Hallo allen,
zoals jullie gemerkt zullen hebben heb ik een beetje een bouwdipje. Dit komt doordat ik veel moet werken, maar ook vanwege andere projectjes zoals de modelbaan. Ik ben wel af en toe met de loods bezig maar het gaat langzaam. Binnenkort zal ik weer een echte update plaatsen. Het dak lijkt goed te komen, maar ik houd jullie adviezen in m'n achterhoofd. Eventueel ook voor volgende projectjes.

Om de tijd op te vullen plaats ik wat foto's die Hajo voor me heeft gemaakt bij de loods tijdens zijn bezoek aan Berlijn. De loods was nu helemaal dicht gemaakt, dus je kon er niet meer in. Er zijn wat incidentjes geweest waaronder fikkie stoken binnen, dus ik denk dat het een wijs besluit was de boel te barricaderen. Aan de andere kant is het natuurlijk wel jammer dat ook liefhebbers er niet meer in kunnen. Het was een tamelijk unieke urbex-locatie.
De foto's van Hajo laten vooral goed zien dat een restauratie zo onderhand echt eens moet gaan plaatsvinden. Sinds mijn bezoek van een jaar geleden is de loods op een paar punten al weer flink achteruit gegaan. Het lage dak was al op een paar punten ingezakt, maar inmiddels zit er ook een gat in het koepeldak.

Het aantal ingegooide ruiten is helaas ook erg groot.

Over het dak is op een paar plaatsen een net gespannen. Wat het idee er achter is, is mij niet helemaal duidelijk.

Een van de toegangsdeuren. Ze lijken erg groot, maar ze zijn dus maar net iets groter dan het profiel voor stoomlocs.
De regengoot heeft z'n gevecht met de zwaartekracht al voor een deel verloren.

De andere toegangsdeur.

Kennelijk lag er direct buiten de loods al een wissel. Dat heb ik zelf vorig jaar niet kunnen zien, want toen lag er bijna een meter sneeuw.

Deze foto laat duidelijk zien hoeveel aandacht er aan vormgeving is besteed. Je kan een muur natuurlijk gewoon recht maken, maar met al die verloopjes ziet het er toch een stuk fraaier uit.

Helaas zijn zeer veel stenen, vermoedelijk door vocht en vorst, gebroken.

Die lichte panelen zijn extra "verdediging" die er vorig jaar nog niet op zat. Het wordt er niet fraaier op, maar het geeft wel aan dat men in ieder geval moeite wil doen het gebouw te behouden voor betere tijden.

Deze, later toegevoegde, toegangsdeur stond vorig jaar nog open.

Aan de ene kant vind ik het heel erg leuk om weer eens nieuwe foto's van de loods te zien; het is toch een heel klein beetje "mijn" loods geworden. Aan de andere kant schrik ik er van hoe snel het achteruit kan gaan als de elementen vrij spel hebben. Hopelijk gaat deze loods niet dezelfde kant op als die in Rummelsburg, waar het hele houten dak inmiddels is verwijderd. Eventuele restauratie staat of valt met het ontwikkelen van het spoorgebied, waar een meubelboulevard is gepland. Er zijn kansen genoeg om er wat van te maken, maar er moet natuurlijk wel iemand zijn die die kansen durft te grijpen...
Hajo ontzettend bedankt voor het maken van de foto's (en sorry dat het zo lang duurde voordat ik ze heb geplaatst

)!
Groetjes,
Rutger