Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ondergrond

Gestart door Alex5db zondag 09 januari 2011, 16:10:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ondergrond
Alex5db
gast

ondergrond
Hallo,
ik ben van plan om een baan te maken en vraag me af of piepschuim goed is om te gebruiken.
Het demt de trillingen een beetje en zorgt er ook voor oneffenheden in de grond.
Is dit een goed idee of niet?

Mvg
ALex
Re:ondergrond
Remie
gast

Re:ondergrond
Ik gebruik piepschuim. Het dempt het geluid een beetje zoals je zegt. En je kan ''graven in de grond.''
Ik raad het wel aan.
Je moet wel een beetje oppassen met de randjes van je tafel. Als je er achter blijft hangen met je kleding bijvoorbeeld krijg je een hapje er uit. Maar heel veel last heb ik er niet van.

Ik zou het zeker doen!
Re:ondergrond
Alex5db
gast

Re:ondergrond
Citaat van: Remie op zondag 09 januari 2011, 16:13:56
Ik gebruik piepschuim. Het dempt het geluid een beetje zoals je zegt. En je kan ''graven in de grond.''
Ik raad het wel aan.
Je moet wel een beetje oppassen met de randjes van je tafel. Als je er achter blijft hangen met je kleding bijvoorbeeld krijg je een hapje er uit. Maar heel veel last heb ik er niet van.

Ik zou het zeker doen!

Bedankt, ik denk egt dat ik dit ga nemen, ben alleen bang dat ik het misschien kan beschadigen als aan de baan werk
Re:ondergrond
Remie
gast

Re:ondergrond
Zo snel beschadigd het ook weer niet. Anders plak je langs de randen van de tafel een randje langs het piepschuim, dan kan er niks meer gebeuren.

Re:ondergrond
Alex5db
gast

Re:ondergrond
Citaat van: Remie op zondag 09 januari 2011, 16:20:35
Zo snel beschadigd het ook weer niet. Anders plak je langs de randen van de tafel een randje langs het piepschuim, dan kan er niks meer gebeuren.



Ik bedoel op de baan de zelf.
Bv de baan bescadigen tijdens het werken met iets scherp ofzo ?
Re:ondergrond
Wim N
gast

Re:ondergrond
Hallo Alex,

Je zou langs de rand van je treintafel ook een verhoogde rand van hout of zoiets kunnen aanbrengen, het voordeel hiervan is dat het rijdens materiaal een beetje wordt beschermd tegen het mogelijke omvallen van de loc's die danm op de grond zouden kunnen vallen tegen te houden.

Veel succes met de keuze, vooral succes bij de bouw van je modelbaan.

Groet Wim.
Re:ondergrond
Remie
gast

Re:ondergrond
Citaat van: Alex5db op zondag 09 januari 2011, 16:31:50
Bv de baan bescadigen tijdens het werken met iets scherp ofzo ?
Je bedoeld dat je bang bent het piepschuim dan te beschadigen? Ik heb dat niet gehad. Alleen als je er echt in gaat snijden. Voordeel is ook dat je elektriciteitsdraden in het piepschuim kan doen waardoor je niet helemaal een gat hoeft te boren. Dat kan handig zijn. Dit heb ik vooral gedaan met de voedingsdraden tussen de ecos en de baan zelf.
Re:ondergrond
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:ondergrond
Hoi Alex,

Ik heb ook in het verleden een testbaan gebouwd met piepschuim naar volle tevredenheid. Het waren zelfs 2 modules. Ik heb de randen bekleed met 3 mm triplex voor de stevigheid en beschadigingen. Dit zat gewoon gelijmd zonder probleem. Ik kon zelfs met eierdoosklemmen de boel aanelkaar koppelen.

Succes met de bouw,
Bert
Re:ondergrond
Lid sinds: 2008

offline
Re:ondergrond
Let wel op met teveel piepschuim. Het is erg brandgevaarlijk :shock: Met de huidige boosters en hoge vermogens die op de grote banen worden aangesloten kan een kleine kortsluiting heel vervelende gevolgen hebben  :?

Groet,
Frank
Re:ondergrond
Remie
gast

Re:ondergrond
Alle elektra heb ik onder de baan. Dus er kan hooguit brand ontstaan van een fonk van de trein. Dat lijkt me sterk. Dus opzich zal dat toch geen groot probleem zijn?

Als je foto's wil zien van een baan op piepschuim moet je maar in mijn onderschrift kijken. Daar staat een link naar mijn baan.
Mvg
Re:ondergrond
woopietrein
gast

Re:ondergrond
Gewoon wat placemats kopen bij IkE@, en klaar ben je met het dempen...