Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Spoorbreedte 3085

Gestart door Ruben zaterdag 15 januari 2011, 21:40:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spoorbreedte 3085
Ruben
gast

Spoorbreedte 3085
L.S.

Recentelijk heb ik een Marklin 3085 aangeschaft. Mooie pacific die er uitstekend uitziet voor een mooie prijs. Van analoog omgebouwd naar digitaal echter: Deze trein 'spoort' niet helemaal. ;-)

Ik vermoed dat de spoorbreedte niet helemaal goed staat, ik kan ook op internet nergens die specs terugvinden. De vraag is nu: kan iemand mij de exacte spoorbreedte doorgeven van alle assen afzonderlijk van eenzelfde model (gemeten met schuifmaat).

Ik heb ooit eerder een br03 gehad die prima reed. Ik heb ook een s3/6, een vergelijkbare pacific, die zonder enige problemen rijdt. Voordat ik echter van de 03 de spoorbreedte gelijk maak aan die van de s3/6 heb ik toch liever eerst wat info.


m.vr.gr.

alvast dank

Ruben
Re:Spoorbreedte 3085
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Spoorbreedte 3085
Hallo Ruben

14 mm
Re:Spoorbreedte 3085
Lid sinds: 2006

offline
Re:Spoorbreedte 3085
3085 Pacific :shock:, is toch een DB Stoomloc :roll: :wink:

Mvg Gert
Re:Spoorbreedte 3085
Nobody
gast

Re:Spoorbreedte 3085
Citaat van: v200marklin op zondag 16 januari 2011, 00:01:07
3085 Pacific :shock:, is toch een DB Stoomloc :roll: :wink:
De aanduiding "Pacific" is een U.S.A. benaming voor de as-indeling.
Europees = 2-C-1  8)
Re:Spoorbreedte 3085
Lid sinds: 2006

offline
Re:Spoorbreedte 3085
Citaat van: Nobody op zondag 16 januari 2011, 12:52:59
Citaat van: v200marklin op zondag 16 januari 2011, 00:01:07
3085 Pacific :shock:, is toch een DB Stoomloc :roll: :wink:
De aanduiding "Pacific" is een U.S.A. benaming voor de as-indeling.
Europees = 2-C-1  8)


En zo zie je maar, nooit te oud om te leren 8) Tks !
Re:Spoorbreedte 3085
L.S.

Bedankt voor de feedback echter mag het niet veel baten. Spoorbreedte op 14mm gezet (was 13.5)  maar de lok blijft extreem kritisch in tegenstelling tot andere locs en ontspoort regelmatig. Hij lijkt ook een beetje 'wobbly'.

Alles ziet er verder goed uit:  Geen kromme assen, alle wielen raken het oppervlak waar de trein op staat, ook de anti-slipbanden zien er goed uit en zitten er netjes op. Ik heb ook testritjes gemaakt zonder drijfstangen op te checken of daar torsie optreedt o.i.d. Maakt allemaal niet uit.

Ik moet zeggen dat ik op M-rail rij dat hier en daar wat 'kritisch' ligt, verder zijn er echter geen loks die daar last van hebben(of hebben gehad zoals een eerder (te ver versleten) br03, welke kant je ook op rijdt.  Zelfs niet met een ICE of opgebouwde (LIMA!) Thalys op hoge snelheid.

Iemand ideeen?


m.vr.gr.

Ruben

en idd, zoals eerder aangegeven, Pacific staat voor 2-c-1.
Re:Spoorbreedte 3085
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Spoorbreedte 3085
Hallo Ruben

bedoel je niet L. T.

en rijdt de loc wel goed op een recht stuk ??

ligt misschien aan de draden tussen de loc en de tender
Re:Spoorbreedte 3085
Hoi John,

Ik heb ook zonder kap gereden (Alleen van de Lok), een nadeel is dat de combinatie dan wat licht is en om reden nog eerder ontspoort.  Ik heb niet de indruk dat er te weinig slack is voor de draden tussen tender en lok.

Op rechte stukken ontspoort de lok niet.

Wat je precies bedoelt met L.T. is mij niet geheel duidelijk.

Ruben
Re:Spoorbreedte 3085
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Spoorbreedte 3085
Hallo Ruben

ik bedoel met L.T. dat je aan het begin van je vorige bericht L.S. had getypt
en daarna mij (Looney Tunes) feedback weergeeft

en hoe rijdt het op een recht stuk ??

en staan je assen precies 14 mm en niet 14.1 mm
Re:Spoorbreedte 3085
He John,

De Lok rijdt op rechte stukken goed, geen echte problemen. De spoorbreedte is lastig exact op 14 mm te krijgen,  ik heb een digitale schuifmaat. De afstand is  14 +/- 0.05 mm. Dit lijkt me wel binnen de tolerantie.


R
Re:Spoorbreedte 3085
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Spoorbreedte 3085
Hallo Ruben

geef je draden tussenn de tender en je loc meer ruimte en het probleem is over
Re:Spoorbreedte 3085
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Spoorbreedte 3085
Citaat van: looney tunes op zondag 16 januari 2011, 21:30:09
ik bedoel met L.T. dat je aan het begin van je vorige bericht L.S. had getypt
en daarna mij (Looney Tunes) feedback weergeeft
Zeg LT kijk eens naar de aanhef van Rubens opening van dit draadje?
En kijk eens hier --> http://nl.wikipedia.org/wiki/Lectori_salutem

Ruben, heb je foto's van de lok (onderzijde) en eventueel een filmpje van de rijdende en ontsporende lok?
Zit het voorloopstel wel goed gemonteerd, drukt de veer het wielstel wel goed op de rail?
Re:Spoorbreedte 3085
Lid sinds: 2010

offline
Re:Spoorbreedte 3085
Citaat van: Kappa op zondag 16 januari 2011, 21:47:59
Citaat van: looney tunes op zondag 16 januari 2011, 21:30:09
ik bedoel met L.T. dat je aan het begin van je vorige bericht L.S. had getypt
en daarna mij (Looney Tunes) feedback weergeeft
Zeg LT kijk eens naar de aanhef van Rubens opening van dit draadje?
En kijk eens hier --> http://nl.wikipedia.org/wiki/Lectori_salutem

Ruben, heb je foto's van de lok (onderzijde) en eventueel een filmpje van de rijdende en ontsporende lok?
Zit het voorloopstel wel goed gemonteerd, drukt de veer het wielstel wel goed op de rail?

Heb er nog nooit van gehoord en kan ook geen latijn. :lol:
Maar zoals Kappa al zei een filmpje of foto's doen wonderen.
Re:Spoorbreedte 3085
Lid sinds: 2008

offline
Re:Spoorbreedte 3085
Citaat van: Kappa op zondag 16 januari 2011, 21:47:59
Citaat van: looney tunes op zondag 16 januari 2011, 21:30:09
ik bedoel met L.T. dat je aan het begin van je vorige bericht L.S. had getypt
en daarna mij (Looney Tunes) feedback weergeeft
Zeg LT kijk eens naar de aanhef van Rubens opening van dit draadje?
En kijk eens hier --> http://nl.wikipedia.org/wiki/Lectori_salutem

Ruben, heb je foto's van de lok (onderzijde) en eventueel een filmpje van de rijdende en ontsporende lok?
Zit het voorloopstel wel goed gemonteerd, drukt de veer het wielstel wel goed op de rail?

Dat van L.S. en L.T. snap ik. Maar wie is die John, twee keer in de aanhef van Ruben?
Zo weet ik niet meer wie op wie reageert.  :shock:

Rob



Re:Spoorbreedte 3085
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Spoorbreedte 3085
Citaat van: M75 op zondag 16 januari 2011, 22:04:47
Maar wie is die John, twee keer in de aanhef van Ruben?
Beste Rob, kijk eens in de "signature"van Looney tunes, met grote dikke zwarte letters.....?
Re:Spoorbreedte 3085
Lid sinds: 2008

offline
Re:Spoorbreedte 3085
Citaat van: Kappa op zondag 16 januari 2011, 23:52:45
Citaat van: M75 op zondag 16 januari 2011, 22:04:47
Maar wie is die John, twee keer in de aanhef van Ruben?
Beste Rob, kijk eens in de "signature"van Looney tunes, met grote dikke zwarte letters.....?

Die had ik uit staan.
Sorry  :oops:

Rob
Re:Spoorbreedte 3085
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Spoorbreedte 3085
Hallo Ad

ik doe atheneum geen gymnasium (mis Grieks en Latijn) dus spreek ik dat ook niet maar bedankt voor de link

en Rob

moet ik ze nog groter maken ??  :lol:  :P
Re:Spoorbreedte 3085
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Spoorbreedte 3085
Je hoeft geen Latijn gehad te hebben om de briefaanhef "L.S." te kennen. Die leer je ook als je bij Nederlands brieven leert schrijven, maar dat even terzijde ;-)

@ Ruben:

Ik heb zelf ook een 3085 die wat problemen heeft (gehad) met de rijeigenschappen. Hoofdoorzaak was inderdaad een te smalle spoorbreedte, waardoor hij niet lekker door de bogen liep.
Daarna (ik heb de loc al heel lang) heb ik problemen met onrustig rijgedrag gehad doordat de wielen niet allemaal in de juiste stand op de assen zaten. Daardoor kwamen er krachten op te drijfwerk te staan die de loc (ook op recht spoor) onrustig lieten lopen.
Uiteindelijk is de loc buiten dienst gegaan vanwege versleten tandwielen.

Je schrijft echter dat je zo'n beetje alles al geprobeerd hebt, inclusief het verwijderen van het drijfwerk.

Kun je misschien aangeven...

- of de loc op vaste plaatsen ontspoort
- zo ja, wat voor plaatsen dat zijn (bepaalde wissels, bogen, tegenbogen etc)
- met welke as of assen de loc ontspoort?

Als je een punt hebt waar-ie altijd uit de rails loopt zou je eens kunnen proberen dat met hele lage snelheid te doen. Als de loc dan ook ontspoort en je gaat er met je neus bovenop zitten, kun je wellicht zien wat er nou precies gebeurt ;-)

Martijn

Re:Spoorbreedte 3085
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Spoorbreedte 3085
Citaat van: looney tunes op maandag 17 januari 2011, 08:35:34
ik doe atheneum geen gymnasium (mis Grieks en Latijn) dus spreek ik dat ook niet maar bedankt voor de link
John, ik heb ook nooit Latijn of Grieks gehad.

Ruben, de 3085 heeft geen scharnierend frame en R1 bogen kan de 3085 net nemen doordat de 3 wielstellen zijdelings ver genoeg kunnen schuiven.
Ga je de spoorbreedte vergroten, dan hebben de wielstellen minder ruimte tussen de rail om heen en weer te kunnen schuiven.
Ik zou dus eerder adviseren om te spoorbreedte niet te groot te maken.
Verder moet je echt even kijken naar de drie aandachtspunten die Martijn al aangaf.
Re:Spoorbreedte 3085
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Spoorbreedte 3085
Hallo Iedereen

ik ben weer iets wijzer geworden over L.S. (hoef nog geen brieven te schrijven voor Nederlands )

maar nu terug ON-topic

ik denk zelf toch dat misschien de assen die bewegen te vast staan
Re:Spoorbreedte 3085
de lezer gegroet, (A.K.A  : L.T.  ....  :P)

Ik wil allen bedanken voor het meedenken, nog even een kleine terugkoppeling op de laatste opmerkingen voor ik deze mooie lok (lees takkeding  :twisted: :twisted: :oops: :twisted:) voorlopig weer in de doos leg voor ik ongelukken bega.

De wielafstand is 14mm +/- 0.05, de assen kunnen vrij heen en weer bewegen zonder enige weerstand (Ik dacht even dat ik het gevonden had omdat het plastic stukje met de remmen tegen de flens aanliep aan een kant. Ook dat onderdeel verwijderd maar ehui (=helaas voor L.T.  8)))

Op mijn baan loopt de trein er op een aantal punten standaard uit maar ook wisselvallig, meestal met de voorste as van de drijfwielen (achteruit lijkt de lok ook beter te rijden ?!) echt lekker rijden doet ie eigenlijk nergens. In krappe bochten kan ik hem ook een beetje 'heen en  weer'  bewegen,alsof niet alle wielen de rails lijken te raken. 'De vorige br03 reed als een speer en zoals eerder aangegeven, de s3/6 (Spoorbreedte 14.2mm) rijdt echt perfect, ontspoort nooit, welke kant op of hoe hard je ook rijdt, eigenlijk alle andere treinen.

Ik gebruik nergens radius 1(5120), alleen 5100 en 5200 bochten. (Voor alle duidelijkheid, ik heb (uiteraard) een vaste baan)

Nogmaals dank allen, mocht ik (of een van jullie) een Eureka (Grieks voor 'ik heb het gevonden!!!'  :shock:) moment hebben, ik ga het met jullie delen maar momenteel zie ik het somber in en vrees dat deze lok een stationair plekje bij de lokloods gaat krijgen. Wellicht is deze lok te kritisch voor mijn 'oude' treinbaan.

Voor er nog meer onduidelijkheid ontstaat: A.K.A. betekent : Also known as..... ;-) 
Voor alle duidelijkheid, alles als geintje bedoeld he, ik heb zelf tenslotte ook geen gymnasium gedaan  :shock:

Re:Spoorbreedte 3085
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Spoorbreedte 3085
Hallo Ruben

:shock: :shock: :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen: :P :P :roll: :roll:

jammer dat het niet is gelukt
Re:Spoorbreedte 3085
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Spoorbreedte 3085
Ruben, je geeft het wel erg snel op.
Heb al gecontroleerd of de plaatveer onder het voorloopstel goed zit?
Kun je geen foto's/filmpje plaatsen dan?
Re:Spoorbreedte 3085
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Spoorbreedte 3085
CiteerOp mijn baan loopt de trein er op een aantal punten standaard uit

Dat is, in het kader van de storingsdiagnose, zeer interessant: reproduceerbaarheid! :-)

Ik zou zo'n punt eens grondig onder de loep nemen. Probeer daarbij de volgende vragen eens te beantwoorden:

Wat zit daar? Een raillas, een wissel of wellicht een niet geheel vlakliggend railstuk?

Wat gebeurt er als je daar overheen rijdt? Hoor je een bonk of zet-ie gewoon de voorste drijfas ernaast? Ondervindt de loc weerstand op dat punt? Worden er wielen van de rails getild?

Zoals reeds geopperd, rij er eens met kruipsnelheid overheen. Als de loc dan ook ontspoort kun je misschien in slow motion zien wat er nou precies gebeurt.

Citeeralsof niet alle wielen de rails lijken te raken
Als dat zo is, kan het probleem zitten in de voorste loopdraaistel, zoals Kappa al aangeeft. Het kan zijn dat dit te laag staat, dan wel teveel druk op de rails geeft, dan wel onvoldoende bewegingsvrijheid heeft (horizontaal en/of verticaal). In dat geval is hij waarschijnlijk niet correct is gemonteerd. Een gevolg kan zijn dat de voorste drijfas niet of met te weinig druk op de rails rust en dan is er maar weinig voor nodig om 'm eruit te wippen.
Haal dat loopdraaistel er eens af (hij zit met één schroef vast) en probeer het dan nog eens. Niks meer aan de hand? Boosdoener gevonden! ;-)

Als dat niks oplevert kun je hetzelfde onderzoekje met de achterste loopas doen. Als die de loc ietwat optilt of niet genoeg kan zwenken kun je ook raar rijgedrag krijgen.

Kortom: You ain't done yet! :mrgreen: :-P

Martijn ;-)
Re:Spoorbreedte 3085
Vrienden....... mmm, gaat misschien wat ver.

Jullie recente bijdrage heeft me na het besluit van gisteren,  na de daad bij woord voegend het vehikel  in de doos te hebben opgeborgen deze voorlopig wat stof op te laten doen,  me overtuigd per ommegaande deze er vanavond weer uit te slepen (Zucht...  :shock:)

Zoals gevraagd wat plaatjes als bijlage:

Het goede niieuws van dit alles is: Na besloten te hebben met een volledig gestripte kale d**s, mm, misschien wat verkeerd gekozen term, wat te spinnen blijkt : EUREKA,no problems AT ALL, NONE, die aandrijflijn is gewoon GOE!!!!!!!

Ik ga nu stapje voor stapje weer onderdelen terug monteren en testen en kijken waar de shit ontstaat, daar kom ik weer even mee terug.

Like a famous Governor of California once said: I'll be back.... of wat het nou een filmster.... :?:

m.vr.gr.

Ruben

P.S. (Een beetje zoals L.S. maar dan TOTAAAAL anders)

CiteerRuben, je geeft het wel erg snel op.

Je wilt niet weten hoeveel tijd er al in zit, maar, er lijkt licht aan het einde van de tunnel : luctor et emergo  :lol:
Re:Spoorbreedte 3085
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Spoorbreedte 3085
Hallo Ruben

nu hij geheel uit elkaar ligt kan je misschien de loc opduwen over je baan (een ander loc erachter en rijden maar) (dan moet wel het anker eruit )

kijk dan eens of het wel lukt

Re:Spoorbreedte 3085
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Spoorbreedte 3085
Citaat van: Ruben op dinsdag 18 januari 2011, 21:01:41
EUREKA,no problems AT ALL, NONE, die aandrijflijn is gewoon GOE!!!!!!!
Ruben, grote kans dat het voorloopstel de boosdoener is, dat komt vaker voor bij deze loks.
De oude 3085 heeft nog een voorloopstel van metaal en is met een zwart metalen dissel en kopern verende lip aan het chassis vastgeschroefd.
Als de veer niet juist is gemonteerd, wat nog wel eens lastig is, kan de lok snel ontsporen.
Re:Spoorbreedte 3085
Medefanaten... Ja...., dat kan er wel door

Na veel zoeken en puzelen heb ik de oorzaak (EINDELIJK) gevonden. Ik heb bij het solderen van de smoorspoelen de achterste spoel teveel naar beneden door laten lopen. Dit resulteerde in het feit dat het rechterwiel van de achterste loopas tegen deze smoorspoel aan kwam indien er wat oneffenheid in het spoor optrad.... Tsja, dan stopt de mogelijke uitslag en wipt ie de lok er gewoon uit.....  :?


Handeltje losgemaakt, schoongemaakt, netjes met ruimte teruggesoldeerd en : Voila, as een sonnetje.....  opletten bij dat solderen in het vervolg Ruben.....

Guys, thanks for all the support.... (Vooral de morele)  En jullie doorzettingsvermogen..

Voor de moeite nog wat plaatjes van een A-OK, fully operational, br03 (3085)   2-C-1 A.K.A. Pacific  ...

m.vr.gr.

R
Re:Spoorbreedte 3085
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Spoorbreedte 3085
Hallo Ruben

fijn dat hij weer rijdt
Re:Spoorbreedte 3085
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Spoorbreedte 3085
Hoi Ruben, wat goed dat de lok het weer doet.
Mag ik je in het vervolg adviseren om bij dit soort stoomloks (3082, 3084, 3085 enz.) de spoeltjes in de tender te plaatsen.
Ze hoeven niet persé op het motorschild, Marklin plaatst ze namelijk ook in de tender.
Re:Spoorbreedte 3085
Ad,

Bedankt voor de tip, dat is idd een stuk handiger gezien het gebrek aan ruimte bij het motorschild. In het geheel niet aan gedacht.  (Ik zie by the way dat ik die draaischijf eens schoon moet maken....  :()


R