Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Overwegingen van een her intreder

Gestart door neesse zondag 16 januari 2011, 23:02:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Overwegingen van een her intreder
Goedendag allemaal,

Sinds mijn vader vorig weekend aangaf dat ik mijn trein maar eens mee moest gaan nemen ben ik het internet opgedoken.
Zelf reed ik vroeger analoog. Digitaal treinen bestond nog niet.
Maar mijn zoektocht op het WWW leverde leuke informatie op.
Maar wat wil ik dan eigenlijk?
Wil ik gewoon analoog blijven rijden en mijn oude treintje gebruiken?
Wil ik digitaal gaan rijden? En wat heb ik daar dan voor nodig? Kan ik mijn "oude" spulletjes gebruiken of moet ik nieuwe aanschaffen.
En in deze tijden kost het allemaal veel geld en heb ik er dat voor over?

Maar wat kost het dan allemaal.
Ik begrijp dat je niet direct alles hoeft aan te schaffen en dat je het bij elkaar sprokkelt. Soms vindt je hier wat en soms koop je daar ook eens wat enz.

Maar wat moet ik dan aanschaffen/kopen ed.

Dit alles wordt natuurlijk mede bepaald door de eerste keuze: ANALOOG of DIGITAAL.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze keuze.

Wat zijn de voors en tegens van beide.

Ik ben benieuwd wat jullie reactie is.

Groetjes Niels
Re:Overwegingen van een her intreder
Ik zou zeggen: Begin eens met een nieuwe startset! Dan zijn de kosten nog te overzien, en heb je genoeg om mee te proberen....
Re:Overwegingen van een her intreder
En wat is dan een goede set?
Ik heb op de site van Marklin gekeken en zie daar een aantal sets staan. Maar bijna allemaal met een andere trafo of regel eenheid of hoe het ook mag heten.
Waar moet ik dan op letten? En met welk spoortype? Heb nu nog het oude spul liggen en sluit dit aan op het nieuwe?

Maar in ieder geval bedankt voor je reactie.

Groetjes Niels
Re:Overwegingen van een her intreder
Niels,
Ja dieafweging maken alle herintreders... ook ik ... kan alleen maar aangeven wat ik heb gedaan... ik heb een combi baan gemaakt van al het oude spul wat ik  nog had met wat er nu te koop is... natuurlijk digitaal das gewoon veel mooier en nu veel makkelijker omdat voor dat analoge spul eigenlijk niet zo veel meer wordt gemaakt... bij analoog kun je alleen nog maar tercht in de tweede hands bakken en de beursen... als ' motor'  heb ik gekozen voor een ecosII perfect ding... oude lokkies omgebouwd met esu lokpilots ... en gaan..
succes..
Rob
Re:Overwegingen van een her intreder
Ik zou zeggen koop een Digitale startset met een Mobile Station van de 2e generatie (MS2). C-rails is tegenwoordig het modernste. Ik weet niet waar je van houd duits nederlands modern of meer stoom? Je kunt je oude loc ook gewoon een mooi plekje geven waar je ernaar kan kijken.

Gr Eddie
Re:Overwegingen van een her intreder
Hoi Rob,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb nu het oude spoor wat lijkt op de c-rail van nu. Past dit oude spul op het nieuwe spul zonder dat er problemen ontstaan?

Alvast bedankt

Niels
Re:Overwegingen van een her intreder
Electronica Freak
gast

Re:Overwegingen van een her intreder
dan heb jij m-rail.
je kunt het wel gebruiken , ook met digitaal rijden.
maar is niet handig voor later.
in verband met terugmelding (massadetectie) , enz

gr,
Matthijs
Re:Overwegingen van een her intreder
Hoi Eddie,

Bedankt voor je reactie.

Mijn voorkeur gaat denk ik uit naar het Nederlandse materiaal.
Lekker dichtbij hahaha. Met stoomtreinen heb ik niet zoveel dus als ik besluit deze mooi hobby weer op te pakken zal het waarschijnlijk allemaal Nederlands gaan worden. Heb denk ik ook niet zoveel met de omgeving bouwen. Maar ook dat is iets wat ik wel in overweging neem.

Groetjes Niels
Re:Overwegingen van een her intreder
Hallo Niels,

Citaat van: neesse op zondag 16 januari 2011, 23:46:21
Ik heb nu het oude spoor wat lijkt op de c-rail van nu. Past dit oude spul op het nieuwe spul zonder dat er problemen ontstaan?
Er zijn overgangsrails voor M naar C of K-rail.

Voor later:
Terugmelding is alleen interessant indien je de baan gaat automatiseren.
Bij M-rail kun je dan gebruik maken van stroomdetectie.

Mvg,
Peter
Re:Overwegingen van een her intreder
Hoi Matthijs,

Ook jij natuurlijk bedankt voor je inbreng. Maar terugmelding en massadetectie klinkt nu nog allemaal eng in de oren hoor.
Het zou zonde zijn om ze vroeg al mijn ouder rails weg te doen terwijl je er gewoon mee kan rijden. Mocht ik besluiten over te stappen kan ik deze rails altijd nog vervangen. Maar goed dat ik nu weet dat de "m-rails" gewoon gekoppeld kan worden aan de "nieuwe" c-rails.

Groetjes Niels
Re:Overwegingen van een her intreder
Niels,

Analoog = goedkoper maar ook afhankelijk zijn van internet en beursen.
Digitaal = duurder maar daarentegen eenvoudiger om meer treinen onafhankelijk van elkaar regelen.

Mijn advies: ga voor digitaal en de mogelijkheden zijn enorm! (maar stap over op C- of K-rails...)

Groet,

Siko
Re:Overwegingen van een her intreder
Hoi Siko,

Ook jij bedankt.

Maar wat is beter dan C- of K-rails?

Groetjes
Re:Overwegingen van een her intreder
Misschien dat deze link je wat meer informatie geeft.
Digitaal

CiteerMaar wat is beter dan C- of K-rails?
Mijn voorkeur is K-rail.

Mvg,
Peter
Re:Overwegingen van een her intreder
Top Peter,

Linkje is bewaard en zeker de moeite waard om eens te lezen.

Groetjes Niels
Re:Overwegingen van een her intreder
er is niet zozeer iets als "beters" in deze.

C-rails zijn betrouwbaarder kwa stroomlevering/contact in vergelijking tot M-rails (die vaak haperen, de hele oude beestjes dan, bij slecht onderhoud).

K-rails vind ik persoonlijk heel erg mooi, maar die zijn denk ik meer geschikt voor mensen die echt een hele baan+scenery willen maken, omdat je veel makkelijker je eigen railbeddingen kan verzinnen met K-rails. C-rails, net als M-rails hebben al een bedding klaar.

K-rails heeft het voordeel van een flexibele rail, zodat je mooie flauwe bochten kan maken.

Verder zijn er wat verschillen met de geometrie, het bochtenwerk zeg maar. De wissels hebben net iets andere hoeken/radii tussen K, M en C-rails als ik me niet vergis en hmmz, tja, het ligt er maar aan waar je voorkeur dus naar uit  gaat.

C-rails zijn beetje ala de M-rails vind ik. Meer op "spelen" gericht dan op "modelbaanbouwen". Maar dat is ieder zijn mening :)

Kortweg: er is geen "goed beter best", er is alleen je eigen goed geinformeerde keuze op basis van de informatie die deze en gene geven. C-rails zijn makkelijker, K-rails zijn natuurgetrouwer, M-rails is klassiek ;)
Re:Overwegingen van een her intreder
CiteerMaar wat is beter dan C- of K-rails?

Oei... die vraag mag je niet stellen  :D


Cavey was me voor....Beide zijn even goed.

K-rails:
Voordeel: je hebt er flexrails van en je kan het zelf 'ballasten' om het echter te laten lijken.
Nadeel: Je moet het zelf 'ballasten'...
Tevens nadeel: zwakkere elektrische verbindingen.

C-rails:
Voordeel: betere elektrische verbindingen dus betrouwbaarder.
Nadeel: aangegoten ballastbed (minder natuurgetrouw)

Siko
Re:Overwegingen van een her intreder
hallo,

ik heb c-rail 8)
c-rail is robuuster, voor als je de baan vaker afbreekt en weer opbouwt.
k-rail is misschien wat mooier om te zien, maar eigenlijk alleen geschikt voor een vaste baan.

maar dit is mijn mening, gewoon veel lezen op het forum en je word vanzelf wijzer :lol:

groeten renzo
Re:Overwegingen van een her intreder
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Overwegingen van een her intreder
Citaat van: neesse op maandag 17 januari 2011, 00:05:02Maar wat is beter dan C- of K-rails?

Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik hou het voorlopig op K-rail. Zeker met complexe banen wordt met C-rail eigenlijk alles opgesloten. M.a.w.: je kunt achteraf (bijna) nergens meer bij. Denk bijvoorbeeld aan het vervangen van een defecte wisselaandrijving / decoder of iets dergelijks. Maar nogmaals......men is verdeeld. Bouw je een eenvoudige klein baantje zou C-rail naar mijn idee te overwegen zijn.

Digitaal / analoog.

Ja, dat is ook zoiets. Ik denk dat je er verstandig aan zou doen om je eerst in de "digitale-materie" te verdiepen door middel van ruim verkrijgbare lectuur. Lees er over en probeer te begrijpen wat de voor- en nadelen ten opzichte van beide systemen zijn en tracht dan tot een oordeel te komen. Ik denk dat ook hier de complexiteit van je baan mee kan spelen hoewel ik persoonlijk altijd voor digitaal zou gaan. Al was het alleen maar vanwege de techniek en de vele mogelijkheden die digitaal biedt. Maar ook hier geldt: zeer persoonlijk. Er zijn vandaag de dag nog altijd hobby-collega's die "zweren" bij analoog. Niets mis mee hoor! Ook hier geldt: vrijheid, blijheid.

Maar omdat ik de indruk heb dat je als herintreder weinig / geen kennis hebt van het digitale gebeuren adviseer ik je zeer om eerst enige lectuur hierover te raadplegen alvorens een besluit hierover te nemen.

Heel veel succes verder met het her intreden en de bouw van je analoge of digitale baan!
Re:Overwegingen van een her intreder
Beste Niels,

Naar aanleiding van jouw vraag over analoog of digitaal, het volgende:

Ik rij analoog, op M-rails.

Jij wilt Nederlands gaan rijden?
De laatste jaren zijn van diverse merken veel Nederlandse (3-rail) modellen op de markt gekomen.
Die rijden wel op een analoge baan, maar je betaalt voor alle functies.
Als ik Nederlands zou gaan rijden, zou ik niet verder gaan met mijn analoge baan.

Mijn advies: begin opnieuw, digitaal, met C-rails.
Zodra je een serieuze vaste baan gaat maken, stap dat over op K-rails.
De C-rails zijn dan prima te gebruiken op niet zichtbare locaties.
(overgangrails zijn verkrijgbaar)

Begin met een startset, bij de betere speciaalzaak. Je betaalt iets meer, maar je kan terug, voor vragen. Misschien adviseert de (meestal) man niet de optimale set, het is dan wel iets waar deze winkel achter staat en je zal dus goed geholpen worden.

Over wat het allemaal kost en of je het er voor over hebt, zonder je te ontmoedigen:

Het maakt niet uit welke beginset je aan gaat schaffen, want de kosten hiervan zullen een fractie zijn van jouw toekomstig maandbudget*.
Hier op het forum, hoe gezellig ook, zal je nooit een eenduidig advies kunnen krijgen. Daarvoor zitten hier simpelweg te veel (goede) adviseurs.

Start dus met het selecteren van een goede handelaar/vakman.


*) hoe jouw maandbudget te berekenen:

1. Bedenk wat je wil (baan, rollend materieel, scenery**, techniek).
2. Reken het totaalbedrag uit.
3. Deel het totaalbedrag door het aantal maanden dat je erover wilt doen. om het bij elkaar te sparen.
4. Je komt dan tot een maandbedrag, die je eerst moet verdubbelen.
5. De uitkomst is ongeveer de overschrijding en moet dus worden opgeteld bij het oorspronkelijke maandbedrag.

Je hebt nu jouw reëel maandbudget***, waar je helaas niet onder zal kunnen blijven.
Aan het eind van de gehanteerde periode zal dit budget overigens gewoon doorlopen.

Tot slot nog een punt van aandacht:
Het betalen van adviesprijzen zal deze berekening negatief beïnvloeden. Maak dus altijd gebruik van (aantrekkelijke) kortingen. Kortingen zullen echter wel aanleiding zijn meer aan te schaffen en hebben gegarandeerd een kostenverhogend effect.
Maar een kniesoor die daar op let.

Rob


**) Scenery is hier exclusief auto's, bomen en preisertjes (= poppetjes), omdat je hier onbeperkt van nodig zal hebben en derhalve niet te budgetteren zijn.

***) Deze formule voor het vaststellen van een maandbudget geldt voor een analoge baan, waarvan de technieken al jaren vaststaan.
Voor een digitale baan is de berekening ongeveer hetzelfde, maar zal met een exponentiële toeslag rekening gehouden moeten worden, in verband met al het moois dat ons nog te wachten staat.
Re:Overwegingen van een her intreder
Beste Niels,

Ik ben ongeveer een half jaar geleden na 15 jaar weer begonnen met de hobby en heb vrijwel niets in de (naar mijn mening te dure standaard) M*winkels gekocht, maar veel 2e hands van Marktplaats, kleine leuke winkels of van handelaren. Ik kocht omdat ik  sommige "oude metalen" modellen veel mooier vond dan sommige nieuwe meer plastic ogende varianten 2e hands op marktplaats analoge Locs en liet ze ombouwen met een 5 polige magneet en digitale decoder. Zo had ik voor de helft in prijs van een nieuwe Loc toch een mooie, goed rijdende digitale Loc.
Ik heb behoorlijk wat gespaard in korte tijd mag ik wel zeggen en dit naar volle tevredenheid.
Je krijgt op dit forum heel leuk advies en er is best wat moois op te bouwen met een redelijk klein budget. Er zijn nu ook van andere merken in het 3rail systeem heel wat mooie modellen in Nederlands materieel verkrijgbaar.

Ik zou in elk geval digitaal gaan rijden want dit heeft echt enorme voordelen, al is het alleen al het natuurgetrouwer en bedrijfszekerder rijden (constante hoge baanspanning, bijv. mooi langzaam kunnen rijden en langzaam optrekken/afremmen).

Succes en veel plezier gewenst!

Groeten Jake
Re:Overwegingen van een her intreder
Ik ben het met jakeman dedeelttelijk eens Ik rij m-rails en k-rails door elkaar heen om dat ik ongelofelijk kan genieten van die oude treintjes op m-rails en lekker alles met de hand doen en met k-rails rij ik digitaal wat er gewoon mooier uitziet
Re:Overwegingen van een her intreder

Sorry Her intreder dat ik in je topic inbreek heb ik ook een vraag;

Aangezien ik ook opnieuw wil beginnen en veel M-rail heb wi lik deze verkopen of omruilen bij Wentink Occasions.
Hebben jullie ervaring bij Wentink.
Re:Overwegingen van een her intreder
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Overwegingen van een her intreder
Ik zat een paar jaar geleden met hetzelfde dilemma: ook ooit begonnen met M-rails, analoge locs. Ik zag de prijzen van digitaal en heb besloten lekker analoog te blijven rijden. Alle digitale nieuwe locs rijden namelijk ook gewoon analoog (je mist dan wel een aantal functies zoals schakelbaar  licht en geluid, vertraagd optrekken, maar dat maakt me niet uit). Bovendien kun je met overgangsrails ook uitbreiden met C- of K-rails, dus voorlopig hoeft de M-rails de deur nog niet uit wat mij betreft. Pas als ik ooit zou overstappen naar digitaal zou ik misschien de M-rails gaan vervangen. Het kan altijd beter en mooier (story of life natuurlijk), maar ik ga denk ik niet digitaal. Ik ben tevreden zo. Het is goed.

Citaat van: meclaren op maandag 17 januari 2011, 19:44:13
Aangezien ik ook opnieuw wil beginnen en veel M-rail heb wi lik deze verkopen of omruilen bij Wentink Occasions.
Hebben jullie ervaring bij Wentink.
Wentink Occasions ga ik je niet aanraden, omdat daar bijzonder aggressieve hondjes rondlopen. Ik heb er eentje in mijn been gehad en dat heeft tot een doktersbezoek geleid. Ik kom er niet meer, eigenlijk vooral omdat Wentink zelf het kennelijk normaal vond - excuses waren er niet bij.
Re:Overwegingen van een her intreder
Ik weet niet wat de status van het oude materiaal is, maar een eerste stap zou zijn inventariseren en proberen hoe alles nog functioneert.
Je M rails is best nog wel een tijdje te gebruiken tot je bedacht hebt wat je wilt gaan doen. Je zult de rail waarschijnlijk wel schoon moeten maken, de railstaven vet- en eventueel roestvrij maken, het zelfde geldt voor de puntcontacten. Liever niet schuren maar gebruik maken van een schoonmaak olie zoals SR24.Ook de wielen van de lokomotieven en het sleepcontact zul je op dezelfde manier moeten reinigen.
Waarschijnlijk zul je een lokomotief op grote snelheid een aantal rondjes moeten laten rijden om alles weer goed te laten functioneren. Mogelijk moet je de locomotief ook smeren met een beetje olie op de tandwielen en/of de koolborstels vervangen.
Zoals al eerder gezegd: er gaat zo wie zo veel geld in zitten als het serieus gaat aanpakken, dus denk goed na wat je wilt. Een start pakket met een MS 2 is een goede optie omdat je die ook kunt blijven gebruiken als je later een grote controller gaat aanschaffen.
Ik rij zelf met K rails, maar ik heb dan ook een vaste baan. Heb mijn M rails in stappen uitgefaseerd. Dat advies zou ik ook willen geven. Het hoeft niet allemaal in een keer vervangen te worden.

Succes met de aanpak.
Re:Overwegingen van een her intreder
Hoi allen,

Zeer bedankt voor de informatie die jullie mij hebben gegeven. Ik kan hier zeker wat mee.
Ik denk dat ik inderdaad gebruik blijf maken van de "oude" rails en een starter set ga aanschaffen met de MS2. Heb uiteraard veel andere topics gezien en me ook redelijk ingelezen. Ben alleen heel erg benieuwd hoe ik het digitaal rijden ga vinden. Ben van ouds her natuurlijk de analoge opzet gewent dus het zal een zekere aanpassing vergen. Toch denk ik dat ik het allemaal wel ga reden :).
En anders heb ik altijd dit forum nog waar ik mijn vragen kan zoeken en eventueel uitzetten.

Nu ik dus eigenlijk de beslissing heb gemaakt om over te stappen naar digitaal ben ik wel benieuwd waar ik zo'n set voor een goede prijs natuurlijk kan aanschaffen. Misschien iemand een idee / suggestie. Misschien heeft iemand er nog wel 1-tje leggen waar hij/zij niets mee doet.
Ik hou me zeker aanbevolen.
Nu las ik ook op de topics van een beurs in Houten. Dat is nog geen half uurtje rijden van mijn woonplaats dus dat is zeker een optie om daar eens te gaan kijken. Ook ben ik voor mijn werk regelmatig in het buitenland (voornamelijk Engeland). Heeft iemand een idee of deze systemen hetzelfde zijn. Ik denk zelf van wel namelijk! En wat de prijzen zijn. Ook bestaat de mogelijkheid om naar Duitsland te rijden om daar eens goed rond te kijken. Ook daar liggen mogelijkheden. Heeft 1 van jullie daar ervaring mee?

Ook ben ik nog opzoek naar een programma (liefst gratis, wil het geld bewaren voor een starter set  :lol:) waar ik een baan plan mee kan ontwerpen.

Maar nogmaals bedankt voor de input en ben erg benieuwd naar jullie inbreng op mijn bovenstaande vragen.

Groetjes Niels