Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Het complete verslag

Gestart door Rutger vrijdag 14 januari 2011, 22:04:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Even een korte update:

Alle taartpunten voor tussen de rails zijn nu op maat gemaakt (uiteraard zijn ze bijna allemaal nèt een beetje anders).



Ook de strips die tussen de spoorstaven komen zijn op maat. Daar moeten straks nog wel zo'n 800 gaatjes in geboord worden voor de puco's. 8o



Omdat het kunststof is heb ik de vloerdelen eerst van een laagje primer voorzien. Gelukkig is het lekker weer!



Binnenkort meer!

Groetjes,

Rutger
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Citaat van: Rutger op dinsdag 29 maart 2011, 22:59:21
Ook de strips die tussen de spoorstaven komen zijn op maat. Daar moeten straks nog wel zo'n 800 gaatjes in geboord worden voor de puco's. 8o

Denk je niet dat het voldoende is om alleen elke 2e of 3e ofzo puko te gebruiken?
Is waarschijnlijk nog mooier ook...
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Dan loopt de rest van de strip over de puco's en dan is het kunststof dus hoger dan het metaal, waardoor er helemaal geen contact meer is.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Logisch, die andere puko's moeten dan natuurlijk wel afgeslepen worden.... :-)
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Ah, op die manier. :D
Ik weet niet of ik dat aandurf. Hoewel de koepel straks verwijderbaar wordt en ik er dus wel bij kàn, is het niet de bedoeling dat ik ieder locje bij het rangeren moet aanduwen. Een systeem met iedere 2e of 3e puco is inderdaad veel mooier, maar ik ga toch voor betrouwbaarheid.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer

En dunne loodstripjes was toch geen optie? Nou ja, het is toch binnenin.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Ik heb wat geprobeerd met restlood dat ik nog had, maar ik krijg het niet mooi en niet betrouwbaar genoeg. De strips met de gaatjes werken in ieder geval. Uiteraard gaat het geheel nog wat geweatherd worden, dus wordt het nog wat minder opvallend.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Hoi Rutger,

Heel gaaf project ben je mee bezig hoor! Ik kwam in google earth nog zo'n ding tegen. In Bromberg/Bydgoszcz.

Misschien leuk tijdens een speurtocht in Polen ;)

Groeten Dennis
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Hee leuk, weer eentje er bij voor de verzameling. Deze was tot nu toe onbekend. De teller staat nu geloof ik op 10, in 6 landen (2x D, 2x L, 2x PL, 1x RUS, 1x F & 2x AU). Hoewel ze in de meest uiteenlopende maten voorkomen, hebben ze toch allemaal vrijwel dezelfde opbouw. Dat zal wel met rookafvoer te maken hebben.

Helaas is ook de loods in Bydgoszcz in erg slechte conditie.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Hoi Rutger,

heb je misschien een lijstje van steden waar ze tot nu toe te vinden zijn? De ronde vorm van het dak zou nodig kunnen zijn voor de rookafvoer. Wat ik uit de bronnen ook heb kunnen vinden is dat ze vooral de Preußische Spoorwegen ze gebouwd hebben. Misschien is die dakvorm dan een soort standaard bouwstijl?

Groeten Dennis
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
De meeste voorbeelden zijn in dit draadje terug te vinden. In eerste instantie kwam ik ze inderdaad alleen tegen op de Pruisische banen, maar er blijken er dus meer te zijn.
- 2 in Berlijn. Pankow-Heinersdorf; die ik aan het bouwen ben en Rummelsburg, waarvan deze winter wegens instortingsgevaar het dak is verwijderd.
- 1 in Pila en 1 in Bydgoszcz (Polen)
- 1 in Insterburg/Chernyakhovsk (Rusland)
- 2 naast elkaar in Luxemburg
- 1 in Frankrijk (Chambéry)
- 2 in Oostenrijk, maar waar precies weet ik niet uit m'n hoofd. Daar heb ik ook nog geen goede foto's van.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Joh..... :O :O, m'n bek viel open...... ik moet volgende maand naar Bydgoszcz, en tot twee weken geleden had ik nog nooit van die plaats gehoord.......! Nou was dat natuurlijk Pruisisch gebied, ik lees net dat de Duitse naam Bromberg was (voor de kenners..... daar is dus een goederenwagon met draaistellen naar genoemd, Roco heeft die geloof ik in het assortiment). Als j ewilt kan ik eens kijken of de loods er nog is en er evt een paar plaatjes van maken

Walter
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Als je de kans krijgt: graag! Het is misschien niet 100% dezelfde bouwwijze, maar dit project is ook een beetje een onderzoek naar die dingen in het algemeen. Voor het model zal het waarschijnlijk niet meer heel veel invloed hebben, maar wie weet komen er nog wat onverwachte details uit voort. Deze loods was tot een paar dagen geleden nog compleet onbekend voor mij (en de vele volgers :D)...
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Hoi Rutger,

volg dit project zo af en toe als het weer in de update lijst op duikt.
En ik vind het nu toch tijd dat ik dit topic bij me 'nieuwe reacties' komt te staan. :mrgreen:

Je bent goed bezig tot nu toe, interessant project is dit. :thumbup:

Mvg,

Romar
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Schuren van de gietstukken
Wederom bedankt voor de leuke reacties! Het werkt erg motiverend om te zien dat zoveel mensen dit draadje volgen. :thumbup:

Ik heb ook weer een kleine update. Eindelijk heb ik de gegoten onderdelen geschuurd. Daar zag ik al een flinke tijd tegenop, omdat ik bang was dat de fragiele vakwerkjes direct uit elkaar zouden spatten. Dat viel gelukkig erg mee; ik heb maar een paas liggers moeten lijmen.

Als de gietstukken uit de mal komen zit er vaak nog erg veel restmateriaal op.



Gelukkig kan ik beschikken over een high-tech schuurmachine...



OK, een boormachine met eendenplakband aan een tuinstoel vastmaken is misschien niet zo heel high-tech, maar het werkt wel heel erg goed! Dit is het resultaat:



Dit is de productie van ruim 2 weken gieten. Er ontbreken er nog een paar, maar die zijn inmiddels ook gegoten en geschuurd.

Een ander klusje waar ik weinig zin in had was dit: omdat ik het ontwerp van het muurdeel al af had (en had laten printen) voordat ik de rest van de constructie ging uitwerken, heb ik geen uitsparingen gemaakt voor de dakliggers. Met een dremel en een freesje heb ik dus alle 22 muurdelen van 3 inkepingen moeten voorzien. De 2 muurdelen waar deuren in komen waren al wel goed getekend en geprint.



Een erg stoffig klusje, dus ik heb het maar even buiten gedaan.

Ik ben inmiddels begonnen met het verven van alle muurdelen. De "taartpunten" van de vloer zijn al geverfd:



De strips voor tussen de rails moet ik nog boren, maar dat komt binnenkort wel. Ik ga zo ook wat dingetjes proberen om de draaischijf mooi te maken.

Groetjes,

Rutger
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
bijna klaar. hahaha

het wordt echt mooi rutger. ga zo door
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Hallo Rutger

mooi


heb je nu alles gegoten ??

veel succes met opbouwen
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Hoi John,

Als het goed is is alles nu gegoten, maar het kan zo zijn dat ik alsnog dingen bij moet maken omdat een onderdeel kapot gaat tijdens het verven, monteren, etc. of gewoon toch niet mooi genoeg is. Zo heb ik bijvoorbeeld zondag nog een muurdeel opnieuw gegoten omdat ik er eentje niet mooi genoeg vond (er zaten teveel luchtbelletjes in).

Groetjes,

Rutger
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Schuren van de gietstukken
Even ter algehele info:

Ik ben druk met m'n nieuwe werk en het zal tijdens m'n opleiding waarschijnlijk alleen maar drukker worden. Maar "gelukkig" zijn m'n werktijden van 6:40 tot 14:40 uur of van 14:40 tot 22:40 uur. Soms zal er ook een nachtdienst tussen zitten. Toch merk ik dat ik, omdat ik 's middags op tijd thuis ben of pas 's middags aan het werk moet, ik nog best wat tijd overhoud voor de loods. Op dit moment is het echter zo dat ik heel veel dezelfde dingen moet doen. Hopelijk vinden jullie het niet erg als ik niet van ieder vloerdeel dat ik vastlijm of ieder liggertje dat ik verf een foto-update plaats. Dat zou denk ik niet zo zinvol zijn. Maar geen zorgen; ik knutsel braaf verder en ik zal proberen z.s.m. weer wat verse foto's te plaatsen!

Groetjes,

Rutger
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
Dag luitjes,

Het is weer eens tijd voor een update. Ik werk rustig door aan de loods, maar bijvoorbeeld het verven van de 48 vakwerkliggers van het lage dak neemt nogal wat tijd in beslag. Toch heb ik inmiddels wel weer een rijtje foto's om te laten zien.

In de vorige update had ik al laten zien dat alle grijze taartpunten voor de vloer op maat waren gemaakt en ook geverfd waren. Daarna heb ik ze vastgelijmd:



Zo lijkt het eigenlijk nog nergens op, maar zonder goede basis lukt het niet. ;)



Voor de laatste (?) keer heb ik de bodemplaat onderste boven gelegd. Omdat ik merkte dat de plaat toch nog een beetje teveel vering had (wat mogelijk de hele loods uit elkaar zou kunnen trekken) heb ik er nog 2 extra balkjes onder geschroefd.



Grote series betekent veel het zelfde doen. Hier worden de muurdelen geverfd.



Hier is er gelukkig maar één van: de draaischijf. Nu ziet het er nog uit als een afgezaagde C-rails op een N-schijf, maar dat moet natuurlijk veranderen. Het witte plastic is in dikte zo gekozen (2 lagen) dat het onder de originele vloer geklemd kan worden.



I-profieltjes erop lijmen:



En zo komt het op z'n plek.



Daarop komt de nieuwe vloer die mooi aansluit op de rails.



Daarna heb ik de 2 stukken er weer af gehaald om te verven. Het is belangrijk dat de nieuwe vloerdelen geklemd zitten en niet gelijmd, zodat ik in geval van nood ze weer weg kan halen. Dan kan ik namelijk ook de rails weghalen en de draaibrug open maken. Deze mogelijkheid is ingebouwd voor het geval dat bijvoorbeeld het motortje stuk gaat.



De draaischijf krijgt nog een houten vloer op de huidige. daarnaast wordt de motor nog een beetje weggewerkt en komen er nog hekjes op.

Nog een stukje serieproductie. De ramen sluiten mooi aan op de vakwerkliggers met de kolommen. Als het goed is klopt de hoek ook meteen; in theorie klopt die in AutoCAD, dus ook bij het 3D printstuk, dus ook bij het gietstuk. :D



Ik heb weer even een hoekje ingericht om te laten zien waar in het project ik nu ongeveer ben.



Het wordt een gigantisch ding, maar alles lijkt wel goed op elkaar aan te sluiten.



Schaalgevoel is heel belangrijk, omdat je dat niet goed uit foto's kan halen. Bovendien is het lastig om het in je hoofd 87x op te schalen en dan een voorstelling te maken. Daarom heb ik een Preisertje in de loods gezet. Het mannetje zou in werkelijkheid ca. 1.80m hoog zijn.



Nu kun je een beetje een idee krijgen wat een enorm bouwwerk het in het echt ook is.



De serieproductie van de vakwerkliggers met de ramen gaat vrolijk door. Daar ben ik de komende tijd nog wel even zoet mee, want ze moeten uiteraard netjes geschilderd worden (alle hoekjes) en ze zijn toch ook best fragiel.



Dat was het weer even voor nu. Ik knutsel als ik tijd heb lekker verder en als ik weer wat nieuws te melden heb dan laat ik het uiteraard weer hier weten!

Groetjes,

Rutger
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
Lid sinds: 2010

Dream Theater best band ever!!!

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
wow

wat een mooi bouwwerk zeg. Ik ben benieuwd hoe het eruitziet als het dak er eenmaal opzit.

Groetjes Nicko
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
echt super gaaf hoe het er nu uit begint te zien.
Ik vind het echt knap dat je er het geduld voor op kunt brengen om te wachten. Ik zou meteen weer verder willen zodat het niet genoeg kan drogen enzo.
Het is een super project en ik blijf het volgen !!
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
Knap werk :thumbup:  :thumbup:, door zo voor!!

Vriendelijke groeten,
Marc
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
Lekker bezig hoor Rutger!

Het ziet er door de toevoeging van die I balken een stuk completer uit.

Groeten Dennis
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
Hallo Rutger

dat ziet er weer goed uit

al vraag ik me af hoe je die br 23 binnen heb kunnen krijgen (zonder tender)  :D :D :P :P Ik weet wel hoe  8o B) :-)
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
Die BR23 komt er uiteindelijk niet in hoor. :D

Deze gebruik ik steeds om sporen te testen. Hij staat normaal namelijk naast de "bouwlocatie" opgesteld op de kast. ;)
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
ik wou al vragen,deden ze dat vroeger wel,dat ze van zulke grote stoomlocs in die locloods opstelden nadat ze de tender eraf hadden gehaald?
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
Waarschijnlijk niet. Er is namelijk altijd een andere loc nodig om 'm dan weer weg te halen. Je kunt je voorstellen dat dat nogal een gedoe is met zo'n draaischijf. Alleen voor grote reparaties werd het misschien wel eens gedaan als er echt geen ruimte was voor de tender. Maar uitzonderingen daar gelaten is het antwoord dus nee. ;)
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
Citaat van: Rutger op dinsdag 19 april 2011, 21:53:16
Waarschijnlijk niet. Er is namelijk altijd een andere loc nodig om 'm dan weer weg te halen. Je kunt je voorstellen dat dat nogal een gedoe is met zo'n draaischijf. Alleen voor grote reparaties werd het misschien wel eens gedaan als er echt geen ruimte was voor de tender. Maar uitzonderingen daar gelaten is het antwoord dus nee. ;)

dacht ik ook niet,maar ik bedoel,het zou natuurlijk best kunnen als er een kolen opslag in de loods aanwezig was,om de loc op te stoken,maar het is veel makkelijker om het gewoon op de gebruikelijke manier te doen(waarom zouden ze die manier anders ook bedacht hebben)
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
Is jou dit al bekend? http://www.interlok.info/Roundhouse.htm
Groet Alex
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
Citaat van: tjoektjoek op woensdag 27 april 2011, 20:17:30
Is jou dit al bekend? http://www.interlok.info/Roundhouse.htm
Groet Alex

Geweldig! Wat een mooie site :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
De loods in Pila was me bekend (zie hier), maar deze site nog niet. Toch weer een hoop leuke foto's; bedankt!

Groetjes,

Rutger
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011

En tekeningen en het gegeven dat het gebouw identiek is / zou zijn aan die in Berlijn.

Had jij nu ook originele tekeningen of afgeleid uit foto's qua maten? Komt het een beetje overeen met de afmetingen van jouw model in aanbouw?
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
Het gebouw in Pila is niet identiek aan dat in Berlijn hoor. Kijk maar goed, Pila heeft 16 sporen i.p.v. 24 en de opbouw van de gevels is ook heel anders. Daarbij is de loods in Pila een stuk kleiner.

Wat wel overeen komt zijn bepaalde details. Ik heb de tekeningen van de loods in Pila in groot formaat, maar veel (bruikbare) maten staan er niet in. Zo zijn bijvoorbeeld de kolommen qua detail ongeveer het zelfde, maar qua lengte weer niet. Verreweg de meeste informatie voor het model heb ik dus uit foto's gehaald.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
warom heb je eigenlijk gekozen voor de 24 sporen versie?
Maar ziet er al erg mooi uit zo!
Hoe lang waren die draaischijfen in die loodsen eigenlijk? ik neem aan 13 tot 16 meter :? en komen die echte maten van de schijf een beetje overeen met de H0 schijf?

Mvg Alex
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
Hoi Alex,

Ik heb voor 24 sporen gekozen omdat het origineel dat ook heeft. Zoals je in m'n 1e post kunt lezen ben ik bij dit gebouw geweest en vrij vlot daarna heb ik besloten het na te gaan bouwen. Pas later kwam ik er (ook dankzij zoektochten van mede-forummers) achter dat er ook kleinere loodsen zijn zoals in Pila. Omdat ik een spoor N-draaischijf heb gebruikt klopt het ook mooi met het origineel. De diameter van de echte loods is 17 meter en deze N-schijf klopt daarbij op schaal bijna op de millimeter nauwkeurig.

Groetjes,

Rutger
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
Ja het is een stuk leuker om iets na te bouwen waar je echt geweest bent lijkt me zo.
Hmm, zou een P8 ook passen? zou volgens mij net moeten kunnen.

Maar sucses verder en ik blijf dit echt volgen :thumbup:
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
Hallo Rutger,

Sinds ik enige tijd geleden je bouwproject op het forum ontdekte, volg ik het regelmatig.
Vooral aangezien ik Berlijn-fanaat ben. Dus gelijk op Google Earth zoeken waar een en ander stond, ik was het zelf nog niet tegengekomen. Inmiddels ben ik wel voor je aan het zoeken naar oude foto's van de loods in mijn boekenverzameling. Dat zijn er een dikke 100, alle met betrekking tot de (spoorweg)historie van Berlijn. Ik ben 'm nog niet tegengekomen !

Ik bouw zelf een klein stukje Berlijn na op 2 bij 3 meter, en wel de Savignyplatz, met S-Bahn station en directe omgeving, anno 1936. Misschien dat ik een keer een topic open en ook wat foto's plaats.

Groetjes,
Kees.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
Hallo Kees,

Dat moet je zeker doen.

vr.gr. Günther
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
Citaat van: tjoektjoek op zondag 01 mei 2011, 20:55:59
Hmm, zou een P8 ook passen? zou volgens mij net moeten kunnen.

Een BR 24 met tender past er nog mooi op, maar een P8 (of BR38) is net wat langer. Ik heb dus helaas geen idee of het nog net past; ik heb zelf (nog) geen P8.

Citaat van: Savigny op donderdag 05 mei 2011, 22:31:36
Inmiddels ben ik wel voor je aan het zoeken naar oude foto's van de loods in mijn boekenverzameling. Dat zijn er een dikke 100, alle met betrekking tot de (spoorweg)historie van Berlijn. Ik ben 'm nog niet tegengekomen !

Hoi Kees,

We hebben hier inmiddels ook een aardig rijtje boeken op dat gebied, maar omdat de loodsen toch een beetje in het buitengebied lagen staan ze maar weinig op de foto. Ik ben er tot nu toe ook maar één tegengekomen waar een stukje van zo'n loods op staat.

Citaat van: Savigny op donderdag 05 mei 2011, 22:31:36
Ik bouw zelf een klein stukje Berlijn na op 2 bij 3 meter, en wel de Savignyplatz, met S-Bahn station en directe omgeving, anno 1936. Misschien dat ik een keer een topic open en ook wat foto's plaats.

Heel graag; meer Berlijn is altijd fijn. :thumbup:

---

Verder heb ik nog niet zo heel veel nieuws te melden, behalve dan dat het verven van 48 uiterst fragiele vakwerkliggers nogal &@$#-werk is. :P :D

Het vordert, maar wel langzaam. Zodra het weer de moeite is plaats ik nieuwe foto's.

Groetjes,

Rutger
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
Hi Rutger

Volg dit draadje met grote interesse. Prachtig gewoon en een uniek gebouw.

Groet Harald
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
Hallo Rutger

Mijn zoektocht heeft toch al wat opgeleverd:
Een foto in het boek Die Berliner Bahnhöfe van Bernd Kuhlmann.

Het bijschrift luidt: Blick auf den im Aufbau befindlichen zweiten Lokschuppen des Bahnbetriebswerkes Berlin-Pankow im Jahre 1921. Links unten der Bahnsteig Pankow-Heinersdorf. Van deze tweede loods is weinig te zien, van jouw loods des te meer. Waarschijnlijk was de oorspronkelijke foto groter.

De andere ronde loods (Berlin-Rummelsburg) wordt ook genoemd, maar er is geen foto opgenomen. ...Der Rangierbahnhof, der Rundschuppen für 24 Lokomotiven (unter Denkmalschutz, z.Zt. Abbruch) und die Lokbehandlungsanlagen waren zum 1. September 1879 betriebsbereit... Blijkbaar dus iets ouder dan Pankow, maar wel dezelfde periode.

Groetjes,
Kees.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto-update 19-4-2011
Prachtige foto; daar zullen er denk ik niet veel vergelijkbare van zijn uit die tijd. De loods in Rummelsburg is inderdaad iets ouder, maar qua opzet vrijwel het zelfde.

Er zijn een aantal dingen die me opvallen op de foto:
- Nu weet ik eindelijk zeker dat de ramen (3 ruitjes naast elkaar) inderdaad de originele ramen zijn. De ramen met 5 ruitjes naast elkaar zijn dus van later.
- Ook deze loods heeft de typische schoorstenen in het koepeldak. Ik was eigenlijk niet van plan die ook in het model te maken, omdat ik het niet zo mooi vind. Maar nu kan ik er denk ik niet meer onderuit. Eens kijken hoe ik dat ga aanpakken...
- Op de buitenmuren lijken ook een soort schoorsteentjes te staan. Ik kan me echter niet direct bedenken waar die voor zouden zijn. Ik heb zo ook nog niet eerder ergens anders gezien. :?

Verder zie ik iet zoveel verrassingen. Daar ben ik best blij mee, want het is zo onderhand een tikje laat om het ontwerp nog drastisch om te gooien. :D

Bedankt voor het uitzoeken en het plaatsen!

Ik ben nu bezig met het verfraaien van de draaibrug en de helft van de muren is inmiddels geplaatst. De andere helft lijm ik pas vast als de brug klaar is, anders kan ik daar niet goed meer bij. Binnenkort komen er weer wat nieuwe foto's!

Groetjes,

Rutger
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Laatste beetje AutoCAD
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Laatste beetje AutoCAD
Één onderdeel moest ik nog steeds afwerken in AutoCAD voordat het naar de 3D-printer kan: de sluitring van het dak. Deze was al wel bijna af, maar het lijkt me een goed idee om het binnenwerk direct mee te laten printen. Aangezien dit een cruciaal onderdeel is voor het overeind blijven van de koepel moet 'ie natuurlijk zo stevig mogelijk zijn. De dakbalkjes heb ik ook maar meteen in het model geplaatst.

Zo ziet het er in het echt uit:



En dit is het model geworden:



En van onderen:



De "slots" aan de buitenkant van de onderste ring zijn zo ontworpen dat de dakliggers er in passen. Met een beetje lijm moet dit dan toch behoorlijk stevig vast gaan zitten.

Foto's van de vorderingen volgen binnenkort!

Groetjes,

Rutger
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Laatste beetje AutoCAD
Hoi Rutger.
Wat een prachtige en indrukwekkende dak constructie! B)
Het is zo groot en imposant dat de planken op luciferstokjes lijken terwijl dit ongetwijfeld flinke "jongens" zijn.
Het "AutoCAD" gebeuren zegt mij helemaal niets maar het lijkt mij geweldig om deze constructie m.b.v. zo'n professioneel tekenprogramma, tot in detail te kunnen maken.

Veel succes en plezier met dit prachtige kunstwerk.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Laatste beetje AutoCAD
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Laatste beetje AutoCAD
het moment van de waarheid om te kijken of het ook past.
Ik ga er zeker wel vanuit omdat je het nogal goed hebt aangepakt.

Groetjes Dennis
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Laatste beetje AutoCAD
Hier alvast nog een foto ... echt imposant die dakconstructie :D schitterend project  :thumbup:
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Laatste beetje AutoCAD
Hallo Rutger,

Dat wordt een mooi dak.
Ik denk dat het mooiste gedeelte nu pas aan de beurt is.

vr.gr. Günther.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Laatste beetje AutoCAD
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Laatste beetje AutoCAD
Het dak lijkt op die foto wel te zweven. Bedankt voor 't plaatsen, bockie! :)

Günther, ik ben nog niet zo ver dat ik het koepeldak kan gaan plaatsen hoor. Nog niet alle muren staan overeind, omdat de draaibrug en de vloer eerst helemaal af moeten zijn. Daarna ga ik het lage dak en de bovenste rij ramen plaatsen. Als dat gebeurd is en alles is een stevig geheel, dan kan ik pas verder met het koepeldak.

Zoals altijd gaat in de details het meeste werk zitten. Enkele van die details moeten af zijn voordat ik verder kan, anders kom ik er nooit meer bij. ;)

Groetjes,

Rutger

P.S. Hier een linkje naar nog een mooie foto van de binnenkant.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Laatste beetje AutoCAD
Hallo Rutger,

Rustig aan, ik bedoelde niet dat je aan het mooiste gedeelte ging beginnen.
Maar dat ik dit het mooiste gedeelte vind wat je nog moet bouwen.

vr.gr. Günther :thumbup:
Ps; is dat niet overdrachtelijk.