Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Het complete verslag

Gestart door Rutger vrijdag 14 januari 2011, 22:04:29

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Binnenbekleding Koepeldak
Hey Rutger,

ik blijf het roepen: wat een geweldig project dit! Updates mogen van mij vaker, maar ik snap heel goed dat dit project tijd kost en dat is nou net iets wat je niet altijd hebt.

Groeten,

Dennis
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Binnenbekleding Koepeldak
dat ziet er mooi uit Rutger
Je werk hoort thuis in een musea man :D

Mvg Danny
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Binnenbekleding Koepeldak
Hoi Rutger,
je hebt weer mooi resultaat geboekt.  :thumbup:
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Binnenbekleding Koepeldak
Ik ben nu 2 jaar bezig met die loods. Had ik vooraf niet verwacht... >:-D

Citaat van: Haradigi op donderdag 17 januari 2013, 15:24:22
Van welk merk is deze scenery ?

Het is een setje van Faller. Tijdje terug nieuw gekocht bij de Märklinwinkel in Utrecht.
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Binnenbekleding Koepeldak
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Binnenbekleding Koepeldak
even een vraagje: die binnenbekleding is dat fineer?
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Binnenbekleding Koepeldak
Nee, het is dik papier met een print er op. Vooraf had ik de maat uitgerekend en daarom waren de geprinte stukken precies groot genoeg. De print zelf is een ietwat bewerkte foto van een parketvloer. >:-D
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Even een korte update. Echt veel is er niet veranderd (de afstreeplijst wordt ook steeds korter), maar dit deel van het project moest nog steeds een keer uitgetekend worden: de deuren van de loods.

Op de meeste foto's zijn stalen deuren te zien, maar die hebben er origineel niet in gezeten. Er zijn een paar foto's waarop mooie houten deuren staan i.p.v. de stalen gedrochten. Ik heb er dan ook voor gekozen om de houten variant uit te tekenen. De afgelopen dagen ben ik daar mee bezig geweest en het resultaat is inmiddels verstuurd naar Shapeways. Over ongeveer 2 weken verwacht ik dat de 3D-printjes bezorgd zullen worden.

Om toch alvast een tipje van de sluier op te lichten is hier een plaatje van de 3D-tekening:



4 deuren en 8 scharnieren. :)

Groetjes,

Rutger
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Misschien een domme vraag, maar waarom geef jij de voorkeur aan houten deuren i.p.v. de "stalen gedrochten"?
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Nou, echt mooi heb ik de huidige deuren nooit gevonden. Ik kon me ook niet voorstellen dat dit de originele deuren waren. Omdat ik de loods zoveel mogelijk in originele bedrijfstoestand wil nabouwen horen er houten deuren in. Wanneer de stalen deuren zijn geplaatst weet ik niet; er zijn maar heel weinig echt oude foto's van de loods te vinden. Ik vermoed ergens tussen de jaren '40 en '50, maar het kan ook eerder zijn. ;)
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Het is me duidelijk. Bedankt voor je antwoord.
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
ik ben benieuwd hoe dit er uit komt te zien in je loods. Wel weer mooi gemaakt  :thumbup:

Groetjes Dennis
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Ga je de deuren nog beweegbaarmaken middels een servo?
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Nee, daar heb ik denk ik de ruimte niet voor. Tevens verwacht ik dat ze in de praktijk toch altijd open zullen staan, daarom is de binnenzijde van de deur ook het nauwkeurigst gedetailleerd. Het is nog even afwachten hoe het uit de 3D-printer komt. ;)
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Ga je wel weer de deuren zelf maken, of laat je ze allemaal printen?

Groetjes Dennis
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
De loods heeft 2 openingen, dus ik heb maar 2 linker en 2 rechter deuren nodig. Het maken van mallen loont dan de moeite niet. Bovendien zou het veel duurder worden. Het bijkomend voordeel van printen t.o.v. mallen maken en gieten is dat nu zowel de voor- als de achterkant gedetailleerd kan zijn.

De grootste onderdelen van de loods zijn klaar en ingebouwd, dus ik verwacht niet dat ik voor dit project nog dingen moet gieten. Maar wie weet komt er ooit weer een volgend ideetje... :P
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Citaat van: Rutger op zaterdag 02 maart 2013, 14:20:20
Het bijkomend voordeel van printen t.o.v. mallen maken en gieten is dat nu zowel de voor- als de achterkant gedetailleerd kan zijn.

Mha, met een dubbele mal is het wel mogelijk, alleen is dat iets lastiger om te maken.

Romar
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Klopt, het kan inderdaad wel. Ondersteboven gieten is ook een optie, dan heeft alleen de onderkant van de deuren geen detail. Maar nogmaals, voor een serie van 2 is het de moeite niet. >:-D
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Voor 2 stuks zou ik ook geen moeite doen om er een mal van te maken.

Overigens is onderste boven gieten geen optie, hoe ga je ze er ooit fatsoenlijk uit krijgen?  >:-D

Romar
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Heel makkelijk zou dat niet gaan nee, maar de siliconenrubberen mallen zijn bijzonder flexibel en sterk.

Ik heb gisteren een mailtje van Shapeways gehad dat de deuren (en nog wat andere niet-modeltreingerelateerde onderdeeltjes) op weg zijn naar de 3D-printer. :)
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Ik ben bekend met siliconenrubber mallen, heb er ook een aantal gemaakt om te experimenteren met het maken van dubbele mallen.

Is te doen, maar heeft nog wat oefening nodig wil ik cabine's en dergelijken gaan na gieten. :P

Romar
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
De deuren die jij getekend hebt, zullen niet lukken met siliconen mallen, je gaat problemen krijgen met de scharnieren.  Als je ook nog details wil aan beide kanten van de deur, zal je moeten spuitgieten onder druk in een 2-delige harde mal.
Ik denk wel dat het mogelijk moet zijn om de deuren in styreen te vervaardigen en de details erin te krassen of te frezen.  De scharnieren en beslag zou ik in messing vervaardigen (stukje holle buis aan een stripje lassen).
Maar ik ben wel benieuwd naar het resultaat van de 3D-printer, die professionele printers hebben een enorm resolutie vermogen voor de details.  Mijn Makerbotje kan daar niet aan tippen...
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Nou voorlopig print de 3D-printer nog even geen deuren. Ik heb een mailtje van Shapeways gehad dat een deel van het scharnier te dun is. Op zich geen probleem om het even aan te passen, maar het gaat dus wel weer meer tijd kosten. :(
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Zojuist voor de 4e keer de deuren opgestuurd om te laten printen. Iedere keer was er wel iets te dun of te klein. Kennelijk hebben ze strengere software, want sommige stukjes van de muren zouden volgens dezelfde criteria nu ook niet meer "door de keuring" komen. Hopelijk gaat het nu goed...
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Hoi Rutger.
Hopelijk gaat het dit keer wel lukken, wij zijn wel weer toe aan een mooie update! :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Nou, inderdaad. Iets met laatste loodjes en zo. >:-D
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Is er al weer wat gebeurd aan uw locloods?

Mvg Danny
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
De deuren zijn eindelijk binnen! Helaas met minder detail dan ik graag had gewild, maar daar verzin ik wel wat op. Tijd voor foto's! :D

Allereerst het boompje zoals het binnenkwam van Shapeways:





En los zien ze er dan zo uit (voorkant):



Achterkant:



Ik heb ze even los in een deuropening van de loods gezet om een idee te geven hoe het wordt. Ze komen uiteindelijk wat hoger in de scharnieren te hangen.



En open:



Uiteraard krijgen de deuren nog een mooi kleurtje. De voorkant wil ik met houten strookjes bekleden.
Het zal nog een hele klus worden om de hoogte van de scharnieren goed te bepalen, maar het zal vast wel lukken.

Wordt weer vervolgd!

Groetjes,

Rutger
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Hoi Rutger

Het begint er geweldig uit te zien.

Tony
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
En wat als je ze opnieuw laat printen in het materiaal FUD?

Is iets duurder, maar dan worden wel al je mooie getekende details mee geprint.
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Kun je in dat materiaal wel <1mm printen?
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Dag Rutger.

Ach zo onaardig zijn die deuren toch niet, maar als je met
ander basismateriaal fijner kan printen wellicht kunnen de
scharnieren dan wat kleiner, want die lijken toch enigszins
buiten proporties of vergis ik mij nu?

Groeten,

Erik.
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
dat materiaal kan tot een minimale dikte van 0,3mm geprint worden.

Het is ook veel gladder dan SWF.

kijk hier voor de verdere specs.

http://www.shapeways.com/materials/frosted-detail-design-guidelines

je moet dus bij FUD kijken
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Ik ga eerst even aan de gang met wat ik heb. Mocht het niets worden dan zal ik FUD zeker overwegen. Het is wel ongeveer 2,5x zo duur als WSF.

De scharnieren zijn inderdaad wat groot omwille van de stevigheid. Staar je echter niet blind op de sterk uitvergrote foto's; ze zijn maar 4mm hoog. Tevens worden ze straks zwart geverfd en dan valt het al een stuk minder op. ;)
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Ziet er al weer mooi uit :)

Ben benieuwd hoe het eindresultaat word Rutger!

Mvg Danny
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Wauw!... Dit is echt een meesterwerk onder de locloodsen, prachtig gewoon.
Ik zal de vorderingen van dit project zeker blijven volgen.
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Hey Rutger

Ben je al weer gevorderd met de deuren?

Groetjes Danny
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Rutger,

Ik kwam vorige week in een oude 199* ? Eisenbahn Magazine tekeningen en een artikel tegen over deze rondloods.
20 jaar verkrotting...  Ook toen al werd genoemd dat dit leegstaande gebouw behoudne moest blijven.
Wat een verschil met mijn foto's van 2012 of was dat 2011 al weer?


Is jou deze publicatie bekend?

Zo niet, dan wil ik wel foto's maken en voor je publiceren, maar das even wat werk.
Hajo
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Hoi Rutger.
Mooi dat je weer verder kunt met deze bijzondere locloods bouw! :thumbup:
Misschien kun je in de deuren het houtwerk inkerven, met hout bekleden zal niet meevallen en maakt het vaak ook lomper.

Veel succes en plezier met de verdere bouw van dit prachtige project.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Hoi Rutger,

Ook ik volg je draadje al een tijd. Wat 'n werk, het zoeken naar het beste resultaat, ik zou er kriegel van worden knap dat je het volhoudt. Maare... wat prachtig, de foto van het inwendige met locs, niet te geloven. Dat doet niemand je na. Als de loods klaar is kan hij gelijk naar het museum. Ga zo door.

Groet,

Jos
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Citaat van: AnalogDriver op zondag 01 september 2013, 09:08:49
Rutger,

Ik kwam vorige week in een oude 199* ? Eisenbahn Magazine tekeningen en een artikel tegen over deze rondloods.
20 jaar verkrotting...  Ook toen al werd genoemd dat dit leegstaande gebouw behoudne moest blijven.
Wat een verschil met mijn foto's van 2012 of was dat 2011 al weer?


Is jou deze publicatie bekend?

Zo niet, dan wil ik wel foto's maken en voor je publiceren, maar das even wat werk.
Hajo

Heb het tijdschrift er hier bij, maar nog geen foto's.
Het gaat om
Eisenbahn Journal van 5/1990

Er zit een uitklap tekening van deze loods bij, en foto's van destijds en ouder.

In het artikel wordt een verwijzing gemaakt naar een uitgebreider artikel hun editie van 9/1989

De tekening laat ook details zien zoals balkverbindignen.

Tja, voor jouw prachtige bouwproject niet meer echt relevant, want al klaar.

Gr. Hajo
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Hi Rutger,

Ik zit zomaar even te denken maar welke lengte loc's kon in werkelijkheid in de loods?
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren






Dan wel even kleiner gemaakt!! Bron: Eisenbahn Journal 1989/1990

Met dank aan [AnalogDriver] Hajo, anders had ik ze niet gevonden.
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Bob,

Geweldig en hartelijk dank dat jij de tijd genomen hebt om de tekeningen netjes uit het tijdschrift te halen en hier digitaal in klein formaat te plaatsen.

Voor Rutger zal het vooral een bevestiging zijn van zijn inzichten.

Heb je trouwens ook de foto's bij het artikel digitaal nu?
De foto's anno 1990 en de oudere foto zonder datum maar ergens 1965-1975 tonen mooi de staat en het gebruik van de loods.

Citaat van: wimdekker op dinsdag 10 september 2013, 19:45:28
Hi Rutger,

Ik zit zomaar even te denken maar welke lengte loc's kon in werkelijkheid in de loods?


Wim,

Als ik ook even deze vraag mag beantwoorden, voorzover mijn kennis is.

Ook deze vraag is wel /ergens/ in dit lange draadje aan de orde geweest:
Uiteraard geen sleeptenderloks.
Typisch gebruik was voor Landerbahn loks en later vooral de Berlijnse S-Bahn stoomloks, de BR 74



Hajo

Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Citaat van: AnalogDriver op zaterdag 21 september 2013, 09:08:01
Wim,

Als ik ook even deze vraag mag beantwoorden, voorzover mijn kennis is.

Ook deze vraag is wel /ergens/ in dit lange draadje aan de orde geweest:
Uiteraard geen sleeptenderloks.
Typisch gebruik was voor Landerbahn loks en later vooral de Berlijnse S-Bahn stoomloks, de BR 74

Hajo

Hajo, natuurlijk mag jij ook mijn vraag beantwoorden, daar is het forum voor. Bedankt voor het antwoord.

Verderop in het draadje had ik wel gelezen dat de model alleen geschikt is voor kleinere tenderlocs maar ik maakte er niet uit op of dit bij het origineel ook zo is.

Zoals je al zegt, in het voorstadsverkeer van Berlijn reden zeer veel BR 74's die vaak al mee gingen vanuit de Länderbahntijd en dus ook veel verzorging en onderhoud nodig hadden.
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Citaat van: AnalogDriver op zaterdag 21 september 2013, 09:08:01
Heb je trouwens ook de foto's bij het artikel digitaal nu?

Hajo,

Ik heb de Eisenbahn Journals allemaal -nouja bijna allemaal- digitaal in PDF formaat!

De tekeningen betreffen wel de loods in Schneidemuhl - Pila te Polen (voormalig Pruisen)!



loods Pankow 1990.






Loods Paderborn

Zie ook http://www.interlok.info/Roundhouse.htm & http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,3035466,page=all
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Hoi allemaal,

De laatste tijd staat het werk aan de loods vanwege de vakantie en het afbouwen van m'n station weer even op een laag pitje. Binnenkort ga ik weer verder met de deuren en wat andere dingetjes die nog moeten gebeuren. Hij is nu echt bijna af. :)

Die tekeningen waren mij al bekend (maar dan in zwart/wit). De detailtekening heb ik o.a. gebruikt om de kolommen te tekenen in AutoCAD, omdat deze bij de loods in Pila het zelfde zijn als in bij de loods in Berlijn (alleen andere hoogte). Toch bedankt voor het uitzoeken. :)

Groetjes,

Rutger
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Goede avond Rutger,

Even een vraagje, misschien weet jij het antwoord?

Op de tekening zie je duidelijk schoorstenen met een soort afzuigtrechter. Op zich wel logisch want al die zwarte rook wil je niet in je loods hebben. Maar het vreemde op de foto's zie ik ze niet terug.

Ga jij nog wel zoiets maken?
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Hoi Wim,

Die afvoerschoorstenen hebben er bij de loods in Berlijn wel op gestaan, maar zijn op een gegeven moment verwijderd toen er (bijna) geen stoomlocs meer in de loods stonden. Op heel oude foto's zie je ze nog zitten.

Of ik ze ook ga maken weet ik nog steeds niet. Het zou eigenlijk wel moeten, maar het maakt het dak (dat er niet altijd op zal zitten) wel heel erg kwetsbaar. Voorlopig dus in ieder geval nog even niet.

Groetjes,

Rutger
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren krijgen vorm
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren krijgen vorm
Een tijd geleden heb ik hier foto's geplaatst van de 3D geprinte deuren. Het bleek technisch niet mogelijk om het houtprofiel dat ik in gedachten had mee te printen, dus de laatste weken ben ik bezig om die deuren zodanig aan te passen dat ze toch mooi staan bij de loods. Dat werk is nog niet af, maar ik wilde toch maar weer eens een update plaatsen.

Ik begin bij de loods zelf. Er stond nog een klusje open waar ik al heel lang tegenop zie, namelijk het boren van gaten om de scharnieren in te doen. Dat is nu gelukt:



Als de scharnieren geverfd zijn en de deuren afgewerkt, dan zet ik alles definitief vast. Op onderstaande foto hangt alles nog een beetje scheef; dit is alleen om een idee te geven van hoe het gaat worden.



Met gesloten deuren. Hopelijk sluit straks alles mooi aan. :)



Goed, dan de deuren zelf. Allereerst heb ik ze een soort houtkleur meegegeven.



Alles wat smeedijzer is wordt semi-mat zwart. En de grote vlakken worrden met hout bekleed.



Strookje voor strookje begint het ergens op te lijken. Het hout dat ik hiervoor heb is 3x zo breed als de strookjes die ik nodig heb. Dus alles moet eerst op maat geknipt worden.



Helaas kan ik maar één rij strookjes per keer plakken. Met meer strookjes naast elkaar hecht het niet goed. Toch kom ik er uiteindelijk wel.
Ook het 2e setje deuren wordt alvast geverfd.



De voorkanten van de eerste 2 deuren zijn af, nu volgen de veel lastigere achterkanten. Als straks de vlakken allemaal gevuld zijn ligt het hout net iets dieper dan de ijzeren omlijsting. De diagonale stang loopt daar weer overheen.



Ik moet er op letten dat de strookjes door lijken te lopen in de 3 vlakken, dus dat ze van het zelfde stuk hout komen. Anders ziet het er natuurlijk niet uit.

De deuren zijn nog niet klaar, maar het schiet wel op. Ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes,

Rutger

Re: Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Deuren
Ziet er leuk uit, Rutger. Ga zo door!

Pim