Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Het complete verslag

Gestart door Rutger vrijdag 14 januari 2011, 22:04:29

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
Hoi Rudger,

wat blijft het toch een fantastisch project om te volgen :)

Ik ben benieuwd naar je volgende updates.

Groetjes, John
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
Dag Rutger.

Citaat van: Rutger op vrijdag 25 februari 2011, 12:53:26
Verder kwam ik er achter dat dakplaten misschien niet zomaar "off the shelf" kan kopen. Er zijn wel platen met het goede patroon (van Auhagen; deze), maar daarbij staan de patroontjes in de verkeerde richting voor de lengte die ik nodig heb. Dat wordt nog even zoeken dus.

De foto's op blz. 1 van dit topic laten volgens mij dakleer o.i.d. zien.
Echter bij het papieren model heb je al een print van (volgens mij)
leien dakbedekking. Indien zo: misschien is de methode van Rieske
om leien dak te maken (als alternatief) iets om over na te denken . . . .

Groeten,

Erik.
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
Het lage dak lijkt dakleer of bitumen over hout te zijn. Bij het dak van de koepel zie je echter een leipatroon met daar overheen een laagje bitumen (?). Het is me dus nog niet helemaal duidelijk hoe het zit. Hier nog wat foto's van het dak:





Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
Dag Rutger.

Op bovenstaande foto's is het inderdaad beter te zien! :lol:
Een probeersel van waterproof schuurpapier geknipt met
een kartelschaar kan je de kop niet kosten . . . . .
Wanneer het blijkt wat te zijn kun je zo het hele dak doen.
Voordeel hiervan is dat je de vorm van het dak kunt blijven
behouden (schuin, rond, gebogen) en het is low-budget.
(Compenseert een beetje de hoge kosten tot nu toe :wink:)

Groeten,

Erik.
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
Hoi,

je schrijft dat je de juiste steenkleur nergens kunt vinden. Maar waarom meng je hem zelf niet? Is even een hoop uitzoekwerk, maar als je telkens de mengverhoudingen opschrijft, kun je het later nog altijd namaken.

Roy
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe mal & muurdeel. Nu goed :-)
@Erik: Bedankt voor de tips. Ik ga dit weekend eens wat experimenteren. Schuurpapier heb ik inderdaad wel liggen (gebruik ik voor platte daken) en ik ben heel benieuwd of ik daarmee het gewenste effect kan bereiken. :)

@Roy: Zelf mengen is uiteraard een optie, maar dan wil ik in één keer genoeg mengen. Ik vrees dat het anders toch teveel kleurverschil geeft.
Overigens heb ik net een deel van het testmuurtje geverfd met die verf en het ziet er eigenlijk best aardig uit.

Ik zal z.s.m. weer wat foto's plaatsen van de vorderingen!

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Bodemplaat & muurverf
Na een paar avondjes klussen heb ik nu een bodemplaat waar ik de loods op kan bouwen.

Ik ben begonnen met het printen van de plattegrond van de loods in 1 op 87. De A4-tjes heb ik zo zorgvuldig mogelijk aan elkaar geplakt.



Daarna heb ik de ruimte voor de sporen uitgezet (had ik beter kunnen meeprinten, maar ik had dit nog niet eerder bedacht :oops:). Met een passer heb ik gaatjes geprikt op de hoekpunten van de belangrijke lijnen.



Op de bodemplaat heb ik alle puntjes omcirkeld en erbij gezet wat ze zijn.



Tot slot heb ik de punten verbonden en daarvan is dit het resultaat. De tekening is volledig overgezet op het hout.



Ik heb de ruimte voor de sporen uitgezaagd. De vloer ligt immers op gelijke hoogte met de bovenkant van de spoorstaven.



Onder de eerste plaat heb ik in delen nog een tweede geplakt waarop ik de rails kan monteren. De achthoek in het midden van de cirkel zit niet vast omdat daar de draaischijf in komt en die moet ik nog uitdenken en tekenen. En om een idee van de schaal te geven: de plaat is nu 80 bij 122cm.



Ik heb nog niet genoeg C-rails om het goed te laten zien, maar dit wordt dus ongeveer het idee:



De bovenkant van de spoorstaven steekt nu nog 2mm uit boven de plaat. Zo kan ik opvulstukken maken die precies tot aan de staven lopen en het gat tussen de rails en de plaat verbergen. De C-rails moet uiteraard nog op maat gemaakt worden, maar dat komt wel als ik wat verder ben.

Verder zou ik jullie nog het testmuurtje met de muurverf laten zien. Nou, hier is 'ie dan:



Het gaat dus om het rechter deel. Eigenlijk bevalt deze kleur me erg goed. De onderste helft is een beetje geweatherd, maar dat moet eigenlijk nog wat subtieler. Ik moet even blijven oefenen dus. De details van de muur (zoals de uitstekende rijen met bakstenen) worden nu goed zichtbaar. En tegen de verwachting in zijn de voegen toch ook best redelijk te zien! :)

Dat was 'm weer even voor nu. Wordt vervolgd!

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Bodemplaat & muurverf
Ziet er al heel goed uit Rutger!

Ik heb de foto's van de loods in Chambery nog eens bekeken en vooral uitsneden gemaakt van de vloer, misschien heb je daar iets aan?






De vloer van BW Bochum Dannhausen bestaat uit klinkers


Minder touristisch is BW Hermeskeil








Ook daar vooral klinkers.

Misschien dat de plaatjes je ook helpen met de verdere inrichting van de lokloods?
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Bodemplaat & muurverf
Bedankt voor het uitzoeken, maar omdat ik binnen in de loods wat foto's heb gemaakt weet ik wel ongeveer hoe de vloer er uit ziet. Kijk maar: ;)



Het beton van de vloer loopt tot aan de spoorstaven. Daartussen is het opgevuld. Het gat waar normaal de wielflenzen in vallen is na de DDR-tijd ook opgevuld, maar dat moet natuurlijk niet. Onder die vierkante doos ligt de draaischijf verstopt.

Ook heeft een aantal sporen een smeer/inspectieput. Deze waren afgedekt met hout, maar dat is bij de meeste verdwenen.



Bij de C-rails ga ik de ruimte tussen de spoorstaven ook opvullen met hout, aangezien een inspectieput met 3-rail lastig te maken is. Ik heb nog geen echt mooie manier gezien om de puko's te vervangen, dus dan doe ik het liever helemaal niet.

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Bodemplaat & muurverf
Hallo Rutger

mooie bodemplaat maar,

misschien is het een leuk idee om 2 rail te gebruiken en de puko's te maken van de kopse kanten van de spijkers die je tussen de rail slaat en dan die onder spanning te zettten
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Bodemplaat & muurverf
Ik heb C-rails gekozen omdat dat de betrouwbaarste rail is. Zoals je misschien weet is al m'n andere rails K-rails. De rails in de loods moet gewoon altijd goed werken, vandaar deze keuze. Over het mooi wegwerken maak ik me niet zo'n zorgen; dat zal wel lukken. :)
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Bodemplaat & muurverf
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Bodemplaat & muurverf
Dag Rutger.

Kwam deze nog tegen, moest gelijk aan dit topic denken . . . :wink:

Groeten,

Erik.
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Bodemplaat & muurverf
Ik had 'm wel eens gezien na een andere tip. Ook een erg gaaf ding! En nog een flink stuk groter. ;)

Overigens heb ik net een tweedehands spoor N-draaischijf "gewonnen" via Ebay. Dit wordt de basis voor de draaischijf in de loods. Ik begon er een beetje haast mee te krijgen omdat ik eigenlijk pas verder kan met de bouw nadat de draaischijf is geïnstalleerd en goed werkt...
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Bodemplaat & muurverf
Je bent al aardig op weg een flinke locloods te krijgen. Ga vooral zo door, zit te genieten van jouw creaties aan deze kant van het wereld-wijde-web. :)

mvg, Corné
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Bodemplaat & muurverf
Het is weekend geweest en er is weer het een en ander gebeurd. Tijd voor een update dus!

Ik heb wat kunststof platen gekocht om tussen de rails te maken. De vloer loopt daarmee straks netjes door tot aan de spoorstaven. Om te laten zien hoe het wordt ga ik dit alvast in een klein stukje van de loods neerleggen. De rest kan pas volgen als de draaischijf is ingebouwd en het zal waarschijnlijk nog zeker een week duren voordat die binnen is.

Om te beginnen heb ik een paar sporen neergelegd en vastgeschroefd.



De muurdelen krijgen een laagje roodbruine verf.



Links het teststukje dat al geweatherd is; rechts een geverfd muurdeel zonder weathering. Hoewel het teststukje een beetje "over the top" geweatherd is, wordt het wel meteen duidelijk dat met een klein beetje werk de baksteentjes mooi zichtbaar worden.



Zo komen ze ongeveer te staan. De witte taartpunten die op de rails liggen worden de vloerdelen.



Om de juiste vloerhoogte te krijgen komt er eerst een 1mm dikke laag kunststof op het hout. De uiteindelijke vloer komt daar bovenop. Bovendien komt de vloer zo mooi vlak op de uiteinden van de bielzen te liggen.



Vier puntstukken voor tussen de sporen en drie geperforeerde strips voor tussen de rails. Dat moet even genoeg zijn om een testhoekje te maken. Deze delen krijgen eerst een laag primer.



Wordt vervolgd!

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Update: nieuwe foto's testhoekje
Om de voortgang er een beetje in te houden heb ik wat foto's gemaakt van het testhoekje. Dit geeft een eerste inzicht in hoe het straks gaat worden.

Ik heb een derde muurdeel gegoten en voor trilling gezorgd in de eerste minuten na het gieten. Het resultaat is dat er nu vrijwel geen luchtbelletjes meer overblijven. Het helpt dus wel enigszins. :)



Er is een beetje naast gegaan, maar dat is met een klein vijltje zo weer weg te halen.

De vloerdelen hebben een eerste laagje grijs gekregen. Er is daarna nog een tweede laag overheen gegaan.



De muurdelen zijn ook van binnen een beetje geweatherd en voorzien van ramen. Het linker muurdeel is het teststukje dat ik er bij heb gezet om het effect beter te laten zien. Nu wordt de (enorme) omtrek van de loods al mooi duidelijk. De witte paaltjes zijn van Lego; die staan nu op de plekken waar de kolommen komen.



En zo wordt het dan met locomotieven:



Plaatje van de buitenkant. De rand om de loods heb ik al een likje bruine verf gegeven als ondergrond voor de begroeiing die daar gaat komen als de loods ooit wat verder af gaat zijn (en de muren vast staan). ;)



Door de ramen kun je de locs goed zien staan.



Zoals jullie kunnen zien aan de verlichting heb ik de rails direct van aansluiting voorzien. Ieder spoor zal straks individueel aan en uit te zetten zijn. Dat is nodig omdat er dan ook locs binnen kunnen staan die niet rijden of nog analoog zijn.







Na de foto's heb ik de locs, de muurdelen en de vloerplaten weer weggehaald. Alles wordt immers pas vast gezet als alle muurdelen gemaakt zijn en ik zeker weet dat ze goed op elkaar aansluiten. De vloerdelen zijn genummerd, zodat ieder deel straks precies in het daarvoor bestemde gat past. Het is namelijk niet uit te sluiten dat er soms een paar mm verschil in zit. En het zou natuurlijk erg jammer zijn als het straks allemaal net niet past. :P

Wat vinden jullie er zo van?

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Update: nieuwe foto's testhoekje
Hallo Rutger

dat ziet er goed uit !

nu nog de rest  :D
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Update: nieuwe foto's testhoekje
Nou, eh,

echt prachtig. Er zijn draadjes die je elke dag even moet checken, dit is er zeker 1 van. echt prachtig (had ik al gezegd, maar ja....)  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Gr. René
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Update: nieuwe foto's testhoekje
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Update: nieuwe foto's testhoekje
Wooohaa, smikkelen en smullen, Rutger!

Heb je nu speciaal voor 'ons' een testhoekje gemaakt? :wink:
Ziet er geweldig uit, zeker met die locs erbij!
Alleen die puko's hé, zeker voor zo'n enorm projekt
waarbij het zó om detail gaat.

Ik heb daar wel een ideetje over, ik weet alleen niet
of het uitvoerbaar is . . . . :
Langs reepjes bladlood kunststof L-hoekprofieltjes
lijmen, waarbij de totale breedte gelijk is aan jouw
strips. Vervolgens deze strips zodanig op de puko's
leggen dat deze tegen het bladlood aandrukken.
Ik dacht hieraan daar bladlood onlangs ter sprake
kwam op het forum, het elektrisch geleidend is én
het qua kleur ook wel wat heeft.

Ik weet het niet zeker hoor, maar het maalt al een tijdje door m'n hoofd.

Groeten,

Erik.
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Update: nieuwe foto's testhoekje
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 28 februari 2011, 22:29:33
Heb je nu speciaal voor 'ons' een testhoekje gemaakt? :wink:

Nou, ik moet zelf natuurlijk ook af en toe even kijken of ik nog wel op de goede weg zit. Maar die foto's met de locjes er bij zijn uiteraard wel speciaal voor jullie. ;) :P

Zie het ook maar als een zoethoudertje, want ik zal de komende week vrijwel niets aan de loods kunnen doen. Eind volgende week worden denk ik pas de draaischijf en de nieuwe printstukken geleverd. En sowieso moet ik me vanaf vrijdagavond verplicht melden in het Zuiden voor een klein feestje dat tot dinsdagavond duurt...  :o)

Dat idee met lood op de puko's is misschien zo gek nog niet. Ik heb hier als het goed is nog wel een stukje liggen. Eens kijken of dat een beetje mooi wordt. Op zich ben ik best tevreden met m'n huidige oplossing, maar het kan inderdaad altijd mooier.

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Update: nieuwe foto's testhoekje
Rutger,

Dit is een pracht-topic om te volgen, om duimen en vingers van af te likken  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Nog één vraagje: Ga je zelf een draaischijf bouwen, of gebruik je een standaard Marklin draaischijf ?
In dat laatste geval => op die draaischijf kan je niet rechtstreeks C-rails aansluiten, alleen K-rails.

nog véél succes, en ik blijf je zeker volgen :-)
groeten,
Kris
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Update: nieuwe foto's testhoekje
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Update: nieuwe foto's testhoekje
Hoi Rutger, dit wordt werkelijk een kunstwerk, wanneer kan ik hem bestellen  :D, blijf het volgen, vr gr Arie
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Update: nieuwe foto's testhoekje
Bestellen... :D Tja, het is natuurlijk mogelijk om met de mallen zoveel loodsen te bouwen als je maar wil, maar er zit toch een hoop ruwbouw bij. Denk maar aan het op maat maken van de vloerstukken en zo. Echt een bouwpakket is het dus niet. Ik zie 'm ook nog niet zo snel in de winkels liggen. Ik laat het maar even bij één exemplaar denk ik... :P :D

Overigens heb ik nog geen doel voor de loods, aangezien er op m'n modelbaan geen ruimte voor is. Misschien dat ik 'm een keer kan tentoonstellen op een beurs of op de gastendag of zo. Maar voorlopig is 'ie nog laaaang niet af. :P

De draaischijf wordt een half-zelfbouw. Ik ga als basis een Fleischmann spoor N-draaischijf gebruiken. Daarmee heb ik de (hopelijk) nauwkeurige aandrijving. Hoe ik daar een H0-rails op ga maken en hoe het moet aansluiten op de rails in de loods blijft (ook voor mij) nog even een verrassing...

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Update: nieuwe foto's testhoekje
Rutger, is de aandrijving van de spoor N draaischijf sterk genoeg? De h0 treinen zijn toch een stukje zwaarder dan de n-locs.

mvg, Corné
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Update: nieuwe foto's testhoekje
Daar gaan we achter komen. Zo niet, dan moet ik meer verbouwen dan ik van plan was... :P

Het zijn overigens niet de grootste locs die in de loods komen. Dat scheelt ook een hoop.
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Update: nieuwe foto's testhoekje
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Update: nieuwe foto's testhoekje
De elektrische aansluitingen op de draaischijf zijn an sich niet zo moeilijk, daar kan je me eventueel wel voor aanspreken op msn. ;) En voor het draaisysteem heb ik ook nog wel een idee.
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Update: nieuwe foto's testhoekje
Citaat van: Rutger op dinsdag 01 maart 2011, 22:37:21

De draaischijf wordt een half-zelfbouw. Ik ga als basis een Fleischmann spoor N-draaischijf gebruiken. Daarmee heb ik de (hopelijk) nauwkeurige aandrijving. Hoe ik daar een H0-rails op ga maken en hoe het moet aansluiten op de rails in de loods blijft (ook voor mij) nog even een verrassing...


Heb je al bij HAPO gekeken?????? Dat zou erg interessant voor je kunnen zijn.

Walter
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Update: nieuwe foto's testhoekje
als het klaar is is het dan te koop???
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Update: nieuwe foto's testhoekje
Citaat van: Wasmi op woensdag 02 maart 2011, 15:14:40
Heb je al bij HAPO gekeken?????? Dat zou erg interessant voor je kunnen zijn.

Daar had ik gekeken ja, maar dat zou het project weer flink duurder maken. Vandaar de zelfbouw-optie.

Ik zie het wel als de draaischijf binnen is. ;)

Vandaag trouwens twee overgangsrails binnen gekregen. Op het stukje buiten de loods ga ik namelijk wel K-rails gebruiken.



Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Update: nieuwe foto's testhoekje
Zojuist m'n tweede bestelling gedaan bij Shapeways voor een setje 3D-prints. Deze keer laat ik de kolommen en de korte dakbalkjes (voor aan de buitenkant) printen (allemaal, want deze zijn lastig om zelf goed te gieten) en verder de volgende onderdelen om zelf te reproduceren: 2 verschillende vakwerkjes voor het lage dak; een raamframe voor de hoge ramenring, de dakbalk voor de koepel, tussenbalkjes voor de koepel en natuurlijk het muurdeel waar de deuren in komen.



Ik moet dan nog een paar dingen later bestellen, namelijk de sluitring voor bovenin de koepel en de deuren van de loods. Aan deze onderdelen moet ik echter nog wat werk verrichten voordat ze goed genoeg zijn om te bestellen.

Naar verwachting zijn de onderdelen over een weekje binnen en dan kan ik weer aan de slag met het maken van mallen. :D

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Update: nieuwe foto's testhoekje
Hoi Rutger,

ik ben het allemaal eens aan het bekijken. Echt super mooi wat je aan het maken bent. Super!
Ga vooral zo door en een fijne Carnaval haha
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Update: nieuwe foto's testhoekje
Het is echt een mooi project :thumbup:
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Update: draaischijf binnen!
Zo, dat was weer een geweldige Carnaval. Tijd dus om het normale leven (en dit draadje) weer op te pakken. En er is goed nieuws: de draaischijf is er!



En om de schaal aan te geven heb ik er even een C-rail op gelegd van 188mm. Die past precies, dus die ga ik denk ik als basis gebruiken voor de rails op de brug.



De schijf werkt perfect en is in goede conditie. Alleen de rails op de brug was aangepast voor TT, maar dat maakt natuurlijk niet uit aangezien er een H0-rail bovenop komt. Ook alle elektrische aansluitingen functioneren.

Verder komt morgen als het goed is een pakketje van Shapeways met 3D-prints binnen. Ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe 3D-prints binnen, mallen maken
Vrijdag zijn de bestelde 3D-prints binnengekomen:



De kolommen heb ik allemaal laten printen, omdat gieten erg lastig zou worden. Het zijn er 25, dus 1 reserve. Het "boompje" bevat 192 dakbalkjes voor het overstekende deel van het lage dak. Die ga ik eerst schilderen voordat ik ze van het boompje afbreek en ga plaatsen.



De andere onderdelen (die ik zelf ga reproduceren) zijn: een dakbalk voor de koepel, 2 vakwerkliggers voor het lage dak, een raamframe, 3 tussenbalkjes voor de koepel en het muurdeel waar de deuren van de loods in komen. Het steendetail is wel iets anders dan bij het eerste muurdeel (de stenen lijken wat boller te zijn), maar we zien wel even hoe dat uitpakt.



De grote sluitring voor bovenin de koepel moet ik dus later nog eens bestellen (als 'ie in AutoCAD helemaal af is).

En, om lekker op gang te blijven, ben ik maar meteen begonnen met het maken van de mallen.

Het vertrouwde bakje gebruik ik weer voor het muurdeel. Het middenstuk heb ik opgevuld met hout om een beetje siliconenrubber te sparen. De grote kartonnen vorm is o.a. voor de dakbalken. De kleine dakbalkjes hebben een eigen malletje; dat is de kleine kartonnen omtrek. Nadat ik de kartonnen mallen met tape heb gefixeerd heb ik ze waterdicht gemaakt met een paar laagjes latex.



Alle onderdelen liggen vast op hun plek. Het kleine zwarte dingetje is een nummerbord voor een rijtuig. Er bleken er bij de rijtuigen die ik de vorige keer in Houten had gekocht een paar te ontbreken, dus maak ik ze zelf even bij. ;)



Dit was even spannend: zou ik nog genoeg siliconenrubber hebben. Alle besparende maatregelen lijken effect gehad te hebben, dus het ging. Ik heb zelfs nog iets over, dus dat scheelt me weer bijna ? 50,- voor een nieuw blik. :D



Straks maar eens kijken of de mallen al hard zijn. Het kan erg lang duren en ik wil uiteraard niet te vroeg kijken, want dan moet ik weer nieuwe maken. En dan gieten, gieten en nog eens gieten. Net zo lang totdat ik van alles 24 goede delen heb.

Vanmiddag ga ik ook aan de gang met de draaischijf. Eens kijken of ik die een beetje mooi kan inbouwen...

Groetjes,

Rutger

Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe 3D-prints binnen, mallen maken
Je bent weer goed bezig. Dat met die pilaren zou ik ook zo gedaan hebben.
Dat is in ieder geval makkelijker.

Groetjes Dennis
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe 3D-prints binnen, mallen maken
De mallen zijn gelukt; het gieten nog niet. Omdat het spul al na ruim 2 minuten begint met uitharden is het bijna onmogelijk om het in alle hoekjes te krijgen zonder dat er luchtbelletjes blijven zitten (ook met trilling). 1 luchtbelletje betekent echter al dat een ligger onbruikbaar wordt. Vooral bij de vakwerkliggers is het erg moeilijk. 10 pogingen hebben tot nu toe 1 bruikbare ligger opgeleverd...
Ik heb nu een andere giethars gekocht die "pas" na 7 minuten begint met uitharden. Hopelijk lukt het daarmee beter!

Foto's volgen binnenkort.

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe 3D-prints; gieten, gieten, gieten
Zoals beloofd weer een foto-update:

Het siliconenrubber is uitgehard, dus de mallen kunnen los van de plank:



Dit kleine malletje is wat te vol gegaan...



In tweeën dus maar:



Printstuk er uit en klaar is de eerste mal!



Deze mal was makkelijker, ik hoefde na het eruit halen van het printstuk alleen wat rafelige randjes weg te knippen.



En dan de grootste mal. Ook deze kwam makkelijk los van het plankje. De printstukken zitten soms wat verstopt, dus het eruit halen zal erg voorzichtig moeten gebeuren.



Omdat het kartonnen omhulsel was ingesmeerd met latex komt het zeer makkelijk los van de mal:



Na ruim een uur priegelen had ik alle printstukken los. En dit is het resultaat:



Meteen maar hars er in om te kijken hoe het wordt:



Antwoord: niet zo mooi. :(
Omdat het erg dunne gleufjes zijn waar de hars in moet, moet ik het er echt in duwen. Het loopt er niet vanzelf in. De 2 minuten uithardtijd van de hars die ik gebruikte is daarvoor te kort.



Nieuwe poging met een andere (tragere) giethars. Bij deze heb je 7 minuten de tijd. Het nadeel is wel dat je maar twee keer per dag kan gieten, i.p.v. ieder uur zoals bij de andere hars. Voordat het genoeg is uitgehard om uit de mal te nemen ben je zeker 8 uur verder. 's Avonds en 's ochtends gieten dus!



Linksboven de eerste resultaten van de nieuwe hars. Het werkt dus, maar ik moet erg secuur werken om zeker te weten dat nergens luchtbellen meer zitten. Trillen helpt niet of nauwelijks. En één luchtbelletje maakt het gietstuk erg broos en onbruikbaar; mede omdat de kans om het heel uit de mal te krijgen dan erg klein is. De muurdelen maak ik verder trouwens van de oude giethars, dat gaat nu prima.



De gegoten delen moeten uiteraard nog wel even afgebraamd en nabewerkt worden, maar het lijkt toch te gaan werken! :)
Het lijkt wel een fabriek hier...

Ik ben ook al bezig met de draaischijf, dus.... Wordt vervolgd!

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe 3D-prints; gieten, gieten, gieten
Hallo Rutger

mooie gietstukken

maar zijn die dakbalken wel sterk genoeg om het dak te dragen ??
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe 3D-prints; gieten, gieten, gieten
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe 3D-prints; gieten, gieten, gieten
Mooi!
Maar net als @Looney Tunes vraag ik mij af of de dakbalken, helemaal zoals je beschrijft hoe één luchtbelletje de boel al kan verzwakken, niet te broos blijken te zijn.  :?

Dat gieten is dacht ik ook behoorlijk prijzig 8o; had je deze ook niet allemaal kunnen laten printen?
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe 3D-prints; gieten, gieten, gieten
@ LT: Als ze volledig uitgehard zijn (duurt een weekje) dan moet dat zeker lukken. Het dak wordt niet heel zwaar en de koepel wordt gedragen door de 24 kolommen.

@Ernst: Die luchtbelletjes zijn vooral een probleem bij het uit de mal halen. Ik heb er inmiddels een paar klaar en als ze goed gegoten zijn dan worden ze na volledige uitharding mooi stevig. De giethars is ca. ?40,- voor ongeveer 2 liter (ruim voldoende voor alle dakbalken inclusief mislukkingen). Alles laten printen zou ?360,- tot ?400,- gaan kosten... :P

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Nieuwe 3D-prints; gieten, gieten, gieten
Rutger,

Ik volg dit topic al een tijdje. Omdat ik alleen maar meer complimenten kon toevoegen en verder niks, heb ik me maar even stil gehouden.
Maar nu moet het toch even van m'n hart; wat een geweldig project heb je hier! De research, het ontwerpen, toepassing van nieuwe technieken, noeste arbeid met veel geduld... Alles wat deze hobby zo mooi maakt.

Bedankt voor het delen, ik ben vol bewondering en inspiratie.
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Sporen en draaischijf aansluiten
Dank je Arjan; hopelijk kan ik aan de verwachtingen (blijven) voldoen. :P :D

Het gieten van de onderdelen gaat inmiddels onverminderd verder. Het duurt een hele tijd voordat alles af is, maar dat is niet erg. Eerst moet namelijk de draaischijf goed werken en ook goed op de sporen aansluiten.

Eerst maar eens zorgen dat de sporen aangesloten kunnen worden. Ik heb de overige 19 rails (5 had ik er al aangesloten voor het testhoekje) van draadjes voorzien. De 0 wordt via een ringleiding doorverbonden; de "B" wordt schakelbaar per spoor. Vandaar deze bos rails met draden in 4 lengtes:



En na een tijdje boren en schroeven liggen er dan ineens 24 sporen:



Er is nu nog een gat tussen de rails op de draaischijf en de rails er omheen. De rails op de draaischijf is al in hoogte aangepast.



Na nog wat verdere verminkingen past de rails mooi op de draaischijf. Er waren nog wat issues met "ongewenst contact" (kortsluiting), maar die zijn inmiddels opgelost.



Stukje bij beetje komt het verder af. Ik heb nu één rails op maat gemaakt om te kijken of het werkt. Deze rails moet nog wel verder bewerkt worden zodat er aan beide kanten andere tegenaan passen. Het is veel werk, maar het lijkt te lukken.



De loc (ik heb er even een BR 23 zonder tender voor gepakt, omdat die zwaar is en ik de schijf goed wil testen) rijdt soepel het spoor op en af. Ook het ronddraaien van de draaischijf gaat goed en er is geen contactverlies!



So far so good!
Nu kan ik dus ook de rest van de sporen gaan aansluiten. Wordt wederom vervolgd!

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Sporen en draaischijf aansluiten
Hallo Rutger,

Ik vind dat je alles goed hebt opgelost.
Op het eerste gezicht dacht ik, dat wordt niks, maar zie hier jij had je oplossingen natuurlijk al klaar liggen.
Ik vind het knap die oplossing met die N draaischijf hoe kom je erop :thumbup: :thumbup:
Ik blijf je draadje met spanning volgen.

vr.gr. Günther.
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Sporen en draaischijf aansluiten
Citaat van: Günther op donderdag 17 maart 2011, 08:26:29
Op het eerste gezicht dacht ik, dat wordt niks

Dat denk ik nog dagelijks. :D :P

Ik kom steeds weer nieuwe problemen tegen die creatieve oplossingen vereisen. Tot nu toe lukt het steeds aardig, maar ik ben er natuurlijk nog lang niet.

Mijn streven is om 'm in ieder geval voor de gastendag (eind van 't jaar) af te hebben. ;)
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Sporen en draaischijf aansluiten
Hoi Rutger,

dat ziet er al super uit :) Net zoals Günther had ik ook mijn twijfels maar deze eerste impressie is toch zeer hoopgevend :)

Groetjes, John
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Sporen en draaischijf aansluiten
Het lijkt allemaal goed te werken. Uiteraard moet ik ieder spoortje apart op maat maken, maar uiteindelijk kom ik er wel. ;)
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Sporen en draaischijf aansluiten
Hallo Rutger,

Onze hobby is slavenwerk.
Als je dit op je werk moest doen dan zou je zeggen bekijk het even doe het zelf, ben geen slaaf.
Daarom is het maar goed dat ze het niet weten.

Ben zelf aan het kabelen en solderen.

vr.gr. Günther.
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Sporen en draaischijf aansluiten
Het soldeerwerk zit er bij mij voorlopig weer even op. Alle sporen zijn aangesloten.
Over verlichting in de loods heb ik verder eigenlijk nog niet echt nagedacht...
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Sporen en draaischijf aansluiten
Dit gaat gaaf worden volgens mij ziet er goed uit. Ik vind het tof dat ze in Duitsland al die spoorhistorie lekker laten verwoekeren hier in NL moet alles als het gesloten is tegen de vlakte wat heel sonde is. Ik vind het tof om lekker in Duitsland die verlaten sporen en spoorwerkplaatsen te gaan bezichtigen
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Sporen en draaischijf aansluiten
Nog een fotootje van de onderkant van de loods:



Alle draden zijn aangesloten. De bruine zijn voor de 0 (van de railstaven) en zijn in een ringleiding doorverbonden. De groene (voor de puco's) zijn later schakelbaar per spoor, maar zijn voorlopig even allemaal doorverbonden, tot ik er aan toe kom om een mooi controlepaneel te maken.

Verder nog een serie foto's van het testen. ;)

De loc rijdt de schijf op:



Stoppen op de schijf:



Draaien maar!



De schijf lijnt automatisch uit op een spoor:



De loc rijdt er af:



En staat netjes op z'n plek:



Zo'n test doe ik een paar keer met ieder spoor dat ik aansluit op de draaischijf. Inmiddels zijn alle sporen geplaatst; foto's daarvan volgen later vandaag of morgen!

Groetjes,

Rutger