Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Welke type lampjes?

Gestart door Laenderbahn027 vrijdag 07 januari 2011, 09:36:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke type lampjes?
Lid sinds: 2009

offline
Welke type lampjes?
Hallo,

Voor de wissels en toekomstige huisjes, lantaarns en noem maar op heb ik een verlichtingstrafo (blauw) van M gekocht. Voor de wissels is het geen probleem, simpel aansluiten, klaar.

Mijn vraag is nu: hoe kom ik aan de juiste lampjes (bij voorkeur LED) voor de huisjes? Indien dit niet met LEDs kan op deze trafo, welke lampjes en sokkels adviseren jullie dan om te gebruiken? Waar kun je deze voor een "fijn prijsje" halen/ bestellen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Met vriendelijke groet,
William
Re:Welke type lampjes?
Ik gebruik meestal gloeilampjes omdat je deze simpel kan dimmen. Op beurzen 1?/stuk
Maar een led kan je wit licht, geel licht enzovoort hebben dat kan niet bij deze gloeilampjes. Dat zijn van die 3 of 2 poten met daarin een lampje


groeten minitreintje/Dylan
Re:Welke type lampjes?
Lid sinds: 2009

online
Re:Welke type lampjes?
Ik gebruikte in het verlden altijd kerstlampjes, als je dan het aantal lampjes dat in de streng zitten even deeld door 230 weet je precies hoeveel volt de lampjes moeten hebben
Re:Welke type lampjes?
de Hoeve
gast

Re:Welke type lampjes?
en nu is er ook led-kerstverlichting, die kun je ook gebruiken.

als je de lampjes gewoon op de bijgeleverde trafo aansluit, ben je goedkoop klaar!


groeten, Hessel.
Re:Welke type lampjes?
En andere verlichting, zoals bijvoorbeeld lantaarns en dergelijke, kan ik gewoon aansluiten op de lichttrafo neem ik aan, ongeacht of het LED is of niet?

Eigen antwoord: nee, daarvoor moet ik er bijvoorbeeld een Viessmann powermodule (5215) tussen schakelen.
Re:Welke type lampjes?
de Hoeve
gast

Re:Welke type lampjes?
uit een trafo komt stroom (Ampere) en spanning (Volt).

als je lampjes of LED's op je trafo wilt aansluiten moet je weten hoeveel Volt uit de trafo komt en hoeveel Volt de LED's of lampjes mogen hebben. Op de lampjes staat de maximale spanning (Volt). Bij LED-producten staat het op de verpakking.

Voorbeeld: je trafo geeft 19 Volt, je hebt lampjes of lantaarnpaaltjes van 6 Volt gekocht. Als je nu 4 van die lampjes aan elkaar koppelt, mogen ze samen 4 x 6 = 24 Volt hebben. Ze gaan dus niet stuk als je ze in groepjes van vier op je trafo aansluit.

Voorbeeld: je trafo geeft nog steeds 19 Volt. je hebt LED-lantaarntjes gekocht. De fabrikant heeft naast de LED meestal ook nog een weerstand ingebouwd. De LED samen met de weerstand is bijv. geschikt voor 14 tot 20 Volt (zie de verpakking). Deze lantaarntjes hoeft je dus niet in groepjes aan te sluiten, maar mogen direct op de trafo worden aangesloten.

misschien is het zo duidelijk. Als je zowel lampjes als LED's hebt, maak dan twee takken vanaf je trafo. de ene tak met lampjes, de andere tak met LED's. Het blijft dan overzichtelijk en je maakt minder aansluitfouten.

groeten,
Hessel.