Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Esu lokpilot V1basic

Gestart door dekoploper zondag 20 februari 2011, 20:42:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Esu lokpilot V1basic
dekoploper
gast

Esu lokpilot V1basic
Beste forum leden, ik heb een probleem met deze decoder. Ik kan deze decoder uitlezen en programmeren middels mijn IB gevoed door een 18 vac trafo.
Maar als ik dan van de programmeerstand naar de bedrijfsstand ga en wil rijden gebeurd er totaal niets zelfs de front en sluitverlichting werkt niet. Dit is al de 2e decoder, bij de eerste dacht ik dat de decoder stuk was die had dus hetzelfde probleem. de decoder doet het wel op analoog dc. Ik heb denk ik alle parameters nagezien en veranderd maar er gebeurd niets. Dus alles weer teruggezet naar fabrieksstand maar nog steeds niets. Wie heeft er een oplossing voor dit probleem?
Ik heb deze decoder op een nieuwe loc geprobeerd waar ik de originele (esu V3) decodeer even uitgehaald heb.
Ik heb een redelijke ervaring met het inbouwen van decoders vandaar mijn vraag aan jullie.
Gr,

Fred
Re:Esu lokpilot V1basic
Spoorman
gast

Re:Esu lokpilot V1basic
Fred,

Heb je in de IB bij het lok # deze ingesteld op 28 stappen DCC? Basic decoders luisteren niet naar Motorola.

Gr, Ben.
Re:Esu lokpilot V1basic
dekoploper
gast

Re:Esu lokpilot V1basic
Hoi Ben, al mijn andere decoders doen het direct als ik ze aansluit met de standaard instellingen.
Als ik de instellingen in de IB box ga veranderen zullen de andere decoders het misschien niet meer doen.
Groetjes
Fred,

Heb je in de IB bij het lok # deze ingesteld op 28 stappen DCC? Basic decoders luisteren niet naar Motorola.

Gr, Ben.
[/quote]
Re:Esu lokpilot V1basic
Spoorman
gast

Re:Esu lokpilot V1basic
Fred,

Je moet alleen die ene decoder met DCC aansturen. Dat doe je door achtereenvolgens in te toetsen:

lok #
3 (= het adres van de decoder)
menu
en dan met de pijltjestoets gaan naar 28DCC
enter

En dan luistert die ene lok naar DCC.

Kun je de decoder wel uitlezen op je programmeerspoor?

Gr, Ben.
Re:Esu lokpilot V1basic
dekoploper
gast

Re:Esu lokpilot V1basic
Hoi Ben,
Dit heb ik nog niet geprobeerd, ga dit vanavond even doen en laat je weten wat het resultaat is.
Op het programmeerspoor zie je aan de motor en verlichting dat het programmeren goed gaat en het uitlezen is ook geen enkel probleem. Alleen als ik klaar ben met programmeren en terug ga naar gewoon rijden dan doet deze decoder totaal niets. Ga ik terug naar programmeerstand dan kan ik met uitlezen zien dat er wel degelijk de parameters zijn veranderd met het programmeren. Nu heb ik ergens op het internet gelezen dat deze decoders wel meer problemen geven en dat dat bij de hogere series over zou zijn. Of dat zo is weet ik niet maar ik ga er toch wat ??? bij zetten.

Groetjes,


Fred,

Je moet alleen die ene decoder met DCC aansturen. Dat doe je door achtereenvolgens in te toetsen:

lok #
3 (= het adres van de decoder)
menu
en dan met de pijltjestoets gaan naar 28DCC
enter

En dan luistert die ene lok naar DCC.

Kun je de decoder wel uitlezen op je programmeerspoor?

Gr, Ben.
[/quote]
Re:Esu lokpilot V1basic
dekoploper
gast

Re:Esu lokpilot V1basic
Hoi Ben,
Hier ben ik alweer en met de verheugende mededeling dat de locdecoder het nu wel doet.
Dank je voor de goed werkende tip, weer wat geleerd.
Al mijn andere decoders zijn multiprotocol en deze niet ik was dus in de veronderstelling dat de IB box dit automatisch regelde. Dus niet.

Groetjes en bedankt,

Fred