Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.

Gestart door RichAnt maandag 29 januari 2007, 10:09:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
Best mede forumleden,

Ik heb sinds dinsdag 23 januari 2007 een 2e hands Fleischmann 1470 NS Sprinter. Nu wil ik deze gaan digitaliseren. Hiervoor gebruik ik tijdelijk de decoder uit de Märklin digitale hoog-vermogensaandrijvingset 60760. Dit omdat ik nog geen binnenverlichting heb en dit nog wel even kan wachten.

Nu moet ik iets aanpassen aan het motorschild, maar ik heb geen zin om te frezen (mede omdat ik geen freesmachine heb :D). Dus vroeg ik mij af of er iemand is die weet wat voor motorschild ik moet bestellen/halen als vervanger van het huidige motorschild.

- In hoeverre is het motorschild van de 1470 verschillend ten opzichte van die van de 4470. Op de site Modelbahn Online heb ik wel wat gevonden maar hier gaat het over de 4470. Hier zou dan een 504714 als vervanger van 504708 moeten worden gebruikt. Vandaar mijn vraag.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten,
Richard
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
hoi hoi

Ik heb ook een NS sprinter ern wil er een 60760 in gaa zetten. Maar ik zie je probleem niet voor het motorschild?

Daar hoeft toch niets aan te gebeuren aangezien de sprinter van Fleischmann een gelijkstroomloc is ??

Ik heb al 2 Fleischmann Plan V's omgebouwd met de Marklin 60760 en die lopen prima zonder probleem. Ook hier heb ik niets veranderd aan het motorschild.
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
Hallo Arge,

Op sommige sites las ik dat je iets aan het motorschild moest veranderen. Vandaar dat ik met deze vraag kwam. Maar moet er ook niet van het motorschild af. Ik heb wel een foto van de motor zie hier.

Groeten,
Richard
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
Hallo Richard hier de foto met wijzigingen. of klik hier.

Gr. Patrick


                                           EDIT Marcel : Link ingekort ;).

Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
vreemd. Zo ziet mijn motor er ook uit, en ook die van mijn 2 omgebouwde plan V's. Hier heb ik niets aan veranderd, en met een multimeter heb ik gemeten of het motorschild niet aan de massa hangt en dat was ook niet zo. Ik heb gewoon de 60760 erop aangesloten en ze lopen allebei prima. Alleen aan de sprinter moet ik nog beginnen.

Zou het kunnen dat de motorschilden van een Plan V en van een sprinter NIET identiek zijn ?
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
Hallo Patrick en Arge,

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik aan jullie beide antwoorden wel wat heb.

Zodra ik klaar ben met mijn tentames zal ik weer verder gaan met het ombouwen van mijn Sprinter.

Groeten,
Richard
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
In de 1470 zit dezelfde motor als in de 4470, dus als je deze naar digitaal ombouwd moet er een geisoleerd motorschild in. Dus vervangen is het motto.
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
raar ze doen het alletwee gewoon digitaal.

Waar kan ik zo'n schild bestellen en bij wie ?

Waarschijnlijk zijn dit dan al nieuwe schilden ?

Ik heb met een multimeter gemeten of het schild contact maakte met de massa, niet dus. Alles aangesloten en ze rijden gewoon op de mobile station.
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
het kan zijn dat je al nieuwe scilden hebt, meten is weten.

Zelf heb ik ook een sprinter gedigitaliseerd en daarbij was het wel degelijk nodig om het schild te isoleren, wat trouwen sniet meer was dan het doorslijpen van een stukje koper baan rond een schroefje.

Groet,

Arkadas
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
Citaat van: arge op dinsdag 30 januari 2007, 19:46:37
Waar kan ik zo'n schild bestellen en bij wie ?

Bij hobbyparts kun je ze bestellen. Alleen weet ik niet precies welk motorschild je nou precies moet hebben.

Op de site van Modelbahn Online staan wat mogelijkheden die op de 4470 zouden kunnen passen. Maar ja ik heb er geen ervaring mee, dus weet ik niet of dit correct is.

Groeten,
Richard
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
Ik heb net een mail gestuurd naar een modelbouwzaak en zij vertelden mij dat de 50750 motorschild in alebei zou moeten kunnen. Deze is massa geisoleerd. Klopt dit , aangezien ik op een site heb gelezen dat in de 4470 het schild met nummer 50714 moet ?

Ik heb 2x een 4472
en 1 4470

Wat ik wel moet zeggen is dat ik de wisselstroom uitvoering gekocht heb een aantal jaren geleden van alledrie. maw er zit overal een gelijkrichter in en via de gelijkrichter ga ik naar de massa. Dan mag mijn schild zoiezo geen contact meer maken met de massa anders blaas ik de gelijkrichter op. Dus ik vermoed zeer sterk dat ik al de geisoleerde schilden heb.


Bedankt alvast
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
Citaat van: arge op woensdag 31 januari 2007, 09:59:42
Ik heb net een mail gestuurd naar een modelbouwzaak en zij vertelden mij dat de 50750 motorschild in alebei zou moeten kunnen. Deze is massa geisoleerd.

Volgens mij bedoel je 504750 maar goed dan nog. Hoe zou deze dan moeten worden vastgezet?

Foto afkomstig van HobbyParts.nl.
Als ik de foto hierboven vergelijk met mijn foto dan kan dit toch niet passen?

Groeten,
Richard
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
idd
daarom vraag ik het ook. Mijn dealer zegt dat deze erin moet.

Dat lijkt me erg vreemd.

UPDATE

De 504750 past idd niet aangezien deze 3 schroefgaten heeft en het bestaande motorschild heeft er maar 2. Ik heb opnieuw navraag gedaan bij mij dealer of hij bij Fleischmann wil nagaan welk schild erin past. Want ik heb geen flauw idee van het artikelnummer motorschild dat er nu inzit.
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
Hallo,

even een recatie van mij. Het motorschild 504750 is een geïsoleerd motorschild bestemd voor ombouw naar digitaal bedrijf en uitsluitend geschikt voor motortjes met een drie-punts montage. Voor motoren met een twee-punts montage kan het motorschild 504730 worden gebruikt. Ook geïsoleerd en ook bestemd voor ombouw naar digitaal bedrijf. Voor de 1470-4470 kan ook het motorschild 504727 worden gebruikt, dat geleverd wordt in de digitaal voorbereidde loks 1471-2 en 4471-2.
Hopelijk hebben jullie hier wat aan.
Groetjes
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
Citaat van: HobbyPartner op zaterdag 03 februari 2007, 20:12:34
...
Bedankt voor uw informatie. Hier heb ik zeker wat aan.

Groeten,
Richard
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
Ik heb inmiddels een motorschild 504730 gekocht.
Ga binnenkort maar is de complete treinstel ombouwen voor digitaal gebruik. Moet nog wat doen aan de printplaten en de front-/sluitverlichting. Maar dat mag geen probleem meer zijn. Althans dat hoop ik :D.

Groeten,
Richard

Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
Succes !!
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
RichAnt,

wat kost zo;n motorschild ?

ik heb 3x de 504727 besteld. gewoon voor de zekerheid. het schild dat er nu inzit maakt geen contact met massa maar is niet massa geisoleerd volgens mij, daar deze contact maakt met een schroef.

ps wat voor decoder ga je gebruiken ?

In de Plan V heeft het treinstel een 2 polige koppeling net als de sprinter. Voor de verlichting heb ik er 3 nodig bij de decoder marklin 60760, dit is ook zo voor de sprinter. Ik heb nu massa + voeding over de koppeling lopen aangezien de sleper niet onder het motorstel zit en de motorbak geen massa contact maakt (daardoor weet ik zeker dat het schild ook geen massa contact maakt). Dit heeft geen betrekking op de sprinter aangezien hier de sleper wel onder de motorbak zit.

Ik heb dus nu 3 extra draden lopen voor de verlichting, maw de treinstellen kunnen nu niet meer losgehaald worden. Ik weet ook niet wanneer ik ze uberhaupt al zou losmaken, dus dat is geen probleem. Ik wilde gewoon even met je van gedachten wisselen hoe jij de ombouw voor ogen had.

De sprinter heb ik namelijk nog NIET omgebouwd.
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
Hallo Arge,

Motorschild 504730 kostte mij ?10,95.
Ik ga de decoder uit 60760 gebruiken.
Ik zit er aan te denken om misschien tussen de ruituigen een vouwbalg te plaatsen en hierdoor de kabels te laten lopen. Ik moet er, om eerlijk te zijn, nog even goed over gaan denken. Want zolang ik alleen de front/sluitverlichting en geen binnenverlichting gebruik moet al zeker 1 extra kabel plaatsen. Maar in de toekomst wil ik toch nog binnenverlichting plaatsen en dan komt er weer 1 bij. Dus tja ik weet het nog niet.

Groeten,
Richard
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
ja idd

voor de front-sein verlichting heb je geel, grijs en oranje nodig, tenzij je de verlichting rechtsreeks op de massa zet. Maar dan kun je last krijgen van flakkerende lampjes. Maar het bespaard je wel 1 kabel door de koppeling !
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
Maar wil ik de boel gaan uitbreiden dan ga ik een nieuwe printplaat maken. Thuis even voorbereiden( schema maken ,belichten printplaat) en op school even etsen en dan thuis of op school boren. Vervolgens thuis solderen. Dan moet het wel goed zijn.

Groeten,
Richard
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
Die motorschilden, ik heb er nu ook 3.

Volgens mij zit er geen condensator op en smoorspoelen. Moeten deze er nog op of hoe heb jij dit gedaan?

Groet,

Arge
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
Ik heb sinds kort ook een sprinter, een naar drierail analoog omgebouwde 4470.

Ik wil deze ook een keer gaan digitaliseren dus de info in dit draadje is handig!

Ik had ook al bedacht dat ik dan extra draden naar de motorloze bak moest doen. Een balg zoals in dit draadje ge-opperd lijkt me geen goed idee, dat hebben de sprinters in het echt ook niet.

Ik denk dat ik op de koppeling een extra mini-stekkertje wil maken met twee draden:
1 extra voor de front/sluitseinen
1 voor de binnenverlichting
En misschien nog wel 1 voor de massa van de motorloze bak aan te sluiten op de massa van de andere. Dat verbeterd dan de stroomopname.

Ik heb nog wel een vraag waar hier iemand misschien een antwoord op heeft; in de motorbak zit achterin een printplaatje met een relais erop (en nog meer maar dat zit netjes in zwart folie ingepakt).
Weet iemand of dit speciaal voor wisselstroom is? Ik kon verder niets ontdekken wat speciaal voor wisselstroom aangepast is (behalve de sleper natuurlijk).

Koen
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
dat ding in zwarte folie is volgens mij de gelijkrichter, die moet je eruit slopen !

Dat heb ik ook bij mijn Plan V's gedaan.
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
Citaat van: RichAnt op woensdag 07 februari 2007, 13:47:12
Ik ga de decoder uit 60760 gebruiken.
zolang ik alleen de front/sluitverlichting en geen binnenverlichting gebruik

Je kunt de 60760 zelf uitbreiden met een functie-draad naar je toekomstige binnenverlichting. die werkt dan met F3.

voor gedetailleerde info zie X-train.de
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
Citaat van: KNed op woensdag 28 februari 2007, 12:05:02
Een balg zoals in dit draadje ge-opperd lijkt me geen goed idee, dat hebben de sprinters in het echt ook niet.
Er rijden wel degelijk sprinters rond met vouwbalgen. Ik heb helaas hier geen foto van.

Maar ik zit er ook over na te denken om die stekker zelf nog bij te maken of om er nog een aantal te kopen. Dan kan je namelijk van 2 naar 4 draden. Eigenlijk, als je het goed wil doen, horen dit er dan 6. Maar dat gaat denk ik (nog) niet lukken.

Groeten,
Richard
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
Citaat van: RichAnt op woensdag 28 februari 2007, 17:22:42
Er rijden wel degelijk sprinters rond met vouwbalgen. Ik heb helaas hier geen foto van.

Ok, je hebt gelijk. Er zijn inderdaad sprinters met vouwbalgen.
De bekende Fleishmann 4470 is echter het model van een sprinter die in het echt geen doorloop had...
Ik weet niet welke je hebt?
De citypendel versie heeft volgens mij in het echt wel een doorloop, ik weet niet of Fleischmann dit ook doorgevoerd heeft in het model van de citypendel??
De 4470 hoort dus geen vouwbalgen te hebben, de 4471 denk ik wel.

Koen
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
ik weet dat dit een oud bericht is maar wat is de reden dat het motorschild moet worden aangepast,heb alles door gemeten het enigste wat je krijgt is spanning op de motor maar deze staat helemaal los van de metalen behuizing!
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
Ook los van de wielen?

Doe anders eens een foto. Grote kans dat het schild geïsoleerd is.
Heb je een versie waar je zo een decoder in kan prikken?

Robin
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
die heb ik verwijderd zit gewoon geklemd op het schild,gezien dat nu de motor van de rest van het treinstel is geisoleerd is lijkt het me geen probleem om deze niet te vervangen of aan te passen!
maar kan het mis hebben
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
Als je er maar voor zorgt dat beide borstelhouders vrij van massa zijn.
Anders fikt je decoder uit.

grt Piet.
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
Hallo,

het treinstel heeft gebrek aan massa, daarom is het beter ze terug te plaatsen nadat je het motorschild geïsoleerd hebt,

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
zover ik het kan zien en meten zit de motor in een kunststof behuizing die geen contact maakt met de rest van de metalen behuizing,of met de wielen en zo dus ook geen contact maakt met de massa! een geisoleerd motor schild is mooier maar volgens mij niet noodzakelijk!
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
Ik heb zelf ook een sprinter gedigitaliseerd, maar het is wel verstandig om een geïsoleerd motorschild te nemen. Dit is zelfs noodzakelijk als je een 2-rail sprinter ombouwt.
Als je de foto bekijkt die RichAnt heeft geplaatst, zie je dat 1 bout contact maakt met een borstel en daarmee met het motorhuis.
Nu is dat niet direct een probleem, want de wielen zijn geïsoleerd van het motorhuis en het chassis.
Uiteindelijk heb je 1 kant van de motor decoder aansluiting aan het motorhuis hangen, maar omdat deze niet met de wielen is doorverbonden gaat dat wel goed.
Echter maakt je motorhuis contact met een metalen koppeling van metalen marklin wagen, dan heb je een sluiting tussen de digitale massa (rail-massa) en een motor decoder aansluiting en is je decoder ter ziele.

m.vr.gr.
Siebe
Re: Vervangen motorschild Fleischmann 1470 NS Sprinter.
het massa probleem kun je volgens mij oplossen door er massieve metalen(wisselstroom)wielen onder te zetten deze hebben ook een hogere kraag dan gelijkstroom wielen en dus minder kans op ontsporen is mijn ervaring!