Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Wintrack vraagje

Gestart door Mistr_t zaterdag 08 januari 2011, 11:50:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wintrack vraagje
Mistr_t
gast

Wintrack vraagje
Hoi, ik heb 'n aantal vragen ivm. het programma wintrack.

- Hoe zorg ik dat een wissel met de kant van de wissels aan een ander stuk koppelt? (gewoon, ander koppelpunt selecteren dus)

- Kan ik de afmetingen van de ontworpen baan zien?

- Is er een mogelijkheid om maar een beperkt aantal rails beschikbaar te stellen (die dat ik dan ook echt heb), en dan bijvoorbeeld "sets" te maken?

- Kunnen er treinen over de 3D-voorstelling rijden? Dan kan ik namelijk eens 'n mooi filmpje maken :D.

Ik weet dat je het niet kan opslaan enz...

Joeri
Re:Wintrack vraagje
- Dat weet ik niet, moet ik ook nog uitvogelen
- Ja, bij wintrack 10.0 zit er aan de linker kant een verticale werkbalk, en als je dan de 8ste knop van boven aanklikt dan krijg je een venster waar je de afmetingen van je grondplaat in kunt voeren. Je kunt ook de knop daaronder gebruiken, maar dan krijg je gewoon een meetlat.
- Weet ik niet
- weet ik ook niet

Ik hoop dat ik een beetje geholpen heb
Re:Wintrack vraagje
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:Wintrack vraagje
Citaat van: Mistr_t op zaterdag 08 januari 2011, 11:50:26
Hoi, ik heb 'n aantal vragen ivm. het programma wintrack.

- Hoe zorg ik dat een wissel met de kant van de wissels aan een ander stuk koppelt? (gewoon, ander koppelpunt selecteren dus)

- Kan ik de afmetingen van de ontworpen baan zien?

- Is er een mogelijkheid om maar een beperkt aantal rails beschikbaar te stellen (die dat ik dan ook echt heb), en dan bijvoorbeeld "sets" te maken?

- Kunnen er treinen over de 3D-voorstelling rijden? Dan kan ik namelijk eens 'n mooi filmpje maken :D.

Ik weet dat je het niet kan opslaan enz...

Joeri

Hoi Joeri,

In de knoppenbalk zijn een 3-tal knoppen, beetje rechts van het midden.
Daarmee kan je aangeven of de afbuiging naar links of naar rechts gaat bij het aanleggen van een rail. Daarnaast zit een knop waarmee je dit kan omwisselen als de rail er al ligt. Hiermee kan je ook een wissel zo draaien dat-ie ligt zoals je wilt.

En verder... gewoon een proefje maken met je idee en her- en der wat knoppen gebruiken en zien wat er gebeurt. Trial&error noemen de Engelsen dat...
Gewoon spele met Wintrack. Pas op, het is verslavend! :lol:
Re:Wintrack vraagje
Mistr_t
gast

Re:Wintrack vraagje
Citaat van: Willem E op zaterdag 08 januari 2011, 12:17:33
Citaat van: Mistr_t op zaterdag 08 januari 2011, 11:50:26
Hoi, ik heb 'n aantal vragen ivm. het programma wintrack.

- Hoe zorg ik dat een wissel met de kant van de wissels aan een ander stuk koppelt? (gewoon, ander koppelpunt selecteren dus)

- Kan ik de afmetingen van de ontworpen baan zien?

- Is er een mogelijkheid om maar een beperkt aantal rails beschikbaar te stellen (die dat ik dan ook echt heb), en dan bijvoorbeeld "sets" te maken?

- Kunnen er treinen over de 3D-voorstelling rijden? Dan kan ik namelijk eens 'n mooi filmpje maken :D.

Ik weet dat je het niet kan opslaan enz...

Joeri

Hoi Joeri,

In de knoppenbalk zijn een 3-tal knoppen, beetje rechts van het midden.
Daarmee kan je aangeven of de afbuiging naar links of naar rechts gaat bij het aanleggen van een rail. Daarnaast zit een knop waarmee je dit kan omwisselen als de rail er al ligt. Hiermee kan je ook een wissel zo draaien dat-ie ligt zoals je wilt.

En verder... gewoon een proefje maken met je idee en her- en der wat knoppen gebruiken en zien wat er gebeurt. Trial&error noemen de Engelsen dat...
Gewoon spele met Wintrack. Pas op, het is verslavend! :lol:

Hahaaa, ik heb het door, dankje wel :D
Re:Wintrack vraagje
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Wintrack vraagje
Citaat van: Mistr_t op zaterdag 08 januari 2011, 11:50:26
Hoi, ik heb 'n aantal vragen ivm. het programma wintrack.

- Hoe zorg ik dat een wissel met de kant van de wissels aan een ander stuk koppelt? (gewoon, ander koppelpunt selecteren dus)

- Kan ik de afmetingen van de ontworpen baan zien?

- Is er een mogelijkheid om maar een beperkt aantal rails beschikbaar te stellen (die dat ik dan ook echt heb), en dan bijvoorbeeld "sets" te maken?

- Kunnen er treinen over de 3D-voorstelling rijden? Dan kan ik namelijk eens 'n mooi filmpje maken :D.

Ik weet dat je het niet kan opslaan enz...

Joeri

- Selecteer met je muis het gele rondje tussen de rails die je wilt verbinden en druk op ctrl+e

- Ga naar menu "Invoegen" en selecteer "zijkant toevoegen" of "Grondplaat.."

- Ga naar menu "Bestand" en selecteer "Materiaaloverzicht". Hier kan je invoegen welke rails je al hebt. Vervolgens kan je een baan tekenen, en wintrack laat zien welke rails je over hebt en welke je nog moet kopen. Je kan de prijzen van de rails invoeren, zodat je ziet hoeveel geld het je kost.

- Nee dat kan niet ;)
Re:Wintrack vraagje
Mistr_t
gast

Re:Wintrack vraagje
Nou, dank je wel hoor :D.
Hier een voorbeeld van mijn huidige baan:
Re:Wintrack vraagje
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Wintrack vraagje
'k Zou je bochtwissels omdraaien, zodat je ook vanaf de buitenbaan naar je rangeersporen kan rijden
Re:Wintrack vraagje
Mistr_t
gast

Re:Wintrack vraagje
Citaat van: rscosworth op zaterdag 08 januari 2011, 13:17:36
'k Zou je bochtwissels omdraaien, zodat je ook vanaf de buitenbaan naar je rangeersporen kan rijden
hmm... ik snap het niet o.O, en ben dan ook nog eens zo stom geweest van het venster met wintrack te sluiten... ><
Welke bochtwissels omdraaien, de onderste of de bovenste?
Re:Wintrack vraagje
Lid sinds: 2010

offline
Re:Wintrack vraagje
We bedoelen de rijweg over de wissels
Links van de buiten naar de binnenbaan,en rechts van binnen naar buitenbaan.
Maakt de rangeersporen beter bereikbaar .

Groeten Robin
Re:Wintrack vraagje
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Wintrack vraagje
'k Heb even een screenshot toegevoegd.
Het kost je niet meer of minder rails, maar de rijmogelijkheden worden wel vergroot.
Re:Wintrack vraagje
Mistr_t
gast

Re:Wintrack vraagje
Citaat van: rscosworth op zaterdag 08 januari 2011, 13:24:45
'k Heb even een screenshot toegevoegd.
Het kost je niet meer of minder rails, maar de rijmogelijkheden worden wel vergroot.
Dat is nu nog eens een goed idee :D
Re:Wintrack vraagje
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Wintrack vraagje
hoppa! aan het werk jij! ;)
Re:Wintrack vraagje
Mistr_t
gast

Re:Wintrack vraagje
Citaat van: rscosworth op zaterdag 08 januari 2011, 13:29:04
hoppa! aan het werk jij! ;)
Het grootste deel lag er al, ik heb even de wissels verlegd. Maar, ik was vergeten dat ik nog een heleboel bochten heb (24130, 12 om precies te zijn, een volledige cirkel), en ik zal eens zoeken of ik ze nog ergens in kan integreren... Misschien ergens een keerlus? Of zorgde dat niet voor een kortsluiting?
Re:Wintrack vraagje
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Wintrack vraagje
Je kan zonder problemen een keerlus aan leggen. Alleen bij gelijkstroom zorgt het voor kortsluiting (al zijn daar ook wel electronische schakelingen e.d. voor te verkrijgen)

Met 12 bochten kan je ook een railspiraal maken naar een kopstation oid..
Re:Wintrack vraagje
Mistr_t
gast

Re:Wintrack vraagje
Citaat van: rscosworth op zaterdag 08 januari 2011, 18:24:19
Met 12 bochten kan je ook een railspiraal maken naar een kopstation oid..
Een railspiraal? Nog nooit van gehoord :oops:, is dat dan een soort houten constructie met spiralen naar boven? Maar iemand van de modelbouwwinkel in Aalst heeft me wijsgemaakt dat je voor een spoor naar boven speciale (erg dure) rails nodig hebt..? Of is dat niet zo dan? (Dit topic loopt wel heel erg ver uit he? :p)
Re:Wintrack vraagje
Lid sinds: 2006

offline
Re:Wintrack vraagje
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg281214#msg281214

Daar staan een paar foto's en de rail is normale C-rail :)
Re:Wintrack vraagje
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Wintrack vraagje
Een hele goede raad voor een beginner : blijf uit die winkel te Aalst weg.Die kerel is enorm duur en zal je allerlei dingen aanraden die je niet nodig hebt.We spreken uit ervaring.Als je echt meer wil weten ,gebruik het forum of sluit je aan bij de modelclub OVMV op de tragel te Aalst.Zo krijg je goede raad gratis.
Ps :ik kan vrij goe doverweg met wintrack en woon niet ver van Aalst.Ben goed bekent bij de club daar alhoewel ik door tijdsgebrek er geen aktief lid meer ben.
Re:Wintrack vraagje
Mistr_t
gast

Re:Wintrack vraagje
Citaat van: bellejt op vrijdag 14 januari 2011, 18:30:14
Een hele goede raad voor een beginner : blijf uit die winkel te Aalst weg.Die kerel is enorm duur en zal je allerlei dingen aanraden die je niet nodig hebt.We spreken uit ervaring.Als je echt meer wil weten ,gebruik het forum of sluit je aan bij de modelclub OVMV op de tragel te Aalst.Zo krijg je goede raad gratis.
Ps :ik kan vrij goe doverweg met wintrack en woon niet ver van Aalst.Ben goed bekent bij de club daar alhoewel ik door tijdsgebrek er geen aktief lid meer ben.
Haha, dat hij enorm duur is, heb ik gemerkt ja :D en dat hij me een digitaal systeem van 300 euro wou aansmeren ook, maar om bv. aparte rails te kopen, of verf voor modelbouw, ga ik daar wel...
Re:Wintrack vraagje
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Wintrack vraagje
als je veel rails nodig hebt kan je ze goedkoper via internet bestellen.Ik wil gewoon zeggen : voor je wat koopt ,kijk eens op internet.Meestal ben je goedkoper af ,zelfs met de verzendkosten erbij gerekend.Ik heb hier zo ongeveer 5000 euro winst gemaakt enkel en alleen op mijn rails.K-rails en wissels van Marklin.Via internet betaal je max 12 euro voor een wissel of 1,87 euro voor een 2200 rail.In de winkel betaal je 28 euro en 3,70 euro.Dan is de rekening snel gemaakt.Op een 1 verfje kan je eigenlijk geen winst maken maar ik heb er 12 besteld via internet.Totale kostprijs 15 euro.Alles inbegrepen.Komt dus op 1,25 euro/stuk.In de winkel rekenen ze 3 euro.Dan had ik er amper 5 gehad.Nu dus 12.
Re:Wintrack vraagje
hans1971
gast

Re:Wintrack vraagje
hallo
ik heb ook de demo van wintrack gedownload en ben er wat mee aan het prutsen om te zien wat ik in mekaar krijg  :)
nu zou ik een helling willen maken maar dat lukt me niet.kan iemand wat raad geven?
alvast bedankt
hans1971
Re:Wintrack vraagje
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Wintrack vraagje
Hallo,

Je kan dubbelklikken op de eerste rails van je helling. Er opent dan een nieuw menu met een paar tapbladen boven in.
Klik op tapblad "3D-profiel". Hier kan je een helling instellen.