Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

rangeertrein en rangerrterrein

Gestart door woodymax maandag 29 januari 2007, 20:03:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
rangeertrein en rangerrterrein
ik weet nog steeds niet wat een rangeertrein is.
en ik zou ook graag willen weten wat een rangeerterrein is.

mvg woodymax
Re: rangeertrein en rangerrterrein
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: rangeertrein en rangerrterrein
Heey Woodymax,

Een rangeertrein is een lok die de wagons over al neer zet zodat ze klaar zijn voor vertrek.
En een rangeerterrein is een plek waar ze de wagons dus neerzetten om van plek a naar b te laten rijden.
IK hoop je hiermee heel snel een beetje geholpen te hebben.

groetjes Antal.
Re: rangeertrein en rangerrterrein
en wat is dan een rangeersein?
Re: rangeertrein en rangerrterrein
en een rangeerplein?
Re: rangeertrein en rangerrterrein
bedankt, ik weet genoeg.
Re: rangeertrein en rangerrterrein
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: rangeertrein en rangerrterrein
Citaat van: Freak op maandag 29 januari 2007, 20:36:07
Een rangeersein is een sein dat aangeeft of op het betreffende spoor gerangeerd mag worden of niet.
Rood, rangeerverbod. Wit, rangeerverbod opgeheven.
In de Rotterdamse havens gebruiken ze vaak de term en seinbeeld : "Geel knipper" dat ze gebruiken als ze een rangeersein krijgen. Dat "Geel knipper" houd in : rijden op zicht. Zo weet je dus dat er misschien iets staat ( meestal dus ( gedeelte van ) je trein :P ) of iets anders en dat een lage snelheid gewenst is.
Voor de rest als je een voorbeeld wilt van een rangeerterrein neem het rangeerterrein "Kijfhoek" ;). Dat is een terrein met allemaal opstel sporen waar zowel treinen gerangeert worden of hele stammen worden neergezet als deze klaar zijn ( voor vertrek ).

Groetjes,
Marcel
Re: rangeertrein en rangerrterrein
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: rangeertrein en rangerrterrein
Citaat van: Rloop op maandag 29 januari 2007, 20:42:14
en een rangeerplein?

Dat is een rotonde op Kijfhoek :mrgreen:

Mvgr.  Charlie
Re: rangeertrein en rangerrterrein
Blausee-Mitholz
gast

Re: rangeertrein en rangerrterrein
Citaat van: BR 41 op dinsdag 30 januari 2007, 00:46:44
Citaat van: Rloop op maandag 29 januari 2007, 20:42:14
en een rangeerplein?

Dat is een rotonde op Kijfhoek :mrgreen:

Das buitenkijf

Mvg, Johan
Re: rangeertrein en rangerrterrein
hallo,
simpel gezegt:
Rageerloc ==> Een loc die rangeerd  :D dat wil zeggen ==> een loc die wagons ophaalt en landingen etc.
Een rangeerterrein is eent terrein waarin de loc rangeerd, dat wil zeggen ==> een terrein waarin de loc de spullen of wagons ophaald.
Re: rangeertrein en rangerrterrein
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: rangeertrein en rangerrterrein
En dan heb je ook nog Goederenstations, maar daar zal ik maar niet aan beginnen! :D

Is een Rangeerterrrein hetzelfde als een Rangeerstation?

Groetjes,

Robbert
Re: rangeertrein en rangerrterrein
ff wat verbeteringen :

Kippenlijntje :
CiteerEen rangeertrein is een lok die de wagons over al neer zet

De spoorwegen kennen helaas geen rangeertreinen , maar wel rangeerdelen . Dit aangezien de rangeerbeweging nooit lang is ( ettelijke km´s ) als het rangeerdeel tussen twee GBF´s rijd is het een goederentrein , rangeren kan alleen bij lage snelheden .

Janpieter :
CiteerEen rangeerterrein is eent terrein waarin de loc rangeerd, dat wil zeggen ==> een terrein waarin de loc de spullen of wagons ophaald.

Een rangeerterrein ( ik neem Maschingen , ergens bij Hamburg , als voorbeeld ) is puur voor het sorteren van de wagens van zo wel het aankomende als vertrekkende verkeer . Het eventeule ver/om/afladen gebeurd niet op het rangeerterrein . De in en uitgaande stromen worden streng van elkaar gescheiden ( meestal door twee aparte bundels ) zodat de kans minimaal is dat de foutieve wagens weg gaan . leuk feitje van Maschingen : De rangeerloc´s rijden hier niet radiografisch of bediend door MCN´s ( machinist ) maar van uit de Rangeerdienstleiding via satteliet naar de onbemande lok´s

Een oud NL rangeersein staat in SPV ( simpelveld , voor wie het NS jargon niet machtig is ) Op de brug staat een sein , met de naam `Rouwbrief `. De bijnaam van dit sein is volgens mijn `De Amerikaan `
Re: rangeertrein en rangerrterrein
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: rangeertrein en rangerrterrein
Het meeste gaat tegenwoordig toch zo:

1. Trein komt binnen.
2. Rangeerloc duwt de trein de Rangeerheuvel op.
3. Wagens rollen naar de juiste sporen en worden zo toegevoegd aan een nieuwe goederentrein.
4. Aan de andere kant van het Rangeenterrein staan de loc's te wachten op een goederentrein.
5. Goederen vervoeren naar een Goederenstation.
6. Treinen opsplitsen en naar de juiste loodsen brengen.

Groetjes,

Robbert