Deel 2 (ik ging over de 20.000 tekens...
)
De volgende dag hadden we ingeroosterd voor het bezoeken van nog wat buitendingetjes om een beetje uit te brakken na onze jaarlijkse overdosis Glühwein. Het viel echter allemaal heel erg mee, dus we hebben het volledige lijstje kunnen afwerken. We begonnen op
S-Bahnhof Berlin Lichtenberg, waar we een beetje rond wilden kijken.
Een treinstel van de Prignitzer Eisenbahn:
Een nogal bijzondere/leuke triebwagen van de ODEG:
Een bovenleidingswerkwagen, uiteraard helemaal beklad:
En de eigenlijke reden van het bezoek: nog een SVT175/VT18.16!
Mooi te zien dat het treinstel geïnspireerd is op de creaties van
Kruckenberg. Bedenk er maar eens een Railzeppelin naast.
Daarna zijn we naar
Betriebsbahnhof Rummelsburg gereden, want daar zou de andere nog bestaande ronde locloods staan. Helaas kon je hier niet zo goed bij komen dus, heb ik vanuit de S-Bahn een foto gemaakt:
Het dak wordt op dit moment verwijderd, omdat een deel door de sneeuw was ingestort. Hopelijk wordt het gebouw gerestaureerd. Het zou in ieder geval niet gesloopt mogen worden, want ook deze loods valt onder Denkmalschutz.
Vervolgens zijn we met de S-Bahn over de zuidkant van de binnenring naar
S-Bahnhof Priesterweg gereden waar een natuurpark ligt op het terrein van een voormalig Betriebswerk. Er zijn nog wat sporen (letterlijk en figuurlijk) overgebleven van de oude functie, zoals een watertoren:
Verder is er o.a. nog een draaischijf, maar van een locloods was (zeker met de sneeuw) niets meer te zien. Wel stond deze mooie loc er nog:
Sneeuw in de vuurkist, weer wat nieuws...
Niet helemaal compleet meer, maar wel een mooi plaatje:
Daarna zijn we naar "The story of Berlin" gegaan, waar we o.a. een nooit gebruikte schuilkelder uit de Koude Oorlog hebben bezocht. Via Alexanderplatz zijn we weer terug naar het hotel gegaan. Maar niet voordat ik wat plaatjes had gemaakt op "Alex". Hier het U-Bahnstation:
En boven de grond de grote kap bij de S-Bahnsporen:
2 Januari. De laatste dag alweer
. Bij station
Warschauer Straße staan deze rijtuigen, die ooit als City-Night-Line door het leven gingen.
Euhotra.eu gebruikt ze nu (met zomerse print) als hoteltrein.
Eerste stop:
Hackescher Markt. Dit S-Bahnstation is het enige behouden exemplaar van de eerste generatie Stadtbahn-stations. Vroeger (toen je koe nog met een lange "oe" schreef) zagen alle stations op dit stuk er zo uit. De Stadtbahn (S-Bahn) ligt hier op de oude stadsgracht van Berlijn. Vandaar dat 'ie zo slingert. Ik blijf er op terugkomen: de geschiedenis ligt overal, je moet alleen weten waar je moet kijken.
Da's nog eens een geveltje!
Er is een heleboel werk in gaan zitten om dit zo te krijgen. Eigenlijk een wonder dat het nog bestaat!
We waren eigenlijk op weg naar wat anders, maar soms is het de moeite om even uit te stappen en de volgende U-Bahn te nemen. Dit station (
Klosterstraße) vonden we wel nodig om even wat beter te bekijken:
Op de muren langs de sporen hangen tientallen tekeningen met oude U-, S- en Straßenbahnrijtuigen:
Tevens staat er een kop van een oud U-Bahntreinstel:
Aan de andere kant staat een deel van een controlepost:
En daar is de volgende alweer. We kunnen weer verder.
Vanaf
Gleisdreieck is het een klein stukje lopen naar het techniekmuseum. Onderweg kom je hier langs (onthoudt dit plaatje even). De U1 loopt door het hoofdkwartier van de Berlijnse U-Bahn:
Anhalter Bahnhof staat er (op een klein stukje gevel na) niet meer. Dit is er nog wel: de helft van het Anhalter Güterbahnhof.
En midden in Berlijn kom je dus ook dit soort ingezakte goederenloodsjes tegen. Of het ooit nog opgeknapt gaat worden? Geen idee...
Laatste stop voor de terugreis: het techniekmuseum. Ik heb het hier al vaker gezegd, dit museum is voor treinen- en/of techniekfans een absolute must als je naar Berlijn gaat! Omdat ik hier vorig jaar ook al wat foto's van heb laten zien, zal ik deze keer wat andere plaatjes tonen. Bijvoorbeeld een selectie uit de tientallen modellen en maquettes die er staan. Maar we beginnen bij grootspoor. De Beuth is de eerste in Duitsland zelf gebouwde stoomloc.
Dit is een model van een dubbeldeks S-Bahnrijtuig, zoals dat voor de elektrificering werd ingezet om de drukte aan te kunnen. Het werkte niet echt omdat in- en uitstappen te lang duurde. Ook in 1920 reed de S-Bahn in de spits al iedere 90 seconden!
Een 1 op 5 model van een T4:
Originele maquette (1937) van S-Bahnstation Potsdamer Platz:
Een 1 op 20 model van een E18 (uit 1935) om de techniek aan de binnenkant goed weer te geven:
Weet je nog: dat hoofdgebouw van de BVG met die U1 erdoor? Dat bestond voor de oorlog ook al!
Recentelijk gereedgekomen: een 1:87 maquette van het Anhalter Bahnhof. Ongeveer even groot als mijn hele treinbaan geloof ik...
De V200 018 (hé, die heb ik hier ook rondrijden!) was even buiten gezet. In de sneeuw is 'ie eigenlijk nog mooier!
Een model van het laadsysteem voor de "von Haus zu Haus"-wagens van de DB. Veel modellen in dit museum zijn overigens geen modellen
van maar
voor het origineel. Oftewel studiemodellen voor de bouw.
Maquette uit 1936 van de noord-zuidlijn van de S-Bahn:
Tot slot nog een plaatje van station Gleisdreieck, met leuke achtergrond:
Dat was 'm dan. Na een lange terugrit (waarbij het onvermijdelijke "spelletje" probeer-alle-dronken-Polen-op-de-Autobahn-te-ontwijken-zonder-te-botsen weer voor honderden kilometers gespeeld moest worden
) weer veilig thuisgekomen. De volgende keer gaan we een in de zomer, als er overdag wat meer licht is. Dat is voor het fotograferen wel fijn. Al heeft die sneeuw natuurlijk ook wel wat!
Groetjes,
Rutger