Hè hè het is gelukt geloof ik, heeft me wel heel erg veel uren gekost, maar ook een schat aan ervaring opgeleverd.
de zoektocht naar het zware punt in de tandwielen: het bleek dat de wielen meer dan 14,3 mm uit elkaar zaten, bij één as zelfs 14,6 mm, terug gezet naar ongeveer 14 mm, dit veroorzaakte een zeer scheve stand van de tussen-tandwielen.
het was daarna al veel beter, maar je weet: als je ergens niet tevreden over bent, dan moet het daarna ook perfect worden, ik heb de twee pennetjes gecontroleerd waarop die tussen-tandwielen draaien, aan de binnenkant stak er één een beetje uit, die dus ook wat "aangetikt", hij ging er wel verder in.
meer kon ik niet doen, dus de motor weer in elkaar gezet en rijden, maar nee hoor, geen verandering.
daarna een oude rotor opgesnord, in een oude, in de vorige eeuw naar 5 polen omgebouwde lok, zat dezelfde rotor, bij het demonteren van de motor van Zwitser zag ik iets blinken wat lijkt op een losse draad bij één van de polen.
oude rotor gemonteerd en rijden, en het is goed, alleen rijdt hij de andere kant op te zien aan de verlichting, wat zou betekenen dat de rotoren tegengesteld gewikkeld kunnen zijn, is er iemand die dat kan bevestigen?
verder heb ik de vraag of de lok wel kan rijden met één kapotte draad aan een pool en of hij toevallig niet de andere kant op rijdt dan.
In Houten maar eens op zoek naar een gloednieuwe rotor.
Nu de verlichting nog, kijk daarvoor naar het andere draadje.
Groet, Anne W