Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Vertraagd omschakelen

Gestart door Cees B zondag 09 januari 2011, 13:31:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vertraagd omschakelen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Vertraagd omschakelen
Bij het ombouwen van mijn krokodil, 3015 uit 1962, heb ik een eigenaardigheid, vertraagd omschakelen.  :shock:
Gebruikt is een ESU decoder lokpilot V4.0 54610 en ter compensatie van de afwijkende veldmagneet hier 2 dioden NP4001 tegengesteld aangesloten op de grijze draad uitgang decoder. Deze stroom loopt dus door de veldmagneet naar het motorschild. De oranje draad op de andere motorschild uitgang.
capaciteit van de decoder is 1,25 amp. Bij aanvang lopen is de stroom 1 amp. en neemt bij meer loc-snelheid af t.g.v opbouw tegen EMK?
De verlichting hangt per uitgang 2 lampen aan en op functie 2 het Zwitsers seinbeeld, dus 1 lamp voor en achter.
Het lopen van de motor gaat soepel, zelfs met 20 wagons erachter geen probleem.
Er is een eigenaardigheid: Bij het geven van een omschakel puls duurt het ca 2 seconden eer dat het seinbeeld omkeerd en de lok in de andere richting wil lopen.
De decoder ingebouwd in een lok met hamo magneet, geen vertraging.
Decoder terug gebouwd in de 3015, vertraging is er weer.
Op zich kan ik er mee leven dit vertraagd omzetten, maar een paniekstop om de uitlooptijd af te breken kun je vergeten  :x. Voor mij onbekend is of het mogelijk is om dit te verhelpen een correctie toe te passen in b.v CV 54/CV 55
Deze diode inbouw heeft heeft wel de fantastische loopeigenschappen van een zwaar anker, vliegwiel, en de wormoverbrenging volledig behouden.
Re:Vertraagd omschakelen
lokpaint
gast

Re:Vertraagd omschakelen
Hoi

Normaal gesproken dien je met de diode oplossing de lastregeling uit te schakelen. Misschien dat dat er iets mee te maken heeft?

bart
Re:Vertraagd omschakelen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Vertraagd omschakelen
Met F4 op staan schakel de de optrek/afrem modus uit, wordt dan niet de last regeling ook uitgeschakeld?
Met CV54 op 0 en activering loc code om vervolgens F1 te activeren gaat de loc als een speer lopen voor 1 meter. Met deze handeling heeft hij zelf de lastregeling ingesteld.
Re:Vertraagd omschakelen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Vertraagd omschakelen
Lastregeling is wat anders dan de optrek- of afremvertraging.  De lastregeling schakel je in CV49 uit, zie handleiding.

Lastregeling en veldspoelen verhouden zich niet goed tot elkaar. Er zijn wel decoders die de combinatie mogelijk maken (Tams, Uhlenbrock), maar die zetten permanent stroom op de veldspoelen, zodat de motor zich in feite als een motor met permanent magneet gaat gedragen. Werkt heel aardig, maar de LP4 heeft dat niet. De CV54 truc zal in dit geval niet tot bruikbare instellingen leiden. Dat doet de CV54 truc sowieso zelden heb ik gemerkt. Is duidelijk nog in ontwikkeling.
Re:Vertraagd omschakelen
Dat is toevallig... ik kreeg vorige week een loc die hetzelfde probleem heeft:


  • Lokpilot 3.0 of 4.0 (ik kan het verschil niet goed zien), ingebouwd in een HAG BDe 4/4. Die lok heeft een sterk afwijkende motor en de vorige eigenaar heeft hem met de diodetruc gedigitaliseerd (wegens gebrek aan passende HAMO magneten).

Ik wist niet van deze diodetruc en begreep tot zojuist dan ook niet waarom ik nog steeds een veldspoel zag zitten... wou er net een forumvraag over gaan stellen.

Ik heb hetzelfde probleem: 2 seconden denktijd. Lastregeling doet het inderdaad niet en sowieso levert spelen met CV's nauwelijks (of helemaal niet, lastig te zeggen) verandering op.

Die 2 seconden denktijd gelden echter niet alleen bij richtingswisseling, maar ook bij het wegrijden.

Na 2 uur puzzelen met de voor de hand liggende CV's kwam ik tot de conclusie dat de vertraging niet op te lossen is. Nu begrijp ik ook waarom: de feedback van motor naar decoder is er niet met de diodetruc. Is dat de conclusie?



Ik heb er wel vrede mee maar begrijp dus dat deze oplossing een lok wel tot stroomvreter maakt?

Groet,

Oscar.
Re:Vertraagd omschakelen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Vertraagd omschakelen
Hij gaat er niet van stroomvreten. Dat doet zo'n Krokodil uit zichzelf wel.
Maar de motorregeling raakt ervan in de war. Het is zeker de moeite waard om te proberen wat er gebeurt als je de lastregeling uitzet. Even aan de vorige eigenaar vragen welke decoder erin zit. Een LP4 zal wel niet, want die is net op de markt.
Re:Vertraagd omschakelen
Heb me net een beetje ingelezen op dit punt.

Het stroomvreten door de diodetruc lijkt inderdaad niet zo het punt (wel het strromvreten van een oude krokodil maar dat is een andere kwestie).

Maar waarom die 2 seconden vertraging nou ontstaan?

Groet,

Oscar.
Re:Vertraagd omschakelen
lokpaint
gast

Re:Vertraagd omschakelen
hoi

Zet CV49 eens op 18 (of 16)  en laat ons weten wat er gebeurt.

Bart
Re:Vertraagd omschakelen
Bart,

Citaat van: lokpaint op woensdag 12 januari 2011, 17:43:58
Zet CV49 eens op 18 (of 16)  en laat ons weten wat er gebeurt.


Nog eens gecheckt, dat heeft geen merkbaar effect.

Groet,

Oscar.
Re:Vertraagd omschakelen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Vertraagd omschakelen
CV49 waarde op 16 gezet, loopgedrag ronduit slecht . CV 49 op 1 gezet loopgedrag acceptabel. Alleen het flikkeren van de verlichting is iets toegenomen. Waar de cv waarde opstond onbekend daar ik een 6021 gebruik.
Het vertraagd omschakelen blijft op ca 2 sec staan.
Van oorsprong trok de krokodil o,8 amp. meer dit t.g.v omschakel relais welke er nu uit is. Toch bijna 50% stroomverbruik beperking bereikt.
Na nogmaals smeren met injectiespuit en een beetje vet op de worm deed het verbruik laten zakken naar 0,38 amp incl verlichting, 4 lampen 0,11 amp dus de motor op deze manier 0,27 amp.
Ik zal proberen e.e.a op een filmpje te zetten.
na last regeling verstellen, meer flikkering.
voorafgaand last regeling wijzigen.
Re:Vertraagd omschakelen
Spoorman
gast

Re:Vertraagd omschakelen
De lastregeling van een V4.0 decoder zet je uit door CV56 op "0" te ztten.

Helpt dat tegen het vertraagd starten?

Gr, Ben.
Re:Vertraagd omschakelen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Vertraagd omschakelen
00 als comando accepteert de 6021 niet, wel 01
Re:Vertraagd omschakelen
Citaat van: Cees B op donderdag 13 januari 2011, 15:37:45
00 als comando accepteert de 6021 niet, wel 01
De 6021 ziet "80" als "0".  Staat in het handboek.
Re:Vertraagd omschakelen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Vertraagd omschakelen
Ik bedenk nog iets. De Lokpilot werkt met relatief hoge frequenties. De motor wordt aangestuurd met pulsbreedtemodulatie met frequenties tot 40 K.herz. Zou dat misschien problemen veroorzaken met de veldspoelen? Ik weet eigenlijk niet of je de LP4 nog kunt omzetten naar frequenties van enkele honderden herz. Daarmee werkten de oude C80 decoders.
Re:Vertraagd omschakelen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Vertraagd omschakelen
Met CV49 bit 0 kun je de lastregeling aan/uit zetten, met CV56 bepaal je de hardheid van de lastregeling.
Maar ik denk niet dat dit de oorzaak is.
Lijkt me eerder dat de decoder tegen overbelasting aan zit en dat de overbelastingsbeveiliging parten speelt.
Re:Vertraagd omschakelen
Spoorman
gast

Re:Vertraagd omschakelen
Uit de V4.0 manual:

You can also switch off load compensation by writing the value 0 in CV 56 (?Control Influence?).

Gr, Ben.
Re:Vertraagd omschakelen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Vertraagd omschakelen
Dat is logisch omdat je daarmee bepaalt dat er helemaal niet meer wordt gereageerd op de tegen-EMK. Is dus gewoon uitschakelen.  :D
Maar de koninklijke weg is met CV49. Dan maakt de instelling van CV56 ook niks uit.
Re:Vertraagd omschakelen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Vertraagd omschakelen
Cees, heb je de condensatoren op het motorschild op de correcte manier aangesloten?
Schakelt ie ook vertraagt als je de motor niet hebt aangesloten?
Re:Vertraagd omschakelen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Vertraagd omschakelen
De oorspronkelijke  smoorspoel tussen de borstels houders is op zijn plaats gebleven.
De smoorspoel linker borstel houder naar massa is verwijderd.
De 2 smoor spoelen, mee geleverd met de decoder, zijn geplaatst op de grijze draad voor de  tegengestelde dioden en tussen de oranje draad en de rechter borstel houder.
De decoder heeft een temperatuur na 40 minuten rijden op 80% rijsnelheid van 51,6 graad C gemeten met een infrarood temperatuur meter als spot instelling, voor het warmste plekje te vinden.
Fabrikaat Raytek ranger ST, voor de stroomsterkte een Fluke 75, deze kan wisselstroom /geblokte gelijkspanning, wat marklin digitaal is, of zuivere gelijkstroom meten. De meter bepaalt dit automatisch.
Alles smeren gaf een beetje reductie zie mijn eerdere opmerking.
Zowel de temperatuur als de stroomafname geven mij niet de indruk dat de decoder op de grens van zijn kunnen zit. Dat moet m.i rond de 140 C en 1,4 amp zitten.
Re:Vertraagd omschakelen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Vertraagd omschakelen
Citaat van: Cees B op vrijdag 14 januari 2011, 09:01:47De 2 smoor spoelen, mee geleverd met de decoder, zijn geplaatst op de grijze draad voor de  tegengestelde dioden en tussen de oranje draad en de rechter borstel houder.

Heb je dan een speciale versie? Bij de LP4 worden normaal helemaal geen smoorspoelen geleverd.

Re:Vertraagd omschakelen
Cees,

Heb jij alleen last van 2 seconden vertragen bij richtingswisseling, of zoals ik, vertraging bij alle rijinstructies naar de lok?

Groet,

Oscar.
Re:Vertraagd omschakelen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Vertraagd omschakelen
Gerekend vanuit stilstand, gaat direct rijden,komt in beweging bij stapje 3/4 mi een gevolg van 3 pool anker hij zoemt licht bij de eerste en tweede stap.
Gerekend vanuit rijden naar uitloop, tijdens uitloop omkeer actie geven, geen omkeer reactie/licht wisseling. Staat 2 seconden stil alsnog de licht wisseling en kan weer rijden.
Gerekend vanuit uitloop stilstand bereikt gevolgd door direct omkeer actie, na 2 seconden licht wisseling en rijden mogelijk.
Voor al mijn andere locs is tijdens rijden omwisselen acuut stoppen het gevolg, deze blijft zijn uitloop curve houden ook met F4 in.
F3 geeft de rangeer gang F2 SBB sein beeld F1 cabine verlichting (zelf ingebouwd 4 1,8 mm leds) 
Re:Vertraagd omschakelen
Cees,

Citaat van: Cees B op vrijdag 14 januari 2011, 09:38:48
Gerekend vanuit stilstand, gaat direct rijden

Dan hebben we toch iets andere symptomen.

Bij mij duurt het nl. ook 2 seconden voordat de lok wegrijdt. Dus: snelheidsinstructie bij stilstand: stapje 10... 2 seconden pause... lok begint op te trekken.

De verdere kwalen die jij beschrijft  heb ik ook. In plaats van een infrarood thermometer heb ik een vinger als instrumentarium ingezet, maar meetresultaten wijzen uit dat de decoder niet wezenlijk heter wordt dan in andere loks...


Groet,

Oscar.
Re:Vertraagd omschakelen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Vertraagd omschakelen
En als de lok eerst minstens een paar seconden stil heeft gestaan voor de omschakeling?
Re:Vertraagd omschakelen
Henk,

Citaat van: henkv op vrijdag 14 januari 2011, 10:01:07
En als de lok eerst minstens een paar seconden stil heeft gestaan voor de omschakeling?

Ook dan - 2 seconden bedenktijd.

Groet,

Oscar.
Re:Vertraagd omschakelen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Vertraagd omschakelen
Je kunt zeggen dat de krokodil direct kan rijden in de richting waar de front verlichting brandt.
Staat hij langer stil direct bij omschakelen licht wissel en rijden mogelijk.
Het hele karakter loopt vloeiend mooi, hetgeen hij analoog ook had. De minimale snelheid is wel lager digitaal.
Re:Vertraagd omschakelen
Spoorman
gast

Re:Vertraagd omschakelen
Citaat van: Cees B op vrijdag 14 januari 2011, 09:38:48

.........,komt in beweging bij stapje 3/4 mi een gevolg van 3 pool anker hij zoemt licht bij de eerste en tweede stap.


Dit kan je oplossen in de decoder. Op stap "1" van je centrale moet de lok in beweging komen. Komt hij dat niet dan CV2 zodanig verhogen dat dat wel gebeurt.

Gr, Ben.
Re:Vertraagd omschakelen
Citaat van: Spoorman op vrijdag 14 januari 2011, 11:03:09
Citaat van: Cees B op vrijdag 14 januari 2011, 09:38:48
.........,komt in beweging bij stapje 3/4 mi een gevolg van 3 pool anker hij zoemt licht bij de eerste en tweede stap.

Dit kan je oplossen in de decoder. Op stap "1" van je centrale moet de lok in beweging komen. Komt hij dat niet dan CV2 zodanig verhogen dat dat wel gebeurt.

Misschien heb ik hier een ander probleem dan Cees, want bij mij is het probleem dat het veranderen van de waarde in CV2 geen (significant) effect heeft!

Ik zou graag willen weten of dat met het gebruik van de 'diodetruc' ipv. een permanentmagneet te maken heeft? M.a.w., dat de diodetruc het motormanagement min of meer uitschakelt?

Als het niet werken van CV instellingen zoals CV2/5/53-55 namelijk niet aan de diodetruc ligt, zal het wel aan de zeer antieke/moeilijke motor van mijn HAG BDe 4/4 liggen. En dan heeft het aanschaffen van de prijzige speciale permanentmagneet voor het oplossen van mijn probleem geen zin.

Groet,

Oscar.
Re:Vertraagd omschakelen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Vertraagd omschakelen
Cees, hoe heb je de verlichting aangesloten?
Re:Vertraagd omschakelen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Vertraagd omschakelen
Citaat van: Cees B op vrijdag 14 januari 2011, 11:02:35
Je kunt zeggen dat de krokodil direct kan rijden in de richting waar de front verlichting brandt.
Staat hij langer stil direct bij omschakelen licht wissel en rijden mogelijk.

Dat doet dan vermoeden dat de loc al tot stilstand komt als de snelheidsregeling in de decoder nog wordt afgebouwd. Een veldspoelmotor heeft nu eenmaal een vrij hoge start/stopspanning. Je kunt pas omschakelen als de decoder zelf snelheidstrap 0 heeft bereikt.
Je kunt de startspanning in de decoder verhogen en zo aanpassen aan de veldspoelmotor. Dat wordt geregeld in CV2.
Re:Vertraagd omschakelen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Vertraagd omschakelen
Citaat van: henkv op vrijdag 14 januari 2011, 12:44:30
Je kunt pas omschakelen als de decoder zelf snelheidstrap 0 heeft bereikt.
Henk, als ik een rijdende lok een omkeeropdracht geef, doet ie dat direct.
De lok staat dan direct stil en de lampjes wisselen ook meteen, zonder vertraging.
Re:Vertraagd omschakelen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Vertraagd omschakelen
De zee kleurige smoor-spoelen zijn mee geleverd, zien eruit als weerstanden, deze moeten o.a het wegspringen tegen gaan. Een marklin decoder heeft ze nodig en ESU decoder in principe niet maar gebruik borgt het mooi aanlopen beter, dit volgens de dealer in Badhoeverdorp.

De gloeilampen heb ik gehandhaafd om het karakter van een oudje te handhaven, er zouden ook 3 mm flad-top leds in kunnen. Kijkend naar de front zijde is links en boven aangesloten op de gele of witte draad (voor-achter) en de rechter op de functie draad F2 kleur groen. Dus twee gloeilampen per draad. De massa ligt op frame. Hierdoor heb je een lagere spanning op de lamp, brand niet zo fel, en de lamphouder, een metalen ingeperste huls blijft aanwezig. Wel zou ik nog een diode en elco kunnen plaatsen voor tegen het flikkeren.
De cabine verlichting is gedaan met 4 1,8 mm led's in serie 800 ohm weerstand en op de blauwe paarse draad F1 De leds zijn tegen het plafond geplakt met dubbelzijdig foam tape.

Ik had er een speciale hamo magneet in kunnen zetten maar naar verluidt is de uitloop dan niet goed te krijgen door de worm overbrenging, de magneet houdt het anker vast bij uitloop?

Ik ga nu stoeien met de CV-2 waarde, CV 49 staat via 80 op 0
Re:Vertraagd omschakelen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Vertraagd omschakelen
Twee gloeilampen op één uitgang is al echt op het randje.
Die oude gloeilampjes trekken al snel 120mAh op 16 Volt en op 19 volt nog meer.
Je zou deze door 19Volt exemplaren meoeten vervangen, die trekken maar 50mAh.

Citaat van: Cees B op vrijdag 14 januari 2011, 13:45:45
Ik had er een speciale hamo magneet in kunnen zetten maar naar verluidt is de uitloop dan niet goed te krijgen door de worm overbrenging, de magneet houdt het anker vast bij uitloop?
Je kunt gerust een permanent magneet plaatsen.
De uitloop van de lok wordt namelijk door de decoder geregeld, de zgn. optrek en afrem vertraging.
Re:Vertraagd omschakelen
Henk,

Jouw opmerking komt volgens mij nog het dichtste bij de oorzaak van het probleem:

Citaat van: henkv op vrijdag 14 januari 2011, 12:44:30
Dat doet dan vermoeden dat de loc al tot stilstand komt als de snelheidsregeling in de decoder nog wordt afgebouwd. Een veldspoelmotor heeft nu eenmaal een vrij hoge start/stopspanning. Je kunt pas omschakelen als de decoder zelf snelheidstrap 0 heeft bereikt.

Het lijkt erop dat de decoder nog mooi bezig denkt te zijn met de laatste 2 seconden van het tot stilstand komen. Omdat de feedback van de motor door de diodetruc niet doorkomt heeft de decoder niet in de gaten dat de lok fysiek al tot stilstand is gekomen.

En omgekeerd (mijn probleem maar niet dat van Cees): bij de start van de trein denkt de decoder dat hij zachtjes aan het optrekken is, terwijl de motor in werkelijkheid nog in zijn 'dode zone' zit (te lage stroom om echt te gaan bewegen).

Citaat van: henkv op vrijdag 14 januari 2011, 12:44:30
Je kunt de startspanning in de decoder verhogen en zo aanpassen aan de veldspoelmotor. Dat wordt geregeld in CV2.

Dit zou daarom precies de oplossing moeten zijn, zowel voor optrekken als tot stilstand komen.

Maar het vreemde bij mij is dat ik kan invullen in CV2 wat ik wil, het maakt niks uit.
Dat kan twee oorzaken hebben:

  • De diode-truc blokkeert al het motormanagement en daarom valt de decoder terug op een basic soort Delta-gedrag --> oplossing: toch kijken of de speciale permanent-magneet enigzins betaalbaar is
  • Er is iets anders raars. In mijn geval zijn daar twee aanwijzingen voor: (1) de lokpilot weigert normaal te rijden als hij onder MM protocol wordt aangestuurd, terwijl hij het onder DCC wel doet. (2) een hele lange optrek/afremtijd in CV3/4 zou de 2 seconden pause veel langer moeten maken - maar dat doet het niet...

Groet,

Oscar.
Re:Vertraagd omschakelen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Vertraagd omschakelen
zoals opgesteld trekken 2 lampjes 108 ma
CV2 ingesteld op 70, zeer hoge waarde, cv6 op 25, aan de hoge kant, resultaat is beter.
F4 geeft directe regeling, omkeren ook direct.
normale rijmodus aanvang lopen 2de stap omkeren licht direct,  rijden 1 sec later.
Decoder geplaatst in een moderne loc, alles moet normaal ingesteld worden.
Weer terug in krokodil CV2 weer op 70 etc.
Flikkeren blijft nog aanwezig, maar is oplosbaar en vertraagd omschakelen blijft in geringere mate aanwezig.
Re:Vertraagd omschakelen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Vertraagd omschakelen
En als je nu ook nog de afremvertraging op 0 zet?
Re:Vertraagd omschakelen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Vertraagd omschakelen
Henk,
Afrem vertraging staat op 25, hij doorloopt zo 6 rail lengtes en dat vind ik een mooie uitloop afstand. gerekend 100% uitsturing direct naar 0%
me vr gr Cees
Re:Vertraagd omschakelen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Vertraagd omschakelen
Aha. Dan vermoed ik dat wat je nu nog ziet aan vertraging bij het omschakelen te maken heeft met de afremvertraging. Op het laatst staat de loc al stil, maar de decoder bouwt nog af naar 0.

Je kunt mijn verhaal controleren door CV4 even op 0 te zetten. Dan weet je in ieder geval hoe het komt en kun je zelf kiezen wat je belangrijker vindt.
Re:Vertraagd omschakelen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Vertraagd omschakelen
Henk
CV4 op 0 gezet(invoer 80 in 6021) lichtwisseling is direct en in beweging komen duurt ca 4 sec.
Toch de cv waarde teruggezet daar het uitlopen mij anders te bruusk ging.
Over het geheel ben ik over deze ombouw niet ontevreden, het is een lastig ombouw model niet voor de ruimte maar het motor principe / CV waarden.
Nu de verlichting nog voor het flikkeren, ben alleen bang dat ik met een 200 um farrad wat te veel van de decoder vraag.
Gele flad top leds 3 mm passen er goed in maar het uiterlijk vind ik niet direct passend.
m vr gr Cees