Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II

Gestart door Anne W maandag 10 januari 2011, 22:06:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Mijn SBB Re 4/4II, Märklin nr. 37341, dus met een 6090X decoder en een 5 polige motor, was dringend toe aan een interne schoonmaakbeurt, dus de drie draden naar het motorschild los gesoldeerd en de motor uit elkaar gehaald.

Na het schoonmaken alles weer in elkaar gezet en de draden weer vast gesoldeerd, na het inschakelen van de stroom bleek ik een soldeerfout gemaakt te hebben in de wirwar condensatoren en spoelen, de decoder vertoonde een gloeieffect en een rookwolkje en is dus overleden.

Op zich niet erg, de decoder stond, ondanks het feit dat hij redelijk goed presteerde op 27 stappen, toch op de vervanglijst, dus een V3.0/M4 gekocht en er in gesoldeerd (het wordt toch geen liefhebberij voor mij, die draadjes zijn me veel te dun en dus te klein)

De motor draait, dus dat werkt, maar er is een ander probleem, de lichten knipperen, wat volgens de handleiding van ESU betekent dat de uitgangen overbelast worden.

Wat weer betekent dat de spanning voor de lampjes (of ledjes) te hoog is, de vraag is dus of iemand ervaring heeft met deze ombouw en mij kan vertellen wat voor weerstand ik er bij moet gaan zetten, als er geen ervaring is dan ga ik maar wat experimenteren, ik heb nog wel een potmetertje liggen geloof ik.

Er is ook nog een ander probleempje, het achterlicht (één lamp) doet het wel, maar dezelfde lamp aan de voorkant doet het niet, maar dat kan ik makkelijk oplossen met twee diode-tjes.

Alvast bedankt, groet, Anne W
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Misschien een rare vraag maar waarom soldeer je draadjes los om je motor te reinigen?

groet,
Jos
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Dan kun je het draaistel makkelijk uit het fram halen en kun je overal makkelijk bij.

Groet, Anne W
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Ik haal de koolborstels eruit en schroef het motorschild los en dan is de hele motor vrij van draden. Dus ik begrijp je werkwijze niet zo goed.
Maar goed, deze discussie helpt je niet bij het oplossen van het probleem dat je nu hebt. En daar kan ik je helaas niet mee helpen.  :(

Jos
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Hallo Anne,

Citaat van: Anne W op maandag 10 januari 2011, 22:06:15
De motor draait, dus dat werkt, maar er is een ander probleem, de lichten knipperen, wat volgens de handleiding van ESU betekent dat de uitgangen overbelast worden.
Twee punten.
De verlichting kan knipperen als deze niet met de juiste aantal rijstappen wordt aangestuurd.
De verlichting kan knipperen indien de decoder te zwaar belast wordt. Er loopt ergens een (te) grote stroom.

Mvg,
Peter
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Beste Peter,

Jij hebt toevallig niet het schema van de twee printjes waar de hele kleine lampjes op of in zitten, verder zou ik graag weten of bij deze Märklin decoder gebaseerd op de 6090X, de gemeenschappelijke draad naar de verlichtingsprintjes ,de "plus" is of de "min", bij Esu is het de "plus".

Bedankt en groetjes, Anne W
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Hallo Anne,

Ook bij Marklin is de gemeenschappelijke draad de plus. Kleur is bij Marklin oranje. Bij ESU blauw.
Op de print van de oude decoder was de CH-lichtwisseling al ingebouwd en ook zaten hier de voorschakelweerstanden voor de led-verlichting.
Als je nu een ESU-decoder hebt geplaatst zal je een diode-schakeling moeten aanbrengen en de led-verlichting heeft absoluut voorschakelweerstanden nodig. Als deze nu niet zijn ingebouwd dan heb je grote kans dat de leds naar de silicium-hemel zijn. Begin eens met een voorschakelweerstand van 2k2 en zet deze in de oranje draad naar naar de verlichtingsprints.
Succes.
Erwin
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Beste Erwin,

Ik ben blij te horen dat de gemeenschappelijke draad ook bij Märklin de plus is, de ESU ging gelijk knipperen, dus overbelasting, een weerstand zit er nu tussen, maar is te groot., maar ik had niets anders liggen.
Vraagje want dat heb ik niet vastgelegd in mijn grijze cellen: aan welke kant, in de rijrichting gezien, brandt dat éne achterlicht, links of rechts?

Groet, Ann eW
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Rechts.

groet,
Jos
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Anne, de zwitserse schakeling zit waarschijnlijk op de decoder geïntegreerd en moet je dus opnieuw maken/plaatsen.
Je kunt een schakeling maken zoals op onderstaand schema.


PS: Heb je, op het motorschild, wel de twee kleine condensatoren verwijderd, die tussen elke koolborstelaansluiting en chassismassa zitten?
De condensator tussen de twee koolborstelaansluitingen laat je zitten.

De oude decoder is nog van het oude MMI type, dus een 6090, die z'n rijrichting vergeet.

Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Beste Jos,

Dus als ik achter de lok ga "staan" en de lok "rijdt" weg van mij, dan brandt het rechter (achter) licht?

Beste Ad,

Ik snap hem, had zoiets ook al in gedachten, enig idee of het ledjes zijn of hele kleine lampjes?

Groet, Anne W
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Citaat van: Anne W op vrijdag 14 januari 2011, 13:51:19
Dus als ik achter de lok ga "staan" en de lok "rijdt" weg van mij, dan brandt het rechter (achter) licht?

Ja! En de Zwitsers rijden links!

Kijk hier: klik; in het bijzonder pagina 131 e.v.

groet,
Jos
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Citaat van: Anne W op vrijdag 14 januari 2011, 13:51:19
enig idee of het ledjes zijn of hele kleine lampjes?
Het zijn LEDjes Anne.
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Nog veel erger het zijn gebondete leds in de kleur geel.
Deze leds zijn nog veel kleiner dan SMD-leds, je kunt er helemaal niets mee.
Een aantal forumleden (o.a. Johan) heeft zo'n printje wel eens omgebouwd naar witte leds.
Zelf heb ik dit ook gedaan.
Als je deze lichtprintjes nog zoekt heb er nog een paar ter overname liggen.
Groet,
Erwin
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Beste Erwin,

Heel mooi, ik ga morgen eerst even een potmetertje kopen en de zaak uitproberen, met een weerstandje die ik had liggen branden de achterlampen zwakjes, maar de voorlampen niet, dus wellicht te weinig stroom/spanning.

Groet, Anne W

Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Anne, als je de verlichting goed aan wilt pakken kun je voor je gemak bij Hans Günter Heiserholt een adapterprint en twee LED printjes bestellen.
Voor de adapterprint met 21 mtc:
http://hgh-esn.ath.cx/index_jsm_moba.htm?http://hgh-esn.ath.cx/p01_sv_lpx-2_LDP.htm#
Voor de LEDprintjes:
http://hgh-esn.ath.cx/index_jsm_moba.htm?http://hgh-esn.ath.cx/p01_sv_lpx-4.htm#
Het kost wel meer, maar geen gesoldeer en gepruts meer met ledjes etc.
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Is zeker een optie. Mijn ervaring is dat de communicatie met HGH wat stroef verloopt.
Ik heb 1x led-printjes voor de Re 4/4 II bij hem besteld met warm-witte leds. Leuke is dat je in combinatie met een CH-lichtwisselprint ook rode achterlichten en schijnwerpers kunt schakelen (hoort niet voor de uitvoeringen met ronde koplampen zoals de 37341). De leds hadden echter een groene gloed en heb ik zelf weer om moeten solderen. Voor de 37341 zou ik de bestaande ledplaatjes voorzien van warmwitte SMD-leds. Of pas de prints uit model 37321 toe.
Groet,
Erwin
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Anne, ik lees net in de handleiding van de Lokpilot V4, dat deze de zwitserse verlichting kan aansturen:
Lokpilot V4 handleiding.

Uit de handleiding:

12.6. Zwitserse lichtwisseling.
LokPilot V4.0 - LokPilot V4.0 DCC
Met behulp van de ESU mapping kunnen talrijke mogelijkheden uitgevoerd worden. Een goed voorbeeld ervan
is de Zwitserse lichtwisseling. Daarvoor wordt een derde stroomcircuit nodig dat de links onderste lamp van de
drie koplichten altijd laat branden wanneer de verlichting ingeschakeld wordt. Dit derde stroomcircuit moet
ingeschakeld worden onafhankelijk van de rijrichting.
Afbeelding 18 toont een mogelijke bedrading waarbij AUX1 (groene draad) voor het derde stroomcircuit
gebruikt wordt. De LokPilot decoder moet nog geprogrammeerd worden zodat dit circuit altijd ingeschakeld
wordt wanneer de lichttoets gedrukt wordt.
Daarvoor moet u de waarde 5 in de CV 298 schrijven zoals de waarde 6 in de CV 314. (Vergeet niet, ten eerste,
de waarde 16 in index-register CV 31 te zetten en waarde 2 in CV 32.


Je dient dan nog wel zelf de voorschakelweerstanden voor de LED's te plaatsen.
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Beste Ad,

Had ik gezien in de ESU handleiding, maar ik wil het eenvoudiger houden, als er drie voorlampen branden, brandt automatisch dat ene achterlicht.

Bedankt, groet, Anne W
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Inmiddels ben ik mijn onderzoek naar hoe de verlichting werkt gestart:

een weerstand van ca 1400 Ohm (gemeten) gemonteerd in de gemeenschappelijke voedingsdraad: achterlicht brandt, maar voorlampen niet

een meerslags potmeter van 10k gemonteeerd: het achterlicht brandt zeer zwakjes, de potmeter langzaam teruggedraaid en op eens begonnen twee voorlampen ook te branden, gemeten waarde potmeter ca. 270 Ohm

de voedingsdraad tussen de derde voorlamp en de decoder losgemaakt en een diode gehouden tussen het aansluitpunt van deze lamp en het het gemeenschappelijke aansluitpunt van de andere twee voorlampen gehouden: de twee voorlampen gaan uit en de derde voorlamp gaat branden.

toen was de tijd "op", een volgende keer verder, maar erg snappen doe ik het niet, iemand nog (mee) gedachtes?

Groet, Anne W
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Hallo Anne,

Kun je foto's plaatsen van het binnenwerk met de decoder en bedrading?
Tekstueel is dit lastig te beoordelen.
Je verhaal klinkt wel raar.
Groet,
Erwin
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Anne, je maakt het jezelf veel te moeilijk.
Elke LED module heeft 1x 2 LED's en 1x 1LED om een zwitsers seinbeeld te kunnen maken.
Hierdoor kun je geen gemeenschappelijke voorschakelweerstand in de gemeenschappelijke voedingsdraad opnemen.
Zet nu voor de twee LED's 820 Ohm in serie en voor de enkele LED zet je 1kOhm in serie.
Dit doe je aan beide zijden, dus in totaal vier weerstanden.
Als ze dan toch nog zwak branden, vervang je de 820 Ohm door 680 Ohm en de 1kOhm door 820 Ohm.
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Wat Ad zegt is geheel juist. Je hebt 4 weerstanden nodig. Volgens mij heb je weerstanden nodig van 1k2 en 1k5. Dimmen van de leds kan met de ESU-decoder.
Groet,
Erwin
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Ik heb ff de uitgangspanning van F0 uitgang gemeten en die is 19,7 Volt.
Als ik uit ga van een stroom van 20mA en een spanningsval van 2 Volt voor gele LED's, kom ik uit op:
1 LED:   (19,7-2)/0,02= 885 Ohm --> 820 Ohm of 1 kOhm
2 LED's: (19,7-4)/0,02=785 Ohm --> 680 of 820 Ohm.
Als de LED's te fel zijn kun je altijd de F0 poort nog dimmen.
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Hallo Ad,

Duidelijke berekening. Ga ik in mee. Snap alleen de spanningsval van 2V over een gele led niet. Is dit 0,7V?
Groet,
ERwin
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
0,7 Volt is voor gewone diodes, LED's hebben een grotere spanningsval.
Kijk maar eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Led en dan de tabel onderaan.
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Hoi Ad,

Bedankt voor de toelichting, weer wat geleerd.
Groet,
Erwin
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Ik zou NIET boven de maximum stroom gaan door een kleinere waarde dan berekend te kiezen.
Wat je wel kan doen in effe meten hoeveel stroom er nou gaat lopen. Is wel belangrijk voor de levensduur v/d led en je ziet toch maar weinig verschil in lichtsterkte.
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Allemaal hartelijk dank voor het meedenken wat mij weer een ervaring rijker heeft laten worden, overigens wordt het "gepiel" in de loks nooit een liefhebberij voor mij (dus de volgende ombouw, een BR 03, zal weer een klusje worden voor "mijn" winkel.

Ik heb het advies van Ad gevolgd, zie http://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?artikelnummer=37341

De originele decoderplaat, item 33, ligt in de vuilnisbak, ik heb een "gaatjes" experimenteerprintje gekocht, op maat gezaag/gevijld en gaatjes gemaakt voor de bevestigingspunten.

Daarna heb ik één stuks 1 KOhm en 2 stuks 820 Ohm op de print gesoldeerd, één 820 Ohm aangesloten op het "achterlicht, één 820 Ohm op het linker voorlicht en de 1K op de twee voorlichten, de andere kant van de weerstanden heb ik samengebracht en aangesloten op de draad voor de "vooruit rijden" verlichting van de decoder.

De draad voor "achteruit rijden" heb ik ook op de print veilig vast gesoldeerd, want ik ga voorlopig niet de achteruit rij verlichting aansluiten, de lok rijdt altijd vooruit (internationale doorgaande trein) en er komt nogal wat meer bij kijken om dat allemaal werkend te krijgen.

Inmiddels ook al mijn MFX Loks met een oude CS geprogrammeerd op een lineaire karakteristiek, nu nog even de decoders met mijn MS maximaliseren op de snelheid van het voorbeeld, en het aantal stappen per lok bepalen voor 50 km per uur en dan ben ik helemaal gesteld.

Groet, Anne W
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Anne, waarom 1 stuks van 1kOhm?
Je hebt er twee nodig hoor, 1x 1kOhm voor de enkele LED voor en 1x 1kOhm voor de enkele LED achter.
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Beste Ad,

Je hebt gelijk, het zit ook zo.

Groet, Anne W
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Citaat van: Anne W op woensdag 19 januari 2011, 22:09:54
De draad voor "achteruit rijden" heb ik ook op de print veilig vast gesoldeerd, want ik ga voorlopig niet de achteruit rij verlichting aansluiten, de lok rijdt altijd vooruit (internationale doorgaande trein) en er komt nogal wat meer bij kijken om dat allemaal werkend te krijgen.

Ik snap dat het wat voeten in de aarde heeft om het zo te bouwen maar in Zwitserland rijdt een lok altijd met een achterlicht. Als hij een sleep heeft is het een wit licht, rijdt hij achteraan dan is het rood. Achteruitrijdlichten kennen ze niet. Als er meerdere loks aan elkaar gekoppeld zijn dan voert uitsluitend de achterste lok een sluitlicht. Dus ook een internationale doorgaande trein moet in Zwitserland een (wit) achterlicht voeren. Je kunt het allemaal nalezen in de Schweizerische Fahrdienstvorschriften waarvan ik hierboven de link heb gegeven.
Tja, die Zwitsers maken het ons modelspoorders niet gemakkelijk, maar ze hebben wel de mooiste banen die er bestaan!

groet,
Jos
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Gevaarlijke bewering dat een doorgaande internationale trein een wit achterlicht moet voeren.
De achterzijde van een reizigerstrein heeft in CH meestal 2 rode achterlichten (soms nog 1 rode).
In zwitserland is het inderdaad niet makkelijk.
Groet,
Erwin
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Je kunt niet nauwkeurig genoeg zijn  :)
Ik bedoel dat een loc altijd een achterlicht voert. Een wit als er nog wagons achter hangen en een rood als hij zelf de rij sluit.
Bij wagons is het doorgaans zo dat personenwagens twee rode sluitlichten hebben en goederenwagons één rood (soms knipperend) licht.

Maar nogmaals: in de link hierboven (antwoord 11) kun je het nalezen.

groet,
Jos
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ervaring gezocht met de 37341, SBB Re 4/4II
Citaat van: Anne W op woensdag 19 januari 2011, 23:23:01
Je hebt gelijk, het zit ook zo.
Dan heb ik niets gezegd Anne.