Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Rorails baan Montferland; Update: Einde van deze baan (alweer)

Gestart door rorail zondag 21 maart 2010, 23:36:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rorails baan Montferland; Update: Einde van deze baan (alweer)
Ongeveer een jaar geleden startte ik een draadje over een nieuw sporenplan. Dat werd na een volledige aanpassing als volgt (antwoord #8):
klikkie doen

Het is nu eindelijk zo ver dat de bouw van dit sporenplan is begonnen. In de tussentijd hebben diverse andere plannen het levenslicht gezien, doch steeds kwam ik terug op dit ene plan.

De in dit draadje beschreven bestaande kast heb ik inmiddels gedeeltelijk uitgebreid met een extra stuk tafel, waardoor de linkerzijde van de baan nu beschikbaar is.



De gele plaat is een oude deur die door de vorige bewoner is gebruikt om er een kast mee te bouwen. Aan de linkerzijde was nog niets gebouwd, daar is de afgelopen dagen een frame gebouwd met enkele platen MDF erop. Dit gedeelte is iets dieper dan de bestaande plaat, vanwege de railspiraal die op deze plaats moet ontstaan.



Het middengedeelte en de rechterzijde van dit deel van de baan zijn bestaand. De hoge planken van de kast moeten nog worden verwijderd. De houten balken en de platen kunnen worden hergebruikt.



Inmiddels is de railspiraal helemaal rond. Voor de hogere lagen heb ik meer plaatmateriaal nodig. Op een plaat multiplex heb ik inmiddels de delen afgetekend. Nu nog één dezer dagen de zaag erin en we kunnen weer een niveau omhoog. Wel wil ik eerst het onderste niveau uitgebreid getest hebben met divers materieel om te bezien of de treinen de helling gemakkelijk halen.

Ik begin in elk geval met het schaduwstation.



Bij de diverse draadjes over andere banen heb ik voldoende ideeën opgedaan om zelf aan de gang te kunnen gaan. Zelf denk ik vooralsnog niet aan computerbesturing, maar ik wil het voor de toekomst niet uitsluiten; ik zorg daarom dat besturing via de ECoS en een programma als koploper beide mogelijk blijven.

Binnenkort meer....

Groet,
Ronald


Re:Rorails baan Montferland: het begin is er
Leuk begin van je baan!
Ben benieuwd hoe het er straks allemaal uit ziet. In het echt is het toch altijd weer anders dan een sporenplan op je scherm vind ik.

Succes met bouwen!

Martijn
Re:Rorails baan Montferland: het begin is er
Hallo Martijn,

Ik maak al ruim 30 jaar sporenplannen, waarvan eerst met schabloon en potlood, later met zelfgemaakte railstukjes in AutoCAD en daarna met Winrail en nu met Wintrack. Ik vind dat een hobby op zich, waar ik waarschijnlijk mee bezig zal blijven.

Het is echter ook leuk om na bijna 30 jaar eindelijk weer een baan te gaan bouwen. Al die jaren hebben de modelspoorspullen in dozen gezeten, om daar pas enkele jaren gelden weer uit te komen, waarna mijn locs in een vitrine zijn beland. Ik ben wel al die jaren veel blijven lezen over modelspoor en zoals gezegd plannen blijven maken.
Dan nu de realisatie. Ook ik ben benieuwd wat het gaat worden. Brengt het de voldoening die ik ervan verwacht? De tijd zal het leren.

Groet,
Ronald
Re:Rorails baan Montferland: het begin is er
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Rorails baan Montferland: het begin is er
Zo, ik heb nog nooit deze hoeveelheid rails zien liggen in Montferland!  :lol:
Succes met de bouw  8)
Re:Rorails baan Montferland: het begin is er
mooi baanplan ronald gaat het nu dan echt gebeuren gaaf hoor.
is het meschien een idee om links boven op het spoor plan de buitenste bocht door een flex rail te vervangen zo haal je dat kleine kniekje uit je bocht.
nou zaagse dan maar en veel plezier met de bouw.

groetjes bas
Re:Rorails baan Montferland: het begin is er
Hee, naam- en streekgenoot,

Mijn baan is "losjes" geïnspireerd op de spoorse situatie in de omgeving van het Montferland, dus een grensbaanvak en heuvelig terrein (vanuit mijn huis kan ik de heuvels van het Montferland zien).
Dat grensbaanvak geeft een mooi excuus om naast nederlandse treinen ook buitenlands bezoek te ontvangen, waarna in het station van loc moet worden gewisseld.
Daarnaast wil ik een graansilo opstellen, net als in Didam en Wehl en een fabriek, zoals in Zevenaar.

Het zal nog wel een aantal jaren duren voordat dit helemaal vorm gaat krijgen.

@Bas,
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Er zitten nog enkele details in die beter kunnen, deze verbeteringen tracht ik al bouwende door te voeren.
Tja, het is geen Eiger die vanuit mijn huis zie liggen, maar toch een behoorlijke heuvelgroep, goed genoeg om scherpe bogen te camoufleren en wat afwisseling te krijgen.

Groet,
Ronald
Re:Rorails baan Montferland: het begin is er
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Rorails baan Montferland: het begin is er
Leuk om echt te beginnen met bouwen, succes, we zien de update's wel komen, vr gr Arie
Re:Rorails baan Montferland: het begin is er
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re:Rorails baan Montferland: het begin is er
Hallo Ronald,

Mooi baanplan om te zien.
Leuk om te lezen dat je elementen uit de buurt wil toepassen.
Je hebt het over een fabriek in Zevenaar, als je toevallig de oude sigarettenfabriek bedoeld dan kun je deze ook nog een spooraansluiting geven.
Misschien kun je in het bosrijke gedeelte ook nog iets toepassen zoals de uitspanning van 't Peeske zoals het vroeger was met een speeltuin en waterfietsen.
Ik laat me wel verrassen met wat je gaat bouwen en hoe het eruit gaat zien.
Veel succes met de voortgang.
Re:Rorails baan Montferland: het begin is er
@Arie,

Zo'n grote stad als jij hebt zou ook ergens een plaatsje moeten vinden, dat wordt wel passen en meten.

@Wilfried,

Ik kom wekelijks (en in de zomer bijna dagelijks) in het bosgebied bij het Peeske om mijn honden uit te laten.Dat is ook het heuvelgebied dat vanuit mijn huis zichtbaar is (al kijk ik meer in de richting van Kilder). Een paar wandelaars met honden, een ruiter te paard en enkele mountainbikers behoren straks zeker tot de details die het leuk maken. Die waterfietsen ken ik niet, ik woon pas 5 jaar in deze omgeving.

Groet,
Ronald
Re:Rorails baan Montferland: het begin is er
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re:Rorails baan Montferland: het begin is er
Ronald,

Ik ken het gebied ook want ik kom zelf ook uit de buurt.
Als je richting Kilder kijkt zie je ook de Hettenheuvel liggen wat het hoogste punt van het Montferland is.
Vroeger kon je van hier helemaal naar Nijmegen kijken als het helder was. Ik denk dat dit tegenwoordig waarschijnlijk niet meer mogelijk zal zijn doordat het waarschijnlijk allemaal is dicht gegroeid.
De waterfietsen bij het ´t Peeske is al lang geleden.
Re:Rorails baan Montferland: het begin is er
Hallo Wilfried,

Vanaf Nijmegen (waar ik nu ben in verband met mijn werk) zijn de heuvels van het Montferland ook goed te zien, dus ik kan me het omgekeerde ook voorstellen.
Ik moet eens met mooi weer foto's van deze heuvels maken om zo een achtergrond te kunnen realiseren. Die moet ik vrij snel al aanbrengen, omdat dit op een later moment lastig wordt in verband met de bereikbaarheid.

Groet,
Ronald
Re:Rorails baan Montferland: het begin is er
Mooi plan. Ben benieuwd hoe je heuvellandschap er straks uit gaat zien.
Re:Rorails baan Montferland: het begin is er
Hallo Piet,

Dit is zo'n beetje de bedoeling:




Deze foto's zijn bij mij voor de deur gemaakt, rond half zeven vanavond. Eigenlijk net te laat qua belichting, maar het geeft een (enigzins wazig) beeld. De heuvels zijn hemelsbreed ca. 2 km van mijn huis vandaan. Daarvóór is het vlak. De onderste foto moet rechts van de bovenste worden gedacht.

Groet,
Ronald
Re:Rorails baan Montferland: het begin is er
ronald .................ik krijg trauma's van die foto's ;)

een paar jaar geleden ging ik iedere week fietsen in die heuvels (toen woonde ik daar).............zondag weer, dan ben ik bij mijn schoonouders op bezoek in DTC.

Gr Martijn
Re:Rorails baan Montferland: het begin is er
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Rorails baan Montferland: het begin is er
Hehe, bekend uitzicht ondertussen (stage in Diem  :lol:)
Maare, als jij dat uitzicht hebt vanuit Nijmegen, zit je dan bij dat ingenieursbureau? Want daar kon je vanuit de kantine (en aantal afdelingen) ook zover kijken  :)

Ben wel benieuwd wat je in gedachten hebt voor de fabrieken enzo. Ga je ook nog een brug over de Oude IJssel namaken?
Grt,

Ronald
Re:Rorails baan Montferland: het begin is er
@Martijn,

Ik rij zondag precies de andere kant op, op weg naar Limburg, naar mede forummer Mikeloper.


@Ronald,

Ik zit wel bij een ingenieursbureau, maar niet in Nijmegen, doch in Apeldoorn. Mijn projecten zijn echter overal in het land, met een relatief groot project in Nijmegen (Radboud ziekenhuis). In één van de gebouwen van het Radboud kun je ook een eind weg kijken bij mooi weer. Trouwens ook op de Mookerhei kune je helemaal naar de heuvels van het Montferland kkijken. Door de oostelijker locatie zie je dan alleen de Duitse kant met Hochelten.

Wel een hoop bekenden met de steek zo op het forum. Zelf ben ik van oorsprong Hagenees, maar ik heb bijna de helft van mijn leven in Spijkenisse gewoond.

Groet,
Ronald
Rorails baan Montferland; Eerste update: de railspiraal spiraalt dóór
Beetje druk geweest in het weekeinde, daarom weinig vooruitgang geboekt.

In elk geval is de spoorspiraal wel alvast een verdiepinkje hoger geworden, nog een halve cirkel te gaan. Dat geeft gelijk het hoogteverschil aan tussen de sporen in het zichtbare gebied en het schaduwstation.



Ik kom nog wel 2 "kolommen" en klemmen (van Noch) waarin de platen hout worden vastgezet tekort om het af te kunnen maken. Mocht iemand deze nog ergens over hebben, dan hou ik mij aanbevolen....

Genoeg ruimte om overal nog behoorlijk bij te kunnen mocht de nood aan de man komen.
Binnenkort weer verder.

Groet,
Ronald
Re:Rorails baan Montferland: het begin is er
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Rorails baan Montferland: het begin is er
Wat een handige klemmen, zijn die ook te koop als je bijvoorbeeld 5 windingen wil maken? vr gr Arie
Re:Rorails baan Montferland: het begin is er
Hallo Arie,

Ik heb een (behoorlijk kostbare) startset gekocht van Noch, waarin genoeg materiaal aanwezig zou moeten zijn voor één winding. Voor elke halve spiraal moet je een aanvullingspakket kopen.
In de startset zitten inderdaad voor slechts één winding aan platen van 4 mm multiplex. Het aantal kolommen en klemmen is echter fors hoger. Ik heb derhalve bijna genoeg kolommen om 2,5 winding te maken. Het hout is eenvoudig van de Gamma of zo te betrekken. Ik mis helaas enkele onderdelen om het geheel af te maken, dus dat wordt enigzins improviseren.

Anderen op dit forum bouwen het geheel op met draadeinden, maar dat zie ik mezelf niet doen, dus dan maar op deze wijze geprobeerd.

Gelukkig heb ik maar één spiraal op mijn baan. Zowel mijn zichtbare baan als het schaduwstation zijn als het ware als keerlussen erop aangesloten.

Groet,
Ronald
Re:Rorails baan Montferland; Eerste update: de railspiraal spiraalt dóór
klein vraagje:


Ga jij "links" rijden op je baan ?
Als je een dubbelsporig spiraal maakt op deze manier, dan heb je bij "rechts" rijden je binnenste spiraal als stijgend, en je buitenste als dalend ...
(normaal gebruik je de binnenste om te dalen en de buitenste om te stijgen)


groeten,
Kris
Re:Rorails baan Montferland; Eerste update: de railspiraal spiraalt dóór
Hallo Kris,

Ik ga niet links, noch rechts rijden, want ik stijg enkelspoors! Op het moment van kopen twijfelde ik nog tussen meerdere baanplannen, vandaar dat ik de dubbelsporige variant heb aangeschaft.
Dat houdt tegelijk wel in dat de spoorspiraal een bottleneck in mijn baan is, want tussen de bovenbouw en de onderbouw kan maar één trein tegelijk in beweging zijn. Ik vind dat geen bezwaar, in de werkelijkheid rijden in dit gebied ook niet continu treinen langs.

Groet,
Ronald
Re:Rorails baan Montferland; Update: aanpassing wisselstraat schaduwstation
Goedenavond medeforummers,

Vandaag heb ik alleen wat zaagwerk verricht voor extra boogdelen van de railspiraal. Verder ben ik begonnen met het uitleggen van de linker wisselstraat van het schaduwstation. Het gebruik van de meegebogen wissel in deze wisselstraat zat me nog niet lekker. Ook waren er veel opvulstukjes nodig in de aansluitende sporen.
Daarom heb ik Wintrack maar weer eens opgestart en heb een paar aanpassingen doorgevoerd.

Oorspronkelijk was het zo:                     Ik wil het echter zo maken:
   

Naast de bovenvermelde verbeteringen kan ik ook meer oude wissels gebruiken in mijn schaduwstation, zodat ik meer nieuwe wissels over hou voor het zichtbare baangedeelte.

Binnenkort start het uitleggen van het linkerdeel van het schaduwstation, daarvoor ga ik eerst maar eens de diverse draadjes over (banen met) schaduwstations uitpluizen voor het maken van secties.

Groet,
Ronald

Re:Rorails baan Montferland; Update: Einde van deze baan (alweer)
De vaart was er al enigzins uit, maar er werd op bescheiden niveau nog doorgewerkt aan de baan.

Het is alleen gebleken, dat het ingebruiknemen van deze ruimte als modelspoorruimte toch onhandig blijkt in de praktijk. In theorie is de ruimte ook voor andere doeleinden te gebruiken, doch deze situatie doet zich pas voor als de baan klaar zou zijn; met mijn tempo zou dat nog jáááren duren (en bij wie is de baan ooit áf). :(

Daarom heb ik besloten beter ten halve te keren dan ten hele te dwalen zoals het spreekwoord zegt.

Daarom richt ik mij weer op de laatst beschikbare ruimte, de zolder. Daarvoor heb ik ooit (al weer bijna twee jaar geleden) een baanplan gemaakt, zie hier, dat ik maar weer ga oppakken. Wel ga ik er nog flink aan schaven, zodat er ruimte ontstaat voor een schaduwstation en goederensporen.

Eén voordeel: ik kan alsnog met twee gekoppelde koplopers gaan rijden. :P

Voorlopig even geduld totdat ik de exact beschikbare maten heb ingemeten en alle fouten/tekortkomingen uit het oorspronkelijke plan heb gehaald.


Groet,
Ronald
Re:Rorails baan Montferland; Update: Einde van deze baan (alweer)
word leuk meneer komen de fotos
Re:Rorails baan Montferland; Update: Einde van deze baan (alweer)
Leuke baan :D

Was ik maar zo ver   :lol:

We gaan verhuizen dus kan ik alles weer afbreken (GRRRRRRRR)
Re:Rorails baan Montferland; Update: Einde van deze baan (alweer)
gelukkig een diemse op het forum ,troost je ronald ik had de baan na 5 jaar bijna klaar ,kon ik hem weer afbreken omdat we een huis gekocht hebben dus moet ook ik weer opnieuw beginnen over een paar maanden
Re:Rorails baan Montferland; Update: Einde van deze baan (alweer)
Hee, leuk dat mijn draadje weer gaat leven zonder dat er nog actie plaats vindt. Helaas ben nik nog niet veel verder met het plannen van mijn nieuwe baan. Ik heb op zolder wel een enorme lengte ter beschikking, maar de zolder is slechts 150 cm breed (en dat op 60 cm hoogte, per cm extra hoogte gaat er 2 cm van de breedte af!). Ik twijfel dus nog over het al dan niet toepassen van meerdere niveau's

In elk geval heb ik wat nieuwe inspiratie door het recente draadje van Fasca, ook in/nabij het Montferland, doch dan aan de Duitse zijde van de grens (met ook NL materieel op de rails).
Elten heeft ooit zelfs een station gekend (ooit, na WOII, zelfs tijdelijk behorend tot de NS), met enige fantasie zou dat anno nu ook nog kunnen bestaan. Zie www.sporenplan.nl, kies "Nederland, NS in 1965, Emplacementstekeningen NS 1965" en klik op Zevenaar.

Het zal nog wel even duren voordat ik mijn sporenplan gereed heb. Tegen die tijd open ik een nieuw draadje.

Groet,
Ronald