Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Multi-color LED op rijstroom

Gestart door linuxer donderdag 13 januari 2011, 12:26:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Multi-color LED op rijstroom
Mijn vraag is de volgende:

Over een dubbel onderbroken rails (middengeleider) wil ik met behulp van een schakelaar wel of geen spanning kunnen zetten. Gekoppeld aan de schakelaar wil ik met behulp van een multi-color led weergeven of er wel of geen verbinding bestaat.

Nou heb ik al veel gelezen over led's diode's en daarbij behorende weerstanden maar kom er niet uit. (electronica is niet mijn ding). Wie kan me helpen met een schema of overzicht waarmee het mij duidelijk wordt hoe dit in elkaar te zetten inclusief waarden (ohm etc).
Re:Multi-color LED op rijstroom
Wat voor multicolor led heb je? met 2 of 3 aansluitingen. En warom wil je er een multicolor led op hebben, makkelijker is is een gewone led. Spanning op de middenleider = led aan, geen spanning op de middenrail = ledd uit

mvg jw
Re:Multi-color LED op rijstroom
Hallo "Janvis",

Ik heb nog geen led's moet alles nog aanschaffen. Ik wil deze led's verwerken in een verkleinde versie van mijn baan zodat duidelijk wordt met rood/groen waar de treinen rijden/stoppen.

Aan/uit is een optie maar minder mooi. Ook zou je kunnen kiezen voor 2 led's maar daarbij moet ik ook weer aan ruimte denken vandaar.
Re:Multi-color LED op rijstroom
Jw wilt dus ook dat de treinen langzaam afremmen als ze in een stop-sectie aankomen??
Re:Multi-color LED op rijstroom
Citaat van: Janvis op donderdag 13 januari 2011, 13:01:21
Jw wilt dus ook dat de treinen langzaam afremmen als ze in een stop-sectie aankomen??

Ik rij volledig analoog dus dat gaat volgens mij niet.
Is ook niet mijn doel hoor.
Re:Multi-color LED op rijstroom
Als je nou voor ieder onderbroken stuk ral een dubbelpolige schakelaar neemt (2 contacten per schakelaar dus) kan je met het ene ontact de rail schakelen en met het andere ontact een led schakelen.

Nu zijn er 2 soorten multicolorleds (uitgaande van een 2 kleurenled).

Met 2 aansluitingen, dan moet je de plus en min steeds omdraaien om de andere kleur te krijgen.

Met 3 aansluitingen dan heb je een gemeenschappelijken kathode en het je  anode's voor de beide kleuren (dat lijkt me voor jouw het makkelijkste)

Dan zou je er voor kunnen kiezen dat de rode led aangeeft dat de trein zal gaan stoppen (geen spanning op middenleider dus) en groen dat de trein zal gaan rijden (wel spanning op de middenleider)

mvg jw
Re:Multi-color LED op rijstroom
Lid sinds: 2006

offline
Re:Multi-color LED op rijstroom
Als je als schakelaar een type met "2x om" gebruikt kun je toch een duoLED met 2 draden gebruiken.

Je maakt gebruik van de Marklin Wisselstroomtrafo. Hier komt wisselstroom uit.

Van een van de schakelaars maak je met 2 diodes + en - waardoor slechts één kleur van de LED brandt, afhankelijk van de stand van de schakelaar.
Vergeet niet een weerstand te gebruiken in serie met de LED.

groetjes
Henk
Re:Multi-color LED op rijstroom
gewoon in de wiki kijken, daar staan de benodigde schakelingen....

groeten,
Hessel.
Re:Multi-color LED op rijstroom
Citaat van: Henk op vrijdag 14 januari 2011, 14:56:03
Als je als schakelaar een type met "2x om" gebruikt kun je toch een duoLED met 2 draden gebruiken.

Henk,

Een vraag: eerder heb je me aan een mooie schakeling geholpen
Nu ik toe ben aan de bouw loop ik tegen wat vragen:

Ik wil als LED gebruiken de 183652 - 89 van Conrad
IF: 20 mA
UF: 2/2.2 V

Hierbij moet ik dan een weerstand van 820 Ohm gebruiken als ik het goed heb.
Maar moet dat Metaalfilm weerstanden of Koolfilm weerstanden zijn? Ik weet niet wat het verschil is.

En blijft dit ook goed gaan als ik de rijrichting ga schakelen en het voltage oploopt naar 20 Volt.
De weerstand zou dan 1000 Ohm moeten worden maar dan weet ik niet of het LED werkt.

Daarnaast heb je het over 2 diodes.
Welk type zou ik niet weten.

Help!
Re:Multi-color LED op rijstroom
Lid sinds: 2008

offline
Re:Multi-color LED op rijstroom
Het verschil tussen die weerstanden is het ruisniveau dus volstrekt onbelangrijk bij modelbouw.
Re:Multi-color LED op rijstroom
Citaat van: huub op zondag 30 januari 2011, 18:22:47
Het verschil tussen die weerstanden is het ruisniveau dus volstrekt onbelangrijk bij modelbouw.

OK dank je wel "huub"
Re:Multi-color LED op rijstroom
Lid sinds: 2006

offline
Re:Multi-color LED op rijstroom
Peter,

Je mag zonder enig probleem een weerstand van 1 kohm gebruiken. Zelfs bij een nog grotere weerstand zal de LED branden (maar wel iets minder). Ikzelf gebruik ook minimaal 1 kOhm.

Voor diodes kun je de 1N4148 (100V 100 mA) of 1N4001 (50 V, 1A) nemen.
De eerste is een erge lichte (100 mA). Maar voor deze toepassing voldoende.

Zelf heb ik altijd de zwaardere (1A) zodat ik deze ook kan gebruiken voor bijvoorbeeld een diodematrix om wissels aan te sturen.

Als je bij Conrad besteld zie je dat een 1N4001 (50 V 1 A) of 1N4004 (400V 1 A) diode kwa prijs niets uitmaakt. Neem gewoon de zwaarste voor dezelfde prijs.
Deze onderdelen zijn zo goedkoop dat ik aanraad er altijd een redelijk aantal (10 of 100 stuks) te nemen. Dan grijp je nooit mis.

groetjes
Henk
Re:Multi-color LED op rijstroom
Henk,

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik ga e.e.a. bestellen en zal zeker laten weten of het allemaal gelukt is.
Multi-color LED op rijstroom
Het materiaal is binnen.

Het resultaat van wat knutselen op advies verkregen vanaf het forum:

http://www.youtube.com/watch?v=-hketQL_OF8

Het knipperen van de led is IRL overigens veel minder dan op de camera!

Re:Multi-color LED op rijstroom
leuk gedaan!

in de wiki staan ook nog wat schakelingen dit net zo eenvoudig zijn. misschien kun je daar ook nog wat mee. zie bijv. de bezetmelder:
http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=electronica:eenvoudige_led_bezetindicatie_voor_stopsecties


succes!
Hessel.
Re:Multi-color LED op rijstroom
Lid sinds: 2006

offline
Re:Multi-color LED op rijstroom
Mooi gemaakt.

groetjes
Henk
Re:Multi-color LED op rijstroom
Ik ben de zeer eenvoudig maar doeltreffende oplossing van Henk aan het verwerken in mijn bedieningspaneel

Zie ook SERPENT-CITADEL

Inmiddels zoek ik wederom zo'n eenvoudig maar doeltreffende oplossing nu voor de wisselschakeling

Henk, kan ik weer op je rekenen :)