Dag Frans.
Nog niet zó lang geleden was ik met dezelfde bouwfase bezig en wil toch het
volgende met je delen, misschien heb je er wat aan of kun je er wat mee:
Citaat van: chester2203Ik heb bijna voor al mijn (zichtbare) sporen de "nieuwste rails.
Idem hier. Toen ik met rails leggen begon bij het schaduwstation viel het mij gelijk op
dat de laatste generatie M-rails veel beter 'oogt'. Heb gelijk alle rails uitgezocht en in
tweeën gedeeld: A en B-kwaliteit, opdat alle zichtbare delen van de baan de mooiste rails
kregen. Ook heb ik de schroefgaten van de rails vanaf de onderzijde dicht getaped en aan
de bovenzijde even aangestipt met verf. Ook de (zwarte) schroefjes van de
wissels zijn
met deze verf gecamoufleerd.
Citaat van: chester2203Ik wil proberen mijn rails vast te zetten ook met dubbelzijdig tape (andere) Dit plakt zo goed dat het volgens mij goed blijf zitten. Dit ga ik overigens pas doen wanneer alles goed ligt.
Bij mij ligt alle rails van het niet zichtbare deel geklemd tussen gelijmde blokjes
hardschuim.
Het zichtbare deel wil ik vast gaan zetten middels acrylaatkit: goedkoop, overschilderbaar,
opgedroogd nog enigzins flexibel, eenvoudig verwijderbaar/demonteerbaar.
Citaat van: chester2203Dit ga ik overigens pas doen wanneer alles goed ligt. Heb al kleine stukjes proef gereden en hier en daar wat schokken en zo dus daar moet ik mee aan de slag. Eerst nu beginnen met de ringleiding en het solderen van de voedingsdraden van de rails.
Op die delen van de baan, waar ik later eventueel écht moeilijk bij kan, heb ik alle rails volledig
doorgesoldeerd: zowel de massa als de middengeleider. Verder nog: railgummen en
sleper-
verbetering hebben uiteindelijk gezorgd voor feilloos rijgedrag op de gehele baan.
Citaat van: chester2203 op dinsdag 23 augustus 2011, 16:48:21
De volgende stap is het aanleggen van de ringleidingen en het om de 1,5 meter ongeveer aan de rails solderen van de rijspanningsdraden.....
Ik zou hier en daar ook een extra massa-draad aansluiten, voor optimaal elektrisch contact.
Hou ook goed in de gaten, waar je nu nog bij kan t.a.v. eventueel nog aan te brengen
valbeveiliging, voor bijvoorbeeld de op- en afrit naar het schaduwstation.
Groeten,
Erik.