Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Spoorzoeken in Berlijn. Fotoverslag van een paar niet zo toeristische plekjes...

Gestart door Rutger zondag 09 januari 2011, 17:07:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spoorzoeken in Berlijn. Fotoverslag van een paar niet zo toeristische plekjes...
Het was alweer de 3e keer dat we met oud&nieuw naar Berlijn zijn gegaan (en voor mij zelfs al de 7e keer Berlijn sinds 1998). Aangezien we de Fernsehturm en Checkpoint Charlie nu wel kennen hebben we vooraf wat plekjes uitgezocht die niet in de folders staan maar waarschijnlijk wel erg de moeite zijn. In Berlijn ligt op iedere straathoek en voor iedere deur een interessant stuk geschiedenis; de kunst is om het te zien. En een flinke rij boeken in de kast helpt daar natuurlijk bij. Zo wordt zelfs een oud U-Bahnstation ineens heel interessant, zeker voor treinfans. Want (sporen van) sporen kun je in Berlijn echt overal vinden. Het is nogal een uitgebreid verslag geworden, dus neem de tijd. Enfin, kijk zelf maar! :D

(Ook de BR89 was uiteraard mee, de foto's daarvan staan hier)

Na een lange rit (waarbij de maximum snelheid op bijna het hele stuk tussen Hannover en Berlijn 80km/h was i.v.m. de gladheid :?) en de gebruikelijke pitstop bij de GÜSt Marienborn lukte het dan eindelijk Berlijn te bereiken. Nog voor we naar het hotel gingen zijn we even gestopt bij het Betriebsbahnhof Schöneweide, waar een aantal stoomlocs staan. Helaas was het niet open en stonden er rijtuigen voor de ingang. Wel zijn de mooie, bijna halfronde locloods en de watertoren te zien.



Snel even ingecheckt bij ons hotel (Etap vlakbij S-Bahnhof Springpfuhl aan de ietwat trots socialistisch klinkende Allee der Kosmonauten) en snel verder, want het daglicht was alweer bijna op. Doel: een locloods bij S-Bahnhof Pankow-Heinersdorf. Tijdens het scrollen over de kaart een maandje terug kwam ik dit bouwwerk bij toeval tegen en het zag er zo bijzonder uit dat we er zonder enige verdere informatie heen zijn gegaan. En bijzonder was het zeker!



Zoals altijd bij leegstaande gebouwen in Duitsland zijn alle ramen ingegooid en is de buitenkant beklad door amoebes met een spuitbus. De deur stond open en dat was ondanks dat het inmiddels donker was een kans die we niet konden laten liggen...



Inmiddels is een deel van de houten dakplanken bezweken en er ligt dus sneeuw binnen.



Dit geeft de schaal van alles wel redelijk weer. Het gebouw is echt heel erg groot. En mooi!



De buitenkant vanaf het station.

Na thuiskomst heb ik wat info gevonden over deze loods. Hij is gebouwd voor S-bahnlocomotieven in 1893. Er zijn er nog 2 in Duitsland (de andere volgt een stukje verder) en is, hoewel je dat niet zo zou zeggen, gelukkig tot monument benoemd. Er liggen 24 sporen in, met in het midden een draaischijf van 17 meter. De diameter van de loods is zo'n 66 meter! Ik denk er sterk over om 'm in model na te bouwen; daarover in een ander draadje later meer.

Maar goed, er is meer te zien. 8)

We zijn ook nog even bij 2e-handswinkel Micha's Bahnhof geweest. Het aanbod (en vooral de prijzen ervan) viel tegen, maar ze hadden wel een leuk hebbedingetje staan:



Voor het lieve sommetje van ? 1000,- mocht 'ie mee. Toch maar niet gedaan...

Na een Bratwurst en een laarsje Glühwein op de kerstmarkt bij de Gedächtniskirche zijn we weer verder gegaan met spoorzoeken. Dit U-Bahnhof Wittenbergplatz vind ik zelf een van de mooiste van Berlijn:



Binnen (volgende dag gemaakt, maar voor de continuïteit bij elkaar geplaatst):





Lange rit gehad, al veel gezien, dus terg naar het hotel. Tja, totdat je langs Ostbahnhof komt en ineens iets ziet staan waarvoor je toch maar weer even je trein uit gaat. Deze SVT175 (of VT18.16) stond op z'n oude thuisstation opgesteld. Waarom weet ik niet, maar dat kon me ook niet zo boeien. Zo'n buitenkansje konden we simpelweg niet laten liggen:





Na de VT11.5 deze zomer in Nürnberg was het wel erg gaaf om de Oostduitse tegenhanger eens in het echt te zien!

O ja, had ik al gezegd dat het koud was?



Deze Regionalexpress heeft last van brrrrr... Het was -17 graden, maar vanwege de harde wind was de gevoelstemperatuur -23... :shock:

Nog één treffend plaatje dan en dan snel naar het hotel!



Volgende dag (31 januari) bijtijds er uit en weer op pad. Wederom uitgestapt op Ostbahnhof. De VT18.16 stond er nog. Het doel was de gerestaureerde East-Side-Gallery. Dit 1,5km lange stuk Berlijnse Muur is vorig jaar helemaal opgeknapt en opnieuw geschilderd. Tevens is het van een coating voorzien, waardoor de graffiti (die er toch wel weer opgekliederd wordt) er weer af te poetsen is. Omdat het verder niets met treinen te maken heeft zal ik het hier bij één foto laten, maar het is voor de geïnteresseerden zeker een aanrader!



Interessant bouwwerk, al moet je het maar net zien: naast Ostbahnhof ligt het voormalige Postbahnhof. Een erg mooi bouwwerk, waar de posttreinen op de eerste verdieping binnenkwamen. Tegenwoordig is het een evenementencentrum.



Het meest bijzondere is wel dat het gebouw in een bocht ligt.



Aan de andere kant van de East-Side-Gallery ligt de Oberbaumbrücke. Er komt net een U-Bahntrein voorbij. De witte waas op de brug is ijs...



Aan de andere kant van de Spree ligt het prachtige U-Bahnhof Slesisches Tor dat momenteel helemaal gerestaureerd wordt.



Daarna zijn we naar Bahnhof Gesundbrunnen gegaan. Wederom niet zo'n gebruikelijke halte voor de typische toerist, maar daarom zeker niet minder interessant. Onder het nabijgelegen U-Bahnstation kun je namelijk een rondleiding krijgen in een goed bewaarde schuilkelder uit WOII. De ingang is in het station.



Tevens ligt bij Gesundbrunnen het restant van een Flakturm. Wederom niet het fijnste stukje geschiedenis, maar ik vind dat je je daar overheen moet kunnen zetten. Er zijn al veel te veel sporen uitgewist (net als van de DDR trouwens) en we moeten niet doen alsof het nooit bestaan heeft. Maar dat is uiteraard slechts een mening.

Daarna was het toch wel echt tijd om eens richting de Brandenburger Tor te gaan voor het feestje. 8)



2011 Begon met een gastoptreden van David Hasselhoff... :lol:



Rond half vier maar weer eens terug via Lehrter Bahnhof Hauptbahnhof. Let op de sneeuw op de kap:



Ergens wist ik wel dat er ook in het echt ooit licht in wissellantaarns heeft gezeten (net als bij Märklin), maar had iemand het ooit wel eens in het echt gezien? De foto is gemaakt vanuit de S-Bahn.

Re:Spoorzoeken in Berlijn. Fotoverslag van een paar niet zo toeristische plekjes...
Deel 2 (ik ging over de 20.000 tekens... :oops:)

De volgende dag hadden we ingeroosterd voor het bezoeken van nog wat buitendingetjes om een beetje uit te brakken na onze jaarlijkse overdosis Glühwein. Het viel echter allemaal heel erg mee, dus we hebben het volledige lijstje kunnen afwerken. We begonnen op S-Bahnhof Berlin Lichtenberg, waar we een beetje rond wilden kijken.

Een treinstel van de Prignitzer Eisenbahn:



Een nogal bijzondere/leuke triebwagen van de ODEG:



Een bovenleidingswerkwagen, uiteraard helemaal beklad: :(



En de eigenlijke reden van het bezoek: nog een SVT175/VT18.16!



Mooi te zien dat het treinstel geïnspireerd is op de creaties van Kruckenberg. Bedenk er maar eens een Railzeppelin naast.



Daarna zijn we naar Betriebsbahnhof Rummelsburg gereden, want daar zou de andere nog bestaande ronde locloods staan. Helaas kon je hier niet zo goed bij komen dus, heb ik vanuit de S-Bahn een foto gemaakt:



Het dak wordt op dit moment verwijderd, omdat een deel door de sneeuw was ingestort. Hopelijk wordt het gebouw gerestaureerd. Het zou in ieder geval niet gesloopt mogen worden, want ook deze loods valt onder Denkmalschutz.

Vervolgens zijn we met de S-Bahn over de zuidkant van de binnenring naar S-Bahnhof Priesterweg gereden waar een natuurpark ligt op het terrein van een voormalig Betriebswerk. Er zijn nog wat sporen (letterlijk en figuurlijk) overgebleven van de oude functie, zoals een watertoren:



Verder is er o.a. nog een draaischijf, maar van een locloods was (zeker met de sneeuw) niets meer te zien. Wel stond deze mooie loc er nog:



Sneeuw in de vuurkist, weer wat nieuws...



Niet helemaal compleet meer, maar wel een mooi plaatje:



Daarna zijn we naar "The story of Berlin" gegaan, waar we o.a. een nooit gebruikte schuilkelder uit de Koude Oorlog hebben bezocht. Via Alexanderplatz zijn we weer terug naar het hotel gegaan. Maar niet voordat ik wat plaatjes had gemaakt op "Alex". Hier het U-Bahnstation:



En boven de grond de grote kap bij de S-Bahnsporen:



2 Januari. De laatste dag alweer :(. Bij station Warschauer Straße staan deze rijtuigen, die ooit als City-Night-Line door het leven gingen. Euhotra.eu gebruikt ze nu (met zomerse print) als hoteltrein.



Eerste stop: Hackescher Markt. Dit S-Bahnstation is het enige behouden exemplaar van de eerste generatie Stadtbahn-stations. Vroeger (toen je koe nog met een lange "oe" schreef) zagen alle stations op dit stuk er zo uit. De Stadtbahn (S-Bahn) ligt hier op de oude stadsgracht van Berlijn. Vandaar dat 'ie zo slingert. Ik blijf er op terugkomen: de geschiedenis ligt overal, je moet alleen weten waar je moet kijken. :D



Da's nog eens een geveltje!



Er is een heleboel werk in gaan zitten om dit zo te krijgen. Eigenlijk een wonder dat het nog bestaat!



We waren eigenlijk op weg naar wat anders, maar soms is het de moeite om even uit te stappen en de volgende U-Bahn te nemen. Dit station (Klosterstraße) vonden we wel nodig om even wat beter te bekijken:



Op de muren langs de sporen hangen tientallen tekeningen met oude U-, S- en Straßenbahnrijtuigen:





Tevens staat er een kop van een oud U-Bahntreinstel:



Aan de andere kant staat een deel van een controlepost:



En daar is de volgende alweer. We kunnen weer verder. 8)



Vanaf Gleisdreieck is het een klein stukje lopen naar het techniekmuseum. Onderweg kom je hier langs (onthoudt dit plaatje even). De U1 loopt door het hoofdkwartier van de Berlijnse U-Bahn:



Anhalter Bahnhof staat er (op een klein stukje gevel na) niet meer. Dit is er nog wel: de helft van het Anhalter Güterbahnhof.



En midden in Berlijn kom je dus ook dit soort ingezakte goederenloodsjes tegen. Of het ooit nog opgeknapt gaat worden? Geen idee...



Laatste stop voor de terugreis: het techniekmuseum. Ik heb het hier al vaker gezegd, dit museum is voor treinen- en/of techniekfans een absolute must als je naar Berlijn gaat! Omdat ik hier vorig jaar ook al wat foto's van heb laten zien, zal ik deze keer wat andere plaatjes tonen. Bijvoorbeeld een selectie uit de tientallen modellen en maquettes die er staan. Maar we beginnen bij grootspoor. De Beuth is de eerste in Duitsland zelf gebouwde stoomloc.



Dit is een model van een dubbeldeks S-Bahnrijtuig, zoals dat voor de elektrificering werd ingezet om de drukte aan te kunnen. Het werkte niet echt omdat in- en uitstappen te lang duurde. Ook in 1920 reed de S-Bahn in de spits al iedere 90 seconden!



Een 1 op 5 model van een T4:



Originele maquette (1937) van S-Bahnstation Potsdamer Platz:



Een 1 op 20 model van een E18 (uit 1935) om de techniek aan de binnenkant goed weer te geven:



Weet je nog: dat hoofdgebouw van de BVG met die U1 erdoor? Dat bestond voor de oorlog ook al!



Recentelijk gereedgekomen: een 1:87 maquette van het Anhalter Bahnhof. Ongeveer even groot als mijn hele treinbaan geloof ik...



De V200 018 (hé, die heb ik hier ook rondrijden!) was even buiten gezet. In de sneeuw is 'ie eigenlijk nog mooier!



Een model van het laadsysteem voor de "von Haus zu Haus"-wagens van de DB. Veel modellen in dit museum zijn overigens geen modellen van maar voor het origineel. Oftewel studiemodellen voor de bouw.



Maquette uit 1936 van de noord-zuidlijn van de S-Bahn:



Tot slot nog een plaatje van station Gleisdreieck, met leuke achtergrond:



Dat was 'm dan. Na een lange terugrit (waarbij het onvermijdelijke "spelletje" probeer-alle-dronken-Polen-op-de-Autobahn-te-ontwijken-zonder-te-botsen weer voor honderden kilometers gespeeld moest worden :?) weer veilig thuisgekomen. De volgende keer gaan we een in de zomer, als er overdag wat meer licht is. Dat is voor het fotograferen wel fijn. Al heeft die sneeuw natuurlijk ook wel wat! 8)

Groetjes,

Rutger
Re:Spoorzoeken in Berlijn. Fotoverslag van een paar niet zo toeristische plekjes...
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re:Spoorzoeken in Berlijn. Fotoverslag van een paar niet zo toeristische plekjes...
Mooie serie Rutger. Techniekmuseum ben ik een paar jaar geleden ook geweest, toen was er alleen een enorme vlakte met H0 rails zonder enige aankleding. Doodzonde eigenlijk, dat het techniekmuseum niet meer verbonden is met het normale spoorwegnet, de brug ligt er nog wel.
Re:Spoorzoeken in Berlijn. Fotoverslag van een paar niet zo toeristische plekjes...
Hallo Rutger

Hartelijk dank voor de mooie reportage van jullie verblijf in Berlijn. Afgelopen mei was ik er ook.
Blijft een schitterende stad.

Nogmaals bedankt.

Minto Tighfield :D
Re:Spoorzoeken in Berlijn. Fotoverslag van een paar niet zo toeristische plekjes...
Ja, we gaan er vast nog wel eens heen. Ik ben alweer een lijstje aan het maken voor de volgende keer.

@Laurent: Als ik het goed begrepen heb heeft het museum een aansluiting op het hoofdnet via een van de bruggetjes over de Yorckstraße (ten zuiden van de museum).
Re:Spoorzoeken in Berlijn. Fotoverslag van een paar niet zo toeristische plekjes...
Mooie reportage! Berlijn is inderdaad een fantastische stad, ik heb daar ook al met veel plezier heel wat uurtjes rondgelopen. 
Prachtige foto ook van die SVT175. Dat ding ziet er nog eens indrukwekkend uit!
Re:Spoorzoeken in Berlijn. Fotoverslag van een paar niet zo toeristische plekjes...
Heel interessant om te lezen en te zien! Ben je alleen in het Berlijse geïnteresseerd of gaat je interesse breed naar sporen in andere landen? Jouw plaatjes doen mij namelijk denken aan een website die ik ooit zag over de underground in Londen. Juist de in onbruik geraakte maar nog wel behouden zaken zijn erg interessant.(in Londen bijvoorbeeld "Strand station" wat nog steeds wel eens in gebruik is voor film en TV opnamen). Zelf ben ik gek op spoorzoeken, dus ga vooral door met fotograferen!
Re:Spoorzoeken in Berlijn. Fotoverslag van een paar niet zo toeristische plekjes...
Citaat van: 10103 op maandag 10 januari 2011, 16:16:36
Prachtige foto ook van die SVT175. Dat ding ziet er nog eens indrukwekkend uit!

Misschien een leuke suggestie voor een Märklinmodel? Ik zou 'm wel kopen. Moet prachtig staan naast een VT11.5! :D

Citaat van: ucsdcom op maandag 10 januari 2011, 23:15:41
Ben je alleen in het Berlijse geïnteresseerd of gaat je interesse breed naar sporen in andere landen?

Op zich is het een hele brede interesse, maar van Berlijn hebben we vele boeken en kaarten in huis. Vandaar dat we een beetje weten waar we het moeten zoeken en "zien" we waarschijnlijk veel meer dan anderen. Maar deze zomer hebben we in het zuiden van Duitsland ook gezocht naar sporen van vroeger. Niet alleen op spoorweggebied trouwens.

Citaat van: ucsdcom op maandag 10 januari 2011, 23:15:41
Zelf ben ik gek op spoorzoeken, dus ga vooral door met fotograferen!

Ik ook en dat is dus ook zeker het plan. Een paar jaar geleden zijn we met een Daffie uit 1970 dor Zuid-Frankrijk gereden en daar hebben we een verlaten spoorlijn met talloze prachtige viaducten ontdekt. Daar gaan we dus beslist nog eens naar terug. Het opzoeken, bekijken en ook vastleggen van vergane glorie is altijd een beetje een hobby van me geweest.
Re:Spoorzoeken in Berlijn. Fotoverslag van een paar niet zo toeristische plekjes...
Citaat van: Rutger op zondag 09 januari 2011, 17:07:02Ik denk er sterk over om 'm in model na te bouwen.

En dat gaat ook gebeuren; het vooronderzoek is gestart. Zie dit draadje.