ff wat verbeteringen :
Kippenlijntje :
CiteerEen rangeertrein is een lok die de wagons over al neer zet
De spoorwegen kennen helaas geen rangeertreinen , maar wel rangeerdelen . Dit aangezien de rangeerbeweging nooit lang is ( ettelijke km´s ) als het rangeerdeel tussen twee GBF´s rijd is het een goederentrein , rangeren kan alleen bij lage snelheden .
Janpieter :
CiteerEen rangeerterrein is eent terrein waarin de loc rangeerd, dat wil zeggen ==> een terrein waarin de loc de spullen of wagons ophaald.
Een rangeerterrein ( ik neem Maschingen , ergens bij Hamburg , als voorbeeld ) is puur voor het sorteren van de wagens van zo wel het aankomende als vertrekkende verkeer . Het eventeule ver/om/afladen gebeurd niet op het rangeerterrein . De in en uitgaande stromen worden streng van elkaar gescheiden ( meestal door twee aparte bundels ) zodat de kans minimaal is dat de foutieve wagens weg gaan . leuk feitje van Maschingen : De rangeerloc´s rijden hier niet radiografisch of bediend door MCN´s ( machinist ) maar van uit de Rangeerdienstleiding via satteliet naar de onbemande lok´s
Een oud NL rangeersein staat in SPV ( simpelveld , voor wie het NS jargon niet machtig is ) Op de brug staat een sein , met de naam `Rouwbrief `. De bijnaam van dit sein is volgens mijn `De Amerikaan `