Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Zevendam

Gestart door Magna zondag 16 januari 2011, 20:51:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Zevendam
Frankie.7
gast

Re:Zevendam
Gerard,

Ik moet zeggen dat je sporen er zeer natuurgetrouw bij liggen. De aankleding van de baan heb je mooi gemaakt. Vooral het grijze viaduct heeft een bouwstijl die mij erg aanspreekt. Ik wil die stijl ook in mijn eigen baan gaan gebruiken.

Op de overzichtsfoto kun je zien dat je baan helemaal niet zo groot is, maar van de detailfoto's krijg ik een hele andere indruk.

Zo zie je maar, dat je met een beperkte ruimte toch een heel mooie modelbaan kan bouwen. Complimenten !!

Groeten,
Frank
Re:Zevendam
Ronald69
gast

Re:Zevendam
Hoi Gerard,
Dacht dat het bij mij een rommeltje was, iig weer mooie foto's. Mss voor de volledigheid zou je eventueel het baanplan kunnen laten zien?
Ga zo door met het laten zien van mooie foto's.
Las dat je op de CVL werkt, in welke plaats? Hier nog zo'n iemand die ook met 1:1 treinen bezig houdt en wel bij S&V te ZL.
Btw, mijn draadje is te vinden onder de naam "Groenewoud".

Grt, Ronald.
Re:Zevendam
veldkamp
gast

Re:Zevendam
Gerard bedankt voor je pb. Je station ziet er lekker groot uit.

Zie ik het nu goed  8o  :O  :O moeten de Preisertjes nu over de rails de perrons bereiken: is dit ivm onderhoud!!!!! of zijn de perron onderdoorgangen toch open voor het publiek :)

groet Erik
Re:Zevendam
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Zevendam
Mooi hoor, echt een baan naar mijn hart! Het sporenplan van het station had wat minder "eenvoudig" gemogen, maar dat maakt verder helemaal niets uit. (een paar oude, vervallen opstelsporen met onkruid erop zie je heel vaak, en is echt mooi!

Roy
Re:Zevendam
Lid sinds: 2010

NS jaren '90

offline
Re:Zevendam
Dat ziet er heel mooi uit!!
ook het station is erg mooi al!! :thumbup:

Gr, Myron :)
Re:Zevendam
Ronald69
gast

Re:Zevendam
Gerard, dank voor je PB, ik probeer in dezer dagen wat nieuwe foto's te plaatsen.

Grt, Ronald.
Re:Zevendam
Lid sinds: 2006

offline
Re:Zevendam
Allemaal weer bedankt voor de reactie's, altijd leuk te lezen. Het is inderdaad maar een klein baantje. Ik heb ervoor gekozen om de baan langs de wanden te bouwen om toch nog een beetje rijlengte te krijgen zonder dat het een spagettibaan wordt.  De kamer is 220cm x 380cm. Inderdaad zou het station wel wat drukker mogen zijn met wat meer (opstel)sporen maar dat gaat dan ten koste van de ruimte waar ik toch ook een beetje stad wil bouwen. Er komen wel losse roestige spoorstaven langs het spoor te liggen alsof het spoor net vernieuwd en dat maakt het geheel ook wat minder statisch. Jullie hoeven je geen zorgen te maken over de preisertjes. Er komen voetgangertunnels op de perrons dus ze kunnen veilig oversteken in de toekomst  ;) Het grijze viaduct is geinspireerd op situatie's bij o.a. Rotterdam CS, daar gaat het HSL spoor ook via een soortgelijke verhoging. Simpel te maken met strookjes karton en ziet er wel grappig uit. Maar zoals ik al eerder heb gemeld wil ik eerst het linker smalle deel helemaal af hebben voordat ik aan de stad ga beginnen. Het is wel de bedoeling dat daar veel eigenbouw huizen op gaan komen. Wat dat betreft is er al genoeg te vinden op dit forum. Maar nu moet ik weer verder want ik zit even in de baas zijn tijd dit berichtje te tikken  :D
gr Gerard
Re:Zevendam
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Zevendam
Leuke baan!
Heb je ook een schaduwstation? Of rijden de treinen op het dubbelspoor steeds rondjes?
Re:Zevendam
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Zevendam
Dag Gerard.


Ik heb deze foto snel even 'bewaart': simpel maar zeer realistisch gemaakt . . .
Ik zie heel veel mooie details op jouw baan (tot nu toe dan :wink:)
ook die 'damwanden' vind ik erg goed gelukt!

Groeten,

Erik.
Re:Zevendam
Lid sinds: 2006

offline
Re:Zevendam
@ Erik, het hoeft ook niet zo moeilijk te zijn om het er leuk uit te laten zien. Je moet gewoon goed om je heen kijken en dan kom je al een heel eind. Ik vind dat een baan ook een functie moet hebben en alles een logische plek moet hebben.
@ Ronald Ik heb geen schaduwstation. Het is echt alleen maar een dubbele ovaal waar de treinen hun rondjes rijden alleen zie je dit niet omdat 3/4 van het spoor verborgen is. De treinen vertrekken vanuit het station, voegen in, rijden een of meerdere rondjes, keren via de keerlus om weer een rondje in de andere rchting te rijden en voegen vervolgens uit richting station. Daar komt dan het spel met lok wisselen. Al met al heb je het er best wel druk mee. Bedankt voor jullie reactie's
gr Gerard
Re:Zevendam Als tussendoortje wat modulefoto's
Omdat ik deze komende 2 weken weinig tijd heb, met vrienden een paar dagen weg en aansluitend voor het werk een paar dagen buitenland, maar als goedmakertje een paar foto's van een module welke ik heb gebouwd. Oorspronkelijk een M-Track module dus mogelijk heb je deze al eens eerder op een beurs gezien maar nu voorzien van een ombouw met verlichting. Ik ben met een collegamodelspoorder bezig om op deze manier een soort "kijkdoosbaan" te bouwen. De treinen rijden wel van de ene naar de andere module maar iedere doos is een soort diorama. Eigenlijk minibaantjes welke aan elkaar zijn gekoppeld. Maar ook nu zeggen foto's meer dan woorden.









Tot zover weer.
gr Gerard
Re:Zevendam
chopper
gast

Re:Zevendam
Jij hebt echt schitterend oog voor detail, prachtig.
Je station in aanbouw beloofd wat te worden, super.

Je module vind ik die brug erg mooi gelukt, met al dat groen er omheen!
Veel plezier in het buiteland, en maak er wat van.
Re:Zevendam
veldkamp
gast

Re:Zevendam
Zo Gerard ,alweer uitgerust of ben je al weer druk doende voor de Baas :P'
Hier begint het  allemaal, wat vorm te krijgen,met name het banenplan.
Heb besloten om geen modulebaan te maken maar gewoon enkele planken :-) :-) :-). Het plan heb ik gespiegeld komt beter uit met de deur. Wel grote radius genomen  R2&R3. Er komt zoveel moois op de markt die niet door R1 kunnen . en vooruit zien is regeren  ;) ;)
Maar echt ,heerlijk :D, als je een goed plan kan na :o) :o) :o) :o) :o) :o) :o) :o) :o) :o)

gr Erik
Re:Zevendam
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Zevendam
Heel mooi, vooral de module vind ik schitterrend  :thumbup: vr gr Arie
Re:Zevendam
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Zevendam
Ik zit nu even te kijken naar de cijferbak, die gaat branden als het wissel afbuigend ligt.
Hoe heb je dit aangesloten? Want bij stoptonend sein kan de cijferbak natuurlijk niet branden.

Groet,

Ronald
Re:Zevendam
veldkamp
gast

Re:Zevendam
jonge jonge Gerard ,het word wel tijd voor een paar mooie plaatjes

:)
gr Erik
Re:Zevendam
Lid sinds: 2006

offline
Re:Zevendam
Hallo allemaal, gisteren laat terug gekomen van een rondje Europa. Ik ben op diverse verkeersleidingposten wezen kijken voor overzichtschermen. Als je er een paar gehad hebt zie je door de bomen het bos niet meer. Blij dat ik thuis van die simpele knoppenpaneeltjes gebruik.
@ Erik Ik ga deze week helaas nog weinig doen aan de baan want ik heb late diensten en op de dag ga ik dan sporten maar ik beloof dat er weer dingen gaan gebeuren al zal het tempo niet al te hoog zijn. Trouwens een leuk plan om op planken langs de muur een baan te maken en heel slim om met de radius rekening te houden met eventuele nieuwe aankopen in de toekomst.
@ Ronald Ik heb aan de aandrijving van het wissel een relais gekoppeld welke de cijferbak van stroom voorziet als het wissel afbuigt. Ligt het wissel recht komt het relais ook in stroomloze toestand en zal het geen stroom doorgeven aan de cijferbak. Bij een rood sein is de stroomtoevoer naar het schakelcontact van dit relais ook verbroken en zal het ook gedoofd zijn.

Verder allemaal weer bedankt voor de reactie's
Gr Gerard
Re:Zevendam
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Zevendam
Gerard, bedankt voor de uitleg! :D

Nu nog eens zelf uitproberen op mijn NS sein met cijferbak.... ;)

Groet en succes met de baan.

Ronald
Re:Zevendam
Lid sinds: 2006

offline
Re:Zevendam
Ronald
Als het niet lukt hoor ik het wel en dan zal ik proberen het schema te tekenen maar als ik het kan moet het jou zeker lukken want zo technisch ben ik niet. Gewoon ervan uitgaan dat een relais niets meer is dan een keuzeschakelaar. Succes.
gr Gerard
Re:Zevendam
Lid sinds: 2010

Machinist bij de Valleilijn

offline
Re:Zevendam
t wordt allemaal steeds beter 8)
Re:Zevendam
veldkamp
gast

Re:Zevendam
  Ja het klinkt altijd leuk,om voor de baas op reis te mogen. Echter vaak kom je gebroken thuis . Gerard een vraagje ; de sporen naar boven toe zijn die van flexrails gemaakt? Mij lijkt het nml.  vanaf de foto"s een vrij grote radius. klopt dit?
Het kost overigens wel een kapitaal  zeg om grote radius in C  te aanteschaffen, zo rond de 3,90 euri voor R3 . Achter af had ik beter financieel gezien  Krails kunnen kopen zijn een stuk goedkoper viel me op.
De onderbaan ligt nu en  deze  ligt op 8mm "piepschuim"en gefixeerd met sate prikkers 8o 8o 8o, echt werkt perfect .Vandaag eerst een nieuwe brug laten zetten bij de tandarts :( en dan straks of morgen de ringleiding aanleggen.
Ik ga deze aan de rails wel solderen, maar bij de aansluiting  van de ringleiding gebruik ik de bekende blauwe kroonsteentjes die ze ook veel in de automobiel industrie gebruiken. Voordeel is dat je het steentje over de ringleiding schuift  de aansluiting er bij insteekt  en met een tang dicht knijpt  :P :P :P. Gemak dient de mens toch

gr Erik
Re:Zevendam
Lid sinds: 2006

offline
Re:Zevendam
Hoi Erik, inderdaad klinkt zo'n reisje als een vakantie maar ik had iedere dag in een ander land een afpraak rond 9 uur die de hele dag duurde en dan in de avond met het vliegtuig weer naar de volgende afspraak. Maar het was ondanks het drukke programma leuk. Inderdaad gebruik ik veel flexrail. Ooit op een beurs stond een duitse handelaar met een paar dozen gebruikte flexrail die er als nieuw uitzagen en zeer gunstig waren geprijst. Ik heb er toen gelijk een paar dozen gekocht. Volgens mij waren ze zelfs nog geen 5 euro per stuk. C-rail is inderdaad wat prijziger. Valt mij ook op dat zelfs op beurzen er nog aardig betaald moet worden, K-rail wil nog wel eens in de aanbieding zijn maar daar moet je dan wel heel goed bij opletten want er zit vaak slechte kwaliteit tussen. Die kroonsteentjes ken ik wel, inderdaad erg handig om in een bestaande leiding een aansluiting te maken. Ik ben nu thuis met andere klussen bezig dus even weinig tijd voor de treinen maar wees gerust, over enige tijd zal ik weer wat nieuwe foto's plaatsen. Ben wel nieuwsgierig naar jouw vorderingen. Succes bij de tandarts. Gr Gerard 
Re:Zevendam
veldkamp
gast

Re:Zevendam
Bij de Tandarts is het gelukt,deze heeft de brug opnieuw kunmnen vast maken, maar ik krijg er geen garantie op zei hij 8o.
Ik zal mijn zonen eens vragen of die wat plaatjes kunnen schieten en willen oploaden. zodat het forum getuige kan zijn van mijn gestund ;)
Zelf ben ik een digibeet.
Ga vanavond of anders morgen aan de ringleiding beginnen en wat expirimenteren met contact rails maken en de werking daarvan. Naar ik hoop dus een echt trein weekend. : :D
gr Erik
Re:Zevendam
veldkamp
gast

Re:Zevendam
Zo Gerard,

Ik ben wel erg benieuwd naar een opdate  van de bakken of baan.
Aan deze kant  ligt het schaduw gedeelte  en een proefopstelling  naar boven. Het concept blijf me steed verbazen  :-) wat en speel mogelijkheden :P
Groet Erik
Re:Zevendam
Lid sinds: 2006

offline
Re:Zevendam
Hoi Erik
Hier staat de bouw tijdelijk helemaal stil, tenminste voor zover het de treinen betreft. Ik woon al ruim 25 jaar in hetzelfde huis, toen nieuw gekocht, en dat is echt aan een grote opknapbeurt toe. Dus ik ben nu volop bezig in en om het huis want ook de tuin moet eraan geloven maar zodra ik daarmee klaar ben ga ik weer verder met de baan en volgen er weer nieuwe foto's. Maar voorlopig nog wel een paar weken werk dus nog even geduld hebben. Ben wel nieuwsgierig naar foto's van jouw baan.
gr Gerard
Re:Zevendam
Lid sinds: 2011

offline
Re:Zevendam
Mijn aandacht is ineens getrokken naar deze eenvoudige (2 ovalen en kopstation) maar kwalitatief prachtige baan. Wat een geweldige details Gerard!

groet,
Michiel
Re:Zevendam
PatsTeam
gast

Re:Zevendam
werkelijk geweldig mooi
Re:Zevendam
veldkamp
gast

Re:Zevendam
 Ik ben niet zo  ciber maar ik zal mijn zonen eens lief aan kijken of zo pa eens willen helpen om een paar foto,s op het form te plaaten.  :D :D :D :D

Tav het spoorplan heb ik het spoor wat van boven komt gewijzigd en loopt nu  verder door. Ik hoop dat ik zoveel overwicht heb dat ze wat  foto's maken
dit  maakt de zaak veel duidelijker.

Groet Erik
Re:Zevendam
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Zevendam
Citaat van: Magna op zaterdag 19 februari 2011, 20:19:20
Ronald
Als het niet lukt hoor ik het wel en dan zal ik proberen het schema te tekenen maar als ik het kan moet het jou zeker lukken want zo technisch ben ik niet. Gewoon ervan uitgaan dat een relais niets meer is dan een keuzeschakelaar. Succes.
gr Gerard

Zou je me toch een schemaatje o.i.d. kunnen sturen?  O:-D :D

Verder vind ik het een leuke baan, vooral omdat het baanplan eigenlijk vrij eenvoudig is (begrijp me niet verkeerd  ;))
Re:Zevendam
Lid sinds: 2006

offline
Re:Zevendam
Allemaal weer bedankt voor de reactie's. Momenteel ligt de bouw echt helemaal stil omdat ik in mijn huis met een grote verbouwing bezig ben. Het is meestal vroeg thuis beginnen tot een uur of 2 en daarna verder werken bij de baas tot een uur of 12 dus eigenlijk heb ik nu 2 banen  :? Ook het forum schiet er een beetje bij in maar ik heb nog een paar weken werk en dan ga ik weer verder met de baan tenzij dit mooie weer nog aanblijft want dan kriebelt mijn motorbloed en ga ik volop toeren op de motor. @Ronald, ik zal eens kijken of ik een leesbaar schema kan maken hoe de cijferbak werkt. Nog even geduld dus...
gr Gerard
Re:Zevendam is niet meer
Lid sinds: 2006

offline
Re:Zevendam is niet meer
Hallo allemaal
Het is weer een aardig tijdje stil geweest rond de bouw van mijn baan. Teveel andere hobby's , flinke verbouwing cq opknapbeurt van mijn huis, druk op het werk en vooral de twijfel of ik wel op de goede weg was. Ik ging me steeds meer ergeren aan het grote formaat van de stationsmodules en het gewicht hiervan. Ook stonden de M/Trackmodules in de schuur behoorlijk in de weg. Daarom de knoop doorgehakt en de modules ook. Het stationsdeel is inmiddels al richting de stort verhuisd, uiteraard wel alle nog bruikbare delen eraf gehaald en de vrijgekomen ruimte wordt voor de M/Track module. Het smalle deel van de baan blijft voorlopig nog wel intact en er komen 2 tijdelijke verbindingen zodat ik de treinen nog kan uitlaten. De komende tijd maar eens goed nadenken over een superlichte maar wel stevige constructie en wat ik voor thema ga bouwen. De opzet blijft in grote lijnen wel hetzelfde, een rondom baan langs de wanden en voorzien van fries met verlichting. Dus nog genoeg plannen en uiteraard zal ik die hier weer tonen dmv tekst en foto's. Maar eerst gebruik maken van het feit dat de hobbykamer redelijk leeg is en deze eens goed op  ruimen. Zoals velen van ons heb ik ook stapels met doosjes en kratten staan vol modelbouwspullen en dat ga ik eens ordenen en kijken wat er weg kan. Wordt dus vervolgd
gr Gerard


Re:Zevendam
veldkamp
gast

Re:Zevendam
Welcome back.


gr erik
Re:Zevendam
Lid sinds: 2006

offline
Re:Zevendam
Hoi Erik, dank je maar nooit echt weg geweest hoor. Kijk nog regelmatig op het forum maar is soms moeilijk bij te houden want als je een paar dagen niet hebt gekeken staan er alweer 4 pagina's.Er wordt toch nog aardig aan de hobby gewerkt.
groetsels Gerard
Re:Zevendam
doef
gast

Re:Zevendam
erg fraai allemaal!
Erg mooi spoorverloop.

Wat een mooie bomen heb je. Zelf gemaakt? :thumbup:
Re:Zevendam
Lid sinds: 2006

offline
Re:Zevendam
Hoi Doef, dank je wel. Inderdaad zijn de bomen zelfbouw. Takjes uit de tuin met wat groen spul er op geplakt. Los van het feit dat het leuk is om zelf te maken scheelt het ook aardig wat geld. Sporenplan zal voorlopig een simpele dubbele ovaal gaan worden tot ik echt aan de nieuwe baan ga beginnen die geheel uit M/Track modules zal bestaan.
gr Gerard
Re:Zevendam, de sloop van...
Lid sinds: 2006

offline
Re:Zevendam, de sloop van...
Inmiddels is de sloop in volle gang, sterker nog, het hele stationsdeel is reeds verdwenen. Dus deze keer eens geen foto's van een baan waaraan gebouwd wordt maar gesloopt. Pas op!!! Sommige beelden kunnen als schokkend worden ervaren  ;)









Voorlopig nog druk bezig met het uitzoeken van kratten met daarin allemaal restanten van bouwdozen, overblijfselen van treinen, sceneryspul en nog veel meer.
Uiteraard is het niet alleen maar slopen. Er komt ook nog iets voor terug. Het begin is er al. Een M-Trackmodule komt als vast onderdeel in de baan. Deze baan gaat uit een aantal "kijkdozen"bestaan met ieder een eigen thema. Het leuke hiervan is dat deze "kijkdozen" uitgewisseld kunnen worden waardoor je iedere keer een andere baan krijgt.
Onderstaand een foto van hoe zoiets er uit ziet.

Deze module wordt even tijdelijk verbonden met een overblijvend deel van mijn oude baan zodat er gereden kan worden en dan ga ik eerst nog wat loks ombouwen en rijtuigen aanpassen en eens verzinnen hoe de nieuwe modules er uit gaan zien. Uiteraard zullen er weer foto's zijn als er iets nieuws te melden is.
gr Gerard