Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

grote plannen voor op zolder

Gestart door joosthartgers vrijdag 07 januari 2011, 12:11:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:grote plannen voor op zolder
joosthartgers
gast

Re:grote plannen voor op zolder
Citaat van: Marklin5 op dinsdag 11 januari 2011, 15:38:17
voor dat kopstation dat net nog een beetje onder het stationsgebouw komt moet je eens hier naar kijken

Station.

Groeten,
Martijn

Dat moet het inderdaad worden, super mooie foto's. Kan ik veel inspiratie uithalen.

bedankt

gr
Re:grote plannen voor op zolder
joosthartgers
gast

Re:grote plannen voor op zolder
Heb afgelopen dagen veel over digitaal gelezen. Ben er aardig van overtuigd dat ik dit toch moet gaan doen. Althans delen van de baan. Ik begrijp uit alles wat ik heb gelezen dat je ook delen digitaal kan maken en de rest zelf bestuurt.. :? Hoe zou dat bijvoorbeeld op mijn baan eruit komen te zien..? Schaduwstations en hoofdtrajecten automatisch ofzo...? Vind het wel leuk als ik zelf zou kunnen kiezen welke treinen het station in en uitkomen en uiteraard het rangeren wil  ik zelf doen. Kan iemand mij hier een beter beeld bij geven en aangeven wat de mogelijkheden zijn?
Heb ook deze link gevonden, is dit ook digitaal of gaat dit over zelf knutselen?
http://www.mscmaasenwaal.nl/techniek/moezel/schaduw/schaduwst.html

Alvast bedankt voor jullie reacties

Groeten Joost
Re:grote plannen voor op zolder
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:grote plannen voor op zolder
Gezien je vragen en uitspraken denk ik dat je nog onkundig bent over wat digitaal nu eigenlijk is. Dat geeft allemaal niks want iedreen is zo begonnen. Het lijkt mij zinvol dat je eerst gaat onderzoeken wat het allemaal in houdt. Download de folders met informatie van Marklin. LKaat je informeren bij de modelbaan zaak en onderzoek het forum en schroom niet om te rvagen.  Het lijkt in het begin allemaal heel erg moeilijk maar des te meer je leest en en later uitprobeert des te makkelijker het wordt. Het valt allemaal best wel mee maar je kunt er heel veel mee. Je kunt met digitaal ook alles zelf bedienen. Het is even te veel om hier te beschrijven maar er is veel informatie hier en daar over te vinden.
Via Central station bedien je de wissels en stroomloze gedeeltes zelf met de hand. Je bepaald bij digital zelf in welke mate je gaat automatiseren. Iedere lok, wissel en sein kun je apart aansturen.
Op Marklin.DE vind je bij Modellbahnsteuerung ( en dan kiezen tussen Digital, systems, Delta) alle informatie.
Delta is de goedkope variant, toen kwam systems, en de allerlaatste is Digital met het nieuwe Central station2.
Ik zelf heb de versie gehad met  control station waarbij je een aantal modules aan vast kunt koppelen zoals memory (wisselstraten vastleggen). Nu heb ik Central station 1 met twee boosters, K83 en s88 decoders voor resp.  bedienen wissels, seinen en stopsecties. Hier heb je een overzicht waar alle systemen staan. De tekening geeft aan hoe je de verschillende systemen aan elkaar koppelt. Je maakt zelf je keuze welke delen je wilt gebruiken.



Links midden Systems. Links onder CS1 met midden onder het bijpassende Mobile station en midden en rechts Digital.


Het schema van het schaduw station kan zowel Digitaal alswel Analoog gemaakt worden. Hier op het Forum en in Marklin Magazine (MM0108, kun je direct downloaden, gleisplanarchiv) staan heel goede voorbeelden van schaduwstations.

Re:grote plannen voor op zolder
joosthartgers
gast

Re:grote plannen voor op zolder
Maarten,
Ja klopt inderdaad dat ik er nog niet veel van snap.  :P Bedankt alvast voor de extra info. Ik ga weer verder met inlezen en uitvogelen welk systeem het beste bij mij past.

Bedankt alvast
gr Joost
Re:grote plannen voor op zolder
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:grote plannen voor op zolder
Ik had in een ver verleden een soortgelijk probleem met het bereiken van een deel van de baan. Ik heb dat destijds opgelost door een luik over het trapgat te maken waar je op kon staan. Misschien is dat voor jouw situatie ook een oplossing? Wel het volledige trapgat dan afsluiten natuurlijk, anders wordt het gevaarlijk.
Re:grote plannen voor op zolder
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:grote plannen voor op zolder
Citaat van: joosthartgers op woensdag 12 januari 2011, 11:30:38
Heb afgelopen dagen veel over digitaal gelezen. Ben er aardig van overtuigd dat ik dit toch moet gaan doen. Althans delen van de baan. Ik begrijp uit alles wat ik heb gelezen dat je ook delen digitaal kan maken en de rest zelf bestuurt.. :? Hoe zou dat bijvoorbeeld op mijn baan eruit komen te zien..? Schaduwstations en hoofdtrajecten automatisch ofzo...? Vind het wel leuk als ik zelf zou kunnen kiezen welke treinen het station in en uitkomen en uiteraard het rangeren wil  ik zelf doen. Kan iemand mij hier een beter beeld bij geven en aangeven wat de mogelijkheden zijn?
Heb ook deze link gevonden, is dit ook digitaal of gaat dit over zelf knutselen?
http://www.mscmaasenwaal.nl/techniek/moezel/schaduw/schaduwst.html

Alvast bedankt voor jullie reacties

Groeten Joost

Hoi Joost,

Ik gebruik een dergelijk systeem om mijn schaduwstation te besturen. Ik gebruik alleen motoren voor de wissels i.p.v. spoelen, maar het principe blijft hetzelfde. De uitgang van het schaduwstation wordt bij mij of handmatig of automatisch random uitrijden. Het vrije spoor wordt dan weer opgevuld vanaf het hoogste nummer voor zover vrij.

We praten hier over aan analoge besturing van de wissels en blokken. Dit kan nog steeds gecombineerd worden met digitale treinen. Voorlopig is mijn hele baan zo ingedeeld. Geleidelijk afremmen kan ook nog wel met diverse schakelingen, maar die heb ik (nog) niet toegepast. Uiteindelijk zal het er wel van komen, dat mijn hele baan digitaal aangestuurd wordt, maar ik wil nu nog compatible met onze club blijven.

Groet,
Bert
Re:grote plannen voor op zolder
joosthartgers
gast

Re:grote plannen voor op zolder
Bert,
Wat bedoel je precies met handmatig of automatisch random uitrijden? Heb je een schetsje oid dat het iets duidelijker wordt. Heb al zoveel gelezen, kan de stof allemaal niet meer opslaan :shock:! Ik denk dat ik het basis principe wel snap van digitaal, maar ik probeer het gelijk in mijn hoofd al te vertalen naar mijn eigen toekomstige baan en dan staat er weer een muur van informatie, waardoor ik weer afhaak. Wil het wel stap voor stap doen. Mijn logica zou dan beginnnen bij het schaduwstation alles aansluiten en testen om zo het rijden en installeren wat onder de knie te krijgen.
zoek dus alleen wat goede voorbeelden waar ik zaken uit af kan leiden.


Gr joost
Re:grote plannen voor op zolder
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:grote plannen voor op zolder
Joost,

Stap eens een Marklinstore binnen, vaak hebben ze daar een demonstratiemodel staan en kun je alles vragen en proberen.

Almelo Somberg Modelbouw 
Amersfoort Steven Volp 
Amstelveen De Groot Toyspecial Store 
Apeldoorn Wentink Modelbouw 
Arnhem Wentink Hobby 
Breda Modeltrein2000 
Delft De Koploper 
Den Bosch Märklin Center 's-Hertogenbosch 
Eindhoven WillieS Modelbouw Centrum 
Geldermalsen Modelspoortechniek 
Gorinchem René Muilwijk Modelbouw 
Groningen Modelspoorcentrum Groningen 
Heerenveen Treinenshop-Heerenveen 
Heerhugowaard Huider 
Middelburg M. van Kempen 
Nijmegen Interhobby 
Oegstgeest De Tombe Toys for Boys and... Men 
Papendrecht Oude Station V.O.F. 
Rijswijk Wapstad Modelbouw 
Rotterdam Meijer & Blessing Hobby B.V. 
Sittard Treinenspeciaalzaak Vleugels 
Vlaardingen Modeltreinexpress 
Woerden Grootendorst 
Wormerveer Two4Toys 
Zwolle De Wit Hobby & Techniek
Re:grote plannen voor op zolder
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:grote plannen voor op zolder
Hoi Joost,

Wat ik op dit moment met mijn baan doe, is de treinen laten rijden als digitale treinen met handbesturing. De beveiliging gebeurt met behulp van stroomloze secties. Het schaduwstation werkt ook op deze manier en er komt een klein electronisch schakelingetje, die gaat bepalen, welk spoor er nu vrij komt, of ik kan het handmatig doen. Ik heb op dit moment geen schema voorhanden.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de baan geheel digitaal te gaan besturen en dan heb je geen stoornloze secties nodig, maar wel een terugmelding, zodat het programma weet, waar de treinen zich bevinden.

De twee bovenstaande systemen kunnen ook nog gekombineerd worden, zodat een programma alleen de beveiliging doet en niet de treinen bestuurd. Dit wordt voor mij de tussenstap naar volledig computergestuurd bedrijf.

Je bent altijd van harte welkom om het een en ander hier te bekijken, zodat ik het beter kan uitleggen.

Groet,
Bert
Re:grote plannen voor op zolder
joosthartgers
gast

Re:grote plannen voor op zolder
Maarten,
Ja dit heb ik al eens gedaan en een afspraak gemaakt. Maar het lijkt wel of ze geen tijd voor je hebben in een winkel alleen maar willen verkopen. Kom hier op het forum al meer te weten dan dat gesprek in de winkel. Misschien heb ik net de verkeerde gehad, dat is natuurlijk mogelijk. Kan niet voor alle zaken praten natuurlijk.
gr
Re:grote plannen voor op zolder
joosthartgers
gast

Re:grote plannen voor op zolder
Bert,
Lijkt me inderdaad handig om een keer het hele verhaal in het echt te zien. Misschien kunnen we een keer een afspraak maken, zodat ik even kan komen kijken hoe jij jouw baan hebt gebouwd.

Gr Joost
Re:grote plannen voor op zolder
Joost,

Als je door de week een afspraak maakt bij 't Oude-station met Korver, dan helpt hij je wel.
Dan is er wel aanloop maar nooit zoveel.
Zaterdags is het er altijd druk.
Het aller beste is om een keer met een van de leden een afspraak te maken die je wil en kan helpen.
Maar die zijn er genoeg denk ik.
Zien is voor mijn ook altijd beter dan lezen.
Je kan dan gerichte vragen stellen waar gelijk een antwoord op komt.

vr.gr. Günther.
Re:grote plannen voor op zolder
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:grote plannen voor op zolder
Citaat van: joosthartgers op vrijdag 14 januari 2011, 08:57:13
Maarten,
Ja dit heb ik al eens gedaan en een afspraak gemaakt. Maar het lijkt wel of ze geen tijd voor je hebben in een winkel alleen maar willen verkopen. Kom hier op het forum al meer te weten dan dat gesprek in de winkel. Misschien heb ik net de verkeerde gehad, dat is natuurlijk mogelijk. Kan niet voor alle zaken praten natuurlijk.
gr

Je hebt een beetje pech gehad met de winkel. Ik weet dat er veel winkels zijn die je alles willen vertellen. Mensen met een treinenwinkel doen dit vaak ook uit passie anders hadden ze wel een ander soort winkel gehad. Zoek ook een rustig moment uit, dan krijg je alle aandacht. Het is zo lastig om even op het forum uit te leggen wat wel en niet kan en wat voor systeem je kan toepassen. Dan is het makkleijker om in een gesprek e.e.a. uit te leggen. Lezen van info op forum, info van website Marklin, bezoek aan een (goede) winkel helpt, bij een forumlid langs gaan allemaal goed.
Je mag mij ook bellen voor informatie.(en vermoedelijk meer forumleden). Ik heb wel veel Marklinspullen maar kan je geen werkende baan laten zien omdat ik die net heb afgebroken en met plannen bezig ben om het nu eens echt goed op te gaan bouwen. Maar als je mijn telefoonnummer wilt hebben dan kun je me een PB sturen.

groeten,

Maarten
Re:grote plannen voor op zolder
Citaat van: DB BR85 op zondag 09 januari 2011, 12:49:02
Heey joost,

Ik had een vraagje heb jij van jou plan tot zover een wintrack bestand. Ik zie er zelf iets in om in mijn baan te gebruiken. Natuurlijk alleen als jij dat niet erg vind.

Gr. Dirk

Heey Joost,

Eigenlijk bedoelde ik je hele baan. waarna ik zelf ideeen kan kopieren. Ik vind het namelijk een prima baan:D.

Ik ga dit blijven volgen.

Dirk
Re:grote plannen voor op zolder
Citaat van: joosthartgers op vrijdag 14 januari 2011, 08:57:13
Maarten,
Ja dit heb ik al eens gedaan en een afspraak gemaakt. Maar het lijkt wel of ze geen tijd voor je hebben in een winkel alleen maar willen verkopen. Kom hier op het forum al meer te weten dan dat gesprek in de winkel. Misschien heb ik net de verkeerde gehad, dat is natuurlijk mogelijk. Kan niet voor alle zaken praten natuurlijk.
gr


Inderdaad heb het ook al meegemaakt en ik was er op een donderdag middag,en ik was de enige klant in de zaak.
Hier leer je inderdaad veel meer maar zien of lezen is toch heel anders.
Re:grote plannen voor op zolder
joosthartgers
gast

Re:grote plannen voor op zolder
Citaat van: DB BR85 op vrijdag 14 januari 2011, 14:49:15
Citaat van: DB BR85 op zondag 09 januari 2011, 12:49:02
Heey joost,

Ik had een vraagje heb jij van jou plan tot zover een wintrack bestand. Ik zie er zelf iets in om in mijn baan te gebruiken. Natuurlijk alleen als jij dat niet erg vind.

Gr. Dirk

Heey Joost,

Eigenlijk bedoelde ik je hele baan. waarna ik zelf ideeen kan kopieren. Ik vind het namelijk een prima baan:D.

Ik ga dit blijven volgen.

Dirk

Dirk ik heb je een PB en vervolgens ook mailtje gestuurd met het plan er in

gr Joost
Re:grote plannen voor op zolder
joosthartgers
gast

Re:grote plannen voor op zolder
Heb de wisselstraat van het kopstation nog iets aangepast. Een trein uit westelijke richting kon niet op het doorgaande spoor komen dus extra wissel toegevoegd. Ook extra wissel en kruiswissel toegevoegd, zodat goederentreinen uit oostelijke richting de keerlus kunnen pakken en weer terug de hoofdbaan op via extra spoor bovenin, en vanuit oostelijke richting ook gewoon het complete emplacement letterlijk links kunnen laten liggen en vervolgens via westelijke wisselstraat hun weg vervolgen over de hoofdbaan. Zoals al eerder aangegeven de hoofdbaan links verder naar de muur gelegd, zodat er wat meer ruimte wordt gecreëerd. Ook het pendelbaantje is daardoor iets verder naar achter komen te liggen. Hoe vinden jullie zo het treinen verloop, klopt dit een beetje of kan ik nog iets veranderen? Qua bereikbaarheid ben ik nog steeds aan het puzzelen, maar denk dat ik er wel uit kom.