Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Het complete verslag

Gestart door Rutger vrijdag 14 januari 2011, 22:04:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Eerste stukje dakbedekking
Citaat van: Rutger op dinsdag 06 december 2011, 17:26:31
Ik zal thuis even kijken of ik een foto van binnen kan vinden die wat meer prijs geeft. Blokjes zijn misschien wel mooier dan balkjes. :thumbup:

het is wel verstandig iets te doen, meer tegenslag zou wel erg balen zijn na die balkenbreuken :O  mischien is een niet te hoog blokje met een ronding waar het wiel in valt wel 'mooi'

gr
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Eerste stukje dakbedekking
Citaat van: eddyflame op dinsdag 06 december 2011, 20:31:12
in de fotowereld gebruiken wij styreen platen om foto's op te plakken deze zijn voorgelijmd

Ik ken ze, maar ik vrees dat dat te dik gaat worden. Het dak mag in totaal niet meer dan 2mm dik zijn, anders wordt het te onrealistisch denk ik.

Citaat van: mathijs-spoor3 op dinsdag 06 december 2011, 20:37:24
het is wel verstandig iets te doen, meer tegenslag zou wel erg balen zijn na die balkenbreuken :O  mischien is een niet te hoog blokje met een ronding waar het wiel in valt wel 'mooi'

Ach tegenslag... zie het maar als een leerproces. Niet alles gaat in één keer goed. Maar dan weet ik wel voor een volgend project wat wel en niet kan. ;)

Blokjes met een ronding klinkt heel erg mooi, maar ik moet even kijken hoe eenvoudig dat te maken is. Het moet namelijk wel 2 x 22 = 44 keer. >:-D
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Testen verstevigen koepeldak
Zo, ik ben weer druk geweest. Vooral met werk, maar ook met de loods.

Het grote probleem is dat ik geen ondergrond heb om de dakbedekking van de koepel op vast te kunnen maken en dat het schuurpapier de neiging heeft om omhoog te gaan krullen. Als ik dat probleem kan oplossen, ben ik een heel eind op weg richting een mooi dak. Voordat ik ga rommelen op de loods zelf, heb ik een proefstukje gemaakt.

Mijn eerste idee was om huishoudfolie te spannen over de liggers en daar overheen giethars te smeren. Dit is het proefstuk met folie:



En zo ziet het er na uitharding uit:



Het uitgeharde deel kan verrassend makkelijk los, maar het is ook meteen duidelijk dat dit nog niet ideaal is. Hoe strak je het folie ook spant, zodra je er op gaat smeren krijg je toch hobbeltjes. Daardoor wordt het geharste oppervlak ook niet zo strak als je zou willen. Het bleek ook lastig te zijn om te voorkomen dat alles naar beneden stroomt (want ik heb het proefstuk natuurlijk wel schuin gehouden bij het aanbrengen; het koepeldak is immers ook niet recht).



Nieuwe poging dus. Deze keer heb ik het proefstuk met plakband bespannen.



In plaats van de hars direct aan te brengen op de laag plakband, heb ik stukjes krant ingesmeerd met hars en die er op geplakt (als een soort papier maché). Dit heeft tevens als voordeel dat de laag minder bros wordt doordat er een vezelcomponent wordt toegevoegd, net als bij glasvezel en polyester.



Dit blijkt veel beter te werken, doordat de hars ook veel minder naar beneden stroomt (nog wel een beetje, maar ik weet nu dat ik niet teveel moet gebruiken). De achterkant heeft bij dit proefstuk nog wat belletjes; dat ga ik bij de koepel proberen te vermijden.



Deze manier is ook goed lossend en lijkt zeer geschikt te zijn om toe te passen op de koepel.



Dit gaat dus leuk worden. Niet makkelijk (maar dat ben ik zo onderhand wel gewend bij dit project), maar als dit goed slaagt heb ik eindelijk de basis die ik nodig heb om een fatsoenlijk dak te gaan maken. :)

Wordt dus zeker weer vervolgd!

Groetjes,

Rutger
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Testen verstevigen koepeldak
Super Rutger dat het lukt...........................uh heb je de Kiosk geplunderd met die roerstokjes  ;)
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Testen verstevigen koepeldak
heb je nog niet gedacht aan gewoon 1 mm plasticard ? Of als het nog dunner moet zijn gewoon plastic vellen nemen die gebruikt worden in copycenters om zelf gemaakte boeken (cursusmappen) te beschermen.Met gewone houtlijm kleef je die dingen dan makkelijk en goed aan elkaar.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Testen verstevigen koepeldak
Je bedoeld overheadsheet?
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Testen verstevigen koepeldak
Het lastige daar aan is dat ik de vorm van de koepel moet volgen. De banen van ligger tot ligger zijn enkel gekromd, maar als ik daar overheen ga (wat nodig is om de vellen dan aan elkaar te lijmen) krijg ik een dubbele kromming. Dat zal dus niet gaan. Ik heb die optie met overheadsheets over andere vellen wel overwogen, maar zelfs met papier bleek het al heel lastig te zijn; vandaar deze oplossing.

Citaat van: bob op woensdag 07 december 2011, 19:00:04
Super Rutger dat het lukt...........................uh heb je de Kiosk geplunderd met die roerstokjes  ;)

Ik heb ooit bij de Sligro eens een doosje van 500 stuks gekocht. Dat is nu ruim halverwege. :D
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Testen verstevigen koepeldak
Rutger,

heb je al eens gedacht aan de folie om vleugels van modelvliegtuigen te bespannen (oracover) plaatsen en met een föhn verwarmen en  zo opspannen. (bestaat in verschillende kleuren)
Lang geleden voor ,deze folies, deed ik dit werkje met een soort zijdepapier en dan spanlak nadien verven in de gewenste kleur?

misschien is een van deze opties een mogelijkheid, ik zou met papier en spanlak proberen, is niet glanzend en kan mat geschilderd worden is realistischer dan glanzende plastiekfolie ;

Grts

Johan
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Testen verstevigen koepeldak
Dat opspannen met krimpfolie kan wel, maar dat kan het dak er straks waarschijnlijk niet meer af zonder dat het gaat vervormen. Het is nog steeds de bedoeling dat het dak er in twee helften van af kan, zodat ik ook het inwendige van de loods kan laten zien.

Voor de duidelijkheid: de onderlaag van plakband is puur en alleen om het aanbrengen van de hars mogelijk te maken. Als de kap hard is en er af kan, gaat het plakband weer weg.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Testen verstevigen koepeldak
Omdat ik niet het risico wil lopen dat ik de hele loods onder klieder, maak ik een basis voor het dak op een losse plank. Hier het eerste laagje.



En het tweede laagje roerstokjes:





De "cirkel" van roerstokjes is alleen een versteviging voor het dak tijdens het aanbrengen van de hars. Het zou zonde zijn als ik tijdens dat aanbrengen een ligger losbreek; bovendien klopt de vorm dan niet meer. Nu is het een stevig geheel.

Groetjes,

Rutger
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Testen verstevigen koepeldak
ik ben benieuwd wat we hier nu als vervolg gaan aan krijgen.   Duimen in de lucht houden, dat het goed gaat.

Succes, als dit volgens plan in orde komt heb je een mooi geheel, Rutger.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Eerste stukje onderlaag koepeldak
Ik ben begonnen met het dak. Hopelijk gaat alles werken zoals ik het wil... >:-D

Het plakband aanbrengen (stukje voor stukje) was al het nodige werk. Hier heb ik twee ringen af. In verband met het voorkomen van het doorsijpelen van de hars werk ik van beneden naar boven.



En eindelijk zit de hele plakband onderlaag er op. Vergelijkingen met Center Parcs zijn niet toegestaan; er komt geen subtropisch zwemparadijs in. :P :D



En het eerste stukje is gedaan. Het liefst zou ik de hele koepel in één keer doen, maar na een minuut of 5 is de hars al te dik geworden om verder te kunnen. Een aantal van jullie heeft op de gastendag gezien hoe snel dat gaat.



In dit tempo gaat het natuurlijk wel even duren voor het af is, maar als het resultaat er naar is vind ik dat het mag. De eerste indruk is in ieder geval positief. :)

Groetjes,

Rutger
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Eerste stukje onderlaag koepeldak
Nou je het zegt, waarneer gaat het zwembad open.

Ik vind dat je het heel netjes doet, hoop dat het zo lukt. :thumbup:

vr.gr. Günther.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Eerste stukje onderlaag koepeldak
Citaat van: Rutger op woensdag 07 december 2011, 09:49:35
Citaat van: eddyflame op dinsdag 06 december 2011, 20:31:12
in de fotowereld gebruiken wij styreen platen om foto's op te plakken deze zijn voorgelijmd

Ik ken ze, maar ik vrees dat dat te dik gaat worden. Het dak mag in totaal niet meer dan 2mm dik zijn, anders wordt het te onrealistisch denk ik.

Citaat van: mathijs-spoor3 op dinsdag 06 december 2011, 20:37:24
het is wel verstandig iets te doen, meer tegenslag zou wel erg balen zijn na die balkenbreuken :O  mischien is een niet te hoog blokje met een ronding waar het wiel in valt wel 'mooi'

Ach tegenslag... zie het maar als een leerproces. Niet alles gaat in één keer goed. Maar dan weet ik wel voor een volgend project wat wel en niet kan. ;)

Blokjes met een ronding klinkt heel erg mooi, maar ik moet even kijken hoe eenvoudig dat te maken is. Het moet namelijk wel 2 x 22 = 44 keer. >:-D

dat heb je nou eenmaal met zo'n  loods :D er valt vast wel iets te bedenken

gr
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Eerste stukje dakbedekking
Citaat van: Rutger op dinsdag 06 december 2011, 17:12:00
zodat ik niet 3x per week de ramen opnieuw hoef vast te lijmen...

:D haha

Het ziet er allemaal weer erg netjes uit zeg! En toch vind ik het ergens jammer dat je straks met dakbedekking zo moeilijk in de loods kan kijken ;). Het dak kan eraf, maar toch.

Hoewel straks de sfeerfoto's met verlichting aan en dak erop echt mooi gaan worden denk ik!


Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Eerste stukje onderlaag koepeldak
Citaat van: Rutger op vrijdag 09 december 2011, 12:05:45
Vergelijkingen met Center Parcs zijn niet toegestaan; er komt geen subtropisch zwemparadijs in.  :P :D

Maar hier deed het me ook wel aan denken  ;)

Koepel van de Rijksdag in Berlijn.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Eerste stukje onderlaag koepeldak
Rurger misschien al mosterd na de maaltijd. Bij PIPO's Verkopen ze vloeibaar rubber . In het draadje van Dophin heeft hij deze gebruikt voor ballast bedden. Misschien helpt het je verder.

gr erik
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Eerste stukje onderlaag koepeldak
Welk draadje is dat? Ik kan het met deze info niet vinden.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Eerste stukje onderlaag koepeldak
Sorry!!! even op zoeken:  zoekterm: Pipo rubber en jawel daar is ie!

Topic: UPDATE 21-11 Stadsbahn "Kurhaus/hotel"dolphin (Arie)  (gelezen 76042 keer


veel plezier er mee

gr erik
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Eerste stukje onderlaag koepeldak
Citaat van: bob op zaterdag 10 december 2011, 11:14:58
Maar hier deed het me ook wel aan denken  ;)

Zal ik ook zo'n spiegelzuil in 't midden bouwen dan? :P >:-D

Citaat van: veldkamp op zaterdag 10 december 2011, 15:10:35
Rurger misschien al mosterd na de maaltijd. Bij PIPO's Verkopen ze vloeibaar rubber . In het draadje van Dophin heeft hij deze gebruikt voor ballast bedden. Misschien helpt het je verder.

Dat vloeibaar rubber van de Pipoos heb ik in huis, maar dat lijkt me hier niet zo geschikt voor. De kap moet juist hard en stevig worden.

Inmiddels ben ik weer wat verder:



En de volgende laag zit er ook al op.

Groetjes,

Rutger
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Eerste stukje onderlaag koepeldak
suc6

grv erik
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Eerste stukje onderlaag koepeldak
Rutger,

Op de gastendag je demo gezien en denk dat het een heel mooi dak gaat worden. Hopelijk heb je snel foto's van het dak dat af is.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Eerste stukje onderlaag koepeldak
Hoi Rutger,

dat gaat snel zo op deze manier. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat van het dak.

Groetjes Dennis
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Eerste stukje onderlaag koepeldak
Ja, ik ook. >:-D

Het schiet al lekker op:



Ik vraag me af of één laag genoeg is. er zitten een paar oneffenheden in, dus misschien dat ik straks als de eerste laag af is voorzichtig wat ga schuren en dan een 2e laagje doe...

Groetjes,

Rutger
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Eerste stukje onderlaag koepeldak
Citaat van: veldkamp op zaterdag 10 december 2011, 17:15:32
Sorry!!! even op zoeken:  zoekterm: Pipo rubber en jawel daar is ie!

Topic: UPDATE 21-11 Stadsbahn "Kurhaus/hotel"dolphin (Arie)  (gelezen 76042 keer

veel plezier er mee

gr erik


Is het zo moeilijk om even een link te plaatsen dan?  :|

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14845.msg389680#msg389680
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Eerste stukje onderlaag koepeldak
Ja, sorry die vaardigheid bezit ik niet :(.  Serieus, anders deed ik dit wel  :warning:

met gemeende groet erik
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Eerste stukje onderlaag koepeldak
Het dak is bijna gesloten. Op dit moment gaat het even niet zo heel hard; ik moet veel werken deze dagen. Daarbij ben ik ook bezig met de modelbaan, waar iedere dag een stukje bedding gelijmd wordt.



Groetjes,

Rutger
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Eerste stukje onderlaag koepeldak
Zeg Rutger, wat zou je denken van een echt bitumen laag op je koepeldak ?
Ik dacht hier ineens aan iets :  een produkt van MOTIP dat ik zelf ook gebruik om de binnenwielkasten van mijn kevers mee te beschermen.  Het zi in spuitbusjes en kot tussen 8 en 12 euro per bus , waar je een heeeeel stuk kan dekken.

Het is een soort rubberachtige laag die min of meer flexibel blijft en die je zelfs kan overschilderen.

het gaat hier over :
http://www.motip.nl/?page=23&id=1073

Als je de rest van je dak netjes afplakt of beschermt en je brent een egaal dun laagje aan over je kranten, heb je een bitumen dakbedekking.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Eerste stukje onderlaag koepeldak
Hoi Dani,

Is dat een soort tectyl? Dat spul heb ik namelijk wel. Het blijft altijd een beetje plakkerig geloof ik. Ik weet niet of ik dat aan durf bij m'n treintjes...

Groetjes,

Rutger
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Eerste stukje onderlaag koepeldak
Hallo Rutger,

Het begint er steeds meer op te lijken.

vr.gr. Günther.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Eerste stukje onderlaag koepeldak
't is niet echt tectyl, maar het zou wel es kunnen dat het een beetje plakkerig blijft.  Hoewel, op mijn kevertje is het netjes uitgedroogd maar wel nog soepel.  Es precies een soort vloeibaar rubber
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Eerste stukje onderlaag koepeldak
Het linkt wel als mooi spul. Ik zal het eens halen en een teststukje maken. Proberen kan altijd. :D :thumbup:
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Eerste stukje onderlaag koepeldak
Bijna klaar  :P
Ik denk dat het Motip spul niet doet wat je wil.
Ik zou zelf het schuurpapier op deze ondergrond plakken. eventueel kan je dan lijmspray gebruiken om het vast te zetten.

Groetjes Dennis
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Eerste stukje onderlaag koepeldak
Waarschijnlijk wordt het dubbelzijdig tape. De optie met lijmspray hou ik even in m'n achterhoofd voor als het met tape niet wil.

Die Motip-rommel ga ik sowieso een keer proberen om te kijken wat je er mee kan (eventueel ook voor andere projecten).
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Eerste stukje onderlaag koepeldak
Citaat van: Rutger op woensdag 14 december 2011, 05:29:11
Het linkt wel als mooi spul. Ik zal het eens halen en een teststukje maken. Proberen kan altijd. :D :thumbup:

Citaat van: Rutger op woensdag 14 december 2011, 09:38:05
Die Motip-rommel ga ik sowieso een keer proberen om te kijken wat je er mee kan (eventueel ook voor andere projecten).

Van leuk spul naar rommel , heb je 'm dan intussen al geprobeerd of zo ?

Ik vermoed van niet, maar 'k vond het wel grappig hoe die 2 posts elkaar opvolgden  :-) :-)
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Eerste stukje onderlaag koepeldak
Haha, goed gezien. Nee, ik heb het nog niet geprobeerd, maar als het ook maar enigszins lijkt op tectyl is het best rommel. Goede rommel natuurlijk, dat dan weer wel. >:-D
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Eerste stukje onderlaag koepeldak
Voor het effect is schuurpapier het mooiste denk ik.
En rommel is het niet. Er rijden veel auto's rond die nog rond rijden dankzij de Motip rommel  :P

Groetjes Dennis
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Eerste stukje onderlaag koepeldak
Dat weet ik ja. Vandaar ook "goede rommel". Maar toch rommel, in de zin van het plakt, stinkt en gaat voor geen meter van je handen af. :P :D
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Eerste stukje onderlaag koepeldak
Volgens mij is  die "rommel" Geen Tectyl (teer) maar een PU product (Polyurethaan).
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Eerste stukje onderlaag koepeldak
Ach, met tinner gaat het zeer goed van je handen af.
heb ik al veel ervaring mee. Ondanks dat het slecht is voor je gezondheid.
Wat misschien wel mooi is, is de hitte bestendige lak van Motip.
Nummer is 4031.
http://motip.nl/?page=23&id=1136
Groetjes Dennis
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Eerste stukje onderlaag koepeldak
Mooi spul is dat ja; daar heb ik ooit eens wat motoronderdelen van m'n Daffie mee gespoten. Helaas heb ik die auto niet meer. :(
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
De kap van het koepeldak is eindelijk dicht. Ik heb er een keer of 10 voor nodig gehad, maar het is zo ver.



Er zitten nog een paar oneffenheden in waar ik mee aan de gang moet, maar het begint er al aardig op te lijken. Als de kap na bijbewerking mooi vlak is ga ik 'm nog spuiten.



Maar goed, eerst mooi vlak maken dus en dan kan 'ie er in ieder geval af... :)

Groetjes,

Rutger
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Eerste stukje onderlaag koepeldak
Zo zeg, dat ziet er kleurrijk uit :eek:, maar dat zal binnenkort wel veranderen vrees ik :wink:.

Succes met de afwerking van het dak.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
Wat ik me nu bedenk, gaat het plan van een cabrio dak nog wel door?
Of haal je dit er straks af en kun je dan als nog een hap/punt er uit halen?

Romar
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
Wat ook kan is deze doorslijpen als hij klaar is.
wat anders kan ik zo snel niet bedenken.

groetjes Dennis
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
Het plan met het "cabriodak" :D gaat zeker nog door. Met een scherp mes ga ik de kap (als die af is) in twee helften snijden. Hij zou dan zonder problemen los moeten komen van het tape er onder. Of de praktijk net zo mooi is als de theorie zien we binnenkort wel. ;)
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
Is het niet zo mooi, zoek je vast wel weer een oplossing jou kennende.

Groetjes Dennis
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
mooi dak. Soort papiermaché de luxe... :D
Ik ben benieuwd, wanneer je gaat schilderen zie je de oneffenheden pas echt goed denk ik. Misschien plamuren? Veel succes in ieder geval! :thumbup:
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Eerste stukje dakbedekking
Citaat van: Rutger op donderdag 24 november 2011, 13:26:08
Tips om de loods goed te kunnen zien? Zeker. Over de halt loopt een viaduct. Vanaf dat viaduct, dat ongeveer tegen de loods aan staat, kun je het gebouw al goed bekijken. Loop je vervolgens een stukje verder, dan kun je ergens naar beneden. Vanaf daar kun je terug lopen en zo kun je bij de loods komen. De toegangsdeur stond open toen wij er waren. Deze zit aan de andere kant als het viaduct.

Als je er heen gaat, kun je dan nog wat foto's maken? Van de meeste dingen heb ik wel plaatjes, maar meer info kan nooit kwaad voor de verdere detaillering. ;)

De halfronde loods loods staat nog een stukje verder van het viaduct. Deze hebben we toen niet meer gezien omdat het al donker werd en er bijna een meter sneeuw lag.

Groetjes,

Rutger


Net terug. Weg naar beneden gevonden, hek stond open, over het terrein met weggehaalde sporen.

Foto's volgen nog, maar de loods was nu geheel afgesloten. Ben er bijna helemaal omheen gelopen. 5 deuren allemaal op slot. Dus er helaas niet in geweest.

Ik schork wel van de slechte staat. Gelukkig dat er nu een hek om heen staat in elk geval (al stond dat open), en de ramen zijn allemaal dicht gemaakt met ijzer.

Mischien dat ik toch nog wat interessante foto's heb, als je pe PB mij je email adres geeft, kan ik wat originelen sturen. Verkleinde plaats ik een paar hier van, binnenkort.

Hajo

Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
Hoi Hajo,

Jammer dat de loods dicht was, maar aan de andere kant maakt het de overlevingskansen voor het gebouw wel groter.
Hopelijk gaat er binnenkort toch eens wat mee gebeuren...

PB-tje is onderweg. :thumbup:

Groetjes,

Rutger