Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Piko Am 843

Gestart door WFR MärklinFan donderdag 13 januari 2011, 18:35:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko Am 843
WFR MärklinFan
gast

Piko Am 843
Hallo,
Binnenkort is het weer m'n verjaardag dus ik ben bezig een verlanglijstje samen te stellen. Zo zag ik een Piko diesel/rangeerlocomotief van de BLS, van het type Am 843 - deze. Toen ik op het forum de zoekfunctie gebruikte vond ik niks over de loc en met google vond ik een artikel dat niet meer bestond, dus heeft iemand ervaring met dit model? Ik heb C-Rail en voornamelijk R1 bochten...

Alvast bedankt,
Wout
Re:Piko Am 843
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Piko Am 843
Hallo Wout

dit staat er op de piko site

daar staat ook dat hij door r1 kan dus zal dat wel gaan
Re:Piko Am 843
Lid sinds: 2006

offline
Re:Piko Am 843
Ik heb zelf 2 MaK 1700 ( Nordwestbahn en Pool Vossloh ) en 2 MaK 1206 ( ACTS en RAG voor DC )

Alle hebben geen problemen met scherpe bochten .

De MaK 1700 is een zusje van de AM843 .
Re:Piko Am 843
WFR MärklinFan
gast

Re:Piko Am 843
Klinkt tot nu toe best goed, heeft iemand nog ervaring met het model zelf?

Wout
Re:Piko Am 843
Remie
gast

Re:Piko Am 843
Dit is het zelfde model als de piko mak locs. Dus er staat genoeg op internet, hier op het forum ook.
Ik heb de loc zelf niet, maar hij ziet er mooi uit!
Leuke loc voor een mooie prijs. Vind je het niet leuker om een Nederlandse versie te nemen? Van de acts of raillion?

Succes met beslissen en alvast gefeliciteerd.
Remie
Re:Piko Am 843
Aliebengalie
gast

Re:Piko Am 843
Voldoende ervaring.
Vraag me alleen af of je deze loc nog wel ergens kunt komen.
Had volgens mij gelezen dat voorraad weer 0 was.
Dus alles was/is verkocht.
Misschien als je hem nog hier of daar kunt vinden.
Het model spreekt mij in iedergeval aan,heb er niet voor niets een paar van die locs (alleen net deze niet).... :lol:
Zeer tevreden mee. (is ook duidelijk hier op het forum te lezen)... :lol:
Alleen ja,je moet geen stijle oprit hebben,want dan gaat de trekkracht parten spelen.
Motorisch zeker wel sterk en redelijk geruisloos (alleen bij kruipsnelheid maakt die lawaai).

Mvg: Alex (kijk is bij mijn onderschrift youtube filmpjes staan ze bij).
Re:Piko Am 843
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Piko Am 843
Ik zou daar dan niet aan twijfelen deze daar te bestellen.Leveren een prima service.Is 1 van mijn vaste leveranciers.
Re:Piko Am 843
Joost_B
gast

Re:Piko Am 843
Ik heb het betreffende model inderdaad in de collectie.

Ikzelf was niet heel erg te spreken over het hekwerk. Dit is dan ook vervangen door ander hekwerk.
Technisch is het verder wel ok, de rijeigenschappen zijn niet geweldig maar ook niet verkeerd. De lok is lekker stil en de verlichting is gewoon met ouderwetse gloeilampjes.

R1, meegebogen wissels enz. het is geen probleem.

Gr Joost
Re:Piko Am 843
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Piko Am 843
bij lippe.com 91 euro + 10 euro verzend.Je krijgt dan ook spaarpunten voor een volgende aankoop.Zij rekenen steeds 10 euro.Bestel dus mss ook andere dingen.Landschap en huisjes zijn door heel goedkoop ivm onze landen.
Re:Piko Am 843
Aliebengalie
gast

Re:Piko Am 843
Zo,mooie prijs,maar ik heb er genoeg nu.... van die 1206 :lol:

Enne Joost,misschien is het model van jou anders,maar hier zitten bij mij allemaal mooie printjes met led verlichting op/in/aan hoor.... :lol:

En Lucien , bedankt maar ik moet er zelf geen een meer bij,heb al te veel loks en maar 2 verdiepingen,enne nee mag er geen een meer op of onderbouwen. :lol:

Maar bedankt in iedergeval voor het meedenken.

Mvg: Alex
Re:Piko Am 843
WFR MärklinFan
gast

Re:Piko Am 843
Citaat van: Remie op donderdag 13 januari 2011, 22:22:24
Ik heb de loc zelf niet, maar hij ziet er mooi uit!
Leuke loc voor een mooie prijs. Vind je het niet leuker om een Nederlandse versie te nemen? Van de acts of raillion?

Hoewel ik de Nederlandse modellen ook heel mooi vind, rij ik eigenlijk Duits/Zwitsers/Oostenrijks (zo heb ik een Rh2016 die SBB EW-IV wagons trekt :D)

Citaat van: Aliebengalie op vrijdag 14 januari 2011, 04:38:24
Voldoende ervaring.
Vraag me alleen af of je deze loc nog wel ergens kunt komen.
Had volgens mij gelezen dat voorraad weer 0 was.
Dus alles was/is verkocht.
Misschien als je hem nog hier of daar kunt vinden.
Het model spreekt mij in iedergeval aan,heb er niet voor niets een paar van die locs (alleen net deze niet).... :lol:
Zeer tevreden mee. (is ook duidelijk hier op het forum te lezen)... :lol:
Alleen ja,je moet geen stijle oprit hebben,want dan gaat de trekkracht parten spelen.
Motorisch zeker wel sterk en redelijk geruisloos (alleen bij kruipsnelheid maakt die lawaai).

Mvg: Alex (kijk is bij mijn onderschrift youtube filmpjes staan ze bij).

Klinkt goed, ik ga hopelijk m'n bestelling binnekort plaatsen!

Citaat van: bellejt op vrijdag 14 januari 2011, 16:03:08
Ik zou daar dan niet aan twijfelen deze daar te bestellen.Leveren een prima service.Is 1 van mijn vaste leveranciers.

Ik twijfel zeker niet aan de leverancier - ik heb er eerder een Roco wagon besteld die al twee jaar buiten productie was - fantastisch!

Citaat van: Joost_B op vrijdag 14 januari 2011, 16:08:16
Ik heb het betreffende model inderdaad in de collectie.

Ikzelf was niet heel erg te spreken over het hekwerk. Dit is dan ook vervangen door ander hekwerk.
Technisch is het verder wel ok, de rijeigenschappen zijn niet geweldig maar ook niet verkeerd. De lok is lekker stil en de verlichting is gewoon met ouderwetse gloeilampjes.

Bedankt, ik zal zeker kijken of het hekwerk moet worden vervangen als ik hem (hopelijk) binnen krijg.

Citaat van: bellejt op vrijdag 14 januari 2011, 17:41:15
bij lippe.com 91 euro + 10 euro verzend.Je krijgt dan ook spaarpunten voor een volgende aankoop.Zij rekenen steeds 10 euro.Bestel dus mss ook andere dingen.Landschap en huisjes zijn door heel goedkoop ivm onze landen.

Zal ik waarschijnlijk ook doen - en ik heb nog 2 en een halve euro aan spaarpunten  :lol:

Citaat van: Aliebengalie op vrijdag 14 januari 2011, 17:48:37
Zo,mooie prijs,maar ik heb er genoeg nu.... van die 1206 :lol:

Ik zal nooit genoeg krijgen van deze, op een dag rijdt hij misschien wel tractie met een SBB Cargo Am 843 :D

Nou, bedankt iedereen!
Wout.


Re:Piko Am 843
WFR MärklinFan
gast

Re:Piko Am 843
Oh ja, nog iets vergeten:

Citaat van: Aliebengalie op vrijdag 14 januari 2011, 04:38:24
Mvg: Alex (kijk is bij mijn onderschrift youtube filmpjes staan ze bij).

Ik heb werkelijk genoeten :D

Wout
Re:Piko Am 843
Aliebengalie
gast

Re:Piko Am 843
Vooral die jonge spruitjes (katjes) in het gordijn......ze benne nu paar weekjes ouder,maar wou dat ik nog zo'n sprong kon maken...... :lol:
Of heb je dat gemist...
Maar die maks 1206 en zijn wel erg mooi he...hahaaha
Gauw maar bestellen dan als het kan.
Hoop dat je er straks net zo veel plezier van hebt dan ik er van geniet.

Mvg: Alex
Re:Piko Am 843
Joost_B
gast

Re:Piko Am 843
Citaat van: Aliebengalie op vrijdag 14 januari 2011, 17:48:37
Enne Joost,misschien is het model van jou anders,maar hier zitten bij mij allemaal mooie printjes met led verlichting op/in/aan hoor.... :lol:

Klopt, maar dit model is al een jaar of 2/3 oud. De loc's die jij hebt zijn een ander type en zijn nog vrij nieuw. Die zijn net uitgeleverd dacht ik? Is een wereld van verschil helaas tussen die 2.

Gr Joost
Re:Piko Am 843
WFR MärklinFan
gast

Re:Piko Am 843
Citaat van: Joost_B op zaterdag 15 januari 2011, 12:05:18
Citaat van: Aliebengalie op vrijdag 14 januari 2011, 17:48:37
Enne Joost,misschien is het model van jou anders,maar hier zitten bij mij allemaal mooie printjes met led verlichting op/in/aan hoor.... :lol:

Klopt, maar dit model is al een jaar of 2/3 oud. De loc's die jij hebt zijn een ander type en zijn nog vrij nieuw. Die zijn net uitgeleverd dacht ik? Is een wereld van verschil helaas tussen die 2.

Gr Joost

Bedoel je dat de Am 843 2/3 jaar oud is? Die is namelijk in Q4 2010 uitgeleverd...

En Aliebengalie, ik heb het filmpje van de katjes niet gemist!

Mvg,
Wout
Re:Piko Am 843
WFR MärklinFan
gast

Re:Piko Am 843
Hoera! Morgen komt de lok aan via UPS. Helaas heb ik hem net te laat besteld - hij is namelijk 20 euro duurder geworden, maar ja. Als ik thuis kom hoop ik wat foto's te uploaden (als ik heb geleerd hoe dat moet...) en anders dinsdag.

Wout
PROBLEEM!
WFR MärklinFan
gast

PROBLEEM!
Vandaag kwam het pakketje aan van Modellbahnshop Lippe. De Piko Am 843 van de BLS. Een klein deeltje was er half afgebroken, maar ik heb het er weer met lijm opzitten.

Maar nu heb ik een probleem...
Ik zette de locomotief op de baan om in te lopen, stopte het stopcontact van de trafo erin die ook aanging (zo ook de Mobile Station), maar op de baan gebeurde niks - geen licht of beweging. Al m'n treinen willen niet meer rijden. De Mobile Station staat aan en geeft geen foutmelding. Misschien is het ook handig om te weten dat ik twee maanden wegens vakantie etcetera de baan niet heb gebruikt.

Weet iemand een oplossing? Als het probleem is verholpen post ik wat foto's (misschien wel een video).

Alvast ontzettend bedankt,

Wout
Re:Piko Am 843
Aliebengalie
gast

Re:Piko Am 843
De aansluiting naar je baan zit er wel goed in??

Haal alles zo veel mogelijk eraf,en begin met 1 lok waar je echt zeker van bent.

Als je een universeel meter of een lampje met 2 draadjes hebt , kun je kijken of er wel spanning op je

baan staat....bv

Mvg: Alex
Re:Piko Am 843
WFR MärklinFan
gast

Re:Piko Am 843
Na het open en dicht schroeven van de aansluitrails deed de baan het weer. De eerste loc die reed was natuurlijk de Am 843.

Nou, even m'n eerste impressies.

-De sleper is groot, en hangt laag (zelfs met de schroef zo hoog mogelijk). Hierdoor maakt ie bij elk contact rail een tik.
-De hekjes zijn van plastic en heel makkelijk breekbaar.
-De lampen zijn heel fel - net schijnwerpers. Ik vind dat zelf best gaaf.
-Op de helft van m'n wissels stopt ie. Misschien dat dat beter wordt na het inrijden (daar is ie nu mee bezig).
-Bij de Mobile Station verandert de snelheid bij elk tweede deel (knopdraaivakjeding).

Morgen hopelijk wat foto's, als ik maar niet te veel huiswerk heb...

Wout
Re:Piko Am 843
Remie
gast

Re:Piko Am 843
Citaat van: WFR MärklinFan op maandag 14 maart 2011, 21:32:03
-De lampen zijn heel fel - net schijnwerpers. Ik vind dat zelf best gaaf.

-Bij de Mobile Station verandert de snelheid bij elk tweede deel (knopdraaivakjeding).

Hoi Wout, de lampjes kan je zelf instellen door de cv waarde te veranderen.

Dat andere punt dat ik heb geciteerd snap ik niet echt. Het lijkt mij logisch als je aan de knop draaid dat je snelheid veranderd.

Die min punten klinken als een garantie questie.
Re:Piko Am 843
Blausee-Mitholz
gast

Re:Piko Am 843
Citaat van: Remie op maandag 14 maart 2011, 22:07:43
Citaat van: WFR MärklinFan op maandag 14 maart 2011, 21:32:03
-Bij de Mobile Station verandert de snelheid bij elk tweede deel (knopdraaivakjeding).

Dat andere punt dat ik heb geciteerd snap ik niet echt. Het lijkt mij logisch als je aan de knop draaid dat je snelheid veranderd.

Ik begrijp wel wat hij wil zeggen.

Hij bedoeld dat de snelheid niet toeneemt bij elke verdraaing. Dat kan kloppen de decoder heeft waarschijnlijk 14 rijstappen en de MS 27 rijstappen dus worden er steeds bij de tweede rijstap de snelheid weer verhoogd (dus 1-3-5-  enz verhoging en bij 2-4-6-enz zal geen snelheidsverhoging plaats vinden)

Mvg, Johan
Re:Piko Am 843
WFR MärklinFan
gast

Re:Piko Am 843
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 14 maart 2011, 22:17:22
Citaat van: Remie op maandag 14 maart 2011, 22:07:43
Citaat van: WFR MärklinFan op maandag 14 maart 2011, 21:32:03
-Bij de Mobile Station verandert de snelheid bij elk tweede deel (knopdraaivakjeding).

Dat andere punt dat ik heb geciteerd snap ik niet echt. Het lijkt mij logisch als je aan de knop draaid dat je snelheid veranderd.

Ik begrijp wel wat hij wil zeggen.

Hij bedoeld dat de snelheid niet toeneemt bij elke verdraaing. Dat kan kloppen de decoder heeft waarschijnlijk 14 rijstappen en de MS 27 rijstappen dus worden er steeds bij de tweede rijstap de snelheid weer verhoogd (dus 1-3-5-  enz verhoging en bij 2-4-6-enz zal geen snelheidsverhoging plaats vinden)

Mvg, Johan

Precies, ik kon even niet op de woorden komen  :P

Citaat van: Remie op maandag 14 maart 2011, 22:07:43
Die min punten klinken als een garantie questie.

Ik heb de trein gekocht bij Modellbahnshop Lippe (had ik eerder wel wat positieve ervaringen mee, daarom). Kan ik dan voor de garantie naar welke Piko shop dan ook of zou ik dan moeten betalen om die probleempjes te verhelpen?

Wout
Re:Piko Am 843
rorail
gast

Re:Piko Am 843
Die garantiekwestie duikt steeds opnieuw in een andere vorm op. Het zit zo: volgens de Europese richtlijn wordt garantie verzorgd door de leverancier, dus niet de fabrikant. Als de fabrikant (Piko) ook garantie levert (fabrieksgarantie) is dat mooi meegenomen, doch meestal worden hieraan voorwaarden gesteld. Als je vervolgens via een andere leverancier de fabrieksgarantie tracht te verkrijgen loop je nog het risico, dat die andere leverancier onkosten in rekening zal brengen (verzendkosten naar Piko of de importeur).
Hoe de door de leverancier te verzorgen garantie moet worden geregeld verschilt tussen Duitsland, België en Nederland. Je zult dus voor de wettelijke garantie terug moeten naar Modellbahnshop Lippe.

Groet,
Ronald
Re:Piko Am 843
Aliebengalie
gast

Re:Piko Am 843
Wout.

Ik heb een berg van die piko loks en natuurlijk de nodige ervaring opgedaan.

Ik snap wat jouw ervaring is.

Maar snap even niet waarom je hem terug zou willen sturen.

Dat de hekjes van plastic zijn is bij meerdere merken tegenwoordig zo,en daar moet je extra

voorzichtig mee zijn.

Via de cv waarde (zoals eerder gezegd ) kun je heel veel aanpassen zelfs het naar mij idee Te velle

verlicting. (maar dit vind jij weer mooi) :D

Wat wel een min punt is is inderdaad vaak de sleper.

Er bestaan veel topics over dit punt. Je moet hier voorzichtig mee expirimenteren door voorzichtig de

sleper iets boller of juist holler te buigen.

Kijk is op mijn youtube kanaal (zie link onder mijn topic) daar rijden er een paar,en hoor je ook het

verschil in geluid v/d sleper.

Ik heb denk ik nu rond de 14 loks van Piko , en daar waren er denk ik een stuk of 10 waarvan de

sleper herrie van maakte,en ik die zelf heb moeten afstellen.

Had ook liever gehad dat ze dit voor de aflevering zelf afstelde , maar het is helaas niet zo.

Wens je verder heel veel plezier met je Piko lok,en hoop dat je straks net zo tevreden bent als ik.

Mvg: Alex
Re:Piko Am 843
WFR MärklinFan
gast

Re:Piko Am 843
Het stoppen op de wissels gaat nu al wat beter. De sleper zal ik inderdaad moeten ombuigen, terug naar de winkel ermee doe ik voorlopig niet, want inderdaad is dat niet echt nodig. De lampen vond ik niet te fel hoor, ik schreef er ook bij dat ik dat wel gaaf vond  :D.


Nu maar school en als ik thuis kom aan die sleper werken.

Wout