Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

6604 booster/pc sturing

Gestart door spoekey zaterdag 08 januari 2011, 20:38:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
6604 booster/pc sturing
Hoi iedereen,

Ik ben al even aan het zoeken en ik kan op het forum alleen maar vinden dat ik via een delta controler 6604, DDW en koploper via de pc je baan kan besturen.
Nu heb ik de 6604 al staan ( die had ik al ) de software DDW en Koploper al gedownload, alleen de laatste verbinding die ik dan nog nodig heb in mijn ogen is het kabeltje ( of iets dergelijks ) tussen de pc en de 6604.

Nu is mijn zoeken in fora's niet zo goed maar is er ergens een linkje ofzo naar een schema hoe dat ik deze twee aanelkaar moet knopen ?


Groetjes en alvast bedankt, Johan
Re:6604 booster/pc sturing
Hallo Johan,

Bedoel je deze interface.




Mvg,
Peter
Re:6604 booster/pc sturing
Hoi Peter,


Ik geloof dat ik die bedoel ja !!!

Nu heb ik in iedergeval weer even wat te knutselen( t zal wel zo klaar zijn )

Ik ben benieuwd of ik het zo aan de praat ga krijgen, maar de rest van de info had ik al wel gevonden dus ook dat moet goed komen.




Bedankt, Johan
Re:6604 booster/pc sturing
Nogmaals bedankt voor de informatie, het kabeltje is gemaakt en de 6604 omgebouwd.
Nu is het nog even op de postbode wachten voor een verloopkabeltje en dan kan ik het uit proberen.

Er kwam bij mij alleen nog de vraag boven drijven, kan ik met deze vebinding ook informatie ontvangen van de baan ? Want ik gebruik nu alleen maar het TxD uitgangentje en niet de RxD ingang.

Weet hier toevallig ook nog iemand antwoord op ?


Groetjes Johan 
Re:6604 booster/pc sturing
Nee, hiermee kun je geen informatie ontvangen van de baan.
Hiervoor heb je een HSI88 (met RS232) van Littfinski voor nodig.

Mvg,
Petr
Re:6604 booster/pc sturing
Ik ben al weer wat verder, het kabeltje is vandaag door een dame van de tnt afgeleverd en ik heb alles netjes aan elkaar geknoopt. Ik kan in DDW zien dat koploper er verbinding mee heeft, en ik heb een stoomloc aan gemaakt in koploper. tot daar gaat alles goed, maar dan ..... gebeurt er niets meer.
De trein staan op de rails, de rails hangt aan de 6604 ik heb er een losse trafo bij staan die hangt ook aan de 6604, maar ik krijg op geen enkele manier spanning op de uitgang van de 6604. ( gemeten met een multimeter ) laatstaan dat het treintje uberhaupt wil gaan rijden. de knop van de 6604 staat wel in de rechtse stopstand ( ik had ergens gelezen dat hij daar op moest staan. wat gaat er nu nog fout, buiten het feit dat er eventueel geen data richteni de 6604 gaat zou hij in iedergeval de rails van spanning moeten voor zien in mijn ogen.

Is er iemand die dit op deze manier al wel werkend heeft gekregen?

gr johan
Re:6604 booster/pc sturing
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:6604 booster/pc sturing
stuur je de goede com-poort wel aan met de PC?

John
Re:6604 booster/pc sturing
Hoi John,

Ja dat doe ik, het probleem is dat er uit de 6604 zowiezo geen spanning komt, en in mijn ogen staat er bij een digitalebaan altijd spanning op de rails. En loopt er over die spanning het stuursignaal.

Gr Johan
Re:6604 booster/pc sturing
De knop in de rechter stopstand staan en beide grijze bussen met elkander verbonden ?.

Mvg,
Peter
Re:6604 booster/pc sturing
Ja, de knop staat in de rechter stand en de grijze bussen zijn door verbonden.
Ik heb alles netjes intern door verbonden en aangewerkt. op de rode,gele en bruine draad die uit de 6604 komt heb ik het volgende gezet :

Rode draad: het rode draadje uit het schema
Bruine draad: het blauwe draadje uit het schema
gele draad: de L uitgang van de trafo

De bruine draad van de trafo wordt intern op de bruine draad naar de baan en naar blauwe draad uit het schema.



gr johan 
Re:6604 booster/pc sturing
Sluit de gele en bruine draad aan op de trafo.
Sluit de rode draad aan op de rode draad van de interface.
Sluit de blauwe draad van de interface aan op de bruine aansluiting die naar de rails gaat.

Mvg,
Peter
Re:6604 booster/pc sturing
Zelfs dan werkt het niet, waarschijnlijk heb ik ergens een foutje gemaakt met de transistor.

Ik zal binnen kort alle onderdelen eens nieuw halen.

( in de orginele staat stuurt hij overigens nog wel delta loc's aan

Gr Johan
Re:6604 booster/pc sturing
Ik ga dit volgen...


groeten minitreintje/Dylan
Re:6604 booster/pc sturing
Is er ook een mogelijkheid om het verloopje van rs232 naar de 6604 te testen ?
En om de rs232 poort te testen of deze daad werkelijk iets uit stuurt ?


Gr Johan
Re:6604 booster/pc sturing
Ik ben inmiddels al iets verder, ik heb spanning op de rail en de lampjes van de loc kniperen.
Rijden doet hij alleen nog steeds niet, is dit een instellings fout ?


Gr Johan
Re:6604 booster/pc sturing
Hallo Johan,

Citaat van: spoekey op woensdag 12 januari 2011, 22:21:31
En om de rs232 poort te testen of deze daad werkelijk iets uit stuurt ?
Gebruik je een USB naaar Serial adapter ?.

Mvg,
Peter
Re:6604 booster/pc sturing
Ja, en ik ben bang dat dat ook meteen het probleem is.
is er een mogelijkheid om dit te omzeilen ?



Gr Johan
Re:6604 booster/pc sturing
Hallo Johan,

Welk OS gebruik je XP, Vista of Windows 7 ?.

Mvg,
Peter
Re:6604 booster/pc sturing
Vista
Re:6604 booster/pc sturing
Morgen ga ik naar een oom toe, en hij werkt vaker met serieele poorten en electronica.
Ik ben benieuwd wat dat gaat op leveren.


Gr Johan
Re:6604 booster/pc sturing
je hoeft niet per see een transitor te gebruiken. kan ook rechtstreeks met 2 draaidjes.
als er geen signaal op staat stopt de 6604 ook met het doorgeven van de baanspanning
Re:6604 booster/pc sturing
Dat Klopt daar ben ik ook achter gekomen, ik heb inderdaad de transistor weg gelaten en sinds dien heb ik in iedergeval spanning op de baan. alleen kniperen nu de lampjes van de loc's en rijdt ie soms een heel langzaam schokerig of gewoon helemaal niet.

Ik ben benieuwd wat morgen gaat brengen en ik zal het posten als ik wat meer weet.

Gr Johan
Re:6604 booster/pc sturing
Citaat van: spoekey op vrijdag 14 januari 2011, 16:35:55
Ik ben inmiddels al iets verder, ik heb spanning op de rail en de lampjes van de loc kniperen.
Rijden doet hij alleen nog steeds niet, is dit een instellings fout ?

Citaat van: spoekey op zondag 16 januari 2011, 02:10:41
Dat Klopt daar ben ik ook achter gekomen, ik heb inderdaad de transistor weg gelaten en sinds dien heb ik in iedergeval spanning op de baan. alleen kniperen nu de lampjes van de loc's en rijdt ie soms een heel langzaam schokerig of gewoon helemaal niet.
Met of zonder transistor heb je nog steeds hetzelfde.

Op de site van DDW wordt ook gewaarschuwd dat er problemen kunnen ontstaan indien er gewerkt wordt met een USB naar Serieel adapter. 

Mvg,
Peter
Re:6604 booster/pc sturing
Hallo Johan,

In de helpfile van Koploper staat ook het volgende te lezen:

CiteerDigitale systemen
?   SRCP: Koploper communiceert nu ook met DDW versie 0.8.0. Echter ik heb spijt van deze aanpassing, daar DDW 0.8.0 zeer instabiel is. Ook heb ik nog van niemand gehoord dat er fysiek de treinbaan mee wordt aangestuurd.

CiteerKoploper werkt goed samen met DDW versie's 0.7. Echter sinds november 2010 is versie 0.8 van DDW beschikbaar. Koploper kan er vanaf versie 7.2 buildnummer 1 ook mee praten. Echter het fysiek aansturen van een  treinbaan is nog niemand gelukt. Ook vertoont DDW versie 0.8 een aantal bugs. Mijn advies is voorlopig om versie 0.7 te gebruiken en versie 0.8 niet te gebruiken.

Mvg,
Peter
Re:6604 booster/pc sturing
Hoi hoi

ik ben weer een stapje verder, ik ben van middag bij mijn oom op bezoek geweest en daar is het volgende uit gekomen:

Mijn usb ---> serieel kabel werkt naar behoren, hij stuurt alle signalen netjes door.
                     Dit zijn de signalen die Koploper via DDW door stuurt.

De Loc rijdt helaas nog steeds niet.

Verder heb ik geprobeerd koploper 7.2 build 1 vast te knoppen aan DDW versie 0.7.* ook dit is niet gelukt. Wat bij KL7.2 en DDW0.8.0 zo makkelijk ging geeft koploper7.2 bij DDW versie 0.7.* alleen maar dat het comuniceren met de digitale controler niet gelukt is.

Dus erg soepel gaat het allemaal nog niet, maar voorlopig ben ik nog niet van plan om het op te geven, ik heb nog minstens 4 maanden voor dat ik daad werkelijk aan m'n baan kan gaan beginnen dus ik heb nog even de tijd.


Gr Johan 

Re:6604 booster/pc sturing
Citaat van: spoekey op zondag 16 januari 2011, 17:04:11
Mijn usb ---> serieel kabel werkt naar behoren, hij stuurt alle signalen netjes door.
                     Dit zijn de signalen die Koploper via DDW door stuurt.
En als je in de logging van DDW 0.8.0 kijkt zie je dat ze ook verzonden worden. Echter de timing is niet correct.

CiteerVerder heb ik geprobeerd koploper 7.2 build 1 vast te knoppen aan DDW versie 0.7.* ook dit is niet gelukt.
Dat werkt hier uitstekend. Niet alleen via RS232 maar ook met een USB naar Serieel adapter.

Maar zoals eerder vermeld de schrijver (programmeur) van DDW (0.8) geeft zelf aan dat je problemen kunt verwachten indien gebruik gemaakt wordt van een USB naar Serieel adapter.

Mvg,
Peter
Re:6604 booster/pc sturing
Hoi Peter,

Over welke timing heb je het, de timing in de zin van de bautrate, want deze staat op 2400
Het zelfde als in koploper (ik kan mijn serieele poort ook los een bautrate geven.)

En in een paar berichtjes terug stond een stukje over DDW 0.8 en over DDW 0.7   .
Hierin staat dat 0.8 niet goed werkt en 0.7 wel, alleen krijg ik geen verbinding tussen koploper en DDW 0.7.  Aangezien dat met de 0.8 versie zo gebeurd was ging ik er van uit dat dat bij de 0.7 versie ook zo zou moeten gaan, maar dat is bij mij dus niet het geval.

Ik ben nu in middels ergens op zolder nog een oude pc tegen gekomen met maar liefst 1 serieele poort dus kan ik ook daar nog mee gaan hobbyen. Maar met welk OS werkt koploper het beste ?


Groetjes Johan 
Re:6604 booster/pc sturing
Citaat van: spoekey op zondag 16 januari 2011, 17:04:11
Mijn usb ---> serieel kabel werkt naar behoren, hij stuurt alle signalen netjes door.
                     Dit zijn de signalen die Koploper via DDW door stuurt.

De Loc rijdt helaas nog steeds niet.

Ik heb nogal mijn twijfels over de weerstandjes tussen de seriele poort en de Delta.

Het oorspronkelijke aansluitschema gebruikt die niet (zie http://vogt-it.com/OpenSource/DDL/show.php3?headline=Kabel+f%FCr+das+Delta+Control&img=RS-6604.gif). Merk op dat de lijn naar DTR optioneel is. Gewoon TX naar rood en GND naar bruin volstaat als je de kortsluitdetectie niet aan je PC wilt doorgeven.

Laptops en USB-seriele converters (zonder eigen voeding) hebben vaak toch al een zwakke seriele poort (die electrisch niet aan de officiele specificaties voldoet!). Zet je er dan ook nog een weerstandje tussen, maak je het alleen maar lastiger. Ik heb de electronica lang geleden eens uitgeplozen. Hoewel het weerstandje misschien een zeker gevoel geeft voor de gebruiker, is hij electronisch niet noodzakelijk.

Zou het dus eens proberen zonder weerstandje, als andere oplossingen niet werken.

Groet,

Oscar.
Re:6604 booster/pc sturing
Citaat van: oscarv op maandag 17 januari 2011, 18:02:56
Ik heb nogal mijn twijfels over de weerstandjes tussen de seriele poort en de Delta.
Daar hoef je niet aan te twijfelen, dat werkt goed en wordt door vele hier op het forum toegepast.

Het probleem is dat DDW gebruik maakt van het rechtstreeks aansturen van de chip voor de seriële communicatie. Dat is bij USB naar Serieel adapters niet altijd mogelijk.

Citaat van de site van DDW
CiteerNach all den mir bekannten Berichten hier auf der Liste und Diskussionen auf
de.rec.modelle.bahn will ich die Euphorie dämpfen: Es funktioniert mit
großer Wahrscheinlichkeit nicht, da die serielle als auch die parallel
Schnittstelle recht hardwarenah angesteuert werden und sich USB-Adapter da
nicht immer wie erwartet verhalten.

Erfolgversprechender sind PCMCIA-Adapter, allerdings kann ich keine
Empfehlung geben, welcher wirklich funktioniert. Erfahrungsberichte sind
hier aber immer sehr willkommen!


Mvg,
Peter
Re:6604 booster/pc sturing
Citaat van: Freak op maandag 17 januari 2011, 18:18:38
Citaat van: oscarv op maandag 17 januari 2011, 18:02:56
Ik heb nogal mijn twijfels over de weerstandjes tussen de seriele poort en de Delta.
Daar hoef je niet aan te twijfelen, dat werkt goed en wordt door vele hier op het forum toegepast.

Het probleem is dat DDW gebruik maakt van het rechtstreeks aansturen van de chip voor de seriële communicatie. Dat is bij USB naar Serieel adapters niet altijd mogelijk.

Er zijn twee problemen bij USB-seriele converters. De eerste is timing, en daar kun je inderdaad niets aan doen.

Maar het tweede probleem (en het enige probleem bij de seriele poort van veel laptops) is dat veel recente seriele poorten niet echt meer werken met +12 en -12 volt, maar met +/-7 volt (of iets dergelijks, heb het vorig jaar eens uitgeplozen). Dan zijn die weerstandjes misschien net datgene dat je nekt. Ik had dat met een oude laptop. Maar het doet zich ook voor bij de level shifter in veel USB converters.

En het punt is, zonder de transistor zijn die weerstandjes echt niet nodig.

Groet,

Oscar.


Re:6604 booster/pc sturing
Hoi Oscar,

Die weerstandjes had ik er inderdaad al uitgelaten, en dan krijg ik inderdaad wel spanning op de baan.
Maar die timing vind ik toch appart, zoals bekend is hebben de meeste laptops van tegenwoordig geen serieele poort meer. Maar toch zijn er nog heel veel systemen die hier mee werken ook nieuwe en op locatie. Hier werkt het wel met usb naar serieel, dit wordt een puntje dat ik later toch nog eens ga uitzoeken.

@Peter: van welk merk is de usb naar serieel converter die jij gebruikt? want die werkt wel zei je.
Re:6604 booster/pc sturing
Citaat van: spoekey op maandag 17 januari 2011, 19:00:29
@Peter: van welk merk is de usb naar serieel converter die jij gebruikt? want die werkt wel zei je.
Heb hier een adapter van sitecom.
Onder Windows ME of XP met Koploper 7.2 en DDW0.79 werkt het.
En met de interface zoals in dit draadje is te zien.


Mvg,
Peter
Re:6604 booster/pc sturing
Citaat van: spoekey op maandag 17 januari 2011, 19:00:29
Die weerstandjes had ik er inderdaad al uitgelaten, en dan krijg ik inderdaad wel spanning op de baan.

Aha... dan heb je probleem 2 alvast opgelost. Jaja, die weerstandjes.

Citaat van: spoekey op maandag 17 januari 2011, 19:00:29
Maar die timing vind ik toch appart, zoals bekend is hebben de meeste laptops van tegenwoordig geen serieele poort meer. Maar toch zijn er nog heel veel systemen die hier mee werken ook nieuwe en op locatie. Hier werkt het wel met usb naar serieel, dit wordt een puntje dat ik later toch nog eens ga uitzoeken.

@Peter: van welk merk is de usb naar serieel converter die jij gebruikt? want die werkt wel zei je.


Van de Rocrail web site:
CiteerTo work properly for Märklin/Motorola protocol, the USB2serial adapter used must support 6-bit transfers and support reporting when Uart transmitter is empty. Windows may take long time to change between DCC and MM Uart settings, this will create pauses in the data stream, which will make the lights flicker (if used only for DCC or for MM, no such changes is needed).
Chip    Linux 2.6.22    Windows XP, chip manufacturers driver
FTDI2232    DCC only (6-bit transfers not supported by the hardware)
Prolific 2303    DCC only, transmitter empty detection not working in driver

Kijk ook eens naar deze link:
http://forum.rocrail.net/viewtopic.php?t=1396

Per saldo, beter om een RS-232 PCI kaart in je desktop te zetten. Met een laptop is dat niet echt een behulpzame oplossing natuurlijk.

Groet,

Oscar.
Re:6604 booster/pc sturing
Hallo Johan,

Op dit moment stuur ik op een Laptop met Windows 7 (MM) wissels aan.
Gebruikmakend van Koploper 7.2  Build 1, DDW0.8, USB naar Serieel en genoemde Interface.

Maar zal er verder mee stoppen.


Mvg,
Peter
Re:6604 booster/pc sturing
Citaat van: Freak op maandag 17 januari 2011, 19:31:44
Op dit moment stuur ik op een Laptop met Windows 7 (MM) wissels aan.
Gebruikmakend van Koploper 7.2  Build 1, DDW0.8, USB naar Serieel en genoemde Interface.

Bij bijna iedereen. Maar het is goed om te weten dat de schakeling bij sommige laptops en sommige USB adapters net teveel van het goede is, en dat het dan soms wel werkt met de simpeler aansluiting zonder weerstandjes en transistor.

Citaat van: Freak op maandag 17 januari 2011, 19:31:44
Maar zal er verder mee stoppen.

Is toch geen vervelende discussie? Lijkt mij heel zinvol?

Groet,

Oscar.
Re:6604 booster/pc sturing
Als alles het goed is, ga ik morgen nog een andere usb--->serieel adapter proberen en een vaste pc.
Ik ben benieuwd of het gaat werken!!!

Gr Johan
Re:6604 booster/pc sturing
Met de vaste pc werkt het nu in ieder geval.

Nu ga ik nog even verder hobbyen met het usb ---> serieel

Gr Johan