Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Zevendam

Gestart door Magna zondag 16 januari 2011, 20:51:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zevendam
Lid sinds: 2006

offline
Zevendam
Hallo allemaal, na weer eens een pauze van ruim een jaar ben ik weer verder gegaan aan mijn baan. Ik heb nu eenmaal teveel hobbies en dan blijft door het een het andere wel eens liggen maar nu weer aan het bouwen geslagen aan mijn baan Zevendam. Naast M-Track modules heb ik thuis ook een vaste baan. Hoewel vast, ook deze is in modules gebouwd maar niet naar enige norm. Daar waar het uitkwam is de zaag erin gegaan. Het is een hele simpele baan. Een ruim dubbelsporig ovaal met een verborgen keerlus en een 5 sporig kopstation. Om bij mezelf wat meer druk te leggen zal ik trachten met enige regelmaat een foto te plaatsen over de voortgang. Voorlopig moeten jullie het even met deze doen.
gr Gerard




Re:Zevendam
GHIA-kynan
gast

Re:Zevendam
Citaat van: Magna op zondag 16 januari 2011, 20:51:31
Voorlopig moeten jullie het even met deze doen.

Jammer, want dit ziet er al heel goed uit! :D
Re:Zevendam
Lid sinds: 2009

offline
Re:Zevendam
Hoi Gerard

Het begin smaakt naar meer. Ziet er fraai uit!
Re:Zevendam
Reinder
gast

Re:Zevendam
ziet er goed uit die baan

mvg
Reinder
Re:Zevendam
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Zevendam
Heey Gerard,

Long time no see!
Je hebt weer prachtige foto's afgeleverd van een prachtige Nederlandse baan.
En welkom terug en ben benieuwd naar de volgende foto serie. :)

Groetjes,

Antal
Re:Zevendam
Lid sinds: 2009

offline
Re:Zevendam
Hallo Gerard,
Je hebt dezelfde locs als ik, dus het is geen wonder dat de foto´s zo mooi zijn  :D.
Hopelijk heb je tijd om verder te bouwen,
groeten Rolf
Re:Zevendam
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Zevendam
wat een mooie baan zeg! :shock:
ik ben benieuwd naar meer!
Re:Zevendam
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Zevendam
daar sluit ik me bij aan !!
complimenten
groet robert
Re:Zevendam
Lid sinds: 2010

offline
Re:Zevendam
Ik vinde het een schitterende baan en vooral die laatste foto's stralen sfeer uit.
Alleen vind ik het altijd weer jammer dat ik dan egaal gekleurde autootjes zie staan.
Een verfje doet wonderen !.
:wink:
Re:Zevendam
veldkamp
gast

Re:Zevendam
Gerard aller eerst welkom terug.
Heb zo juist je website zitten bekijken en het banenplan en de modulebouw spreekt me geweldig aan.
Op je site schrijf je dat een betere versie van het banenplan op termijn volgt.
Ik hoop dat je het afgelopen jaar goed besteed hebt door onder meer het plan opnieuw te ontwerpen :lol:
De afmeting van jouw "riante hobby onderkomen" zijn vrijwel gelijk aan dat gene wat ik mag gebruiken.
Overigens ziet het geheel er geweldig mooi uit mijn complimenten

Groet Erik
Re:Zevendam
Remie
gast

Re:Zevendam
Hallo Gerard,
Ik kijk uit naar meer :D
Het ziet er goed uit.
Succes met je baan,
Remie
Re:Zevendam
Lid sinds: 2006

offline
Re:Zevendam
Allemaal bedankt voor de reactie's. Ik zit nu op mijn werk maar zal eens kijken of ik vanavond nog wat foto's kan plaatsen.
@ Antal, nooit echt weggeweest hoor. Ik kijk nog regelmatig op het forum en ben voornamelijk bezig geweest aan de module. Ook nog wat voor iemand gebouwd die dat zelf niet aandurfde.
@ Timelord, ik deel je mening. Voertuigen moeten er gebruikt uitzien. Niet alleen wagons maar ook de auto's mogen een deukje hebben en wat minder plastic glans. Gaat ook in de toekomst gebeuren.
@ Veldkamp. Ik was ooit begonnen aan een simpele website maar er is bij mij thuis ingebroken en oa zijn alle computers gestolen met daarop de inloggegevens. Ik was pas daarvoor van provider veranderd en kon geen nieuw wachtwoord meer aanvragen. Vandaar dat de site nooit meer is bijgewerkt. Hoop het op dit Forum goed te maken.
@RolS Je zal vast nog wel meer bekende modellen tegen gaan komen. Ik heb dan wel een nederlandse baan maar laat alles erop rijden wat ik mooi vind. Ik heb zo'n 75 loks en een paar honderd rijtuigen en wagons uit allerlei landen en tijdperken. Dus niet raar opkijken als je een krokodil voorbij ziet komen. Ook heb ik nog vrij veel materiaal uit de jaren 60/70, uiteraard wel digitaal gemaakt. Dit zijn allemaal modellen met een verhaal zoals de meesten van ons dat wel hebben. Een verjaardagkado, een erfenis of van een oude buur gekregen. Altijd leuk om dat dan weer te zien rijden.
Nu weer aan het werk en probeer vanavond nog een foto te plaatsen.
gr Gerard
Re:Zevendam
flori2703
gast

Re:Zevendam
ziet er al mooi uit :D
Re:Zevendam
Ronald69
gast

Re:Zevendam
Ik ben benieuwd naar de foto's van het kopstation omdat ikzelf ook een 5 sporig kopstation heb.

Grt, Ronald.
Re:Zevendam
Tomm
gast

Re:Zevendam
Gaaf. Dit smaakt naar meer.

Groet,

Tom
Re:Zevendam
Lid sinds: 2010

NS jaren '90

offline
Re:Zevendam
Wat een mooie baan! :shock:
De foto's zien er heel mooi uit, en ik ben benieuwd naar nog meer foto's 8)

Gr, Myron
Re:Zevendam
bartje
gast

Re:Zevendam
Dag Gerard,

Met welk merk verf en kleur heb je de rails geschilderd?
Het ziet er zo mooi uit.  :o
Veel succes met de verdere bouw.

Cees
Re:Zevendam
Lid sinds: 2006

offline
Re:Zevendam
Ik had nog wat foto's beloofd dus zal het praatje kort houden.

In een van de hoeken is een soort landweggetje gemaakt met wat oude hollandse huisjes. Om de baan over te kunnen steken is er een kleine overweg welke uiteraard is beveiligd met een knipperlichtinstallatie. Deze wordt door de treinen aangestuurd en werkt naar alle richtingen. Wit knipperend als er niets aankomt en rood bij het passeren van treinen. In het linkerhuis staat het bekende paard in de gang. Een beetje humor mag ook op de modelbaan natuurlijk niet ontbreken.

Hoewel op het eerste gezicht dit deel van de baan klaar lijkt moeten er nog vele details komen.
Ook komen er werkende seinen op de baan. Op deze foto's zie je er een met een cijferbak. Indien het wissel rechtdoor ligt en het blok is vrij brandt alleen de groene lamp. Indien het wissel linksleidend ligt brandt de cijferbak om aan te geven dat er met een lagere snelheid moet worden gereden.


Uiteraard zal de trein op het andere spoor stoppen indien het wissel naar links ligt want we willen natuurlijk geen botsing.
Tot zover weer even, binnenkort weer wat nieuwe foto's met een verhaaltje.
gr Gerard
p/s
@ Bartje de rails is met gewone revellverf gedaan. De bielzen met een donker bruine kleur en de zijkant van de rails met revell roestkleur.
@ Ronald69 Ik zal deze week wel een foto van het kopstation maken maar dat is nog helemaal kaal. Ik wil eerst het smalle deel helemaal af hebben voor ik aan de aankleding van het station ga beginnen.
Re:Zevendam
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Zevendam
Mooie baan hoor! Lekker rustig opgebouwd.

Roy
Re:Zevendam
Ronald69
gast

Re:Zevendam
@ Gerard,
Klinkt mij bekend in de oren, ziet er bij mij dus er net zo uit. Voor de rest ziet het er goed uit.
Ben benieuwd naar de andere foto's.

Grt, Ronald.
Re:Zevendam
Lid sinds: 2006

offline
Re:Zevendam
Weer bedankt voor de reactie's. Voor de liefhebbers weer wat foto's en een verhaaltje. Omdat ik de normale wisselaandrijvingen van Marklin niet zo geweldig vind en eerlijk gezegd ook niet zo fraai maak ik gebruik van Turtles. Dit zijn uitstekende wisselmotoren met meerdere schakelmogelijkheden. Je kan o.a. een terugmelding van de wisselstand realiseren. Nu hoeft dat voor mij niet omdat ik ze schakel met simpele tuimelschakelaars en daaraan kan zien welke kant de treinen opgaan. Wat ik wel heb gedaan is de bezetmelding via deze schakelaars laten lopen. Als het blok net achter het wissel bezet is en je laat het wissel omlopen naar het andere vrije spoor wordt het sein weer netjes groen. Omgekeerd zal bij het wissel waar de sporen bij elkaar komen de trein stoppen indien het wissel verkeerd ligt. Openrijden van wissels komt dus op mijn baan niet voor.

Aan het wissel is verder ook weinig te zien. Het stukje veerstaal wat het wissel omlegd is verstopt en nauwelijks zichtbaar. Wel heb ik een soort immitatie van een wisselmotor gemaakt. Wat nog moet komen zijn de vrijloopbalken.

Onder de baan is het ook zaak een beetje orde te houden. Het hoeft niet direct een strakke professionele installatie te zijn maar ik heb wel alle draden en aansluitingen een code gegeven. Zeker als je een tijdje niet aan de baan hebt gewerkt weet je het niet altijd meer en daarom heb ik ook alles genoteerd in tekeningen.


Voor zover weer even, volgende keer wat over de bovenleiding.
gr Gerard



Re:Zevendam
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Zevendam
Gerard,

jou bouwwijze bevalt me wel. Ik ga je draadje blijven volgen.

Je zegt dat je aan de schakelaar kunt zien, hoe de wissel ligt. Maar staat er dan continu stroom op je aandrijving?

Roy
Re:Zevendam
Lid sinds: 2006

offline
Re:Zevendam
@ Rowi
Inderdaad staat er continu een spanning op de aandrijving maar daar kunnen ze prima tegen. Ik gebruik ze al jaren en er is er nog nooit een kapot gegaan. Ik gebruikte vroeger ook wel eens de aandrijvingen van Fulgurex maar die maakten een aardig kabaal en deze zijn ook nog eens heerlijk stil. Maar nu gaat het wel heel erg op een reclamepraatje lijken  :lol: Onderstaand een van de hightech bedienpaneeltjes. Veel eenvoudiger dan dit zijn ze moeilijk te vinden maar voor mij is dit ruim voldoende.
Re:Zevendam
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Zevendam
Mooi. Als ik straks ga beginnen met de aansturing, klop ik bij je aan.

Roy
Re:Zevendam
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:Zevendam
Wat een ontzettend leuke modelbaan is dit. Mijn complimenten :D !!!

M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:Zevendam
Lid sinds: 2006

offline
Re:Zevendam
Hallo allemaal, nog even snel voor het eten wat bovenleidingfoto's. Deze is volledig zelfbouw. Ik gebruik hiervoor messingprofielen voor de masten en dun draad voor de rijdraden. Voordeel is dat je voor elke situatie een passende mast hebt. Zo heb ik al portalen over meerdere sporen, enkelspoormasten en afspanmasten gemaakt. Maar ook hier zegt een plaatje meer dan 1000 woorden.

Deze portalen zijn met H en U profielen gemaakt. De isolatoren uit een simpel stukje gebogen draad met daaromheen gewikkeld wat dunner draad en dit vervolgens een kleurtje gegeven. Het resultaat is een redelijk gelijkende bovenleiding.

De groene kleur van de masten is gewoon Revell verf en ook de rijdraden heb ik donker geschilderd om ze minder op te laten vallen.
Ik had het plan om vanavond wat bomen te plaatsen in de andere hoek dus daarvan binnenkort weer wat foto´s.
@ Roy (RoWi) ik hoor het wel als je gaat beginnen maar mijn baan is echt heel simpel aangelegd. Ik hou het graag eenvoudig. :)
gr Gerard




Re:Zevendam
Veer
gast

Re:Zevendam
WOW, ik ben erg onder de indruk van de bovenleiding. Knap staaltje werk!
Door dit soort plaatjes begin ik toch weer te twijfelen of ik niet toch aan de bovenleiding moet.
Het zal wel vertekening zijn door de foto, maar het lijkt of de bovenleiding heel hoog boven de trein hangt, of laat je de masten nog zakken?

Re:Zevendam
Lid sinds: 2010

offline
Re:Zevendam
Prachtige baan!  :shock:

groeten minitreintje/Dylan
Re:Zevendam
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Zevendam
Zoals veer ook al zegt, had ik ook al het idee, dat de bovenleiding heel hoog staat. Voor de rest, prima werk hoor!

Nog een tip. Voor de isolatoren kun je evt ook een weerstandje gebruiken. Deze zijn er ook in die vorm. Even wit verven, en klaar.

Roy
Re:Zevendam
Lid sinds: 2009

offline
Re:Zevendam
Zo petje af. Ziet er heel erg mooi uit.

Als ik een baan ga maken en het komt in de buurt van dit ben ik dik tevreden.

Succes met bouwen en foto's plaatsen  :D.

Groetjes Frits
Re:Zevendam
Lid sinds: 2006

offline
Re:Zevendam
@Tim en Roy, heel juist opgemerkt. De bovenleiding moet inderdaad nog iets zakken maar dat is makkelijk te doen. Het is vrij stevig en een klein tikje met een etalagehamertje zorgt er al voor dat ze wat lager komen te staan. Ik wil het zo maken dat de pantograaf de draad net niet raakt. Omdat de baan in modulevorm is gemaakt zijn de overgangen niet glad genoeg en zou de pantograaf er achter kunnen blijven hangen.
Vanavond een beetje bezig geweest met de andere hoek van de baan. Hier moet nog wat hekwerk worden geplaatst, bomen in de grond gestopt en wat losse details worden aangebracht. De eerste foto is hoe het tot vanavond was.

Het ziet er al redelijk gevuld uit maar toch kan er nog veel meer aan details bij. Om te beginnen de lelijke achtergrond. Daarom hier een plaatje hout voor genomen en voorzien van een blauw behang. Vervolgens met tandenstokers wat paaltjes in de grond geprikt waar draad tussen gaat komen. Ze zijn nu inmiddels op maat geknipt en worden nog donker gemaakt. natuurlijk ook nog een schouwpad en nog het nodige groen toevoegen. De eerste bomen zijn ook al klaar om te worden geplaatst.


Tenslotte nog een foto van een ander deel van de baan. Het hekwerk hier is met railprofielen gemaakt en strookjes van een oude hordeur.

Tot zover weer, allemaal weer bedankt voor de reactie's.
gr Gerard







Re:Zevendam
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Zevendam
Mooie spoorbaan Gerard! 8o

Het lijkt bijna precies dezelfde die ik in 1:1 zie  :D

Succes, dit is een aanrader!

Ronald
Re:Zevendam
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Zevendam
Geweldige Modelbaan Gerard  8o :D

en ja die achtergrond, succes met vervangen

Groeten,
Martijn
Re:Zevendam
Veer
gast

Re:Zevendam
WOW, ik kijk nu alweer uit naar de volgende up date! Wat en vakwerk. Kan je een tipje van de lsuier oplichten mbt het buigen van de railstaven als hekwerk? Erg mooi!

Wat betreft het net niet raken van de bovenleiding van de pantograven. Ik hoop dat dat lukt, want bij mijn hebben de locs allemaal een andere hoogte met de pantogravne omhoog, ik wacht "geduldig" af.
Re:Zevendam
Lid sinds: 2010

offline
Re:Zevendam
Als je dat doet, betekent het dat je pantograaf helemaal omhoog staat. Dit geeft een onrealistisch aanzicht. Dan kan je beter de bovenleiding laten zakken en zonder pantograaf rijden of iets maken waardoor je pantograaf niet verder omhoog kan.
Re:Zevendam
Lid sinds: 2006

offline
Re:Zevendam
@ Ronald, ik speel ook in 1:1 met treintjes  ;) Zie mijn foto in smoelenboek...
@marklin5, achtergrond wordt behang. Bij de plaatselijke Praxis hadden ze heel goedkoop behang in een heel aardig blauw kleurtje. Daarmee maak ik een horizontale strook achter de baan.
@Veer. Eigenlijk is het heel simpel. Ik had nog wat oude rails en die heb ik in stukjes geknipt en aan 1 zijde wat omgebogen. Klein gaatje erin geboord en daardoor wat draad gespannen wat met een beetje fantasie op prikkeldraad lijkt. Vervolgens van een oude hordeur strookjes geknipt en er tegenaan geplakt. Kosten 3x niks en toch een leuk hekwerk.
@Dirkkie_84, ik geef je volkomen gelijk en had het ook overwogen om de pantograven te begrenzen maar weet nog niet goed hoe dit te doen dus tot die tijd maar even op deze manier. Maar het is heel simpel om de masten te laten zakken want ze zitten in een gat geperst en staan verder los dus ik kan ze zo laten zakken. Maar eerst maar eens wat andere zaken aan de baan afmaken. Gaat allemaal goedkomen. Zeker met alle ideeen die ik opdoe op dit forum.
gr Gerard
Re:Zevendam
Lid sinds: 2006

offline
Re:Zevendam
Hallo allemaal. Inmiddels weer een avondje zitten knutselen. Wat paaltjes langs het spoor geplaatst met daartussen draad gespannen. De oplossing kom je vaak tegen langs het spoor. Ook nog wat bomen geplaatst om de rand van de baan wat te verbergen.


Na een uurtje werken is het weer hoog tijd om wat treinen te laten rijden. Nu heb ik nog aardig wat oude modelen en dat is altijd leuk om die te zien rijden op de baan. Een oude 3021 heb ik ooit een omgebouwd naar digitaal met een goedkope Tamsdecoder van Conrad en die rijdt daar best wel redelijk mee. Uiteraard ook wat oude blikken rijtuigen erachter en dan zie je goed dat de ontwikkelingen niet stil hebben gestaan. De binnenverlichting bestaat uit 2 simpele lampjes die een paar ramen volop in het licht zetten en de rest in het schemer laat. Dan is zo'n LEDstrip toch een stuk mooier. En natuurlijk is ook aan de V200 te zien dat ie al wat jaartjes meedraait maar ondanks zijn 40 jaar doet ie het nog best.


Blijft toch geweldig dat oude spul.
Wordt vervolgd
gr Gerard
Re:Zevendam
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Zevendam
Begrijp ik het goed dat de bovenleidingmasten zo hoog blijven omdat een omhoogstaande pantograaf de draad niet mag raken? Ik heb dat ook overdacht en ga het denk ik oplossen door de pantograaf met een dun zwart draadje in hoogte te beperken. Op die manier denk ik de portalen toch op een goed gelijkende hoogte te kunnen zetten en kan ik rijden met pantograaf omhoog zonder daadwerkelijk contact met de rijdraad. Ik overweeg geen modulebaan, maar mijn drijfveer is draadloos rijden in de schaduwstations ivm bereikbaarheid bij ontsporingen of andere calamiteiten. Ik heb dit nog niet in de praktijk getest hoor, het is maar een hersenspinsel, maar misschien heb je er wat aan.
Re:Zevendam
Lid sinds: 2006

offline
Re:Zevendam
Dat is inderdaad ook mijn idee om het zo op te lossen. Deze komende 2 weken weinig tijd maar daarna ga ik een begin maken met het laten zakken van de masten. Is heel makkelijk want ze zitten los in het hout gestoken. Het is me overigens zelf pas gaan opvallen dat ze wel heel erg hoog staan toen ik de foto's maakte. Als je het in het echt ziet valt het best wel mee.
gr Gerard
Re:Zevendam
BMW-Fan
gast

Re:Zevendam
Mooie baan. Die shell wagen heeft zijn beste tijden wel gehad zo te zien :)

Gr Eddie
Re:Zevendam
Lid sinds: 2006

offline
Re:Zevendam
Hoi Eddie
Dat is het leuke van dat soort wagons, die koop je op de beurs voor heel weinig ( deze waren 5 voor 10 euro) en kun je lekker onderkliederen. Met mijn nieuwe wagons ben ik daar toch een beetje huiverig voor dus die rijden allemaal nog in nieuwstaat over de baan.
gr Gerard
Re:Zevendam
veldkamp
gast

Re:Zevendam
is het mogelijk om wat foto"s te plaatsen van het kop station  aub aub :

gr Erik
Re:Zevendam
Lid sinds: 2006

offline
Re:Zevendam
@ Erik Hoe kan ik zo'n smekende toon naast me neerleggen?  ;) ik ben nu aan het werk maar morgenavond zal ik proberen wat foto's te maken en hier te plaatsen. Stel er nog niet teveel bij voor want het is nu nog erg kaal. Alleen maar 5 perronsporen van zo'n 2 meter lang en het eerste begin van de perrons. Het zal ook nog wel even duren voor ik hier aan ga beginnen want ik wil de smalle zijde van de baan helemaal af hebben. Maar nog even geduld.
gr Gerard
Re:Zevendam
veldkamp
gast

Re:Zevendam
Gerard je hebt een PB

Groet Erik
Re:Zevendam
Lokkie
gast

Re:Zevendam
Hoi Gerard,

Wat een zeer fraai baan. :cool:
Veel succes met de verdere bouw.

Gr.
René
Re:Zevendam
daanknoben
gast

Re:Zevendam
Hoi Gerard,

Mooie baan hoor, met dito foto's. Je materieelkeuze bevalt me ook wel. Hoe bestuur jij je seinen, met koploper enzo?

Groeten,

Daan
Re:Zevendam
Lid sinds: 2006

offline
Re:Zevendam
Hallo Daan, bij mij zul je weinig hightech tegenkomen  ;) Een simpele control 80 voor de treinen te besturen en de blokken worden door een relais bewaakt. Als de spoorstaven worden doorverbonden wordt het relais aan het begin van het blok aangetrokken en het sein op rood gezet en uiteraard ook het stuk spoor voor het sein stroomloos. Er zitten zelfs geen remmodules in. Ik werk op een CVL dus kan de hele dag al met treinen spelen  :) daarom thuis alles heel simpel gehouden.
gr Gerard
Re:Zevendam
Lid sinds: 2006

offline
Re:Zevendam
Zoals beloofd aan Erik nog wat foto's van het stationsdeel. Dit is nog heel kaal en moet nog van alles aan gebeuren. Ook de paar huisjes die er staan hebben nog niet hun definitieve plekje gevonden.



Aan het eind van de perronsporen is er een ontkoppelrail ingebouwd. Binnenkomende treinen worden ontkoppeld en aan de andere kant van de trein komt een nieuwe lok. Als de trein is vertrokken wordt de lok naar een ander spoor gerangeerd om te worden gebruikt voor de volgende binnenkomende trein. Het stelt niet veel voor maar je kan het er maar druk mee hebben  ;) De stootjukken zijn weer zelfbouw. Wat stukjes messing aan elkaar gesoldeerd en een beetje de kleuren gebruikt zoals ook bij het grote voorbeeld zijn te vinden. Stevig zijn ze zeker want er is al een paar keer een lok tegenaan geknald.




Tenslotte nog een overzicht van de hele baan. Uiteraard niet op de rommel letten  :D


Tot zover weer even
gr Gerard
Re:Zevendam
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Zevendam
Zeer mooi!
Re:Zevendam
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Zevendam
Hele mooie baan,
en ook leuk, zo'n overzicht.
ik had totaal iets anders voorgesteld :D