Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ervaringen gewenst

Gestart door Anne W dinsdag 11 januari 2011, 17:06:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ervaringen gewenst
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Ervaringen gewenst
Als een lok zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=27432.0, zwaar begint te lopen en zwaar blijft lopen na een grondige schoonmaakbeurt (en weer wat smeren) kan het dan zijn dat het slijtage is, ik vond het rondseltje op het anker er niet zo mooi meer uit zien

Dus als iemand ervaringen heeft met loks die zwaar gaan lopen, dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt, groet, Anne W
Re:Ervaringen gewenst
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Ervaringen gewenst
Hallo Anne

denk dat dit aan de hand is alleen dan de lichte vorm

zie het 4de en 5 de plaatje
Re:Ervaringen gewenst
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Ervaringen gewenst
Beste John,

Nee die ken ik, de motor is open geweest.

Groet, Anne W
Re:Ervaringen gewenst
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Ervaringen gewenst
Hallo Anne

sorry

kan je dan iets duidelijker zijn dan dat rondseltje op het anker
Re:Ervaringen gewenst
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Ervaringen gewenst
Beste John,

Als ik de lok weer open maak dan zal ik eens nauwgezetter verslag doen, maar voor hetzelfde geld zit het in die verzameling nogal flexibel ophangende tandwielen.

Groet, Anne W
Re:Ervaringen gewenst
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Ervaringen gewenst
Hallo Anne

zet anders een pijl op een plaatje van internet

en je tandwielen zou ook kunnen

(wat heb je dan schoongemaakt??)
Re:Ervaringen gewenst
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ervaringen gewenst
Kan het zijn dat de druk op de koolborstels te hoog is?
Re:Ervaringen gewenst
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Ervaringen gewenst
Inmiddels het rotortje nog eens grondiger schoongemaakt en de tandwielzijkanten wat gesmeerd, de lok loopt soms wat mooier.

Maar ik voel ook dat er soms een zwaar punt in zit als ik de wieltjes met de hand draai met een gedemonteerde motor, dus heb ik het idee dat één van die, lijkt wel, loshangende tandwieltjes te veel speling hebben, waardoor hij te scheef kan staan.

De lok weigert geregeld weg te rijden, wordt vervolgd.

Groet, Anne W
Re:Ervaringen gewenst
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Ervaringen gewenst
Die pennetjes van de tandwielen, welke er beetje tot uit steekt er iets meer indrukken/tikken.
Re:Ervaringen gewenst
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Ervaringen gewenst
Hè hè het is gelukt geloof ik, heeft me wel heel erg veel uren gekost, maar ook een schat aan ervaring opgeleverd.

de zoektocht naar het zware punt in de tandwielen: het bleek dat de wielen meer dan 14,3 mm uit elkaar zaten, bij één as zelfs 14,6 mm, terug gezet naar ongeveer 14 mm, dit veroorzaakte een zeer scheve stand van de tussen-tandwielen.

het was daarna al veel beter, maar je weet: als je ergens niet tevreden over bent, dan moet het daarna ook perfect worden, ik heb de twee pennetjes gecontroleerd waarop die tussen-tandwielen draaien, aan de binnenkant stak er één een beetje uit, die dus ook wat "aangetikt", hij ging er wel verder in.

meer kon ik niet doen, dus de motor weer in elkaar gezet en rijden, maar nee hoor, geen verandering.

daarna een oude rotor opgesnord, in een oude, in de vorige eeuw naar 5 polen omgebouwde lok, zat dezelfde rotor, bij het demonteren van de motor van Zwitser zag ik iets blinken wat lijkt op een losse draad bij één van de polen.

oude rotor gemonteerd en rijden, en het is goed, alleen rijdt hij de andere kant op te zien aan de verlichting, wat zou betekenen dat de rotoren tegengesteld gewikkeld kunnen zijn, is er iemand die dat kan bevestigen?

verder heb ik de vraag of de lok wel kan rijden met één kapotte draad aan een pool en of hij toevallig niet de andere kant op rijdt dan.

In Houten maar eens op zoek naar een gloednieuwe rotor.

Nu de verlichting nog, kijk daarvoor naar het andere draadje.

Groet, Anne W
Re:Ervaringen gewenst
Anne ; heb je bij het schoonmaken ook naar de tanden van de tandwielen gekeken of dat nog tanden zijn en geen spijkers? dit kan snel gebeuren met zwaberende tandwielen.
En dan loopt het niet fijn meer ,maar hortend en stotend .

groet-jes Jan
Re:Ervaringen gewenst
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Ervaringen gewenst
Beste Jan,

Zover ik kan zien zijn het nog wel gewone tanden (voor mij tandjes, ik was veeeeel groter gewend), wel vind ik de speling tandwielgat-as van één tandwiel wel erg ruim.

Groet, Anne W
Re:Ervaringen gewenst
Beste Anne, als wij de ruimte die jij nu noemt, in ons vak hadden maakten wij ons echt zorgen, en konden niet even er een nieuwe in zetten....

groet-jes Jan