Ola!
Het pakketje is eindelijk binnen!
Alles is voor mij net zo nieuw als voor de meesten van jullie, dus vanaf hier is het "uncharted territory".
Om te beginnen maar eens wat foto's. De eerste is een proefstukje dat ik ga gebruiken om te oefenen met mallen maken en het gieten van reproducties. Dit proefstuk heeft nog geen baksteenprint. De poreuze structuur van het stukje is goed te zien. En daarmee is meteen ook de eerste uitdaging duidelijk: hoe gaat een mal hierop lossen? We gaan er in de komende weken achter komen!
En dan het "grote werk". Met dit printstuk moet ik 22 reproducties maken. Het detail valt me nèt een heel klein beetje tegen, maar het was gezien de opgegeven nauwkeurigheid van de printmethode te verwachten. Ik ben soms nou eenmaal erg kritisch. Ik denk wel dat het zeker geschikt genoeg is om mee verder te werken! En dat het allemaal kan tegenwoordig is sowieso geweldig.
De voegen tussen de bakstenen zijn moeilijk te zien, maar ze zitten er in ieder geval. Zo'n voeg is natuurlijk ook maar 0,057mm diep.
De verschillende muurdiktes en dikker gemetselde details zijn in ieder geval erg goed te zien.
Tot slot nog een plaatje met de T12 er bij:
Conclusie: gaaf !!!
Ik had een beetje gehoopt op het baksteendetail van de faller bouwpakketjes, maar dat is met deze methode niet haalbaar. Daarbij zijn bij modelgebouwtjes de bakstenen in de regel een factor 2 te groot en de voegen een factor 20 te diep. Er zijn wel methodes waarbij het gewenste detailniveau haalbaar is, maar dan kost zo'n muurstukje minstens ? 150,- en dat gaat me veel te ver. Ik ben er best tevreden mee en ik denk dat ik hier zeker mee verder kan. Morgen maar eens een emmertje siliconen halen voor een eerste mal.
Dit geintje gaat nog een lange staart krijgen, maar dit was wel een heel belangrijke stap. Als het maken van mallen en het gieten goed gaat kan ik ook het muurdeel voor de deuren en de kolom laten printen. De dakconstructie vordert ook al aardig. Oftewel: wordt vervolgd !!!
Groetjes,
Rutger