Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Goederentreingeleidewagens

Gestart door ^Rook maandag 29 januari 2007, 22:38:35

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Goederentreingeleidewagens
Hallo forumleden,

Een vraag met betrekking tot goederentreingeleidewagens. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een type Pwg 14:



Dit exemplaar wil ik inzetten in een goederentrein van de DB uit tijdperk III. Mijn vragen:

# Werden dergelijke goederentreingeleidewagens altijd ingezet aan het einde van een goederentrein of kunnen deze zich overal in de trein bevinden :?:

# Wat was (is) eigenlijk precies de functie van een goederentreingeleidewagen :?:

# Zit er in iedere goederentrein een goederentreingeleidewagen :?: (Uitleg over eventuele verschillen in regels van verschillende tijdperken en/of landen cq. maatschappijen is ook zeer welkom.)

Bij voorbaat hartelijk dank voor een reactie.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Goederentreingeleidewagens
Vroeger altijd aan het einde, dan kon de seinwachter zien dat de trein geen koppelingen gebroken had en er geen stilstaande wagens op het baanvak achtergebleven waren dus kortom zat hij er nog aan was de trein kompleet.
Re: Goederentreingeleidewagens
Ik heb alleen het antwoord op 2 van de vragen:
Citeer# Wat was (is) eigenlijk precies de functie van een goederentreingeleidewagen
Vroeger werd een goederentrein begeleid door een conducteur, die de papierwinkel van de goederentrein beheerde. Daarbij moet je denken aan bestemming van de diverse wagons, inhoud en gewicht van de wagons en complete trein e.d.
Deze functionaris zat in deze begeleidingswagon, waar hij in een afgeschot deel van een goederenwagon een verblijfplaats annex "kantoortje" had. Vandaar ook een paar raampjes en deuren in dit (verhoogde) deel van de wagon.
Citeer# Werden dergelijke goederentreingeleidewagens altijd ingezet aan het einde van een goederentrein of kunnen deze zich overal in de trein bevinden
Hoewel ik het niet absoluut zeker weet, lijkt het me logisch dat deze begeleidingswagon achter aan in de trein meereed, zodat deze conducteur een oogje in het zeil kon houden over de trein.
Ook personeel langs de baan (bijvoorbeeld overwegwachters en seinhuispersoneel) konden dan zien dat de trein compleet was en onderweg niet in stukken was gebroken. Omdat veel goederentreinen nog reden zonder doorgaande remleidingen zou het locpersoneel niet eens merken dat een deel van hun trein afgebroken zou zijn en rustig doorrijden.
(Waarschijnlijk ook daarom dat sommige modeltreinfabrikanten deze wagon afleveren met een sluitlicht.)

Re: Goederentreingeleidewagens
Naar mijn bescheiden mening diende de wagon als conducteurs wagen. Hij zorgde voor de begeleiding van de trein. Verzorgde de papier winkel bij het uitzetten van goederen wagens. De wagon werd achter de lok geplaatst.

Deze plaats ik ook handig. Wanneer er tijdens de rit wagens in een station werden achter gelaten op een kopspoor spaarde dit ingewikkelde rangeerbewegingen uit.

Later zijn de BR 50 tenders voorzien van cabinetenders. Een deel van de kolen voorraad werd ingeleverd ten gunste van de cabine die de zelfde functie had als de conducteurs wagon.

Later in de 60 er jaren verviel de conducteursfunctie en verdween de conducteurswagong langzamerhand van het spoor.

Jos
Re: Goederentreingeleidewagens
CiteerDe wagon werd achter de lok geplaatst.
Deze plaats is ook handig. Wanneer er tijdens de rit wagens in een station werden achter gelaten op een kopspoor spaarde dit ingewikkelde rangeerbewegingen uit.
Anno 2007 zou dit de norm zijn, maar we spreken hier wel over een periode die 40 - 80 jaar achter ons ligt.
CiteerLater zijn de BR 50 tenders voorzien van cabinetenders. Een deel van de kolen voorraad werd ingeleverd ten gunste van de cabine die de zelfde functie had als de conducteurs wagon. Later in de 60 er jaren verviel de conducteursfunctie en verdween de conducteurswagon langzamerhand van het spoor.
Of de wagon kreeg een andere functie.
Re: Goederentreingeleidewagens
de DG werd meestal gebruikt aan de voor of achterzijde van de trein . Dit was voor de boekhouding van de wagens met de lading , en het eventeule ledig materieel wat mee terug ging . De MCN kreeg van te voren te horen hoe lang zijn trein was .
Re: Goederentreingeleidewagens
Hartelijk dank voor de uitleg heren :) Naar aanleiding van bovenstaande toch maar besloten de goederengeleidewagen achteraan te plaatsen. Deze heb ik derhalve voorzien van een sluitlantaarn (Weinert 4200). Moet nog wat doen aan lichtlekkage maar verder is het inbouwen van het lantaarntje gelukt (5 doorgebrande lampjes en een flinke snee in mijn duim later :oops:).

Met betrekking tot de afkortingen die MaK man gebruikt... Kan me iets voorstellen bij waar je op doelt maar waar staan de afkortingen DG en MCN precies voor :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Goederentreingeleidewagens
Dg weet ik zelf ook niet ( dat zeiden we bij de ZLSM tegen de conducteurwagen ) zal wel iets zijn van Dienst Goederenwagen .

een MCN is de Machinist .

sorry voor het afkorten , www.opeenshadikhet.nl hier is dat heel normaal

dit is het tweede forum waar ik op zit , alias Vossloch
Re: Goederentreingeleidewagens
Rolf, voor een lijst met spoorwegafkortingen moet je even op onze site kijken:
http://website.3rail.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=98&Itemid=31
Re: Goederentreingeleidewagens
Rolf, In welke handleiding staat er dat je in je duim moet snijden  :oops: :?:
Re: Goederentreingeleidewagens
CiteerRolf, In welke handleiding staat er dat je in je duim moet snijden

Dat is geheel op eigen initiatief gedaan, knap heh ;)
Re: Goederentreingeleidewagens
Citaat van: ^Rook op woensdag 31 januari 2007, 19:33:01
CiteerRolf, In welke handleiding staat er dat je in je duim moet snijden

Dat is geheel op eigen initiatief gedaan, knap heh ;)

Eigen initiatief is goed, maar je moet niet overdrijven  :mrgreen: