Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

onze nieuwe baan uit de oude doos: einde!

Gestart door chester2203 zaterdag 15 januari 2011, 22:10:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
onze nieuwe baan uit de oude doos: einde!
In een grijs verleden was ik met een baantje begonnen in mijn ouderlijk huis. Echter je kent dat wel... Ook nog andere interesses. Dus het baantje of wat daarvan over was verdween in een doos en verhuisde mee naar waar ik nu zit.. Jaren later met een zoon rijker die nu ook een trein wil het besuit genomen om de slapende hobby... het gaat eigenlijk nooit over.... weer nieuw leven in te blazen.
Dit moet hem gaan worden een oudje in M met de bedoeling hem van hedendagse techniek te gaan voorzien.

Ik heb al menig draadje mogen lezen waar bij mijn onderkaak regelmatig op het toetsenbord viel!! en waarbij de tips van de medeforumlezers over en weer vlogen... geweldig ik hoop dat wij ook mogen rekenen op julie steun indien nodig en ik ga proberen jullie onderkaak ook op het toetsenbord te doen landen....
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Frans, welkom op ons wereldforum 8)

Gaaf, dat je M-rails blijft behouden, heeft toch wel iets, ik heb nog een beetje M rails, maar er komt nog wel een spoortje oude analoge technologie onder of tussen :D

Ik ga je topic volgen :D

Mvg Gert
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Hallo Frans,


Ja volgens mij komt deze me ook bekend voor
is dat de baan niet uit dat banen boekje met die groene voorkant ?
Ik kan me vergissen hoor
mijn baan komt er ook uit namelijk, wel het een en ander aangepast, maar ja wie doet dat niet  :P

succes met de opbouw


gr Frans
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Leuk plan vele rijmogelijkheden!

groeten minitreintje/Dylan
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Het plan ziet er veel belovend uit. Succes met de uitwerking
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Heb vandaag de baan uitgelegd om te kijken waar de "problemen"zitten (foto's volgen nog) Maar ik heb even jullie kennis nodig.
op het baan plan zijn hoogtes vd rails in mm aangegeven middels de rode cirkels kan iemand mij helder maken hoe dit er in het "echt" uitziet Zijn voorals nog nog geen foto's van te vinden.
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
ik heb nog een paar pdfs liggen met van die oude m-rails banenboeken.. daar staan wat fotos van banen in die er wel op lijken.. laat ff weten als je die wil hebben. .. zijn wel grote bestanden dus mailen gaat niet... je kan zelf ook ff zoeken via binsearch .. ik heb ze ook gewoon van een newsserver geplukt

gr koen
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Nu ik bijna alles kompleet heb voor "onze" baan zijn we het maar eens gaan uitleggen
zodat we kunnen zien wat we hebben.



deze foto laat zien zoals het origineel behoort te zijn. Zelf vond ik de binnenste keerlus nog al krap (5120). 8o
Na wat aanpassingen kwamen we tot het volgende resultaat



Nu ook de onderste lus om te zien hoe dit er uitzag..... Die is toch wel wat kort !!! :?

Na wat passen en meten kwamen we tot de volgende oplossing



Want het is toch wel leuker zoals mijn zoon zegt "de trein wat langer onder de grond blijft
Mocht iemand nog ideen hebben dan hoor ik dit graag.
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Probeer eens die rare S bocht uit het plan te halen, gaat in de toekomst mss voor problemen zorgen.

Grt, Ronald.
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Hoi Chester,
Leuk baanplan. I love Mrails!! :-* Het lijkt er wel op dat je het bovenste opstelspoor in de bocht een 5200 hebt gebruikt en niet een 5206. Het spoor loopt naar binnen toe. Komt dit door de foto of heb ik het niet goed gezien? Verder mooie baan.

gr Joost
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Joost, ik heb volgen het plan gebouwd! alleen het lag op laminaat en dat is nogal glad voor Mrails dus het kan zijn dat het eea is verschoven.

Ronald, het was even een probeersel. Maar er zit zeker wat in. Misschien vanuit de wissel 5202 gelijk recht en dan in de tunnel de bocht naar links om de aansluiting te maken.
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Duidelijk antwoord lijkt me. Succes
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos. We zijn begonnen. De onderbouw.
Men neme:
1 plaat underlayment 122x244x18
1 cirkelzaag


Na een uur of wat zagen heb je dit als gevolg


Daar gaan we verder mee wanner er weer vorderingen zijn komt er weer een update..
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Het gaat al lekker hoor, je baanplan ziet er veelbelovend uit :)
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Even een vraag aan jullie rotten in het modelspoor vak... Zou het mogelijk zijn om onder dit baanplan nog een schaduwstation aan te leggen... Ik ben benieuwd wat er nog mogelijk is...
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Hoi Frans,

Ten eerste wil ik je complimenteren met het gekozen baanplan, ziet er inderdaad leuk uit, behalve die rare S-bochten maar daar ben je al druk mee in de weer geweest.
Wat betreft een schaduwstation, dat kan altijd, maar dit moet je als eerste bouwen, je bouwt van onder naar boven neem ik aan. :D
Een schaduwstation heeft een in en uitrijspoor nodig, enkel of dubbel, denk aan de rijrichting van de treinen. Als je een schaduwstaion onder je baan gaat maken moet je wel rekening houden met het stijgingpercentage, hou dit maximaal tussen de 2% -3%, heb ik zelf ook en ik rij met marklin-roco-brawa en heb er absoluut geen problemen mee.
Ik denk dat aan de linkerkant van jouw baanplan wel wat te bedenken valt, daar zit volgens mijn eerste inzicht het langste spoor. Ik wil best het eens in Wintrack uitwerken voor je maar dan heb ik je huidige plan digitaal nodig, en volgens mij heb je dit (nog) niet. Ik hoor het wel.
Maar uiteindelijk is veel mogenlijk op de baan.
Veel suc6.
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Dag Frans.
Bijzonder leuk om de bouw van een M-baan uit zo'n oud, maar héél bekend banenboek, te kunnen volgen.
In die tijd bestonden er nog nauwelijks schaduwstations maar is met dit plan heel goed mogelijk.
Ik heb een aantal van deze oude banenboeken en ik meen mij te herinneren dat een enkele een soort van schaduwstation had.

Veel succes met de bouw van deze leuke en interessante baan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Dat het schaduwstation als eerste moet worden aangelegd is me na het lezen van diverse topics duidelijk geworden.  8o Dit is ook de reden dat ik nu met dat idee kom.
-  Erik- Bedankt voor je reactie, Ik zelf heb middels in wintrack gepoogd om het plan digitaal te krijgen.. pfff aardige klus trouwens als je dit helemaal vanaf de start moet maken met al die nivo's enzo...
Ik zal het vanavond je mailen als je het goed vind. Ik zelf was ook al bezig geweest maar kwam er niet uit zodoende mijn verzoek..

- Albert-Jan.. ook bedankt voor je reactie we houden ons aanbevolen voor alle tips en sugesties
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Vroeg me af of je er (in wintrack) nog uit bent gekomen met de hoogte's van je baan.
Anders de testbaan maar voorzien van wat lego blokjes of iets dergelijks om te kijken of het allemaal gaat. Zal overigens niet mee vallen op de vloer maar je moet toch wat.
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Nee, niet echt... Ik als wintrack nono 8o had geprobeerd om mijn baantje in wintrack te krijgen echter ik ben aan het goochelen gweest met die nivo's dus daar gaat het niet helemaal lekker mee. EKdisign was al voor mij bezig geweest ( nogmaals dank) echter hij kon mijn puinhoop ook niet recht strijken!!!
Ik hoop maar dat hij zin tijd en gelegenheid heeft om het eea recht te strijken  :thumbup:
Daarnaast kreeg ik het door hem gemaakte schaduwstation op mijn thuis pc niet geopend  8o. Zojuist de demo van wintrack geinstaleerd op mijn werk pc  O:-D zodat ik in iedergeval kan kijken wat hij bedacht had als opzetje voor het schaduw station... Ek nogmaals dank voor je idee.  We gaan er mee aan de slag  :o)
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Wil anders ook wel de moeite nemen om te kijken of het mij lukt in wintrack. Ik gebruik ook versie 8 dus zou geen probleem moeten zijn.
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Mag altijd, Erik (EKDesign) was/is er ook mee bezig. Zonder iem. voor het hoofd te stoten.. graag....
Ben heel benieuwd wat jullie bedenken.. Mocht ik nog van enig nut kunnen zijn hoor ik het...... O:-D
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Hoi Frans,

Ik heb je zojuist een wintrack bestand gemaild met een schaduwstation. :P
Ik hoop dat je er wat mee kan, misschien een goede basis om verder aan te werken.
Veel suc6, ik hoor het wel. :thumbup:

Groet,
Erik
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Never mind :)
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Erik is voor mij bezig geweest, nogmaals dank!! dit is het schaduwstation wat er is ontsproten......



Daarop dit niveau


gevolgd door deze:


en dit is het toaal overzicht.


Mocht u nog ideën hebben schiet dan op het ontwerp...
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
WOW, dat maakt je baan nog mooier en met meer mogelijkheden. Helaas zit een dergelijke aanpassing er voor mij niet in. Bewust gekozen voor een klapbare plaat maar heb daardoor wel beperkingen.

Denk dat dit je plannen aardig door de war schopt, maar wel in positieve zin dan.
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Hallo Frans,

Dat ziet er al leuk uit !!  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :P
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Inderdaad  :D dat wordt iniedergeval weer een bezoekje aan de beurs!!!!! 8o
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Ik vrees dat je die verbinding tussen de onderste laag en de laag erboven (rechts boven in de hoek) niet gaat redden: Dat is te kort om het benodigde hoogteverschil te halen...
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
volgens het volgende snapshot moet het voldoende zijn... of zie ik het verkeerd
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Hoogte lijkt niet helemaal pluis. Mogelijk de lengte van de op/afrit wat vergroten door bijvoorbeeld de wissel van de retourbaan van het schaduwstation iets te verleggen. Hou in ieder geval 3% als max. stijging en 9 cm als min. doorrijhoogte.

Verder jaloers op het plan mogelijk een schaduwstation bij de "old school" baan te gaan leggen.
Zoals aangegeven heb ik daar helaas geen mogelijkheden toe.
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Bedankt voor je hulp :thumbup: Alles werkt nu naar behoren en we gaan er weer verder mee aan de slag....
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Eerst even dit!  Dan noemt "men" treintjes een suffe hobby!!! Ik wil alleen maar zeggen dat ik aangenaam verrast ben door alle positieve feedback en hulp. Je wordt automatisch mee gesleept in al het positieve wat van dit forum afstraald  geweldig!!!!!


Nu ter zake Na met onze vinger de baan en zijn mogelijkheden te hebben onderzocht kwamen we tot de conclusie dat wanneer je in het schaduwstation was geweest je altijd een bijzondere verichting moest plegen om weer in de "goede rijrichting" te komen.  Een aanpassing gedaan door er aan de buiten zijde nog een nieuw daal/stijg spoor bij aan te leggen. De oplettende kijker ziet nu dat we buiten het grond oppervlak komen... Echter dit is zo weinig dat gaan we aanpassen die 10 cm "pikken"we gewoon...


en hier de door snede enne alle hoogtes kloppen nu ook nog ...linuxer nog bedankt!!



Erik zoals je ziet is er maximaal gebruik gemaakt van jou idee mbt het schaduwstation.
Mocht men nog verder ideeën hebben we staan open voor alle tips...
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
nog even wat duidelijker gemaakt zo dat je het beter kunt zien. De hoogtes zijn gecontroleerd en kloppen !!!!



Mocht je nog op of aanmerkingen hebben graag!!!!
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Zo moet je er een hoop bij halen volgens mij. Morgen naar Houten ? :)
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Inderdaad!! zou wel willen maa heb andere verplichtingen  :-(
Heel heel heel misschien..... en jij
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Was het in eerste instantie wel van plan, maar heb nog wat andere "kosten posten". Moet nog het nodige aanschaffen voor de baan. Ik weet dat als je daar rond loopt, je het nodige aan koopjes tegen komt. Ik denk dat ik "het hobbypotje" maar wat aan laat sterken en kies voor een beurs bezoekje begin mei.
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Ik denk er eigenlijk het zelfde over ik heb nog werk genoeg.... div "gewone"klussen in huis, onderbouw afmaken enz enz...

Kan ik ook even goed op een rijtje zetten wat ik precies nodig heb, paar proefstukjes leggen en dan inderdaad naar de beurs;

de volgende is op
Zaterdag 7 mei 2011
dus...
Update onderbouw
chester2203
gast

Update onderbouw
We hebben weer wat kunnen doen de onderbouw.
Voor degene die het niet meer weten we hadden een paar planken
als ik die in elkaar schroef krijg je het volgende:



Wanneer je dit 6 x doet heb je onze onder bouw.....



Nog tips of ideeën ik hoor het graag
Re:Update onderbouw
linuxer
gast

Re:Update onderbouw
Citaat van: chester2203 op maandag 21 februari 2011, 20:27:37
Nog tips of ideeën ik hoor het graag

Als dit afgedekt wordt met platen misschien nu al nadenken over hoe je de bedrading door wil voeren. Ik heb er destijds inkeepingen in gewerkt waar ik nu de draadjes door kan voeren!
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Hoi Frans,

Strak ontwerp hoor  :thumbup:
Maar waarom een frame uit underlayment???
Je zult er over nagedacht hebben maar ik ben benieuwd?
Zelf zit ik te denken om een frame van vurenbalkjes 6x6 of 7x7 te maken en deze af te dekken met of underlayment of MDF.
Ben erg benieuwd naar je bewegingen.
Blijf je draadje volgen.

Groetjes Niels
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Ik had dit nog liggen...  Verder is er toch niets mis met underlayment...  :help:
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Er is helemaal niets mis met underlayment maar andere oplossingen zijn vaak goedkoper.
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Citaat van: neesse op maandag 21 februari 2011, 23:54:56
Er is helemaal niets mis met underlayment maar andere oplossingen zijn vaak goedkoper.

Dit trekt in ieder geval niet krom.
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Hoi Frans,

Je bent lekker op dreef, dat ziet er sterk en degelijk uit.  :thumbup:
Ook die extra 10cm komen goed van pas en de stijgingspercentages zijn nu veel beter. Ik wist niet dat je die mogelijkheid had maar dit is een prima oplossing.
Ik blijf je volgen uiteraard.
Veel bouw plezier.

Groet,
Erik
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Citaat van: neesse op maandag 21 februari 2011, 22:41:39Zelf zit ik te denken om een frame van vurenbalkjes 6x6 of 7x7 te maken

Niels,

Bedenk hoe de krachten op je constructie komen te staan. Een lat van 1,5 x  7 volstaat rechtop vermoedelijk ook maar is veel lichter. MDF schroeft minder makkelijk voor je rails (of ga je plakken).
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Ben niet van plan om te gaan schroeven.
Heb nu het idee om een vorm van geluidsisolatie aan te brengen en met schroeven hef je dat direct weer op.
Verder heb ik nog niet echt nagedacht over de bevestiging.
Maar nogmaals er is niets mis met underlayment hoor was alleen verbaasd over je keuze.
Niets meer en niets minder.
Het ziet er in ieder geval goed uit dat is zeker.

Succes met je baan en ik blijf het volgen.
Komen zeker nog andere goede tips voorbij.

Groetjes Niels
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
hallo

je hebt een mooie constructie gemaakt.
het baanplan wat je als eerste hebt laten zien die oude die heb ik ook gehad helemaal zoals die daar staat.
ik heb hem afgebroken en toen heb ik me c rails aan geschaft.
ik ben op dit moment gestopt maar ik begin er later weer mee ik ga dit volgen ik vindt het een hele mooie baanplan wat jullei gaan maken

MVG KEvin
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Kevin,  :D Dat is geweldig. Heb jij nog foto's van die baan.. Zo ja zou je die hier dan willen plaatsen. Ik heb nog wat vragen mbt de hoogte welke niet zo duidelijk uit de tekening komen.
Re:onze nieuwe baan uit de oude doos
Ben weer een aantal  HO Gleis Anlagen pdf's rijker, maar helaas niet die van jouw plan.
Eens kom ik hem tegen :) Staan hier veel verwijzingen naar mooi's.