Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Het complete verslag

Gestart door Rutger vrijdag 14 januari 2011, 22:04:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - verder met de rest
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - verder met de rest
Eigenlijk moet je zoiets op een M-Track module bouwen en dan diverse beurzen ermee aflopen.
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Kolom in 3D
Het is inderdaad best een leuk idee om een paar beurzen af te gaan en daar het model te presenteren. Maar dat kost wel erg veel tijd en ik weet niet of ik dat heb. Daarbij wordt het nogal een ding om te vervoeren... Ik zie wel als 'ie wat verder af is. ;)

Ik heb een mailtje gehad dat het pakketje met het muurdeel er morgen aan komt; ik kan haast niet wachten!

Zoals gezegd zit ik in de tussentijd niet stil. Ik heb zojuist een kolom af gekregen in 3D. Met nog een paar kleine handelingen is deze nu ook klaar om 3D geprint te worden. Ik heb wat details bij elkaar gezet:



Geen idee hoeveel er na 3D printen nog overblijft van de details, maar ik doe het graag een beetje goed. :P

Hierna ga ik de dakconstructie van het vorige plaatje verder uitwerken en daarna is de raampartij onder de koepel aan de beurt. In de tussentijd ben ik ook al een beetje over de draaischijf aan het nadenken; misschien dat ik die uiteindelijk ook helemaal zelf ga maken. 8o

Wordt dus vervolgd!

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Kolom in 3D
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Kolom in 3D
Oef, errug mooi Rutger! :shock:

Nooit zoiets geprobeerd in AutoCAD,
wel simpele portalen en M-rails, maar dit ...

Groeten,

Erik.
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Kolom in 3D
Ik hoop dat er wat detail overblijft als ik het laat printen. Zo'n kolom wordt op schaal ruim 10cm hoog, dus het is vast niet voor niks dat ik er wat moeite in steek. Het is wel de enige manier waarop ik deze nauwkeurigheid kan halen...





Tijd om aan de dakconstructie te gaan werken!

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Kolom in 3D
Nou vooruit, nog eentje dan. Nu met een idee van hoe de rails en de draaischijf in de loods komen te liggen:



;)
Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Kolom in 3D
Hoi Rutger,

Ik zit iedere keer met verbazing weer naar de updates te kijken. :shock:
Wat een super project is dit toch.
Ik ben ook heel benieuwd naar het muurdeel.
Heel veel succes met de verdere uitwerking. :)

Gr.
René
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-print muurdeel binnen !!!
Ola!

Het pakketje is eindelijk binnen! :D

Alles is voor mij net zo nieuw als voor de meesten van jullie, dus vanaf hier is het "uncharted territory".  ;)

Om te beginnen maar eens wat foto's. De eerste is een proefstukje dat ik ga gebruiken om te oefenen met mallen maken en het gieten van reproducties. Dit proefstuk heeft nog geen baksteenprint. De poreuze structuur van het stukje is goed te zien. En daarmee is meteen ook de eerste uitdaging duidelijk: hoe gaat een mal hierop lossen? We gaan er in de komende weken achter komen!



En dan het "grote werk". Met dit printstuk moet ik 22 reproducties maken. Het detail valt me nèt een heel klein beetje tegen, maar het was gezien de opgegeven nauwkeurigheid van de printmethode te verwachten. Ik ben soms nou eenmaal erg kritisch. Ik denk wel dat het zeker geschikt genoeg is om mee verder te werken! En dat het allemaal kan tegenwoordig is sowieso geweldig.



De voegen tussen de bakstenen zijn moeilijk te zien, maar ze zitten er in ieder geval. Zo'n voeg is natuurlijk ook maar 0,057mm diep.
De verschillende muurdiktes en dikker gemetselde details zijn in ieder geval erg goed te zien.



Tot slot nog een plaatje met de T12 er bij:



Conclusie: gaaf !!! :D

Ik had een beetje gehoopt op het baksteendetail van de faller bouwpakketjes, maar dat is met deze methode niet haalbaar. Daarbij zijn bij modelgebouwtjes de bakstenen in de regel een factor 2 te groot en de voegen een factor 20 te diep. Er zijn wel methodes waarbij het gewenste detailniveau haalbaar is, maar dan kost zo'n muurstukje minstens ? 150,- en dat gaat me veel te ver. Ik ben er best tevreden mee en ik denk dat ik hier zeker mee verder kan. Morgen maar eens een emmertje siliconen halen voor een eerste mal.

Dit geintje gaat nog een lange staart krijgen, maar dit was wel een heel belangrijke stap. Als het maken van mallen en het gieten goed gaat kan ik ook het muurdeel voor de deuren en de kolom laten printen. De dakconstructie vordert ook al aardig. Oftewel: wordt vervolgd !!!

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-print muurdeel binnen !!!
Hallo Rutger

mooi!!!


kan je de voegen niet dieper gutsen (of zoiets degelijks)
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-print muurdeel binnen !!!
Hoi Rutger,

dat ziet er gaaf uit B) maar wat is dit eigenlijk voor materiaal? Polystyreen of zoiets?

Groetjes, John
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-print muurdeel binnen !!!
zo dat ziet er zeker mooi uit !!
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-print muurdeel binnen !!!
Het is een soort nylon, dat dus met een laser plaatselijk verhit wordt. Daarmee worden stukje voor stukje de korrels aan elkaar gesmolten. Ik heb inmiddels ook vloeibaar rubber gekocht zodat ik kan gaan testen met het maken van een mal. Ik ben erg benieuwd hoe goed dat gaat werken.

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-print muurdeel binnen !!!
Rutger,


Met de nieuwste stereo lithografie moet de nauwkeurigheid stukken beter kunnen. Dit lijkt meer gedaan met een machine van de eerste generatie waarbij de offset (verplaatsing) van de tafel "grote" stappen maakt.
Ook in de keuze van het materiaal is tegenwoordig steeds meer keus. Je kunt nu al ABS kunststof via deze 3D techniek verwerken BV voor lager toepassingen. Dit zou voor jouw toepassing (maken van lossende mallen) beter zijn.




Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-print muurdeel binnen !!!
Weet je toevallig ook waar dat zou kunnen en, belangrijker, wat het gaat kosten? Ik heb deze namelijk als proef genomen omdat de kosten erg laag zijn. Voor dit experiment moet het niet te hard uit de klauwen lopen. :D

Sowieso moet ik het muurdeel met de deuren nog printen, dus dat zou ik eventueel ergens anders (of met een ander materiaal) kunnen doen voor vergelijkingsmateriaal.
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-print muurdeel binnen !!!
Kijk eens rond bij shapeways.com
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-print muurdeel binnen !!!
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-print muurdeel binnen !!!
Prachtig zeg!
Maar ben je niet bang di wat bobbelige oppervlakte structuur niet veel detail weg zal halen als je daar een afgietslen van gaat maken? Of zou je dit model eerst nog moeten "behandelen". Glad maken met een vulmiddel of zo?

Maar wat een klus zeg...
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-print muurdeel binnen !!!
Als ik het glad ga maken verlies ik denk ik teveel detail. Ik ga het eerst maar eens "au naturel" proberen.

Citaat van: Hero op vrijdag 04 februari 2011, 22:08:20
Kijk eens rond bij shapeways.com

Waar dacht je dat dit vandaan kwam? :D
Ik denk dat ik de volgende keer "White detail" ga proberen i.p.v. "WSF". Bij de buren loopt hier trouwens ook een draadje over.

Maar goed, eerst maar eens een malletje maken en kijken hoe het wordt. ;)
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-print muurdeel binnen !!!
Ik heb de vakwerkjes die het lage dak dragen nu ook uitgewerkt. Ik heb ze wat dikker moeten maken, omdat ze anders minder dan een halve millimeter dik zouden worden en dat wordt te kwetsbaar. De bovenste komt tussen de kolommen uit; de onderste op de kolommen. Het recht omhoog staande stuk zal later als ondersteuning voor de constructie van de koepel gaan dienen en is tevens de plaats waar de ramen tegenaan gezet kunnen worden. Ik probeer alles zo te maken dat het uiteindelijk goed te printen is, maar ook nog strak in elkaar past. Het wordt een mooi puzzeltje. 8)



En dit is dan het volledige plaatje voor zover het nu af is (deze zal ik de komende tijd steeds bijwerken):



Zo, nu eerst maar eens naar bed. Fijn weekend iedereen!

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-print muurdeel binnen !!!
Het word zo te zien heel mooi.

Waneer ga je veder ?

Groetjes Stefan :o)
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-print muurdeel binnen !!!
Citaat van: Rutger op vrijdag 04 februari 2011, 22:01:41
Weet je toevallig ook waar dat zou kunnen en, belangrijker, wat het gaat kosten? Ik heb deze namelijk als proef genomen omdat de kosten erg laag zijn. Voor dit experiment moet het niet te hard uit de klauwen lopen. :D

Sowieso moet ik het muurdeel met de deuren nog printen, dus dat zou ik eventueel ergens anders (of met een ander materiaal) kunnen doen voor vergelijkingsmateriaal.

Rutger,

Volgende week zal ik eens informeren. Indien ik info heb zal ik het doorgeven.
Over een maand komt er wel een nieuwe 3D printer bij een bekende van mij staan. Mogelijk dat die bereid is een en ander te produceren.
Ik weet niet of je nog van plan bent de "voegen" tussen de stenen te vullen met "vuller" zoals vaak wordt gedaan met de standaard muurplaten.  In dat geval zou de voeg dieper kunnen worden in de mallen. Ik denk dat 0,057 voor 3D printen een te kleine stap is.
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-print muurdeel binnen !!!
Ik denk dat die stap inderdaad wat klein is. Ik heb de muur getekend zoals 'ie zou moeten zijn, zonder er echt nog rekening mee te houden dat alles 87x zo klein zou worden. Bij modelgebouwtjes zijn de voegen vaak 1mm diep,  wat in het echt bijna een halve baksteen zou zijn....
Als ik de voegen 2x zo diep maak zou het denk ik al wat beter moeten kunnen. Tja, het is een leerproces. ;)

Als het nodig is laat ik het muurdeel gewoon nog een keer printen. Het kost wel wat, maar als ik nu doorbijt komt er wel een schat aan informatie beschikbaar. En dat is denk ik voor veel mensen hier erg nuttig.

Bij de nieuwe onderdelen voor de loods hou ik wat meer rekening met de verkleining. De dakliggers hierboven heb ik al een stuk dikker gemaakt omdat ze anders te fragiel zouden worden. Dat zelfde heb ik nu ook met de bovenste ramen gedaan. Die krijgen een wat dikker frame, zodat het goed verlijmd kan worden met de liggers en waarmee het een stevige ring wordt. De dunne spijlen tussen de ruiten zullen niet meegeprint worden. Die worden dan niet dikker dan 0,22mm en dat blijft niet heel vrees ik. Die zal ik er dus later met een andere methode in moeten maken. Ze zitten er nu voor het plaatje in. ;)



En het totaalplaatje:





Tijd voor lunch! :D

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-print muurdeel binnen !!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-print muurdeel binnen !!!
Respect hoor Rutger, wat een monnikkenwerk.
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-print muurdeel binnen !!!
Hallo Rutger

8o 8o 8o

mooi
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-print muurdeel binnen !!!
Erg mooi!!!! 8o :important: :important:

Gr, Bas
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-print muurdeel binnen !!!
Het proefstukje heeft z'n eerste laagjes rubber gekregen. Er zijn minimaal 8 lagen nodig om het voldoende stevigheid te geven en het moet tussendoor steeds drogen. Echt snel gaat het dus niet, maar ik heb gelukkig geen haast. :P

Als het stukje uit het rubber kan zal ik wat foto's plaatsen.

In de tussentijd gaat het werk in AutoCAD natuurlijk verder. Met als die plaatjes in 3D zou je zo onderhand bijna vergeten dat de loods echt gebouwd gaat worden. :P
Overigens maak ik ieder onderdeel nu zo dat het goed te printen is en dat de delen ook goed en stevig in elkaar vallen. Dat houdt helaas in dat sommige constructieve delen wat dikker worden dan bij het origineel, maar anders is het nooit stevig te krijgen. Het is tevens de bedoeling dat het koepeldak er straks in één deel af kan, zodat je nog in de loods kan. Mocht er onverhoopt een locje vastlopen dan is dat wel zo handig. ;)

Tevens heb ik besloten een deel van het dak van doorzichtig plastic te gaan maken. De binnenkant moet dus ook mooi worden...

Ik heb een deel van het dak er op getekend, dan ziet het er wat realistischer uit en komt de vorm beter over:



Bepaalde onderdelen, zoals de houten dakbalkjes ga ik niet printen. Die kan ik namelijk net zo goed op de "ouderwetse" manier maken. Ook de dakplaten zullen waarschijnlijk gewoon van Auhagen gaan worden.

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-print muurdeel binnen !!!
Wederom een belangrijk onderdeel. Dit is de draagbalk van het dak van de koepel. De drie uitsteeksels zijn verbindingsbalkjes. Deze 4 (losse) onderdelen zijn zo getekend dat ze ook op schaal 1:87 nog stevig zijn. Als het goed is past alles straks perfect in elkaar. Drupje lijm er tussen en het wordt één stevig geheel.



De dakbalken op hun plaats:



Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-print muurdeel binnen !!!
Hallo Rutger

8o 8o

mooi

ben echt benieuwd hoe dit in het echt wordt
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Verder uitwerken 3D-tekening
Wederom een belangrijk onderdeel: de sluitring. Dit is de ring waar alle dakspanten van de koepel op uitkomen. Het is een vrij fors ding dat in werkelijkheid nog een diameter van 7,5 meter heeft! Dit onderdeel zal in één keer geprint worden, zodat het de best mogelijke stevigheid heeft. De spanten passen er met een heel klein beetje speling in, dus ik kan wat onnauwkeurigheid opvangen.



Re:Lange termijn project: ronde locloods - Verder uitwerken 3D-tekening
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods - Verder uitwerken 3D-tekening
Hoi,

als ik je wellicht kan helpen, dmv lasersnijden, solderen of wat dan ook, hoor ik dat graag. Wellicht is het een idee, om het binnenwerk van aluminium of messing te maken, voor de stevigheid? (en wellicht de prijs)

Roy
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-tekening is af!
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-tekening is af!
Hoi Roy, misschien is het wel leuk om bepaalde delen van metaal te maken. Ik ga daar even over nadenken. Hangt ook een beetje af van hoe goed het maken van mallen en het gieten gaat. In ieder geval bedankt voor je aanbod!
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-tekening is af!
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-tekening is af!
De 3D-tekening is nu wel zo'n beetje af. Er zijn nog wel wat details die om aandacht vragen, maar voor het printen heb ik nu genoeg en daar was het natuurlijk om te doen.

De opengewerkte loods:



Bovenaanzicht. :D



Dit lijkt vrij nutteloos, maar ik heb 'm over de foto van Google Earth heen geplakt om te kijken of dat nu goed past. En ja, dat doet het. ;)

Ongeveer op de hoogte van het viaduct (waarvandaan veel referentiefoto's zijn genomen):



Van de zijkant:



Vogelperspectief:



En, lijkt 'ie een beetje? :P

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-tekening is af!
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-tekening is af!
Super! Ik kan zelf ook 3D tekenen (inventor), en ik weet dus wel een beetje, hoeveel werk dit geweest moet zijn. Petje af tot nu toe!

Roy
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-tekening is af!
Rutger,

Grote klasse en respect voor je doorzettings vermogen !!

Groeten,

Ron
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-tekening is af!
Hallo Rutger

mooi!!

hoeveel tijd heeft dit nu ongeveer gekost (zal erg veel zijn)
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-tekening is af!
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-tekening is af!
Nee hij lijkt voor geen meter. GRAPJE.

Ziet er top uit Rutger.
Als het straks tot leven komt heb je echt iets wat uniek is.

Grt Rieske
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-tekening is af!
Wow Rutger,

wat is dit een gaaf project. De tekening alleen al is van grote klasse B)

Groetjes, John
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-tekening is af!
heel mooi.Doet mij telkens denken aan de loods naast het station van Luxemburg.
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-tekening is af!
Heel knap gedaan,
je bent er vast even mee bezig geweest en dan heb je ook wat!

veel succes met het in elkaar zetten van de delen!

Groeten,
Martijn
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-tekening is af!
Echt geweldig!!! ;)

Gr, Bas
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-tekening is af!
Nice, nu nog in h0!
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-tekening is af!
respeckt ik weet hoe moeilijk het is om dit soort tekeningen te maken ik moet voor school elke maand
1 bouw tekening maken dit is ook slaap verwekkend
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-tekening is af!
Zo Rutger daar heb je aardig wat uurtjes in zitten.
3D tekenen met autocad is niet heel makkelijk en kost best veel tijd.
Het ziet er echt geweldig uit.

Je computer zal het er inmiddels wel zwaar mee hebben!!

Groeten Martin
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-tekening is af!
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-tekening is af!
Citaat van: looney tunes op maandag 07 februari 2011, 16:09:13
hoeveel tijd heeft dit nu ongeveer gekost (zal erg veel zijn)

Eh... veel. Denk ik. Ik ben er ongeveer een maand mee bezig geweest. Sommige dagen niet en andere dagen de hele dag. Een uurtje of 100 zou me niet verbazen.

Citaat van: bellejt op maandag 07 februari 2011, 16:42:52
heel mooi.Doet mij telkens denken aan de loods naast het station van Luxemburg.

Geweldig. En ik maar denken dat ze zeldzaam zijn. :P
Er staan er daar zelfs nog twee. Ze zijn wel flink wat kleiner in diameter, namelijk 52 meter. De loods in Pila is 60 meter en de loods die ik bouw zelfs 67 meter. Maar qua opbouw lijken ze heel erg op elkaar. Bedankt voor de leuke tip! :)

Citaat van: Marklinbaan.nl op dinsdag 08 februari 2011, 07:46:27
Je computer zal het er inmiddels wel zwaar mee hebben!!

>:-D

---

Het proefstukje heeft inmiddels z'n laatste lik rubber gehad. Ik denk dat ik later vandaag kan kijken hoe de mal geworden is (en of ik 'm nog los krijgt van de mal...).

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-tekening is af!
dat ziet er geweldig uit :thumbup:
hoe ga je het dak maken?
Re:Lange termijn project: ronde locloods - testmal
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Lange termijn project: ronde locloods - testmal
Het dak ga ik maken van platen van Auhagen of iets soortgelijks. Als er een doorzichtig deel komt zal dat waarschijnlijk Vivak worden.

---

Tijd voor wat foto's van de mal. De eerste lagen gaan er op:



Na een laag of 8 aan beide kanten ziet het er dan zo uit:



De mal gaat er redelijk makkelijk af. Wel blijft er wat nylonpoeder achter. De details van het proefstukje zijn echter nog in orde.



Het eindresultaat:



Ik heb aan het eind van de middag wat polyester in de mal gegoten. Dit is echter nog steeds niet hard. 8o
Normaal gesproken duurt dat maximaal een half uurtje dus er is iets goed mis. Ik weet zeker dat er genoeg harder bij zit, maar het kan zo zijn dat het polyester inmiddels te oud is en daarom niet meer reageert. In dat geval moet ik waarschijnlijk een nieuwe mal maken... :-(

Als het teststukje morgen nog niet hard is ga ik nieuw polyester kopen, of misschien een andere soort giethars. Ik ken gelukkig wel een bedrijfje waar ze me daarmee verder kunnen helpen. Wordt dus wederom vervolgd!

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-tekening af + testmal
Ik had op het begin mijn twijfels, maar als ik zie hoe jij dit maakt dan laat ik die gelijk vallen.
Echt een schitterend project, en een heel leuk onderwerp.

De nostalgie druipt er vanaf, vooral bij de oude foto's !
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-print muurdeel binnen !!!
Citaat van: Jajekra op zaterdag 05 februari 2011, 12:27:07
Citaat van: Rutger op vrijdag 04 februari 2011, 22:01:41
Weet je toevallig ook waar dat zou kunnen en, belangrijker, wat het gaat kosten? Ik heb deze namelijk als proef genomen omdat de kosten erg laag zijn. Voor dit experiment moet het niet te hard uit de klauwen lopen. :D

Sowieso moet ik het muurdeel met de deuren nog printen, dus dat zou ik eventueel ergens anders (of met een ander materiaal) kunnen doen voor vergelijkingsmateriaal.

Rutger,

Volgende week zal ik eens informeren. Indien ik info heb zal ik het doorgeven.
Over een maand komt er wel een nieuwe 3D printer bij een bekende van mij staan. Mogelijk dat die bereid is een en ander te produceren.
Ik weet niet of je nog van plan bent de "voegen" tussen de stenen te vullen met "vuller" zoals vaak wordt gedaan met de standaard muurplaten.  In dat geval zou de voeg dieper kunnen worden in de mallen. Ik denk dat 0,057 voor 3D printen een te kleine stap is.


Rutger,


Mogelijk kun je eens bij de volgende adressen informeren

De Fa. Studio Id heeft mogelijkheden de mal te fraisen in "cibatools"of vergelijkbaar materiaal.
Eventueel met een graveerstift. Dus met zeer kleine details rechtstreeks een negatief maken waarin je kunt afgieten.

www.studio-id.nl

voor 3D printen en het maken van siliconenmallen :

http://www.skmrapid.nl/
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-tekening af + testmal
Ik heb ze een berichtje gestuurd, dus nu is het even afwachten met wat ze komen. Bedankt voor de tips!

---

Over de Luxemburgse loodsen heb ik nog wat achtergrondinfo gevonden. Ze worden verbouwd tot concertzalen, maar dat gaat niet zo soepel. Lees hier meer.

Tja, en verder is het even wachten tot ik de nieuwe mal klaar heb. Ik houd jullie op de hoogte!

Groetjes,

Rutger
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-tekening af + testmal
Hallo Rutger,

Het is echt geweldig wat je aan het maken ben.
En nog belangrijker dat je dat kan.
Hoop dat als je straks de loods gaat opbouwen da je ons dan met foto's laat meekijken en genieten toppie :thumbup:

Ik heb een min punt als je het al zo mag noemen, er kunnen alleen tenderloc's in, of zou een BR 24 ook passen :help: :help:

vr.gr. Günther.
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-tekening af + testmal
Een loc met tender als de BR 24 kan er niet in zonder andere sporen te blokkeren, daar is 'ie te lang voor. Kleinere tenderlocs kunnen er wel in. Toen de loods in 1893 gebouwd werd waren locomotieven nog een stukje kleiner dan later in de Reichsbahntijd.

Ik zal niet genoeg locs hebben om alle sporen vol te zetten. Locjes als een T12, BR 89, BR 80, V60, etc. kunnen er natuurlijk wel in. Maar origineel zullen er zoveel mogelijk dezelfde locs in gestaan hebben.
Re:Lange termijn project: ronde locloods - 3D-tekening af + testmal
Hoi Rutger dat ziet er prachtig uit en je hebt er behoorlijk wat tijd in gestoken. Mijn Petje af dit is een mooi project, bedankt om het met ons te delen. Ik blijf dit draadje volgen.

Fred Vonk