Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Niet stomende stoomloc

Gestart door Herman05 maandag 29 januari 2007, 18:45:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Niet stomende stoomloc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Niet stomende stoomloc
Beste mensen ik weet het ff niet meer.
Heb een nieuwe stoomlocomotief gekocht die ook echt kon stomen. Thuis aangekomen de stoomgenerator erin gezet maar hij deed het niet. Ben toen terug geweest naar de winkel en die hebben er een nieuwe in gezet. Nu heb ik hem vandaag weer opgehaald in de winkel en heb gezien dat hij heeft zitten stomen. Echter, nu doet hij het thuis weer niet. Wat doe ik verkeerd :? :|

Groeten,
Herman
Re: Niet stomende stoomloc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Niet stomende stoomloc
Ja, gewoon met het MS zoals hij daarin geprogrammeerd staat onder zijn nummer. Ik hoor ook dat hij wel stroom krijgt maar hij rookt niet. Verder ook niet teveel olie in gestopt. 5 druppels.

Groeten,
Herman
Re: Niet stomende stoomloc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Niet stomende stoomloc
Hoi Peter,

In de winkel werd ook een MS gebruikt. Verder hoor ik hem dus wel, alleen krijg ik geen stoom.

Groeten,
Herman

Re: Niet stomende stoomloc
Had ik laats met mijn BR050 wilde ineens niet meer roken.
Het voorzichtig de rookgenarator iets aangedrukt en toen deed hij het weer :D

mischien ook even proberen?

succes en groeten, Fulco
Re: Niet stomende stoomloc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Niet stomende stoomloc
Aan de onderkant, Fulco?

Groeten,
Herman
Re: Niet stomende stoomloc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Niet stomende stoomloc
Werkt ook niet. Ben er wel achter wat ik hoorde NIET de rookgenerator was, maar de decoder (de tender). Gaat om het type Märklinloc 37540. Bij Märklin op de website staat wel:
CiteerHet rookgarnituurcontact is net als de stoomlocgeluiden, die afhankelijk van de snelheid zijn, alsook de optrek- en afremvertraging met Control Unit 6021 digitaal schakelbaar.
Daarmee begrijp ik dat de locomotief wanneer hij langzaam gaat ook minder moet roken. Dat deed hij in de winkel niet. Zou de decoder misschien gewoon stuk zijn  :( (zucht)?

Groeten,
Herman
Re: Niet stomende stoomloc
wees blij dat ie niet rookt, dat is heel slecht voor je gezondheid
Re: Niet stomende stoomloc
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Niet stomende stoomloc
Hallo Herman.
Ook wanneer de rookgenerator niet gevuld is met rookvloeistof kun je, wanneer je hem aanzet, hem heel duidelijk zien gloeien!
Gloeit hij niet dan is ie gewoon niet geactiveerd en moet je hem eerst aan zien te krijgen!
Gloeit hij wel dan zit het probleem inderdaad in het contact van de rookgenerator met het gloeicontact van de loc.
Succes met stomen,
AlbertJan.
P.s. Volgens mij kunnen de Märklin locs met rookgenerator alleen maar aan en uit, dus helaas niet weinig of veel rook.
Re: Niet stomende stoomloc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Niet stomende stoomloc
@AlbertJan,
Dacht zoiets wel is bij een ander Märklinrijder te hebben gezien. Zal morgen zelf maar is Märklin vragen wat ze met die zin bedoelen en misschien hebben hun ook nog wel een oplossing.

Groeten,
Herman
Re: Niet stomende stoomloc
Je kunt ook voelen of de rookgenerator het wel of niet doet. Hou maar eens een vinger op een goed werkende rookgenerator. Die wordt behoorlijk warm!
Re: Niet stomende stoomloc
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Niet stomende stoomloc
Herman,

Je kan ook even, om te testen, twee draadjes (met de railspanning) op de losse rookgenerator houden.
Als die dan wel werkt, weet je dat het aan je loc ligt (geen goed kontakt of zo).
Werkt hij met de losse draadjes ook niet, dan ligt het aan de rookgenerator zelf.

Mvgr.  Charlie
Re: Niet stomende stoomloc
Lid sinds: 2007

offline
Re: Niet stomende stoomloc
Even een klein beetje drukken aan de bovenkant, één drupje erin, inschakelen en dan zou het toch echt moeten werken. Desnoods alle functietoetsen indrukken als je niet weet welke het is. Als 'ie het in de winkel deed moet ie het zo ook doen!
Re: Niet stomende stoomloc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Niet stomende stoomloc
Maar klopt het dat je de decoder hoort wanneer hij aan staat?

Groeten,
Herman
Re: Niet stomende stoomloc
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Niet stomende stoomloc
Een decoder behoor je niet te horen.

Mvgr.  Charlie
Re: Niet stomende stoomloc
Herman,

weet je zeker dat de holle naald nog in het buisje van de rookgenerator zit? als je de lok ondersteboven houd wil die er makkelijk uitvallen. Het klinkt misschien onbenullig, maar je moet gewoon alles uitsluiten.

groeten, Martin
Re: Niet stomende stoomloc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Niet stomende stoomloc
Ja, die zit er nog in ;)

Groeten,
Herman
Re: Niet stomende stoomloc
Hallo Herman,

Ikzelf ben ook in het gelukkige bezit van de 37540 met rookgenerator :D. De mijne rookt gelukkig zonder problemen en de kleine rookgenerator die in dit model zit rookt mijns inziens mooier dan het meer gangbare grotere model.

Daarbij klopt het inderdaad dat de hoeveelheid rook afhankelijk van de snelheid iets verandert. Je moet je hier niet al te veel van voorstellen, de verschillen zijn erg klein maar bij hogere snelheid gaat het locje echt meer pufjes rook uitstoten dan één sliertje. Overigens is dit fenomeen niet omschreven in de Märklin-tekst die jij aanhaalt. De vertaler van Märklin (of de oorspronkelijke Duitse schrijver) blinkt niet uit in textueel vernuft. De omschrijving "die afhankelijk van de snelheid zijn" slaat echt alleen op de rijgeluiden. Deze zijn op hun beurt overigens ook weer niet echt afhankelijk van de snelheid maar hebben een bepaalde relatie tot de stand van je MS (hoeveel streepjes 'gas' je geeft) en het toerental van je motortje (een prachtige klokanker-motor in dit model....jammie). Daardoor krijg je bij verschillende instellingen van de optrek- en afremvertraging soms vreemde geluidsbeelden. Alleen sommige duurdere locs hebben echt een sensor op de wielen die kijkt naar de daadwerkelijke snelheid van de loc en deze doorgeeft aan de geluidsmodule.

Met betrekking tot jouw rookgenerator wil ik je nog meegeven dat de spanning die op de baan staat van groot belang is. Voor de rookgenerator is best veel stroom nodig en als je dus tegelijkertijd veel andere verbruikers op de baan hebt staan (denk aan verlichte wagons) dan is de beperkte stroomvoorziening via de Mobile Station al vrij snel niet meer in staat de rookgenerator van genoeg power te voorzien. Bij mij waren vijf verlichte rijtuigen op de baan genoeg om de rook te doen stoppen.

Je gaf zelf al aan dat je de rookgenerator niet te vol doet. Dit is inderdaad ook erg belangrijk, probeer (als je zeker weet dat de rookgenerator zelf spanning krijgt) hiermee een beetje te experimenteren. Niet te vol en niet te leeg. Als je hem overigens te vol doet dan is er op zich weinig aan de hand, het peil zakt vanzelf (verdamping) en dan gaat 'ie vanzelf echt roken op het punt dat de juiste hoeveelheid bereikt is. Verder sluit ik me aan bij bovenstaande reacties. Check eerst even de aanwezigheid van het rookbuisje en probeer er dan stapsgewijs achter te komen of je generator stroom krijgt.

Succes met de zoektocht. Laat je niet uit het veld slaan ;), het is echt een hartstikke mooi locje met superieure rijeigenschappen en veel leuke geluidjes.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Niet stomende stoomloc
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Niet stomende stoomloc
Herman, misschien beetje stom, maar misschien kun je hem een keer alleen op adres in de MS programmeren en dan de links de functies 1 tm 4 proberen, kijken of de rookgenerator op een van de functietoetsen wel gaat roken.

Meen me te herinneren dat Vincent laatst ook zo iets had, dat de rookgenerator niet op F1 (MS stoomtoets) wilde werken, maar op een andere functietoets zat!

Tja het is een poging waard  :?
Re: Niet stomende stoomloc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Niet stomende stoomloc
@Brigitte,
De loc heeft 9 functies. Dus de rest van de knoppen zijn bezet met wat anders. Dus dan moet hij toch wel op die ene reageren of zie ik dat verkeerd?

@Rolf,
De spanning is denk ik voldoende. De rest van m'n treinen (6 stuks) stonden allemaal stil op de baan. Verder waren er geen rijtuigen met binnenverlichting op de baan.
Ik ga iniedergeval zelf nog even kijken vandaag wat er allemaal mis mee is en anders ga ik wel weer terug  :(

Groeten,
Herman
Re: Niet stomende stoomloc
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Niet stomende stoomloc
 :oops: je hebt gelijk met 9 functies is alles in de MS bezet.

Tja dan is het enige nog een poging doen de rookgenerator er uit halen en nog een keer opnieuw er instoppen.

Daarna wordt het toch terug naar de winkel.

Good luck!
Re: Niet stomende stoomloc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Niet stomende stoomloc
Jongens, vandaag weer terug geweest naar Grootendorst met deze en nog paar andere treinen. Daar deed de locomotief het natuurlijk weer  :) . Heb toen een nieuwe MS gekregen omdat het misschien een softwarefout was. Deze aangesloten thuis deed hij het nog steeds niet.  :( Maar niet getreurd  :shock:,... Toen ben ik is gaan kijken of mij + wel op de Märklin + stond. En wat bleek, de + stond op de - en de - stond op de +. Dat maakt voor de aansturing van je treinen niet uit. Maar je decoder vind het voor een rookgenerator wel ernstig. Dus even de draden omgewisseld en voila,.. de trein doet het helemaal en rookt ook weer :D
Conclusie,.. sluit de draden van de trafo altijd goed aan  :? 8) :lol:

Groeten,
Herman
Re: Niet stomende stoomloc
Je mag Grootendorst ook wel prijzen voor zijn goede service. En goed aansluiten en beschrijvingen lezen is ook van belang. Je mag met een rookgenerator je lokdecoder trouwens niet zo maar meer programeren. Dan moet je eerst de kap met de rookgenerator even verwijderen. Dit staat trouwens in de lokbeschrijving.
Re: Niet stomende stoomloc
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Niet stomende stoomloc
 :mrgreen: gevalletje of je stop de stekker er in  :mrgreen: Geweldig, het overkomt gelukkig iedereen wel een keer  8) Heeft nix te maken met boekje ed. goed lezen, het overkomt je gewoon, omdat het zo gewoon is dat aansluiten, dat je er nooit bij stil staat dat het daar fout kan zitten.

Een geluk dit vergeet je nooit meer  8)

Ben blij voor je dat het opgelost is Herman  :D Heel veel plezier met je locomotief. Roken met dat ding  :mrgreen:
Re: Niet stomende stoomloc
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Niet stomende stoomloc
Ha die Herman.
Fijn dat ie het nu wel doet!
Er is niets mooier dan een stomende stoomloc!
AlbertJan.
Re: Niet stomende stoomloc
Hey Herman,

Zelfde loc, zelfde leverancier ;) Mooi dat het is opgelost, veel plezier met dit leuke stomertje !

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Niet stomende stoomloc
niet teveel laten roken want dat is slegt voor de gesondheid