Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Het complete verslag

Gestart door Rutger vrijdag 14 januari 2011, 22:04:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen aangesloten op de draaischijf
De volgende set foto's alweer. Het bouwen gaat nu ineens even hard! :D

De sporen rond de draaischijf worden één voor één aangesloten. Dit is ongeveer halverwege:



Ieder aansluitstukje moet apart op maat gemaakt worden. Omdat het allemaal zelfbouw is kan het wel eens een millimetertje verschillen... ;)
Zo ziet zo'n passtukje er na intensieve verminking dan uit:



En van de onderkant:



Ze zijn niet symmetrisch, omdat ze voor een deel over elkaar heen vallen.

Nog een paar te gaan. Ieder spoor wordt telkens uitvoerig getest.



Nu alleen nog een sluitstukje:



En hopla; alle sporen liggen er (en werken!)...



Verder gaat het gieten nu ook goed. Het kost meer tijd, maar de onderdelen komen nu tenminste heel uit de mal:



Ze moeten uiteraard nog wel afgebraamd en een beetje nabewerkt worden.

Het gieten van de muurdelen is klaar. Er zijn er een paar minder goed gelukt, dus die heb ik opnieuw gedaan. Deze 24 gaan het nu worden:



En als je ze dan met z'n 24'en in een cirkeltje zet (met wat plakband), dan ziet het er ineens zo uit:



Deze opstelling is uiteraard maar tijdelijk; alle delen moeten nog afgewerkt, geverfd en geweatherd worden voordat ik ze definitief plaats.





Wat wordt 'ie groot! 8o :D

Wordt vervolgd!

Groetjes,

Rutger
Re:Grote ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Sporen en draaischijf aansluiten
mooi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
mvg stephan
Re:Grote ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Sporen en draaischijf aansluiten
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Grote ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Sporen en draaischijf aansluiten
Verrie naiz! Ziet er goed uit man! Nu nog "ff" die andere honderden onderdeeltjes maken enzo, dan kan je hem showen! :)
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen aangesloten op de draaischijf
Hallo Rutger,

Je vorderd al flink.
Maar ik zie dat je alles van de draaischijf hebt afgesloopt.
Neem aan dat dit tijdelijk is.
Succes met het testen. :thumbup:

vr.gr. Günther.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen aangesloten op de draaischijf
Klopt, de draaischijf was uiteraard oorspronkelijk opgebouwd met een hokje en wat hendels in schaal N. Uiteindelijk ga ik de brug weer mooi afwerken en nieuwe H0-hekjes geven, maar dat gaat wel weer even duren (zoals alles bij dit project :D).

Als de vloer en de draaibrug helemaal af zijn zul je nauwelijks nog wat van de C-rails zien. Maar het moet natuurlijk eerst goed werken voordat ik het ga inpakken.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen aangesloten op de draaischijf
Hoi Rutger,

Het ziet er weer erg fraai uit. :thumbup:
Ik zie met grote belangstelling weer uit naar de volgende update.
Succes verder.

Gr.
René
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen aangesloten op de draaischijf
Hoi Rutger,

je hebt de snelheid er nu goed inzitten. Klasse wat je aan het maken bent :)

Groetjes, John
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen aangesloten op de draaischijf
Ziet er goed uit Rutger en inderdaad wat John al zegt je hebt de snelheid er al goed in zitten. Blijf je volgen vind dit best wel boeiend.

Succes met de rest.

fred Vonk
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen aangesloten op de draaischijf
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen aangesloten op de draaischijf
wat een geweldig project is dit toch! Ik kijk mijn ogen uit, hoe je het allemaal aanpakt en maakt zeg!


Roy
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen aangesloten op de draaischijf
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen aangesloten op de draaischijf
Suupppeeeeeeeeeeeeeeeeer, bijna zonde om een dak op te doen  8o :D ;) vr gr Arie
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen aangesloten op de draaischijf
Ik ben van plan om 1,5 dak te maken. 1 dicht dak, dat in 4 stukken afneembaar wordt, en 2 delen (een half dak) die doorzichtig zijn om de binnenkant te showen. Even kijken hoe dat uit ga pakken; gelukkig ben ik daar nog lang niet aan toe... :P
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen aangesloten op de draaischijf
het wordt echt super groot. wel heel mooi hoor!!
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen aangesloten op de draaischijf
Hallo Rutger

[Kwijl-mode] :O :O :O :O :O :O 8o 8o 8o 8o 8o 8o 8o 8o 8o[/kwijl-mode]

Wat mooi en netjes

goed gedaan  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen aangesloten op de draaischijf
Hallo Rutger,

Het gaat hellemaal niet lang duren.
Het heeft gewoon zijn werk en tijd nodig om het te maken het gaat niet van zelf.
Het is prachtig gelukt de buiten muren en de sporen. :thumbup: :thumbup:

vr.gr. Günther.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen aangesloten op de draaischijf
Hallo Rutger,
Het is een erg leuk project.
En het wordt ook al erg mooi :thumbup:.
En ook erg groot 8o :P.

Gr, Myron
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen aangesloten op de draaischijf
heel erg mooi!!! :thumbup: :thumbup:
maar je kunt er zeker alleen tender locs en diesels in kwijt?
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen aangesloten op de draaischijf
Tenderlocs, diesels en korte locs met losse tender, zoals ze in de Länderbahntijd veel reden. Maar die laatste heb ik (nog) niet. ;)
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen werkend + sfeerplaatjes
Dit weekend heb ik niet veel aan de loods kunnen doen omdat ik een vriend aan het helpen was met z'n roestverzameling Rover P6. Maar ik heb toch een kleine update met wat leuke sfeerplaatjes.

Om te beginnen: die slijpschijfjes worden toch wel wat kleiner van het op maat maken van 25 railstukken (links oud, rechts nieuw)... 8o



Met een nieuw schijfje heb ik de ruimte voor de overgangsrails (C --> K) wat groter gemaakt. In eerste instantie was de planning meteen aan de rand van de loods met K-rails te beginnen, maar dat bleek niet te kunnen vanwege de hoogte van de doorgang. Die is vermoedelijk net zo "ruim" als in het echt. :D



Zo, nu kunnen de locs er ook echt in en uit.





Om een nog beter beeld te krijgen heb ik een paar kolommen op de goede plek neergezet en de eerste gegoten liggers voor het lage dak erop gelegd. Tussen de omhoog staande "paaltjes" boven de kolommen komen de ramen. Tussen de liggers op de foto's komt telkens nog een extra ligger (48 in totaal dus).







Totaalplaatje:



De draaischijf werkt erg goed. :)



De T12 rijdt de loods uit:



Tot slot nog een kort filmpje:



Programma voor de komende tijd: heel veel onderdelen gieten, de vloer verder afmaken en de muurdelen verven. Genoeg te doen dus! ;)

Groetjes,

Rutger
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen werkend, sfeerplaatjes & filmpje
Hallo Rutger

weer mooi gedaan  :thumbup: :thumbup:
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen werkend, sfeerplaatjes & filmpje
Het gaat er nu echt op lijken word echt prachtig!  8o

Maar ga je die mooie schone vloer als hij af is ook nog weatheren?
en waar zitten in die loc loods in het echt eingelijk eingelijk de lampen en ga je deze ook precies na maken? lijkt me wel een uitdaging en dan ook nog de draaden weg werken.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen werkend, sfeerplaatjes & filmpje
De vloer krijgt inderdaad nog wel een vleugje "vies"; dat hoort er wel bij. ;)

De verlichting is een verhaal apart. Ik weet wat voor lampen er de laatste decennia in de loods hingen (DDR-design vermoed ik), maar ik zou niet eens durven zeggen of de loods oorspronkelijk al elektrisch licht had. Daar ben ik dus nog niet helemaal uit...

Overigens heb ik de muren weer weggehaald om ze te kunnen verven. Zo kan ik er ook beter bij om de rest van de vloeren op maat te maken en de draaischijf wat vorm te geven. Genoeg te doen dus. :D
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen werkend, sfeerplaatjes & filmpje
werkse en succes
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen werkend, sfeerplaatjes & filmpje
Hoe zit het eigenlijk wat drukbelasting betreft met 3D printwerk? Kunnen de kolommen het dak straks wel dragen?
Verder kan ik niks anders zeggen dan goed bezig zo!  :thumbup:
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen werkend, sfeerplaatjes & filmpje

Dit project heb ik aan het begin al eens gezien hier, het idee en de foto's, en nu opeens al zo ver. Geweldig en een mooi verslag  :thumbup:


Dat 3D print, niet eerder gezien, althans wel industrieel. Dat is dus nu heel betaalbaar?
En van welk matriaal is dat?


Hajo
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen werkend, sfeerplaatjes & filmpje
@Bassie: ik denk het wel; het materiaal komt tamelijk stevig over. Gelukkig is het dat straks ook erg licht; die gegoten dakbalken wegen bijna niks. :)

@Hajo: Het materiaal van de 3D-prints is Nylon. met een laser wordt nylonpoeder plaatselijk verhit, waardoor het aan elkaar smelt. Betaalbaar is het op zich wel, maar ik heb toch al voor ruim ?150,- laten printen en daar komt straks nog zo'n ?30,- bij. Het is dus nog niet echt goedkoop, maar deze techniek is voor particulieren ook nog relatief nieuw en het zal denk ik alleen maar goedkoper worden.

Groetjes,

Rutger
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen aangesloten op de draaischijf
Ha die Rutger.
Geweldig mooi om te zien dat niet alleen de bouw al aardig vordert, maar ook dat het rijden er nu al geweldig uitziet! B)
Als je bekijkt dat werkelijk ieder onderdeel getekend, gemaakt en bijgewerkt moet worden, is het verrassend hoe snel het gaat.

Citaat van: Rutger op zaterdag 19 maart 2011, 01:10:06
Ik ben van plan om 1,5 dak te maken. 1 dicht dak, dat in 4 stukken afneembaar wordt, en 2 delen (een half dak) die doorzichtig zijn om de binnenkant te showen. Even kijken hoe dat uit ga pakken; gelukkig ben ik daar nog lang niet aan toe... :P

Iets dergelijks wilde ik al voorstellen maar gelukkig bedacht je dit zelf ook al, het zou doodzonde zijn wanneer er later maar weinig zichtbaar zou zijn van het prachtige en bijzonder interessante binnenwerk.

Veel succes en plezier met dit bijzondere en prachtige bouwwerk.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen aangesloten op de draaischijf
Citaat van: AlbertJan op woensdag 23 maart 2011, 07:49:26
Als je bekijkt dat werkelijk ieder onderdeel getekend, gemaakt en bijgewerkt moet worden, is het verrassend hoe snel het gaat.

Het aantal standaardonderdelen is inderdaad bedroevend laag (alleen de helft van de rails is er onaangepast in gegaan). :D
Al die zelfgemaakte onderdelen zorgen er voor dat dit project echt uniek wordt. En dat vind ik stiekem ook best wel leuk. ;)

Dat het nu zo snel gaat heeft er vooral mee te maken dat ik nu nog veel vrije tijd heb. Vanaf 1 april begin ik met m'n nieuwe baan en dan zal het tempo vrees ik hard teruglopen. Maar goed, ik heb geen echte deadline. Het is af als het af is. >:-D

Groetjes,

Rutger
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen werkend, sfeerplaatjes & filmpje
Hoi Rutger,

Ik vind dat je geweldig bezig bent.
En dat is zo, de ene keer heb je veel tijd en straks heb je even geen tijd bij de start van je nieuwe baan.
Maar ook hierbij zal je je weg in weten te vinden.
Wij hebben ook alle tijd, ook al zal het voor ons niet meevallen op het forum je mooie updates te moeten missen.

vr.gr. en succes in je nieuwe baan...........Günther. :thumbup: :thumbup:
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen werkend, sfeerplaatjes & filmpje
Je zal ze niet hoeven te missen hoor, maar ze zullen wel wat minder frequent zijn. ;)
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen werkend, sfeerplaatjes & filmpje
Oh, gelukkig ik dacht al.
Dat wordt een keer per half jaar een update  :? :?

Günther.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen werkend, sfeerplaatjes & filmpje
Hoi Rutger,

in de BW special van Eisenbahn Journal staan op blz 82 een tweetal foto's van deze locloods (een rotonde, volgens die Duitsers  8o )

Zal ze voor je scannen!

Vr gr

Frank
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen werkend, sfeerplaatjes & filmpje
Gaaf! Alvast bedankt! :)

Dat ze zo'n loods een rotonde (Rotunde) noemen wist ik al. Ook in Frankrijk noemen ze het zo. Grappige naam toch? ;)
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen werkend, sfeerplaatjes & filmpje
Hi Rutger,

Je bent wel echt een juweeltje aan het bouwen hoor. Ik vind het erg mooi hoe je te werk gaat. Mooi ook hoe lekker vloeiend je draaischijf draait.

Succes, ik blijf dit volgen.

Gr. Daan
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen werkend, sfeerplaatjes & filmpje
Citaat van: Rutger op woensdag 23 maart 2011, 20:45:58
Gaaf! Alvast bedankt! :)

Dat ze zo'n loods een rotonde (Rotunde) noemen wist ik al. Ook in Frankrijk noemen ze het zo. Grappige naam toch? ;)


En een echte rotonde noemen ze Kreisverkehr   Snappen we het nog  :(
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen werkend, sfeerplaatjes & filmpje
Weten ze dan niet dat het VERKEERSCIRKEL heet ?

Bron: Garmin
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen werkend, sfeerplaatjes & filmpje
Hoi Rutger, wat een geweldig resultaat zeg, kom je met de afslag van de draaischijf een beetje op de sporen uit? Als je het proefdraaien bekijkt slaat hij perfect op de goede plaats af, vr gr Arie

nb Misschien heb je dit al ergens beschreven, maar kon het zo snel niet vinden  ;).
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen werkend, sfeerplaatjes & filmpje
Het wordt inmiddels een lang verhaal, dus ik snap het als je niet alles direct kan terugvinden. Da's niet erg hoor. ;) :D

De draaischijf sluit prima aan op alle sporen. Of eigenlijk andersom, want ik heb de sporen uitgemikt op de schijf. Sommige rails zijn een klein beetje bijgeschaafd om het goed passend te maken. Er was deze week nog één spoor dat net niet helemaal goed lag, waardoor de voorloopwieltjes van de T12 (m'n lichtste loc) er heel soms naast schoten. Dat probleem is inmiddels weer verholpen, dus nu werkt alles eigenlijk perfect. :)

Groetjes,

Rutger
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen werkend, sfeerplaatjes & filmpje
Citaat van: Jajekra op donderdag 24 maart 2011, 00:00:54
Citaat van: Rutger op woensdag 23 maart 2011, 20:45:58
Dat ze zo'n loods een rotonde (Rotunde) noemen wist ik al. Ook in Frankrijk noemen ze het zo. Grappige naam toch? ;)

En een echte rotonde noemen ze Kreisverkehr   Snappen we het nog  :(

Ja, dat snap ik wel. ;) :P Rotunde komt uit het latijn en betekent eigenlijk rond bouwwerk, of beter gezegd bouwwerk
op een ronde fundering. Op zich wel vreemd want cirkel in het latijn is circus. Maar ja, Asterix zei het al : rare jongens, die Romeinen.

Dat een ronde locloods dan zo genoemd wordt is goed mogelijk.
Ons woord rotonde is daarvan afgeleid, maar een rotonde kun je nauwelijks een bouwwerk noemen. Dus eigenlijk hebben de Duitsers met Kreisverkehr een betere vertaling. Dit betekent nl. letterlijk cirkelverkeer.

Alphons
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen werkend, sfeerplaatjes & filmpje
Rutger,

Ik heb de laatse dagan met bewondering je draadje zitten doornemen en moet nu toch ook maar eens weten dat ik het zeer fraai vindt. Van het papieren model ging mijn hart al sneller kloppen, laat staan het uiteindelijk model wat je nu in elkaar aan het zetten bent. Je idee om een n-schaal draaischijf toe te passen in H), daar kan ik mischien ook iets mee in de toekomst. Had ook eigenlijk nog een verzoek. Zou ik de autocadbestanden van de tekeningen die je hebt gebruikt voor het papieren model van je mogen ontvangen. Daar zou ik dan wel eens mee aan de slag willen gaan.
Bij voorbaat dank.
Kijk met belangstelling uit naar het vervolg.

Met vriendelijke groet,

Marcel (Maavm)
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen werkend, sfeerplaatjes & filmpje
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen werkend, sfeerplaatjes & filmpje
Marcel,

tsja, ik weet niet, of ík dat zou doen. Hij heeft er immers dagenlang aan zitten te werken, en om dat nu "zomaar" uit handen te geven.

En rutger, keep up the good work. Kun je niet meteen starten met 2 weken vakantie bij je nieuwe baas??? :D

Roy
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen werkend, sfeerplaatjes & filmpje
@Roy: als ik bij m'n baas begin met het vragen om 2 weken vrij, denk ik dat ik nog veel langer vrij krijg... :P :D

@Marcel: De AutoCAD-bestanden zomaar doorsturen, dat doe ik denk ik maar niet. Sorry, maar zoals Roy al zegt: ik heb daar dagen weken aan gewerkt...

---

Het is een beetje een saaie week voor het project; vloerdelen op maat maken (en verven) en het gieten van dakbalken. Het is allemaal routinewerk, maar ik moet het toch 24 keer doen. Of eigenlijk vaker, want de laatste tijd heb ik steeds meer moeite om de gegoten stukken heel uit de mal te krijgen. Het lijkt wel of ze steeds vaster gaan zitten... :(

Heeft iemand een idee hoe dat kan?

Ik heb er nu een beetje WD40 in gespoten; misschien dat ze dan wat beter lossen. :?

Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Foto's van het werk aan de vloer van de loods van de afgelopen dagen.

Deze stapels zijn voor de ondervloer:



De op maat geknipte kunststof plaatjes zijn met houtlijm op hun plek gelijmd en moeten goed worden aangedrukt.



Eerst heb ik de ene helft gedaan. Op die manier kan ik makkelijk de plaatsen waar de kolommen moeten komen overnemen.



En daarna de andere helft en de kopstukjes.



Vervolgens heb ik de muren weer weggehaald, zodat ze niet in de weg staan voor het verdere werk aan de vloer. Op deze witte ondervloer komen grijze vloerdelen die precies op de bovenkant van de rails uitkomen. Ook heb ik de rails tussen de spoorstaven grijs geverfd.



Ik heb wat roerstaafjes zwart geverfd:



Deze heb ik (in stukjes) vervolgens onder de sporen rond de draaischijf gelijmd, zodat de sporen niet meer doorzakken als er een loc overheen rijdt. Nu is ook de horizontale uitlijning met de draaischijf goed. Uiteindelijk komt hier nog wel wat afwerking voor.



Ook op de rails komen afdekplaatjes met gaten voor de puco's.



Nog genoeg te doen! ;)

Groetjes,

Rutger
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Alle sporen werkend, sfeerplaatjes & filmpje
Citaat van: Rutger op zondag 27 maart 2011, 18:18:15
Het is een beetje een saaie week voor het project; vloerdelen op maat maken (en verven) en het gieten van dakbalken. Het is allemaal routinewerk, maar ik moet het toch 24 keer doen. Of eigenlijk vaker, want de laatste tijd heb ik steeds meer moeite om de gegoten stukken heel uit de mal te krijgen. Het lijkt wel of ze steeds vaster gaan zitten... :(

Heeft iemand een idee hoe dat kan?

Ik heb er nu een beetje WD40 in gespoten; misschien dat ze dan wat beter lossen. :?

Het lijkt goed te werken. De laatste liggers vóór het inspuiten met WD40 kwamen in vele stukjes uit de mal, maar nu lukt het (meestal) weer ze er in één keer uit te krijgen. Er is nog hoop. ;)
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Rutger,

In de vormschuim industrie gebruikt men een Trenncoating zoals men dat noemt.

Voordat wordt ingespoten wordt de mal "besproeid" met deze coating "lossingsmiddel"

mogelijk kun je dat gebruiken

http://www.scabro.com/nl/MallenbouwEnComposieten/Hulpmaterialen/Lossingsmiddelen.html

Let wel op dat het geen siliconen bevat dat kan moeilijkheden opleveren als gelijmd of nog geverfd moet worden.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Da's een goeie tip! Ik zal dat zeker eens uitproberen.

Inmiddels heb ik de WD40 vervangen door teflonspray, dat werkt zelfs nog wat beter. Ik heb al ruim 20 stuks van ieder onderdeel, dus ik ben er bijna. Toch maak ik er een aantal extra, want ze zijn niet allemaal 100% gelukt en ik heb er best wel wat moeten lijmen. In ieder geval begint het einde van het gieten in zicht te komen... :)
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Om jullie een idee te geven hoe ik te werk ga: wat foto's van het gieten. Spuitgieten dus eigenlijk :P, want ik gebruik een verfmengspuitje om de hars in de kleine openingen te krijgen.



Hoewel de verwerkingstijd van de "trage" hars zo'n 4 minuten langer is dan die bij m'n eerste hars (6 i.p.v. 2 minuten) is het nog steeds flink doorwerken om alle 8 onderdelen op tijd gevuld te krijgen.



Voorzichtig afstrijken. Ik ga er lichtjes met een kartonnetje overheen, want ik wil niet teveel uit de mal wegvegen. Zeker als het al begint met uitharden is dat een risico...



Groetjes,

Rutger
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Wat een megamooi project, ik sta er werkelijk versteld van.
Geeft mij een aantal goede ideeen voor het bouwen van de volvo fabriek.

blijf de bouw met veel interesse volgen.

groet,
Bram
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
ademloos.... :O
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Hoi Rutger,

Heb je soms problemen thuis, omdat het eten op je treinbaan staat.
Of mag je niet eerder te voorschijn komen, voor dat je ronde locloods klaar is?????

vr.gr. Günther.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Klussen aan de vloer
Haha, ik moest even zoeken waar je 't over had, maar ik snap 'm. ;) :D

Die potjes waren de eerste zware dingen die ik tegenkwam toen ik wat zocht om de net gelijmde strip voor tussen de railstaven aan te drukken. >:-D

Vanmiddag ga ik beginnen met het schuren van de gietstukjes. Ik ben heel erg benieuwd hoe dat gaat en hoeveel ik er daarna opnieuw moet maken...

Groetjes,

Rutger