Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Het complete verslag

Gestart door Rutger vrijdag 14 januari 2011, 22:04:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Prachtig project, om van te smullen! Zeer mooie detaillering aan de deuren op deze manier.
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Mooi hoor. Neem je hem mee naar de gastendag?

Groetjes Dennis
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Hi

Het wordt weer heel mooi .......  wel monnikenwerk maar geduld is een schone zaak.
Ik hoop ook dat je hem op de gastendag laat zien.

groet
Harald
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Geduld is een schone zaak. Maar dat levert dan wel kwaliteit op zoals hier te zien is!
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Bedankt voor de leuke reacties. Ja, het is veel werk maar het geeft gelukkig ook wel voldoening als het af is. ;)

Ik weet nog steeds niet zeker of ik naar de gastendag ga. Zo ja, dan moet ik even met de organisatie overleggen of er een plekje is om 'm neer te zetten. Het is geloof ik altijd vrij druk, dus ik weet niet of het überhaupt kan.
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Prachtig! Misschien is deze oplossing met het fineer wel mooier dan een geprint motief.
Je schrijft dat de lijm niet goed houdt als je meerder stroken plakt. Kun je uitleggen waarom?
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren krijgen vorm
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren krijgen vorm
De lijm die ik gebruik (Revell) plakt wel, maar niet bijzonder fanatiek. Het is echter de enige lijm die ik heb die dun genoeg is om het mooi te plakken. Ieder strookje moet dus ook na het lijmen met klemmetjes worden aangedrukt. Als ik er een 2e naast plak is de kans groot dat ze niet beide goed worden aangedrukt of gaan verschuiven. Met één per keer gaat het in ieder geval goed.
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren krijgen vorm
Hoi Rutger.
Met zoveel deuren is alleen al de deuren met hout bekleden al een gigantische klus en lijkt de bouw van dit model aardig met de werkelijkheid overeen te komen! :P
Ik weet niet hoe lang de bouw van jouw voorbeeld heeft geduurd maar jij komt volgens mij aardig in de buurt.
Maar beetje bij beetje nadert de bouw zijn einde, hoewel ook de details zeker weer de nodige tijd en arbeid zullen vergen.

Héél veel succes en plezier met dit "monsterlijke" maar prachtige stukje modelbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren krijgen vorm
Dag Rutger,

Ga eens langs bij een plaatselijke reclame jongen/meisje, zij gebruiken vaak zeer dun dubbelzijdig plakband per m2. Ik denk dat dit de oplossing is om je deuren te bekleden met hout. Voor meer informatie mag je me PB-en.

Groet, Hans
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren krijgen vorm
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren krijgen vorm
je kan ook kijken bij proffesionele fotolijm tang o.a. scotch heeft deze
die lijm is erg dun eon houdt heel erg goed.

tis maar een idee


Gr Ed
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren plaatsen...
Hallo allemaal,

Ik heb al 3 keer geprobeerd een update te plaatsen, maar iedere keer kwam er wat tussen. Het enige voordeel is dat ik nu wat meer heb om te laten zien. :D

Het lijmen van strookjes hout op de deuren is in de tussentijd gewoon doorgegaan:



Het eerste setje deuren is inmiddels klaar om in de loods gehangen te worden:



Van karton heb ik een mal gemaakt, zodat de scharnieren goed uitgelijnd kunnen worden:



Eerst een testrun zonder scharnieren:



De mal houdt de deuren goed op z'n plaats, dus het idee werkt. :)



De lijm gaat in de gaten. Ik gebruik houtlijm omdat dit het beste bleek te werken op de giethars.



De scharnieren zitten in de gaten met de deuren op de goede hoogte. Nu is het een kwestie van drogen.



De mal van de binnenkant:



Het is nu wachten tot de lijm droog is. Ik ben erg benieuwd hoe het er straks uit zal zien. :)
Binnenkort meer!

Groetjes,

Rutger
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren plaatsen...
 B) Nou, 1 ding is zeker;
van de 3287 leden hier op het forum, heb jij de mooiste lokloods!!  :thumbup:
(en dan is istie nog geen eens helemaal klaar  ;))
Man, man, wat een kunstwerk.

Dirk-Jan
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren plaatsen...
Rutger, in een woord: geweldig! Wat een details ben je aan het plaatsen man. Het project vond ik al indrukwekkend, maar volgens mij is het echt geweldig als het klaar is. Ga zo door!

Groeten Dennis
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren plaatsen...
Ik ben het eens met Dirk-Jan (met streepje)!
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren plaatsen...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren plaatsen...
Hi Rutger,

"Prachtig"

groet
Harald
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren plaatsen...
Heel erg mooi Rutger!  :thumbup:
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
De lijm is droog, dus tijd om de mal weg te halen! :)

Zo op het eerste gezicht ziet het er goed uit.



Maar zonder karton is het natuurlijk nog beter.



De deuren kunnen natuurlijk ook open, waardoor de mooiste kant zichtbaar wordt.



Waarschijnlijk zullen de deuren van de loods het grootste deel van de tijd open staan. Dat is met rangeren wel de meest praktische stand. >:-D



Het andere setje deuren schiet inmiddels ook al lekker op. Al blijft het wel enigszins prutswerk. :P



En zo staat 'ie er nu bij. Als straks de 2e set deuren er in zit ga ik 'm denk ik weer eens in de modelbaan plaatsen. Daar hoort 'ie natuurlijk uiteindelijk thuis.



Ik ga weer verder met lijmen. Tot de volgende keer! :)

Rutger
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Prachtig :important: 't Wordt een kunststuk. :thumbup:
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
het word echt schiterend

ga je de deuren ook niet werkend maken??

ik denk het niet maar dit ziet er heel erg mooi uit je hebt echt eer van je werk zo

Gr Ed
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Citaat van: eddyflame op donderdag 07 november 2013, 17:32:40
ga je de deuren ook niet werkend maken??
Hoe zo; niet werkend maken... Ze zijn toch al niet werkend... ;)
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Schitterend hoe je dit maakt Rutger.
De details zijn geweldig zowel aan de binnen als aan de buiten kant van de deuren.
De locloods opzicht is al een prachtige gebouw.
Van dit soort verslagen inclusief mooie foto's en tekst kan ik heerlijk genieten.
Bedankt Rutger. :thumbup:
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Dat is echt monniken werk wat je daar presteerde. :thumbup:
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Mooi hoor  :thumbup:
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Ziet er SUPER uit...  :thumbup:

Groet Winno
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Ziet er leuk uit, maar wat is dat voor stoomlocje dat op de vierde en laatste foto te zien is?

Pim
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Dat is de Tigerli, een locje uit Zwitserse startset 29216. Leuk klein dingetje. :)
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Volgens mij is dat de Zwitserse uitvoering van de 3029 lok. Op deze pagina op foto 4 staan ze gebroederlijk naast elkaar (of beter: achter elkaar).
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Rutger,

De deuren zijn prachtig en je methode om ze af te hangen vind ik ingenieus! Toch een klein puntje, het windverband aan de binnenkant van de deuren zit verkeerd om. Het hoort te beginnen in de hoek bij het onderste scharnierpunt, en niet zoals je het nu hebt zitten. Het dient als extra ondersteuning om scheefzakken van de deur tegen te gaan. Sorry dat ik er zo laat mee kom, maar misschien valt er nog iets aan te doen.....

Walter
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Is die loc ook zonder startset te verkrijgen (digitaal)? Want anders wordt het wel heel duur...

Pim
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Citaat van: pim op vrijdag 08 november 2013, 07:13:14
Is die loc ook zonder startset te verkrijgen (digitaal)? Want anders wordt het wel heel duur...

Ik heb 'm ook los gekocht en hij is al Delta. Kijk even op de beurs morgen. ;)

Citaat van: frenkievee op donderdag 07 november 2013, 22:58:23
Volgens mij is dat de Zwitserse uitvoering van de 3029 lok.

Klopt, al zou je 'm bijna niet meer herkennen met al die kleuren er op.
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Citaat van: Wasmi op vrijdag 08 november 2013, 06:41:29
het windverband aan de binnenkant van de deuren zit verkeerd om. Het hoort te beginnen in de hoek bij het onderste scharnierpunt, en niet zoals je het nu hebt zitten.

Dat ben ik niet met je eens. In dit geval gaat het om een ijzeren staaf die voor het hout langs loopt en op trek belast wordt (hij trekt dus de verre hoek omhoog). Als 'ie andersom zou zitten werkt 'ie niet.
Vaak zie je dat zo'n windverband van hout wordt uitgevoerd en dan zit 'ie inderdaad meestal andersom omdat de constructie dan op druk wordt belast.

Groetjes,

Rutger
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Dat klopt ik ben het met Rutger eens.
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Rutger,

Helemaal correct weergegeven, bij een ijzer is het een trekstang bij een houten uitvoering is het een schoor op druk belast
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Ik ben blij dat te horen, zou toch erg zijn om zoiets nu nog te moeten wijzigen, die deuren zijn prachtig! Heb ik weer wat geleerd  :D

Walter
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Ha die Rutger.
Wat een prachtige deuren zijn dit geworden! :thumbup:
Maar nu moeten ze natuurlijk nog wel met "koolteercarboleum" behandeld worden anders blijven ze wel erg nieuw.

Misschien kun je één of meerdere deuren electrisch laten sluiten, je hoeft dan niet alle deuren te doen maar het effect zou geweldig zijn!

Veel succes en nog meer plezier met de verdere afbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Foei Albert-Jan,  :(

http://nl.wikipedia.org/wiki/Carbolineum

Koolteer carbolineum waar haal je dat nog. Geen kolenstook meer en geen stoomlocomotieven. Streng verboden nog te gebruiken.

Pssst. Was het er nog maar, is nog door niets geëvenaard betreft verduurzaming van hout.  :-(
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Ja die goeie oude middeltjes om dingen te conserveren; bijna niets mag je nog gebruiken. >:-D

De deuren zien er inderdaad nog erg nieuw uit. Op zich heb ik ook een foto van de loods waar op te zien is dat ze mooi blank hout hebben, dus er is vast wel een periode eens in de 20 à 30 jaar waarin de deuren er als nieuw uit hebben gezien omdat ze ook echt net nieuw waren. Daar mik ik dan voorlopig ook even op. Ik ben bang dat ik het ga verprutsen door te weatheren en helemaal als de deuren open staan ziet het er eigenlijk wel prima uit zo. ;)
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Hoi Rutger.
Ik kan me goed voorstellen dat je bang bent om de deuren te verprutsen, het zijn tenslotte echte juweeltjes geworden maar je zou t.z.t. eens een probeerseltje op een paar losse plankjes kunnen doen en dan zien (of aan ons laten zien? :idea:) wat het resultaat is maar voorlopig is het al prachtig!

Citaat van: Jajekra op vrijdag 08 november 2013, 17:58:39
Koolteer carbolineum waar haal je dat nog. Geen kolenstook meer en geen stoomlocomotieven. Streng verboden nog te gebruiken.

:offtopic:
Bij mij staat in de oude machineschuur nog een drum met zo'n 50 liter van dit "goedje", ik heb 20 jaar geleden een stukje gedaan en de kwast ligt daar nog steeds te stinken! 8o

Rutger, je kunt altijd een ml van mij krijgen om te proberen, de oude nostalgische geur krijg je er gratis bij! :idea:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Hoi Rutger,

Ik heb hier nog wel, heel oude, diep donkerbruine houtbeits.
Zat vroeger, 45 jaar geleden, nog in een mandfles inmiddels overgegoten in een plastic jerrycan. http://img.tweedehands.nl/f/normal/159387488_1-mandflessen.jpg
Trekt echt in het hout en laat de originele houtstructuur zichtbaar. (net als corbolineum ;))
Interesse?? meld je.
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Hoi Rutger,

Tijdje je voortgang gemist. Begint nu aardig op te schieten en de deuren, man wat een secuur werkje.  :thumbup: :thumbup:
Ziet er dus weer net als de rest top uit.

Groet, Ronald
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Rutger,

Is het geen idee om sterk verdunde (op kleur)  modelbouw verf te gebruiken?

Verder complimenten voor het kunstwerk wat je hebt gecreëerd :thumbup:

Frans
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Citaat van: AlbertJan op vrijdag 08 november 2013, 19:21:18
je zou t.z.t. eens een probeerseltje op een paar losse plankjes kunnen doen en dan zien (of aan ons laten zien? :idea:) wat het resultaat is

Op zich is dat geen slecht idee. Ik zal binnenkort eens wat plankjes naast elkaar lijmen en wat proberen. :) :thumbup:
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Ziet er echt geweldig uit Rutger  :thumbup:

Mvg Danny
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Mooie loods!

Ik las dat je autocad gebruikt. Het is dan heel eenvoudig om de deuren te tekenen en bijvoorbeeld te laseren in hout (of mdf). Je kunt dan veel dunner gaan. Mocht je meer willen weten dan stuur je maar een mail of PB. De houtkleur krijg je perfect met Vallejo sepia wash.
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
In de toekomst wil ik dat laseren in hout best eens proberen. Ik heb er wat voorbeelden van gezien en er zijn echt heel erg mooie dingen mee te maken. :thumbup:
Voor de locloods zal het niet meer nodig zijn, maar het is vast niet m'n laatste project. >:-D
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Rutger,

Citeer..........maar het is vast niet m'n laatste project.

Ga je er nog één maken dan ?  :P

Frans
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Misschien ooit voor Spoor 1, maar dan moeten we wel een gigantische tuin hebben (dromen mag toch?). >:-D

Op dit moment heb ik geen grote plannen voor een nieuw groot project. Eerst de loods maar eens afmaken, want hoewel hij bijna klaar lijkt te zijn zijn er nog genoeg details die aandacht verdienen. ;)
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Hallo Edward,

Zo'n oversluitplaat noemt men in vakjargon een deurnaald. Kan zowel in hout, staal of aluminium zijn

https://www.google.nl/search?q=deurnaald&espv=210&es_sm=93&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=EaSCUvbQKsOZ0AWsroHoBg&ved=0CDMQsAQ&biw=2133&bih=1045&dpr=0.75
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - De eerste deuren hangen!
Kijk, weer wat geleerd! :-)

Tja, die deurnaald ben ik inderdaad "vergeten" te tekenen. En met "vergeten" bedoel ik dat ik er in een vroeg stadium wel aan gedacht heb en 'm toen even heb laten liggen omdat ik eerst wilde kijken hoe alles zou uitkomen. Daarna ben ik 'm zonder aanhalingstekens vergeten. >:-D O:-D

Ik zal eens kijken of ik nog iets moois kan maken.

Groetjes,

Rutger
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - 2e set deuren
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - 2e set deuren
Meteen maar even een update er achteraan. :)

Voor iedereen die de loods een keer live wil zien: ik heb toestemming gekregen om 'm mee te nemen naar de gastendag.
Dit gaat echter alleen door als het goed weer is. Als het regent of hard waait is de kans dat er wat kapot gaat uiteraard wel erg groot en dat risico neem ik liever niet.


En dan nu wat nieuwe foto's.

Het 2e setje deuren is klaar voor inbouwen:



Met behulp van de mal bepaal ik hoe de deuren komen te hangen en op welke hoogte de scharnieren komen.



Op de plaatsen van de stipjes ga ik zo boren.



De gaten zitten er in. Pfff, wat een rotklus is dat toch. Als dat fout gaat haal ik mezelf heel veel extra werk op de hals.
Omdat de onderste gaten zo laag zitten kon ik overigens niet m'n normale boormachine gebruiken, maar moest ik het doen met de "verlengslang" van m'n dremel.



Gelukkig zitten de gaten weer op de goede plek. De deuren zitten er in en nu is het weer even wachten tot de lijm droog is.



Het afgelopen jaar waren er weer wat ramen los gaan zitten en één was er zelfs helemaal uitgewaaid. Nu kan ik dat mooi herstellen.



Wordt weer vervolgd!

Groetjes,

Rutger