Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

pc besturing

Gestart door oosterom maandag 17 januari 2011, 13:12:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
pc besturing
Lid sinds: 2010

offline
pc besturing
ik heb een vraagje, mijn keuze is gevallen op itrain, nadat ik de demo gezien heb van walter in den bosch. echter na het lezen op het forum zijn er een aantal aken mij nog niet duidelijk mijn baan heeft nu een schaduwstation van elf sporen en daar komen er nog elf bij en het station heeft zes sporen ik ben de baan helemaal opnieuw aan het bouwen en ik wil het nu in 1  keer goed doen. ik rij met de cs2. ikmaak gebruik van s88 modules van marklin en viessmann, werken deze nou wel of niet met i train?
Re:pc besturing
Lid sinds: 2010

offline
Re:pc besturing
Waarom zouden ze niet willen werken? S88 = S88, aansluiten op je CS2 en het moet gewoon werken.

Groeten Ronald.
Re:pc besturing
Lid sinds: 2010

offline
Re:pc besturing
ronald bedankt voor je reactie, ik heb op het forum rond gekeken en ik kwam daar het een en ander tegen over i train in combinatie met de cs 2 en problemen met de terugmelding van de s88, ik ben eigenlijk benieuwd of er gebruikers zijn met een cs2 en i train en of de s88 goed functioneren of moet ik de zogenaamde hsi 88 hebben ik moet dan weer investeren.
Re:pc besturing
Freak
gast

Re:pc besturing
De S88 modules worden aangesloten en uitgelezen door de CS2. Enige vraag die over blijft is geeft de CS2 ook deze informatie door een itrain indien het prgramma daar om vraagt.

Mvg,
Peter
Re:pc besturing
Lid sinds: 2010

offline
Re:pc besturing
bedankt voor je reactie, maar nu weet ik nog steeds niks. ik weet dat de cs2 de s88 uitleest maar gaat dit de communicatie naar i train dan goed of heb ik andere terugmelders nodig. wellicht dat er cs 2 gebruikers zijn die met i train rijden.

groeten martin
Re:pc besturing
Lid sinds: 2010

offline
Re:pc besturing
Beste Martin,

Je zegt het zelf al: S88 wordt uitgelezen door Centrale CS2, centrale CS2 communiceert met software. Dus als de gegevens van de S88 niet bij de software komen ligt het aan de centrale. Dus moet je weten of je centrale kan werken met de software. Waarom dan nieuwe S88? Dan heb je toch een andere centrale nodig? Daar zit dan toch het probleem?

Groeten Ronald
PS: Mail misschien de maker van de software... Misschien weet hij of Itrain met de CS2 overweg kan...
Re:pc besturing
Freak
gast

Re:pc besturing
Martin,

iTrain kan de S88 via de CS2 inlezen, echter Xander raadt aan om gebruik te maken van een HSI88.
Verder dien je er op te letten dat er twee IP adressen gebruikt worden.

Mvg,
Peter
Re:pc besturing
Robertrain
gast

Re:pc besturing
Hoi Martin,
je kunt met de gratis proeflicentie iTrain prima proberen. Bij mij gaf het programma mbt de S88's op geen enkele manier problemen wat te maken lijkt te hebben met de meest recente update van de CS2 (heb 2x normale S88 modules). Reden voor mij om echter WDP aan te schaffen zijn de erg beperkte mogelijkheden van iTrain op dit moment. Ik wil mijn schaduwstation volautomatisch laten werken en dat gaat met iTrain nu (nog) niet. Het programma staat nu nog niet toe dat locs of routes elkaar starten wat lastig is als je 22 schaduwsporen hebt zoals je beschreef. Welke richting de doorontwikkeling opgaat en hoe snel is niet duidelijk. Maar sowieso zou ik de proeflicentie proberen kun je gelijk zien dat de s88's gewoon hun werk doen....

Groet en succes, Robert
Re:pc besturing
Hendrik_marklin
gast

Re:pc besturing
Citaat van: Robertrain op maandag 17 januari 2011, 22:10:08
Ik wil mijn schaduwstation volautomatisch laten werken en dat gaat met iTrain nu (nog) niet.

Toch wel, mijn schaduwstations werken volautomatisch via iTrain (dmv rijwegen). Ik werk hierbij wel met stroomloze stukken.
Loc's (met geluid e.d) die in het schaduwstation staan gebruiken onnodig stroom. En als de spanning terug is rijden ze met dezelfde snelheid verder.

In de volgende versie van iTrain zullen de schakelopdrachten in rijwegen net zo ingesteld kunnen worden als destijds in Windigital (dus dmv instelbare wachttijden tussen de opdrachten).
Zo kun je natuurlijk een relais (k84) schakelen via bezetmelder. voorbeeld: baanverlichting aan, 10 minuten later weer uit.
En zo kun je dus dmv bezetmelders allerhande schakelopdrachten uitvoeren met zelf instelbare tijdsinterval.

mvg
Henk
Re:pc besturing
Robertrain
gast

Re:pc besturing
Hallo Henk

Ik kan het verkeerd hebben maar het is mij niet gelukt om een loc in het schaduwstation op spoor x te laten stoppen en vervolgens een andere loc vanuit spoor y te laten optrekken en zijn eigen individuele route te laten afwikkelen (niet door starten en stoppen door spanning wel niet toe te voeren, dit is m.i. wel erg terug naar het relais tijdperk). E.e.a. nog los van het laten afwikkelen van 2 routes (treinen)tegelijk die op hun beurt weer andere kunnen schakelen. Als dit wel kan ben ik erg benieuwd hoe ik dit in iTrain kan instellen, mijn proeflicentie loopt nog tot Feb  :D

groet Robert
Re:pc besturing
Hendrik_marklin
gast

Re:pc besturing
Citaat van: Robertrain op dinsdag 18 januari 2011, 17:11:51
Als dit wel kan ben ik erg benieuwd hoe ik dit in iTrain kan instellen, mijn proeflicentie loopt nog tot Feb  :D

groet Robert

Hallo Robert,

specifieke vragen over instellingen in iTrain, kun je beter op het iTrainforum stellen.
Hier geeft de maker van de software goede ondersteuning.

mvg
Henk
Re:pc besturing
Robertrain
gast

Re:pc besturing
Ja bedankt Henk,

duidelijk dat het ook jou waarschijnlijk nog niet gelukt is, op het iTrain forum ook niet overigens daar geeft men ook aan dat deze functionaliteit er helaas nog niet is.

groet Robert
Re:pc besturing
Hendrik_marklin
gast

Re:pc besturing
Citaat van: Robertrain op dinsdag 18 januari 2011, 19:33:16

duidelijk dat het ook jou waarschijnlijk nog niet gelukt is

Ik ben er ook niet mee bezig, want wil niet de hele baan volautomatisch (laten) besturen. Ik wil zelf ook nog wat te doen hebben 8)
Alleen de niet zichtbare delen zijn via de software beveiligd en de schaduwstations werken automatisch (aangestuurd door de software).
Verder gaat het mij hoofdzakelijk om bediening van de wissels e.d. via het seintableau

mvg
Henk
Re:pc besturing
xanderb
gast

Re:pc besturing
Citaat van: Robertrain op dinsdag 18 januari 2011, 17:11:51
Hallo Henk

Ik kan het verkeerd hebben maar het is mij niet gelukt om een loc in het schaduwstation op spoor x te laten stoppen en vervolgens een andere loc vanuit spoor y te laten optrekken en zijn eigen individuele route te laten afwikkelen (niet door starten en stoppen door spanning wel niet toe te voeren, dit is m.i. wel erg terug naar het relais tijdperk). E.e.a. nog los van het laten afwikkelen van 2 routes (treinen)tegelijk die op hun beurt weer andere kunnen schakelen. Als dit wel kan ben ik erg benieuwd hoe ik dit in iTrain kan instellen, mijn proeflicentie loopt nog tot Feb  :D

groet Robert

In iTrain kan een route niet een andere route starten, maar dat is ook niet echt nodig. Het concept is dat elke trein z'n eigen ding doet en een tijd wacht op een vrij spoor in het schaduwstation alvorens weer te vertekken los van wat andere treinen doen, maar wel rekening houdend met blokbeveiliging. Daardoor kunnen bepaalde treinen wel rijden en andere niet en is het niet een alles of niets, waarbij het om en om moet.

Maar natuurlijk zijn er andere wensen en sta ik open voor suggesties.

Groet,

Xander
Re:pc besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:pc besturing
Wat Xander zegt lijkt mij het meest logische, een trein rijdt het schaduwstation in en wacht daar de tijd die voor hem ingesteld is.

Zodra zijn tijd gekomen is zoekt het programma een vrije, en voor die lok/trein toegestane, rijweg, en weg is hij (of niet natuurlijk als er niets vrij/toegestaan is), je kunt je nog voorstellen dat er een voorwaarde is dat het schaduwstation vol moet zijn voordat er een trein weer uit mag.

Dus niks met "de ene trein stuurt de andere weg", dit zijn nog gedachtes uit de "relaistechniek tijd"

Groet, Anne W
Re:pc besturing
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:pc besturing
Hoi Anne,

Relais zijn nog niet helemaal uit en oud.

Ik ga toch proberen om mijn schaduwstation at random en na een tijdspanne de treinen te laten vertrekken met simpele relais-schakelingen. De inrijkant is al zo geautomatiseerd, dat een trein altijd het laagst genummerde spoor, dat vrij is, neemt. Ook is de uitrijkant al handmatig te bedienen, maar dit wil ik eventueel ook nog met een kleine electronische schakeling gaan doen.

De reden voor dit alles is, dat ik het hele schaduwstation ook nog wil kunnen inzetten als schaduwstation in de clubbaan, die volledig met bezetmeldingen en blokken werkt, maar zonder computer.

Groet,
Bert
Re:pc besturing
Robertrain
gast

Re:pc besturing
We kunnen iets wat krom is wel proberen recht te praten maar zelfs de schrijver van het programma geeft aan waar de beperkingen zitten. Helemaal niet erg, het blijft een mooi product en de prijs is er ook naar, echter als je in het bezit bent van een volledig digitale baan en geld hebt uitgegeven voor een CS2 / Ecos / Intellibox en je wilt nu volautomatisch rijden dan is dit programma op dit moment niet de beste keus. Komt wel, ontwikkeling is gaande en zelfs input hiervoor geven is mogelijk.

Allergrootste kracht van iTrain vind ik overigens het feit dat je geen Microsoft troep hoeft te gebruiken, kunnen we lekker zorgeloos op een apple de boel besturen.

groet Robert
Re:pc besturing
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:pc besturing
Hoi Robert,

Ik probeer ook niet iets recht te praten, maar ik wilde alleen maar aangeven, dat je met relais veel meer kan, dan alleen een volgorde, etc aangeven.

Ik ben ook een fervent voorstander van niet-Microsoft spullen, dus gebruik ik RocRail. Dit programma draait op vrijwel alle operating-systemen van nu, dus ook Apple, Linux, iPhone, iPad en Android-phone. Het is nog helemaal gratis ook en eventuaal uitbreidbaar.

Groet,
Bert
Re:pc besturing
Robertrain
gast

Re:pc besturing
Citaat van: Anne W op woensdag 19 januari 2011, 22:23:48
Dus niks met "de ene trein stuurt de andere weg", dit zijn nog gedachtes uit de "relaistechniek tijd"

Hoi Henk,

Ik doelde ook even op bovenstaande.
Ik vind het wat lastig te kiezen welke software het best geschikt is voor mijn baan en wensen. Ik heb begrepen dat rocrail de CS2 maar deels ondersteund waardoor voor mij WDP nog overblijft. Grootste nadeel daarvan is net als met alle (windows-)software dat je maar ca 15% van de mogelijkheden nodig hebt. Indien ik pas over ruim 1 jaar aan nieuwe software toe zou zijn en iTrain zou dan  inmiddels wat volwassener zijn zou ik zonder twijfel voor dat programma gaan, maar ja ik ben een beetje ongeduldig  :?

groet Robert
Re:pc besturing
Lid sinds: 2009

offline
Re:pc besturing
Ach, ik ben eigenlijk ook pas bezig en heb gewoon koploper geinstalleerd. Ben er een beetje mee aan het stoeien en kan nu eigenlijk al niet meer begrijpen waarom ik ooit iets anders zou moeten nemen. Wel vindt ik Xander (Itrain) zijn programma er vreselijk mooi uitzien dus uiteindelijk zal ik het wel aanschaffen al was het alleen maar om zijn (goede) werk te steunen....
Rob
Re:pc besturing
Hendrik_marklin
gast

Re:pc besturing
Citaat van: Robertrain op donderdag 20 januari 2011, 18:37:46
Citaat van: Anne W op woensdag 19 januari 2011, 22:23:48
Dus niks met "de ene trein stuurt de andere weg", dit zijn nog gedachtes uit de "relaistechniek tijd"

Hoi Henk,

Ik doelde ook even op bovenstaande.

Maakt mij niet uit hoor. Zoals ik al aangaf, wil ik niet de hele baan automatiseren. En speel liever zelf voor treindienstleider. Dat ik in de schaduwstations met door de software aangestuurde relais werk. Komt omdat de software niet weet waar welke loc rijdt.

mvg
Henk
Re:pc besturing
Robertrain
gast

Re:pc besturing
Citaat van: RobGood op donderdag 20 januari 2011, 18:43:14
Ach, ik ben eigenlijk ook pas bezig en heb gewoon koploper geinstalleerd. Ben er een beetje mee aan het stoeien en kan nu eigenlijk al niet meer begrijpen waarom ik ooit iets anders zou moeten nemen. Wel vindt ik Xander (Itrain) zijn programma er vreselijk mooi uitzien dus uiteindelijk zal ik het wel aanschaffen al was het alleen maar om zijn (goede) werk te steunen....
Rob


Hoi Rob,
Ik ben al ruim 20 jaar digitaal bezig en bestuur de baan al vanaf de eerste floppy marklin programma's met de PC waarvan de laatste jaren met Windigital. Echter met de overstap naar een nieuw besturingssysteem (CS2) gaat dit niet meer en "moet" ik overstappen. Koploper is voor de CS2 geen optie nog los van het feit dat ik bang ben om PH op zijn teentjes te trappen als ik een vraag over het programma verkeerd formuleer.... :)
Wat betreft de grafische kwaliteit heb je volkomen gelijk, het programma ziet er erg mooi uit en zoals gezegd te gebruiken zonder dat de windooos doos nodig is.

groet Robert
Re:pc besturing
bartjan
gast

Re:pc besturing
ik heb een intellibox ir van uhlenbrock en ik wil met kuehn wd 10 de wissel aan stuuren maar het werk niet mat de koploper. wat is wat ik fout dou
en ik wel ook met s88 werken er wat moet ik dan kopen.
Re:pc besturing
Robertrain
gast

Re:pc besturing
Deze vragen zijn wel algemeen gesteld, voor vragen omtrent de werking van Koploper kun je het beste terecht op het koploper forum, check daarbij even of koplper deze centrale ondersteund (denk het wel). Voor wat betreft het werken met S88 terugmelders dien je een S88 decoder te kopen die je vervolgens met een platte kabel kunt aansluiten op de centrale (hoewel ik de door jou genoemde intellibox niet ken). Per module kun je dan 16 terugmeldingen op je baan plaatsen.

groet Robert
Re:pc besturing
Lid sinds: 2010

offline
Re:pc besturing
@Bartjan: Allereerst welkom op het 3railforum.

De IB IR wordt gewoon ondersteund door Koploper, geen enkel probleem. De S88 aansluiting heeft deze centrale ook gewoon.

Werkt de WD10 wel gewoon op de IB? Kan je de wissels via de IB wel omzetten? Of lukt dat ook niet? Zo nee: Dan eerst werkend krijgen op de IB. Dan pas bij Koploper.

De WD10 kan je gewoon als wisseldecoder in Koploper instellen. Alleen je moet wel eerst het ingeven bij digitale onderdelen. En je moet de WD10 instellen, dat kan ook op verschillende manieren. Daar zijn op diverse fora draadjes over geweest. Het blijkt soms nog al wat problemen te geven. Bijvoorbeeld deze draadjes op het koploperforum: Draadje WD10 en dit draadje bij BNLS.

Het koploperforum is te vinden op onder de volgende link: Het Koploperforum

Je vraag over S88 is een beetje vaag... Ik heb het gevoel dat je niet echt weet wat je er mee moet doen. Want je wil nu al koploper aansluiten op de baan zonder bezetmelding. Maar wat rijdt je?  Met Märklin of een ander merk?

Mijn advies zou zijn om eerst even hier te beginnen met lezen daar staat het wel aardig uitgelegd en met links naar meer informatie.

Succes!

Groeten Ronald.
Re:pc besturing
Freak
gast

Re:pc besturing
Hallo BartJan,

Neem aan dat de decoder wel met de IB te programmeren en te bedienen is.
In Koploper moet je bij Digitale onderdelen kiezen voor wisseldecoders met hetzelfde formaat als bij de IB.

Voor meer info over digitaal en PC besturing zie: Digitaal


Mvg,
Peter
Re:pc besturing
bartjan
gast

Re:pc besturing
ik heb roco fleischmann
Re:pc besturing
Freak
gast

Re:pc besturing
Hallo BartJan,

Als je met 2-rail werkt moet je bij S88 modules gebruik maken van S88 met stroomdetectie.
Aansturen van wisseldecoders is voor 2- en 3-rail hetzelfde.
Bij 2-rail wordt hoofdzakelijk gebruik genaakt van het DCC protocol.


Mvg,
Peter
Re:pc besturing
bartjan
gast

Re:pc besturing
ik heb nog een vraag wat moet ik kopen om mijn wissels te schakel
met uhlenbrock de uh 67500 of 67500 ,67600, 67800 of met een ander scakeldecoder  ik werk met koploper

vg bart
Re:pc besturing
Lid sinds: 2010

offline
Re:pc besturing
Hallo BartJan,

Wat voor een wisselaandrijvingen gebruik je? Je moet een wisseldecoder kiezen die bij je wisselaandrijving past. Neem ook hier eens een kijkje. Dat kan je misschien een beetje verder helpen.

Groeten Ronald.
Re:pc besturing
Freak
gast

Re:pc besturing
Citaat van: bartjan op zondag 15 mei 2011, 15:03:52
ik heb nog een vraag wat moet ik kopen om mijn wissels te schakel
met uhlenbrock de uh 67500 of 67500 ,67600, 67800 of met een ander scakeldecoder  ik werk met koploper
Indien het veel wissels zijn neem dan een OC32 van Leon van Perlo. Kan ook in DCC uitvoering.

Mvg,
Peter