Ik heb alleen het antwoord op 2 van de vragen:
Citeer# Wat was (is) eigenlijk precies de functie van een goederentreingeleidewagen
Vroeger werd een goederentrein begeleid door een conducteur, die de papierwinkel van de goederentrein beheerde. Daarbij moet je denken aan bestemming van de diverse wagons, inhoud en gewicht van de wagons en complete trein e.d.
Deze functionaris zat in deze begeleidingswagon, waar hij in een afgeschot deel van een goederenwagon een verblijfplaats annex "kantoortje" had. Vandaar ook een paar raampjes en deuren in dit (verhoogde) deel van de wagon.
Citeer# Werden dergelijke goederentreingeleidewagens altijd ingezet aan het einde van een goederentrein of kunnen deze zich overal in de trein bevinden
Hoewel ik het niet absoluut zeker weet, lijkt het me logisch dat deze begeleidingswagon achter aan in de trein meereed, zodat deze conducteur een oogje in het zeil kon houden over de trein.
Ook personeel langs de baan (bijvoorbeeld overwegwachters en seinhuispersoneel) konden dan zien dat de trein compleet was en onderweg niet in stukken was gebroken. Omdat veel goederentreinen nog reden zonder doorgaande remleidingen zou het locpersoneel niet eens merken dat een deel van hun trein afgebroken zou zijn en rustig doorrijden.
(Waarschijnlijk ook daarom dat sommige modeltreinfabrikanten deze wagon afleveren met een sluitlicht.)