Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

onze nieuwe baan uit de oude doos: einde!

Gestart door chester2203 zaterdag 15 januari 2011, 22:10:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Hey ..... heeft de kou van de Oostenrijkse sneeuw je modelbaankoorts doen verlagen?

Al enige tijd niets meer vernomen. Zijn er vorderingen te boeken op je huidige bouw of plannen, of staat alles op een laag pitje. Van Sn00zerman heb ik vernomen dat het laatst door mij toegezonden schema erg slordig in elkaar zit en niet/nauwelijks kan werken. Deze kan dus in de prullebak zonder door je zwager te laten beoordelen.

ALs ik het allemaal goed begrijp dan gloort er hoop voor wat betreft de led-schakeling. Ik heb hem dan ook elders in de planning opgenomen en zeker niet afgeschreven. Vraag is alleen of dit verder vooruit wordt geschoven door invloed van het seizoen. Ik geloof niet dat ik het huidige tempo blijf handhaven als het zonnetje straks weer wat vaker gaat schijnen .....
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Nee, nee. De eeste zending uit China is binnen. De leds en weerstanden voor de verlichting van de wissels. Daar kan ik voorlopig mee aan de gang. Zijn zaterdag laat thuis gekomen zondag effies bij komen en vandaag weer aan het werk. Komt voor mij even een drukke tijd aan de komende 2 weken zit een paar dagen in engeland een paar dagen op de hei maar stil liggen zeker niet.
Ben ook bezig voor een evt alternatief.. Maar wanneer kris (gelukkig maar) weer ontrac is ga ik daar voor
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Succes met het ombouwen van de wissels, en met de teambuilding (denk ik???). Kris heeft mei laten vallen, maar persoonlijk vind ik het niet erg als het later wordt. Ik heb "er om heen" gewerkt, mis het niet qua functie dus heb ik alle tijd er op te wachten nu .....
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Ik wacht gewoon met je mee !! heb ook nog genoeg te doen!!!!!
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Die trip naar onze zuiderburen komt er echt een keer aan hoor .....

Ik weet niet hoe het zit met de bestellingen die je nu hebt gedaan.
Als daar nog iets voor mij aan vast zit moet je het wel zeggen he.

Volgens mij de voeding en multi-color led's (die ik niet ga gebruiken).
De gele/oranje was je niet meer aan toe gekomen toch.
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Alleen evt die voeding. Die leds kan ik evt zelf nog gebruiken en kosten de kop niet...
Ben van plan om in mei naar de beurs te gaan, jij geloof ik toch ook dan regelen we dat wel af.
Re:Update onderbouw
Lid sinds: 2011

offline
Re:Update onderbouw
Citaat van: chester2203 op maandag 21 februari 2011, 20:27:37
Voor degene die het niet meer weten we hadden een paar planken ...

:D
Gaat lekker snel en de schetsen zien er al indrukwekkend uit. Is het frame sterk genoeg? Oogt zo iel..

Veel succes gewenst!


groet, Michiel
Re:Update onderbouw
linuxer
gast

Re:Update onderbouw
Citaat van: Golfer op maandag 14 maart 2011, 16:49:53
Oogt zo iel..

Michiel, ik denk dat je je daarin vergist. Volgens mij kon het zelfs nog wel dunner. Pak eens een ijs stokje, breekt snel zou je zeggen, maar draai het een kwart slag .....

Kwestie van benutten van de sterkte in de richting waar je het nodig hebt  :idea:
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Ik hoop het graag voor hem. Bovendien kan ik mijn raster van 30 cm dus wat groter maken.
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Citaat van: Golfer op maandag 14 maart 2011, 20:44:23
Ik hoop het graag voor hem. Bovendien kan ik mijn raster van 30 cm dus wat groter maken.

Zelf heb ik een opklapbare baan/plaat met daaronder een frame zoals de afbeelding aangeeft.
Maten van de dragers staan er bij. Ik kan er zelfs op zitten als het nodig is .....

Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Ik kwam aan mijn maten door het zo ideaal mogelijk verzagen van een plaat van 122 x 244
1 vak is ongeveer 40x 40 cm daarbij komt de dikte van het hout in mijn geval 18 mm nog bij.
De hoogte van de stroken is 9 cm!
De hele construktie bestaat nu nog uit 6 blokken deze gaan straks makkelijk door het trapgat naar de zolder.
Daar komen dan de poten met zwenkwielen er onder en worden de blokken middels slotbouten aan elkaar verbonden.
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Citaat van: chester2203 op maandag 14 maart 2011, 22:54:17
1 vak is ongeveer 40x 40 cm daarbij komt de dikte van het hout in mijn geval 18 mm nog bij.
De hoogte van de stroken is 9 cm!

Denk dat ik wat ben doorgeschoten met modulebakken (120x60x20) met een internframe wat 18 cm hoog is (18mm dik).  8o
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Citaat van: Golfer op dinsdag 15 maart 2011, 10:46:19
Denk dat ik wat ben doorgeschoten .....

Och, moet je maar zo denken, is het zeker stevig genoeg. Ik weet natuurlijk niet wat je er allemaal nog op gaat bouwen hé. Als ik je draadje bekijk komt er nog wel e.e.a. op in de toekomst.
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Stevig genoeg hoor! Word het alleen voor een modulebak niet te zwaar?
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
mooi frame heb je

groet

gerrie98/gert-jan
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Citaat van: wijbe op dinsdag 15 maart 2011, 12:00:42
Stevig genoeg hoor! Word het alleen voor een modulebak niet te zwaar?

Nee, ze zijn niet zwaar, populierenhout  (of was het nou berken)
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Heb je nog aan je schakelingen kunnen werken?

Ivan
onze nieuwe baan uit de oude doos/ spullen voor het schaduwstation
Eindelijk een update je van mij....
Via MP een partijtje M rails kunnen aanschaffen
zie hier:


Nog eventjes en dan kunnen we beginnen met bouwen !!!!
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos/ spullen voor het schaduwstation
Citaat van: chester2203 op maandag 11 april 2011, 23:03:28
Nog eventjes en dan kunnen we beginnen met bouwen !!!!

Ik kijk uit naar de eerste foto's van je bouw op zolder. Ik vraag me af of je de blokken ook zo gaat maken dat deze demontabel zijn voor een eventuele verhuizing of wat dan ook. Ik zou in dergelijk geval mijn raam (en deel van het kozijn) moeten verwijderen, want door het trapgat naar beneden gaat hem niet meer worden :)

We wachten in spanning af .....
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Daar ben ik nog niet helemaal uit. lijkt me gezien mijn ontwerp nogal lastig. De segmenten worden wel met slotbouten aan elkaar gemaakt. Om die 10 cm te "pikken" wil ik 11,8 cm dikke stukken in de lengte  plaatsen en die met draad eind   
verbinden


Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Citaat van: chester2203 op dinsdag 12 april 2011, 21:11:28
..... wil ik 11,8 cm dikke stukken in de lengte  plaatsen en die met draad eind  
verbinden

In dat geval mis ik daar wel het kruisverband. Ik zou het zeker versterken met een diagonaal per vak of met van die ijzeren hoekijzers om er in ieder geval voor te zorgen dat het niet gaat "knakken".



Dat frame demontabel houden is tot daar aan toe maar ook je baan als componenten, da's niet te doen denk ik. Je gaat er dus van uit (net als ik) in de nabije toekomst niet te verhuizen ;)
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Hmmm daar had ik effies niet aangedacht. Komt toch wel een aardig gewicht op te staan.
Inderdaad met die hoek gevallen is het gelijk een stuk steviger...
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Ik weet niet of er ook nog een plaat over heen komt te liggen.
Die zou het geheel natuurlijk ook een eind steviger maken he .....
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos/ Vraag hoe doe ik dit!
Ik ben nu bijna zover dat ik de rails in het "echt" kan gaan neer leggen.
Nu heb ik een vraag. Hoe doen jullie dit print je je baan plan 1:1 uit en leg je daar de rails op of Kijk je naar het geen wintrack aangeeft en leg je dit gewoon uit. Hoe zorg je ervoor dat een recht stuk echt recht is enz enz... Benheel benieuwd hoe jullie dit doen....  
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Citaat van: linuxer op donderdag 14 april 2011, 22:06:18
Ik weet niet of er ook nog een plaat over heen komt te liggen.
Die zou het geheel natuurlijk ook een eind steviger maken he .....

Ik wil alleen hout maken waar sporen liggen zodat je overal bij kan.
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos/ Vraag hoe doe ik dit!
Citaat van: chester2203 op donderdag 14 april 2011, 22:06:50
Hoe zorg je ervoor dat een recht stuk echt recht is enz enz... Benheel benieuwd hoe jullie dit doen....  

Hoi Frans,

Het recht leggen van de rails doe ik d.m.v. een laser. En die zijn er tegenwoordig al goedkoop
te vinden bij de bouwmarkt.



                                                                                                             Mvg. Bernard
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos/ Vraag hoe doe ik dit!
Citaat van: chester2203 op donderdag 14 april 2011, 22:09:23
Ik wil alleen hout maken waar sporen liggen zodat je overal bij kan.

In dat geval zou ik er zeker verband in brengen met beugels o.i.d. ja .....

Citaat van: chester2203 op donderdag 14 april 2011, 22:06:50
Hoe doen jullie dit print je je baan plan 1:1 uit en leg je daar de rails op of Kijk je naar het geen wintrack aangeeft en leg je dit gewoon uit. Hoe zorg je ervoor dat een recht stuk echt recht is enz enz...

Hoe anderen dit aanpakken weet ik niet. Grappige is dat ik mijn baan eerder had dan WinTrack. Mijn banenplan bestond uit twee blaadjes van een kladblok met daarop de aanpassingen ten opzichte van het origineel. Wat ik heb gedaan is eerst de buitenste ring geplaatst om de verdeling juist te krijgen over alle kanten van "de bak". Vervolgens overgebracht naar de binnenste (onderste) ring en langzaam gaan bouwen. De rechte delen langs een potloodlijntje. De rails goed aan laten sluiten zodat deze zelf de juiste richting aangeeft. Pas toen alles lag heb ik (veel) later het ontwerp in WinTrack gezet.

Voor jou is het andere koek denk ik omdat je met stroken hout aan de slag moet. Wat ik zou doen is evengoed de baan op de zelfde wijze uitleggen en met behulp van een wagon de buitenmaten van je houtstroken aftekenen (breed latje met potlood er door dwars op wagon maken of zo iets). Na uitzagen en monteren kan het dan haast niet fout gaan volgens mij. Enige aandachtspunt is als je hoogteverschillen gaat overbruggen.
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos/ We zijn digitaal!!
Kijk eens wat er vandaag per post bij mij aan kwam!!!




We hadden op ebay een bod gedaan en hadden de set "gewonnen" voor een zeer redelijke prijs!!!

Ja zo langzaam begint het eea vorm te krijgen !!!! :D :D
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Leuk setje! Ik heb laatst voor een prikkie het locje en de wagon's uit dit setje gekocht. Rijd erg mooi rustig en stil het locje! :)
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Kon het niet laten moest toch het lokje een paar rodjes laten rijden zie hier het resultaat (let niet op de kwaliteit, gemaakt met m'n telefoon)



Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Citaat van: chester2203 op dinsdag 19 april 2011, 23:10:41
Kon het niet laten .....

Dat je nog zo lang heb kunnen wachten :) Mooie set man. Hoop dat het je veel gaat brengen!
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Citaat van: chester2203 op dinsdag 26 april 2011, 21:13:48
Linuxer en jij hebben mij ook op het idee gebracht om zo weinig mogelijk te klooien met kleine pas stukjes. Ik ga ook zagen/dremelen(proxonnen)8o. Alleen hoe kom je aan losse rail verbinders zodat je uit 1 losse rail meerdere stukjes kunt maken.

Hoe je het ook wendt of keert, als je een rails inkort heb je altijd van de zijde die af gaat vallen zo'n lipje over. Die kan je er met een punt tangetje gewoon uit trekken. Als je na het inkorten de eerste "lipjes" waarmee de spoorstaven vast zitten weg breekt (even heen en weer en het valt er zo af) dan kan je aan de ene kant het lipje terug plaatsen en met een hamertje op zijn plaats tikken. Aan de andere zijde komt het lipje van de opvolgende rails die dan ook gewoon netje kan inschuiven.

Mocht het nog onvoldoende duidelijk zijn dan moet je het even aangeven dan maak ik wat foto's.
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Ja ok dit begrijp ik. Maar ik dacht misschien is het mogelijk om van 1 rail bv 5106 meerdere kleinere stukjes te maken.
Dan kom je dus lipjes te kort.
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Ik heb ook nog gebruik gemaakt van originele stukjes maar zodra het een combinatie wordt of zelfs langer dan een 5107 dan heb ik een stuk zelf gemaakt. Die bocht is natuurlijk een specifiek geval.
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Citaat van: chester2203 op dinsdag 19 april 2011, 23:10:41
Kon het niet laten moest toch het lokje een paar rodjes laten rijden zie hier het resultaat

Hey, bij het sturen van de reply zie ik pas dat er een filmpje onder zit.
Jammer genoeg doet hij het niet bij mij.

Wat ik me af vroeg is hoe ver je bent gegaan met testen.
Ook de wissels al met je MS2 kunnen omzetten??
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Ja! het is echt plug and play! Je bouwt de baan op sluit de snoertjes aan stekker in het stopcontact, loc op de baan  1x het kaartje in de MS2 en hij heeft hem herkend icl alle acc. in dit geval licht aan licht uit en rijden maar. Ook de wissels ziet hij gelijk. Lijkt me overigens wel lastig als je een tiental wissels hebt. Je moet door een lijst heen lopen voor dat je de volgende kunt schakelen. Bij 2 is het geen probleem die staan gewoon naast elkaar in het scherm en met een druk op de knop schakelen ze om.
Zal het filmpje wel even proberen op You tube te zetten.
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Citaat van: chester2203 op zondag 01 mei 2011, 09:22:08
Zal het filmpje wel even proberen op You tube te zetten.

Goed man ....
Ik heb hem inmiddels al bekeken via een direct link op PhotoBucket

Klinkt iig soepeltjes. Wanneer kunnen we de eerste rails op je onderstel verwachten :)

Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
staat nu ook een You Tube link:

We zijn bezig met het 0 level en met name het op en afrij spoor naar de opstel sporen/schaduwstation.
ja ik weet het foto's die komen !!!
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Citaat van: chester2203 op zondag 01 mei 2011, 10:09:49
ja ik weet het foto's die komen !!!

Je weet de nieuwsgierigheid van iemand wel tot ongekende hoogte te drijven hé :)
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
klopt! tijd is het probleem  8o maar ik zal trachten jou nieuwsgierigheid zo snel mogelijk te bevredigen !!!
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Citaat van: chester2203 op dinsdag 10 mei 2011, 07:43:25
klopt! tijd is het probleem

Tijd is relatief. Kennelijk heb je andere dingen te doen waaraan je een hogere prioriteit toekent. Niets mis mee toch.
MAAR IK WIL ZIEN WAT JE AAN HET MAKEN BENT!!! (grapje).
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Nou hier is het dan de update met foto's.

Je ziet de op en neer gaan de sporen welke de aanvoerroute zijn voor het schaduwstation.
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Citaat van: chester2203 op woensdag 11 mei 2011, 19:27:56
Nou hier is het dan de update met foto's.

Zo, nu heb ik eindelijk beeld bij geluid ;)

Zit er solide uit. Wat ik me alleen af vraag is of je op het deel waar je schaduwstation komt te liggen ook uitsparingen gaat maken in de spanten. Blijft er dan wel voldoende "vlees" over om het geheel stevig genoeg te houden.

Verder wel heel erg leuk om het begin van je baan te zien en later het "groeiproces" natuurlijk.
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Begrijp wat je bedoel. Op de plek waar een aantal sporen naast elkaar liggen komt een brede strook van mdf welke tevens zorgt voor het verband.
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Hallo Frans,

Was leuk je te ontmoeten in Houten,
Je bent ook goed bezig met solide hout constructies  :)

Gr Einte
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Dat ziet er prima uit Frans!  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Hey Frans, technisch vraagje:

Is dit 733273 - 89 (Conrad) het vrouwtje voor die 5V voeding die we hebben voor het schakelpaneel?
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
geen idee 8o daar heb je er zoveel verschillende van. Het stiftje hoeft maar een klein beetje te dik zijn en hij past niet.
Waarom knip je die stekker er gewoon niet af en soldeer je hem direct  op de print.
En wanneer je echt zo'n aansluit bus wilt zou ik gewoon naar de lokale electronica winkel gaan en je voeding mee en passen!!!
Heb je dan al iets van Kris gehoord :D
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Hm, ja daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Ik wil geen 220 op mijn baan inbouwen en aangezien e.e.a. niet permanent is aangesloten vanwege het "klappen" van de plaat leek het me handig dit ook met een stekker verbinding op te lossen vandaar. Nee nog niets vernomen van Kris maar dacht alvast wat voorwerk te kunnen verrichten.
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
We hebben even wat proef stukken gelegd om te kijken hoe we uit komen met het schaduwstation/opstelsporen.
De rechte stukken zijn straks in het echt veel langer, ging nu even om hoe de wissels uitkwamen en zo....
sorry voor de slechte foto 8o