie Eloc zou kunnen zijn maar ook een stoomloc is natuurlijk prachtig. Momenteel neig ik naar de 39161 van Märklin maar om teleurstellingen te voorkomen (would not be the first time) laat ik mij graag eens informeren over andere opties. Waar ik met name ook geinteresseerd in ben zijn eventuele locs van andere merken dan Märklin (uiteraard wel drierail). Dit omdat ik daar zelf nog (te) weinig van weet maar bijvoorbeeld wel regelmatig mooie Mehano modellen langs zie komen op het forum.

Ladies & gentlemen, please advise :!:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
br44
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
Een br50, een br 55 zijn beide als stoomloc ook voor deze trein geschikt. Maar ook een V100, V80, V200 kunnen een dergelijke trein trekken.

Ook een E44, E75 etc zijn geschikt hiervoor.
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
Denk de grote stomer BR 41 ook  :)
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
Gewoon een mooie 3021 Diesel , de V200 dus er voor gooien , klaar ben je !  8)
Heb nog een leuke Delta uitvoering te koop  :lol:
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
Een BR 85 er vind ik wel mooi ervoor.
Niet te groot niet te klein en uit tijdperk 3.
Kan tevens ook passegiers diensten doen.

Groetjes Antal.
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
Heey,

Ik gebruik daar mijn BR 45 voor  8) 8) :



Dat is mijn grootste sterkste en mooiste stoomgoederenloc die ik in mijn bezit heb.

Marcel
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
Weet je wat het leuke van tijdperk 3 is? Dat je zo ongeveer alles door elkaar kunt gooien wat je maar hebt ;-)
Een goederentrein uit tijdperk 3 kan eigenlijk getrokken worden door alles zonder computernummer... dus E40, E41, E50, alle altbau-Elocs die de oorlog hebben overleefd (E44 enzo), en natuurlijk diesellocs als V60/V65 (nebenbahn), V80, V100, V160, V200, alsmede een gigantische bult stoomlocs: 24, 38, 41, (44), 50, 52, 55, 75, 78, 85, 86 en alles wat er nog aan ouder spul rondreed (wel met na-oorlogse opschriften uiteraard, alles wat "Deutsche Reichsbahn" is natuurlijk niet, maar daar was je al achter ;-))
De mogelijkheden zijn dus vrijwel onbegrensd...
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
Hopla kee! Wat mij betreft kan hier dus deze jongen voor:

Neem dan de DB variant en klaar is kees!
Geweldige loc, stoer uiterlijk en beresterk.
Was er al in de jaren 30 en pas eind 80 naar de sloop....

In elk geval mijn lievelings lok
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
v100 in dubbelspan
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
Citaat van: Rloop op dinsdag 30 januari 2007, 22:11:08
v100 in dubbelspan

2 x V100 is ook V200  8) :mrgreen:
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
tp3 is een tijd waarin alles kon, als men vervoer nodig had kon zelfs een tee wagen tussen een stoptrein zitten, dus een E03 met goederen was ook mogelijk, maar zelf zou ik voor een BR41 of BR52
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
Iedereen hartelijk bedankt voor de suggesties, veel mooi spul langs zien komen.

Het vinden van een loc die al mijn wensen combineert (aantrekkelijk uiterlijk, speciale motor èn functies) is erg lastig (een drietal miskopen hebben mij al honderden Euro's gekost :(). Als je dan ook nog maar een beperkt aantal modellen hebt waar je, vanuit oogpunt van realisme, uit zou mogen kiezen dan is het extra moeilijk. Dit luistert naar ik begrijp in tijdperk III gelukkig niet zo nauw, da's GOED nieuws !

Heb weer een hoop opgestoken van uw reacties, nogmaals vielen dank :!: Zodra de keuze bekend is zal ik dit uiteraard even melden. In the meantime blijft het tof om leuke voorstellen te zien, schroom dus niet (en vermeld gaarne eventueel ook even Märklin-nummers).

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
Peter, wat zijn dit:
CiteerMooi zijn de e-locs met blinde aandrijving.
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
Voor mij zijn dat elocs met stangen aandrijving.
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
Het heet op z'n Duits een Blindwelle. Een wiel dat geen contact maakt met de rail, maar middels een drijfstang de overige wielen aandrijft (die wel contact met de rails maken)



@ Freak: Je was me net voor! brrr, freaky!  :mrgreen:
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
Kijk, zo leer je weer eens wat op een gewone doordeweekse woensdagavond :D.
Allemaal bedankt voor de reacties.
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
Verhelderende uitleg...en absoluut zeer mooi om te zien, zo'n aandrijving. Zat zelf daarom voor bovenstaande trein ook al even te lonken naar de Märklin 37482, een E70.2 van de DB:



Helaas geen functies maar wel erg mooi om te zien, een speciale motor met vliegwiel...en dus die mooie aandrijving.

Groeten,

Rolf
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
De wagens zien er uit alsof ze in een buurtgoederentrein zitten.
Dus op veel verschillende plaatsen een paar wagens er tussen rangeren of uitzetten.
Mooi voor zo een trein is de BR86, de nieuwe BR 52, de BR 55 in DB uitvoering of de goede oude pruisische dame BR 38.
de 85 is maar in een heel beperkte streek in Duitsland ingezet geweest.
Wil je een 44 er inzetten dan moet je minstens 15 bakken er achter hebben hangen vind ik.  :wink:
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
CiteerDe wagens zien er uit alsof ze in een buurtgoederentrein zitten.

Mooie omschrijving, buurtgoederentrein. Klinkt idyllisch/romantisch ('t thema van de baan/tafel zelf wordt klein en gemoedelijk), kan ik me dus HELEMAAL in vinden...die houden we erin :!:
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
Citaat van: ^Rook op woensdag 31 januari 2007, 20:59:35
Verhelderende uitleg...en absoluut zeer mooi om te zien, zo'n aandrijving. Zat zelf daarom voor bovenstaande trein ook al even te lonken naar de Märklin 37482, een E70.2 van de DB:



Helaas geen functies maar wel erg mooi om te zien, een speciale motor met vliegwiel...en dus die mooie aandrijving.

Groeten,

Rolf

Mooie loc heb ik afgelopen jaar in houten kunnen kopen voor een goede prijs.
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
Zie dat er ook een ouder exemplaar is, de 37481. Deze zou dan mijn voorkeur hebben want daar zit een FX-decoder in en die bevalt me in de 37540 uitstekend. Kijk met spanning uit naar de volgende beurs in Houten om eens te zien of deze nog te krijgen is. Loopt dat speciale motortje een beetje stil en kan 'ie lekker kruipen, Davy :?:

Groeten,

Rolf
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
Op het gebied van diesel en elektrisch houd ik me erbuiten, op het gebied van stoom wil ik je wel het één en ander aanraden.

Ik raad de BR 41,  BR 44 en BR 45 in ieder geval af. Die zijn veels te krachtig voor dit soort treinen die in schaal H0 1,5 meter lang zijn. Die machines trokken vroeger harstikke zware treinen.
De loks van de serie 50 en 52 zouden er beter voor passen. Die behoren ook tot mijn aanraders.

Wil je wat klassieker gaan dan staan de BR 38 en BR 55 ook niet verkeerd. De P8 heeft ook veel goederen getrokken en naast het gebruik voor goederen kan je deze lok ook mooi gebruiken voor personen diensten. De BR 55 is ook een hele goede in ieder geval!

Op het gebied van tenderlocomotieven kunnen de BR 85, BR 78 en BR 65. De BR 85 kan ook wel, maar aangezien deze alleen in een bepaald gebied reden en er maar een stuk of 10 van zijn gebouwd zijn ze wat te onwaarschijnlijk naar mijn mening.

Als je er maar geen pacific voor wilt hangen in de vorm van een 03, 01, 18.4 en noem er nog maar een paar op!  :lol: :P
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
Citaat van: ^Rook op woensdag 31 januari 2007, 21:30:23
Zie dat er ook een ouder exemplaar is, de 37481. Deze zou dan mijn voorkeur hebben want daar zit een FX-decoder in en die bevalt me in de 37540 uitstekend. Kijk met spanning uit naar de volgende beurs in Houten om eens te zien of deze nog te krijgen is. Loopt dat speciale motortje een beetje stil en kan 'ie lekker kruipen, Davy :?:

Groeten,

Rolf

Ik heb de versie 37481 groene versie periode I / II versie. Heeft een decoder met potmetertjes nog. Rijdt stil, maar rijdt pas weg bij rijstap2 waarna je hem nog naar rijstap 1 kan terugdraaien (van de 14).

Mooi en stil model maar niet een loc voor lange treinen.



We vergeten trouwens nog een paar stoomlocs. Dat is de Br 81 het kleinere zusje br80, de br 75  en de br86 beide laatste kan je ook voor personenvervoer gebruiken. De br 75 trok zelf lichte sneltreinen.

Groeten,
Davy
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
@Vincent:

CiteerDe BR 85 kan ook wel, maar aangezien deze alleen in een bepaald gebied reden en er maar een stuk of 10 van zijn gebouwd zijn ze wat te onwaarschijnlijk naar mijn mening.

Dat zou op zich geen probleem zijn wat mij betreft. Dit geldt voor meerdere mooie modellen van Märklin en 't is zonde om die allen links te moeten laten liggen. Dat "bepaalde gebied" is gewoon mijn treinenkamer ;) De vraag is vooral, klopt het tijdperk, de maatschappij, 't soort trein (personen/goederen) en de lengte van de trein t.o.v. de kracht van de loc.

CiteerDe BR 55 is ook een hele goede in ieder geval!

I know !!! :? :( Da's ook precies de reden waarom ik deze trein ben gaan samenstellen. Ik heb dus een BR55 waar 'ie eigenlijk voor bedoeld was (zei bovenaan) maar mijn exemplaar blijkt van de DRG te zijn en de wagens van de DB, dat vind ik storend (had ik in oorsprong niet in de gaten maar nu ik het weet...). Een 2e BR55 aanschaffen is voor mij niet interessant, mijn budget is beperkt en dan kies ik liever voor variatie dan 'meer van hetzelfde'.

Zo'n tenderloc BR 78 vind ik erg mooi maar deze heeft Märklin (volgens de website) alleen in Reichsbahn uitvoeringen :(

De overige suggesties zal ik eens nader bekijken, veel dank voor het aandragen ervan.

@Davy:

Bedankt voor de info over de 37481. Gelukkig zie ik nu op tijd dat deze uitvoering ook van een ander tijdperk is, zou haast weer dezelfde fout maken :roll:

The search continues...;)

Hartelijke groeten,

Rolf
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
Een br 81 in hobby uitvoering koop je los op de beurs voor 55 a 60 euro.
Ik heb er 54 euro voor betaald.

:D

Het hoeft niet altijd duur te zijn.



En dit is de br 38 een mooi loc maar ook veel duurdere loc. Deze loc heeft net als de br 55 een klokankermotor.




De mooiste en duurste DB loc is de serie 59 in zwarte uitvoering, deze stoomloc heeft 6 assen. Ik heb hem in periode I uitvoering. Maar een DB uitvoering zou ik ook graag willen hebben.









Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
CiteerHet hoeft niet altijd duur te zijn.

Maarruh, geen speciale motor heh ;) Die zijn vaak wel duurder...en voor mij die meerprijs zeker waard !

Hoe lang zou overigens de trein mogen zijn voor achter die E70.2 :?: Ik kan er uiteraard voor kiezen de twee lange wagens niet aan te schaffen. Dan zit je op een trein van (excl. de loc) zo'n 70 meter.

Die K is inderdaad prachtig ! 't Was mij niet bekend dat deze ook in DB uitvoering is gemaakt (de Oostenrijkse in 't zwart kende ik wel)...hmmm...interesting... Heb je een Märklin-nummer voor me :?:

EDIT: Inmiddels gevonden (37058), dook stomtoevallig op in het topic 'Welke loc bovenaan de lijst'. Moooiiiii....

Groeten,

Rolf
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
In 't eggie natuurlijk, had ik voor de duidelijkheid even moeten melden ! 10 stuks dus, bedankt voor de info, Peter :)

Groeten,

Rolf
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
Citaat van: ^Rook op woensdag 31 januari 2007, 23:55:27
Zo'n tenderloc BR 78 vind ik erg mooi maar deze heeft Märklin (volgens de website) alleen in Reichsbahn uitvoeringen :(

Er is een conventionele DB versie geweest (weet even artikelnummer niet).

@ Mister, mag ik die BR45 voor onbepaalde tijd lenen 8-) ?
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
Citaat van: Mark op donderdag 01 februari 2007, 19:59:50@ Mister, mag ik die BR45 voor onbepaalde tijd lenen 8-) ?
Heey,

Dat gaat je geld kosten  :lol: :lol:.

Marcel
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
Citaat van: VincentKloeg op woensdag 31 januari 2007, 23:12:15
Op het gebied van diesel en elektrisch houd ik me erbuiten, op het gebied van stoom wil ik je wel het één en ander aanraden.

Ik raad de BR 41,  BR 44 en BR 45 in ieder geval af. Die zijn veels te krachtig voor dit soort treinen die in schaal H0 1,5 meter lang zijn. Die machines trokken vroeger harstikke zware treinen.
De loks van de serie 50 en 52 zouden er beter voor passen. Die behoren ook tot mijn aanraders.

Wil je wat klassieker gaan dan staan de BR 38 en BR 55 ook niet verkeerd. De P8 heeft ook veel goederen getrokken en naast het gebruik voor goederen kan je deze lok ook mooi gebruiken voor personen diensten. De BR 55 is ook een hele goede in ieder geval!

Op het gebied van tenderlocomotieven kunnen de BR 85, BR 78 en BR 65. De BR 85 kan ook wel, maar aangezien deze alleen in een bepaald gebied reden en er maar een stuk of 10 van zijn gebouwd zijn ze wat te onwaarschijnlijk naar mijn mening.
Even wat toevoegen:
- De BR 41 reed ook echt wel kortere treinen hoor, niet elke trein was altijd op zijn volle lengte! 44 en 45 ben ik wel met je eens trouwens
- De nieuwe 52'er van Marklin kan inderdaad ook prima, al werden de 52'ers na de oorlog al vrij vlot niet meer zoveel ingezet. Een 50'er is dan wat universeler
- BR 65 is toch meer een loc voor personentreinen, dat hebben ze in elk geval wel veel gereden. Bovendien is het qua uitstraling nu niet echt een fraaie loc voor tijdperk 3 (te modern)
- En voor Rolf ^Rook: Märklin heeft ook een 78'er in Ep. 3 namelijk de 3106 alleen dat is een model uit de jaren '80, dus wel een beetje gedateerd (grote metalen koppeling bijvoorbeeld)

Verder nog even voor de liefhebbers: de bekende DB "Keks" is in 1957 ingevoerd. Je hebt dus ook de keuze of je jaren '50 of jaren '60 wilt gaan rijden!

Groetjes, Tim
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
Hoi Rolf,

ik zou toch gaan voor een mooie V200 ofwel een 221. Marklin heeft ze al in vele varianten gemaakt. Neem er dan wel een met geluid. Het is heel indrukwekkend om zo'n stoere diesel grommend over de baan te zien/horen rijden. Het lijkt een beetje overbemeten zo'n krachtpatser voor zo'n relatief lichte goederentrein, maar in het echt kwam het ook zeker wel voor, zeker in de nadagen van de 221, dus dan zou je tot in periode 4 kunnen gaan denk ik. 
Ze zijn niet extreem duur, zeker niet op beurzen, dus een miskoop zal het nooit zijn zo'n 221.

groeten Martin
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
Hi Rolf,
in aanvulling op al dat stoomlocgeweld van bijna alle vorige postings, heb ik het idee dat iets moderners van jou ook mag.

In dat geval is er de V100 (37724).  DE vervanger voor de diverse stoomlocs op de zijlijnen.

Ik denk dat Martin de 3021 bedoelde. Kost niet veel op beurzen, maar deze moet je wel zelf van een decoder naar wens voorzien.
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
Citeerbr44
:lol: Lekker bot :lol: (geintje!)
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
Bij de ns zag je ook vaak 3 of 4 2200 in voorspan voor goederentreinen waarom neem je 3 of 4 T3 stoomlokjes?
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
Op het forum van het NMLD hebben ze daar een heel toepasselijk icoontje voor  :P.

Gelijk gelijk gelijk, de BR 41 hééft uiteráárd ook kortere treinen getrokken. In principe zou je dan elke lok ervoor kunnen zetten (zou je het zo benaderen), maar de machine werd meer gebruikt voor forse treinen dan voor de wat kleinere en kortere treinen.

De BR 65 is ontworpen voor personenvervoer en goederenvervoer. Zet hem niet voor een te lange goederentrein, maar gewoon een rendabele en je hebt ook een combinatie die kan. Het is een moderne lok, maar dat is de BR 23 ook. En trouwens, een BR 23 kan je ook goed voor zo'n goederentrein zetten.

Marklin heeft in haar assortiment ook DB 78'ers zitten. De 3106 is mij bekend (heb ik 2 jaar gehad) en in de topic 'nieuwe aanwinsten' staat er nu ook één met comp. nummer. Dat is dus wel weer een ander tijdperk, maar wel een DB versie.

Voor de rest zou ik zeggen, zet gewoon je DRG 55 versie ervoor en let niet op de kleine lettertjes :wink:. Echt waar, daar wordt je veel gelukkiger van!
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
@DB: een 3021 bedoelde ik eigenlijk niet. Als je daar een decoder (+geluid) in wilt bouwen dan ben je al gauw meer geld kwijt als de hele 3021 waard is. Bovendien is een 3021 niet erg up-to-date wat uiterlijk betreft. (ben ik zelf ook al niet meer misschien :?)
Ik bedoelde eigenlijk meer een 39821, heeft nog een C-sinus ook.

groeten, Martin
Re: Welke loc voor 'speelse goederentrein' (DB, tijdperk III) ?
Goedkoper kan je nog krijgen een V221 met vijfpolige motor en geluid uit een startset met een mobile station. Ik geloof dat het nr  van de starset 29811  was.