Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

"SERPENT-CITADEL"

Gestart door linuxer vrijdag 07 januari 2011, 08:41:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:"SERPENT-CITADEL"
meclaren
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: linuxer op zondag 03 april 2011, 22:41:57
Wat doe je nou op een zondag waarvan men aangaf dat het slecht weer zou worden? Je blijft binnen. Naast een potje Kolonisten van Catan met de fam. heb je nog wat tijd over. Voor de grap maar eens kijken wat het zou gaan kosten om de huidige baan van m-rails één-op-één te vervangen door c-rails.

Na wat worstelen in Wintrack omdat niet alle bochten overeen komen, met wat kunst en vliegwerk alle delen vervangen met onderdelen uit het c-rails assortiment. Export maken van de stukslijst. Import maken in Excel, wat bedragen uit de prijslijst invoegen in de cellen achter betreffende artikel/aantal en vervolgens het spreadsheet zijn werk laten doen .....

AUW

Daar wordt een mens niet vrolijk van. Dit zou me een slordige ? 2400 gaan kosten (brugdelen zitten hier nog niet eens bij). Los van de nostalgie die gaat gelden als het geluid van een trein over m-rails gaat verdwijnen is dit zonder meer rede om (met plezier) verder te gaan met de hobby, gebruik makende van de (huidige) m-rails. Niet genoemde emotionele waarde aan de huidge baan valt niet in geld uit te drukken overigens.

Zonder sponsor voor mij dus gewoon m-rails!!



Ik zit met het zelfde probleem als jij.
Heb zoveel M-rail en wissels als ik om wil schakelen op C-rail dat het mij een vermogen kost.
Terwijl op beurzen nog zat M-rail tegen een redelijke prijs te koop is.
Dus heb ik ook besloten om op M-rail te blijven rijden.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
@meclaren: Was ik voorlopig ook van plan hoor!

@Miguel: Sorry voor de wat wazige foto maar in ieder geval kan je zien waar ie moet komen :)

   Gaat wel even duren want er moet heel wat los om daar een stukje rails te vervangen.

"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Het lijkt wel of tegen elk succes een tegenslag staat :) Dat noemen ze de wet van de remmende vooruitgang geloof ik.

Doordat ik beperkte ruimte heb is het lastig een plaats te vinden waar ik geschakeld een sein kan bedienen dat vol automatisch de treinen laat stoppen en vertrekken.

Dit heb ik nu dubbel in de reeds bestaande cyclus zitten maar:

Binnen de route van de onderste baan mag het sein pas op de tweede keer bedienen omgaan. Ofwel de trein rijd een ronde daarbij bedient hij een schakelrails maar pas bij de tweede ronde (eveneens na het bedienen van de zelfde schakelrails) moet er actie volgen. Zou daar iets (electronisch) voor te vinden zijn?

Dus in het kort zoek ik een oplossing voor "twee keer bedienen, een keer actie".
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Hoi Peter.

Je gaat hard man! Het blijft erg leuk om jouw topic te volgen.

Citaat van: linuxer op woensdag 06 april 2011, 15:24:06
Dus in het kort zoek ik een oplossing voor "twee keer bedienen, een keer actie".

Er wordt meegedacht, al heb ik (nog) geen ervaringen met seinen,
voor de volgende oplossing: Een TELEX-relais uit een Märklin loc heeft
volgens mij een schakelwals met 4 schakelmomenten, is dat wat je bedoeld?
Check even de Wiki voor de overigens zeer uitvoerige beschrijving.

Groeten,

Erik.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Hallo Erik,

Deze moet ik even in laten werken. Ik weet niet of dit toepasbaar is voorm ijn probleem. Iig prettig dat er wordt meegedacht. Elk idee is welkom. Zelf heb ik mogelijk ook al wel een oplossing. Eerst maar eens kijken of het allemaal mogelijk is.

Ik heb geen ervaring met seinen en ga ook niet verder dan de twee lichtseinen (7188) die bij de verzameling zitten.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Als ik het nieuw geplaatste sein combineer met de reeds bestaande rijstroom schakeling dan moet ik volgens mij komen tot dat wat ik wil. In theorie werkt dit volgens mij dus vanavond maar weer eens wat draadjes veranderen/verbinden om te kijken of het ook in de praktijk zo wil.

Het blijft lastig te overzien hoe een en ander gaat lopen op de baan zelf. Met name de timing (snelheidsverschil tussen treinen onderling) speelt een belangrijke rol. Dat is in ieder geval lering die ik uit dit alles trek en wat anders zou moeten als een nieuwe baan wordt opgezet. Gelukkig ben ik hierin niet de enige want het forum staat vol van de "terugmelders" en alles wat daarmee te maken heeft :)

Toch ben ik van mening dat het leuker is dit vanuit eigen ervaringen op te doen dan een geheel voorgekauwd systeem "neer te leggen".

"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Eens kijken wat binnen de bestaande afmetingen van de klapbare plaat mogelijk zou zijn met c-rails.
De bovenbouw blijft gelijk, echter met bochtwissels:



Het is een grof ontwerp dus nog niet gekeken naar schakelrails seinen en andere ?slimme zaken? om digitaal te rijden. Is puur op basis van huidige plan met aanvulling opstelsporen (schaduw)station en wissel/passeer sporen.




Het is zo weer de 10e van de maand .....
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Je bent aan het twijfelen hé! Wordt het toch C nu.
Ik heb gisteren een partijtje M gekocht voor de uitbreiding van het schaduw station.
mbt die start set blijf ik ook bij die stomer. Ben nu het eea aan het uitlopen om die te gaan aanschaffen.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: chester2203 op donderdag 07 april 2011, 10:59:25
Je bent aan het twijfelen hé!

Frans, die twijfel wordt snel weggenomen als je de prijs van dit plan bekijkt. Met alle componenten van Marklin in de wissels komt dit op zo'n ? 3800 uit. Da's geen hobby meer :)

Wel wilde ik weten wat de ruimte me aan mogelijkheden extra kan bieden. Sommige van de plannen zijn ook in m-rails realiseerbaar echter tegen een veel gunstigere prijs. Het strakke rijden stel ik wel uit tot er de mogelijkheden toe zijn.

Die Tiny-CAN I is hier te krijgen voor:

2 Module a 70,- EUR = 140,- EUR
+ Versandkosten        17,- EUR (DHL Paket)
===========================================
Summe inkl. MwSt.     157,- EUR

Vraag is of dat gaat werken natuurlijk. Kostbare test als blijkt dat het niet zo is. Bij het zoeken naar een CAN-USB convertor kwam ik zelfs een CAN-ETH tegen. Nog beter natuurlijk maar ook daarvan weet ik niet of dat kan gaan werken.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: chester2203 op donderdag 07 april 2011, 10:59:25
Ik heb gisteren een partijtje M gekocht voor de uitbreiding van het schaduw station.

Laat me raden het partijtje van dragon*eye?
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
nee, via mp
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Om een voorbeeld te geven van waar dingen toe kunnen leiden, plaatst onderstaande maar eens over (onder) mijn reeds bestaande baan. Direct zijn er nieuwe mogelijkheden binnen handbereik.

Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Hier boven de variant waarbij uitsluitend gebruik wordt gemaakt van m-rails.
Met behulp van de overgangsrails kan ook een combinatie worden gemaakt met c-rails.

Dit zou er als volgt uit kunnen zien:



Ik wist niet dat je binnen een hobby voor zoveel keuzes kan komen te staan!
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: linuxer op woensdag 06 april 2011, 15:24:06
Dus in het kort zoek ik een oplossing voor "twee keer bedienen, een keer actie".

Zo, deze is niet meer nodig :) Door slim gebruik te maken van een andere schakeling binnen het zelfde circuit heb ik mijn probleem opgelost. Hierdoor blijft de trein voor het sein netjes staan als dat nodig is (oneven run). Hij vertrekt als het sein (voor de tweede keer) groen krijgt juist op het moment dat dit wel de bedoeling is (even run).

Da's alvast een zorg minder.
Nu 5 treinen in bedrijf.
Het spoorboekje kan geschreven worden.

Of waren we daar nu juist net vanaf .....
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
En voor wie er geen genoeg van kan krijgen: 5 IN BEDRIJF

http://www.youtube.com/watch?v=ga01-6gtROI
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Hoi Peter!

Leuk filmpje met 5 treinen in bedrijf!
Ga zo door!


Mvg,
Wilco
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: chester2203 op donderdag 07 april 2011, 10:59:25
Ik heb gisteren een partijtje M gekocht voor de uitbreiding van het schaduw station.

Frans, ik vroeg me af wat je beweegredenen zijn (geweest) om extra m-rails aan te schaffen i.p.v. de combinatie met c-rails te maken. Niet alle wissels in een schaduwstation moet je kunnen bedienen en in je startersset zitten er al twee compleet.

Mogelijk helpt jouw reactie mee mij te doen besluiten (of doe ik een bod op de c-rails :) )
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
de volgende reden. toch nog niet genoeg. Begin evt met de C rails die ik dan heb in het zicht te leggen en de overige M rails uit het zicht.
Nog een aantal C rails nodig heb voor een programeer spoor ( moet los staan van je baan of elec gescheiden. Ik mijn wissels in pricipe analoog wil schakelen
En evt gebruiken voor massa detectie in bepaalde delen. (voorals nog)

Hoor ik weer twijfel!!! bij jou om over te gaan :-)
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: chester2203 op vrijdag 08 april 2011, 09:45:38
Hoor ik weer twijfel!!!

OK tnx. Je lijkt plezier te beleven van mijn besluiteloosheid :) Niet erg hoor, ik krijg de indruk dat je die zelfde stappen hebt doorlopen. Ga ik toch niet zo hard als het "aan de buitenkant" lijkt.
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
plezier zeker niet O:-D.... plagen wel !! >:-D >:-D Ik begrijp je volkomen en inderdaad zoals jij al schetst heb ik de zelfde dilemma's. Alleen ik heb nog niets liggen en kan nu nog alle kanten op maar het finaciele aspect speel een belangrijke rol... 

Daarnaast heb ik voor zo lang het duurt nog steeds een sentimenteel gevoel  :-( bij dat M spul...... sorry
Re:"SERPENT-CITADEL"
Reinder
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: linuxer op zondag 20 februari 2011, 20:00:06
En na wat knutselen met een soldeerbout, het eerste resultaat van het bedieningspaneel:



Zeg welk type schakelaar heb je daar gebruikt? ik heb zelf hie rop voorraad schakelaars die terug  veren. Die geven dus 1malig een stroomstoot af om de wissel te laten schakelen. Maar die van jou blijven staan. Blijft ie dan ook stroom doorvoeren naar de spoel? naar mijn weten is dat namelijk niet zo goed voor de spoel. Verder ben ik ook zeer benieuwt hoe gij dat hebt gedaan met die lampies.

Mvg
Reinder
Re:"SERPENT-CITADEL"
mjv_train
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Inderdaad geweldig om naar te kijken, leuke baan met al dat M-spul

heb er van genoten
Marcel (mjv_train)


Citaat van: linuxer op donderdag 07 april 2011, 20:15:57
En voor wie er geen genoeg van kan krijgen: 5 IN BEDRIJF

Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Reinder op maandag 11 april 2011, 00:10:05
Zeg welk type schakelaar heb je daar gebruikt?

Laat je niet foppen Reinder! De schakelaars die je op de afbeelding ziet gebruik ik uitsluitend voor mijn stopsecties. In deze post is het bijgehorende schema te vinden. Dubbele schakelaar 1 voor de functie, andere voor de multi color led.

Voor mijn wissels gebruik ik net als jij de schakelaars van het terug verende type. Dit om inderdaad de spoelen niet te ruineren.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: chester2203 op vrijdag 08 april 2011, 15:41:29
Daarnaast heb ik voor zo lang het duurt nog steeds een sentimenteel gevoel  :-( bij dat M spul...... sorry

Laat dat sorry maar weg :) (was jij toch hé).
Zit er bij mij ook rotsvast in hoor en begrijp zeker als je goed mijn voorstel post leest.

Overigens denk ik er nu toch wel uit te zijn. Ben inmiddels een wishlist aan het maken waar al tal van m-rails artikelen op staan. Weet niet of ik daar iets mee verklap :)

Ruimte voor een schaduwstation zoals jij het gaat aanpakken heb ik niet, maar ik zie wel mogelijkheden om verdekt 3 sporen in te richten die als schaduwstation kunnen gaan fungeren.

The neverending story continues
Re:"SERPENT-CITADEL"
Reinder
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Poeh dat gaat mijn petje te boven. Ik kan prima een draadje trekken en wat solderen maar dit

mvg
Reinder
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
goed man. Heb mijn pakketjes in middels binnen en het ziet er geweldig uit... het lijkt wel nieuw!!
Zal nog effies een foto maken en op mijn draadje zetten!!
Re:"SERPENT-CITADEL"
peterke33
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
hallo,

even naar je filmje gekeken,en moet zeggen dat het zeer goed gaat op je baan.hier rijden er nu ook treinen,eindelijk kan ik verder met de wissels aan te sluiten.

groeten en succes verder;

peter(ke33)
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Reinder op maandag 11 april 2011, 22:03:11
Poeh dat gaat mijn petje te boven. Ik kan prima een draadje trekken en wat solderen maar dit

Nee joh ..... ik snap er zelf ook geen *)&)%#$ van.
Ik zal het je op een makkelijke wijze uitleggen maar moet je me even de tijd voor geven .....
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: chester2203 op maandag 11 april 2011, 22:03:37
Zal nog effies een foto maken en op mijn draadje zetten!!

Laat zien dat spul, maak me jaloers :)
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: peterke33 op maandag 11 april 2011, 22:15:59
hier rijden er nu ook treinen

Echt een mijlpaal die je met plezier bereikt. Althans zo heb ik het ervaren. En dan inderdaad weer verder want er is nog zooooo veel te doen :)

Ook succes Peter,
Peter.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: linuxer op maandag 11 april 2011, 22:18:32
Ik zal het je op een makkelijke wijze uitleggen maar moet je me even de tijd voor geven .....

Komt ie:



Door het bedienen van de schakelaar wordt het onderbroken rail deel voorzien van spanning.
De LED wisselt van kleur. Wel even opletten of groen/rood juist zit, anders polen van LED omdraaien.

Hoop dat het je hiermee wel duidelijk is anders even laten weten dan doe ik het met wat foto's van het daadwerkelijke materiaal.
Re:"SERPENT-CITADEL"
Reinder
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Linuxer dit is van een stop gedeelte in de baan. Maar ik wil terug melding van de wissels

mvg
Reinder
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Reinder op maandag 11 april 2011, 22:45:47
Maar ik wil terug melding van de wissels

Maar dat zei je er niet bij :)

Met die vraag kom je in een traject terrecht wat al door vele is bewandeld en waarvan ik er nog geen heb gezien die past bij mijn behoefte. Kortom daar kan ik jou ook (nog) niet mee helpen. Het terugmelden op een m-rails wissel met originele spoelen is een lastig verhaal. Zelfs het domweg tonen van een LED dat zonder terugmelding de wisselstanden aan moet geven heeft al heel wat breinen doen (over)koken!
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: linuxer op maandag 11 april 2011, 22:20:05
Citaat van: chester2203 op maandag 11 april 2011, 22:03:37
Zal nog effies een foto maken en op mijn draadje zetten!!

Laat zien dat spul, maak me jaloers :)

Kijk maar http://forum.3rail.nl/index.php?topic=27564.msg513023#msg513023
Heb nu alleen nog wat 5100 nodig. Maar ik moet ook nog wat overhouden voor de beurs van mei hé. O:-D
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: chester2203 op maandag 11 april 2011, 23:06:14
Heb nu alleen nog wat 5100 nodig.

Heb ik er nog een stuk op 40 van maar daarvan is de staat niet al te best meer en moet er zelf nog wat goede tussen uit zien te peuteren. Kan de staat van jou materiaal niet beoordelen zo natuurlijk maar als ze nog in dozen zitten zal dat zeker goed zijn. Eerder gaf je al aan dat het zo goed als nieuw is.

Heb gisteren ook wat uitgezet voor het nodige materiaal. ik hoop net zo veel geluk te hebben als jij. Inderdaad probeer ik e.e.a. voor mei inzichtelijk te hebben zodat de mogelijke restanten van de beurs kunnen worden betrokken. Zullen in mijn geval wel wat pas stukjes worden om het in mijn huidige plan in te kunnen passen en in de tussenliggende ruimtes.
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Om enig inzicht te verschaffen in de voorgenomen wijzigingen volgt hier de aangepaste baan lay-out van de gelijkvloerse laag. Een kleine aanpassing tussen deze laag en de toenadering van de op/afloop (geel) maakt een wat vloeiender verloop van de rails mogelijk.



Het witte gedeelte vormt een soort schaduwstation. Elke trein die vanuit de bestaande schakeling naar de bovenbaan gaat rijden volgt via het buitenspoor de route naar het schaduwstation wat links wordt binnen gereden. Binnen dit schaduwstation volgt automatische afhandeling. De vertrekkende trein komt rechts uit het schaduwstation en zal de aanvankelijke route naar de bovenbaan vervolgen.



Door de binnenlopende trein het signaal af te laten geven aan de vertrekkende trein kunnen als gevolg van de beschikbare lengte alle sporen worden benut als extra opstelspoor en zullen dus 3 extra treinen in het huidige bedrijf rouleren.

De bochtwissels bieden een extra baanvak wat benut kan worden mits deze is voorzien van beveiliging.
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Wat is dat toch?

Welk (onder)deel van je lichaam zorgt er voor dat je direct
aan de slag wil als je weer nieuw materiaal voor de baan
binnen hebt.



Iemand een pilletje?
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Weer een probleem om op te lossen .....

Waar WinTrack blijkbaar geen rekening mee houdt en ik al helemaal niet is de beperkte ruimte achter een bocht wissel (m-rails). Als direct aangesloten een standaard afbuigende wissel komt te liggen dan wordt dat allemaal wat krap (op de foto al aangepast).



Opgelost met wat "kunst en vliegwerk" en een babyzaagje .....
Punt van de wissel af, het binnenwerk wat op maat maken en ........ het past!

(wel even zorgen dat het nergens sluiting kan maken natuurlijk).

Er komen vast nog meer problemen wegens gebrek aan ruimte maar deze is in ieder geval opgelost.

Op zich wel opmerkelijk dat WinTrack hierop geen opmerking maakt.
Controle op passendheid van de rails bij het leggen is best OK maar helaas niet voor het schakelgedeelte van de wissels.

O ja, het lampje maar verwijderd.
Dat staat anders zo dicht bij de passerende baan dat het wel eens voor problemen kan zorgen.

En dat willen we niet hé .....
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
O jee Peter,

straks ga je dat 'hakken en zagen' in M-rails zó
leuk vinden, voor je het weet is er een slakkenkuil
en nog andere rail-aanpassingen . . .
Citaat van: linuxer op woensdag 13 april 2011, 20:24:56
Wat is dat toch?

Welk (onder)deel van je lichaam zorgt er voor dat je direct
aan de slag wil als je weer nieuw materiaal voor de baan
binnen hebt.
Ik weet het ook niet, 't zal wel heel klein zijn . . .
zo 1:87 denk ik . . . .  :lol: :lol: :lol:

Groeten,

Erik.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 13 april 2011, 21:01:56
..... voor je het weet is er een slakkenkuil .....

Ik moet je zeggen Erik, ik ben deze eerder al op het forum tegen gekomen en heb er met bewondering naar zitten kijken. Over scenery en dergelijke heb ik me nog niet druk gemaakt maar als er nog ergens plaats over is voor een dergelijk project zal ik het zeker niet nalaten.

Maar da's voor latere zorg.
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"


Bericht in code:

143 x Fl. 0,25 = Fl. 35,75 : 2,20371 = ? 16,22
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Bij het doorzoeken van het beschikbare materiaal kwam ik in een OVP van een engelse wissel de blaadjes tegen waarop ik destijds het plan heb uitgezet samen met linuxer sr.



Niets computer, WinTrack bestond toen nog niet!
Ik heb geen flauw idee maar ik zal rond de 14/15 jaar zijn geweest toen.
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Zeer herkenbaar! Modelbouwdromen op kladpapier . . . . :wink:
Mooi dat je deze dromen nu hebt kunnen verwezenlijken!

Groeten,

Erik.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Een paar drukke dagen gehad op het werk dus totaal niets aan de baan kunnen sleutelen.
Afgelopen weekend druk geweest met mijn andere hobby (gemotoriseerde tweewieler) en ook het komende weekend zal er gezien het voorspelde mooie weer weinig aan de baan gebeuren.

Grote voordeel hiervan is dat je zeker weet dat er nog genoeg "hobby" ligt te wachten als er weer tijd voor is :)
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lastig hé? Meer hobby dan tijd hebben. Ik ken het: was ik net lekker bezig om mijn tafel op te bouwen, komt er een lek in het riool tussen waardoor ik mijn keuken af kon breken en een nieuw toilet kan gaan maken. Op deze manier heb ik nooit tijd voor de modeltreinhobby. Maar, volgens mijn vrouw, komt die tijd vanzelf als ik met pensioen (over 25 jaar) ga. Dus daar hou ik mij maar aan vast, want mijn vrouw heeft altijd gelijk!!  :)
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Dat geld voor mij ook. Zolder afmaken (schilderen) badkamer opknappen, tuin bijhouden/veranderen enz enz en daar tussen door wil ook nog wat aan je baan doen zucht!!! oja en ook nog andere hobby's hondjes, motorrijden.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Vandaag gelukkig wel (heel) even tijd om te knutselen al zal het beperkt zijn :)

Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 13 april 2011, 21:01:56
straks ga je dat 'hakken en zagen' in M-rails zo leuk vinden .....

Niet uit enthousiastme maar uit pure noodzaak moet ik weer de zaag zetten in een van mijn rails stukken. Zoals eerder aangegeven verwachte ik meer ruimte gerelateerde problemen tegen te komen. Zojuist heb ik, na een gezaagde doorgang te hebben gemaakt, geconstateerd dat ik te weinig ruimte heb om met een normale bocht (5100) te werken.

Met een industriebocht (5120) kan ik het net halen al blijft er zeer weinig ruimte vrij tussen rails en zijschot van de baan(bak) maar ik zou dan een halve 5120 moeten hebben. Dit moet dan een 22,5° bocht zijn met een radius van 286. Voor zover ik weet bestaan die niet.



Zie het "probleemgebied". Maar eens kijken of ik daarvoor een rails kan "fabrieken".
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2023

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: linuxer op vrijdag 22 april 2011, 09:14:19


Ik ben benieuwd waar dat andere spoor terechtkomt, die rijdt recht tegen de staander aan  >:-D

Alphons