Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

"SERPENT-CITADEL"

Gestart door linuxer vrijdag 07 januari 2011, 08:41:00

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:"SERPENT-CITADEL"
Reinder
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"

Hij gaat maar door en door en door hihi
het ziet er allemaal zeer intressant uit.
Vooral je trafobakkie

mvg
Reinder
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Reinder op dinsdag 22 maart 2011, 14:33:07
het ziet er allemaal zeer intressant uit.

Tnx Reinder,

maar na het besluit met je huis kan jij toch ook weer volop knallen!?
Re:"SERPENT-CITADEL"
Reinder
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
ja maar ik ga pas in mei verbouwen. Dan komt de klusjes man en vakantie geld hihi.
En daarnaast is me gezondheid effe iets minder. Maar ik moest maar is effe me stationsgebouw afbouwen.

mvg
Reinder
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Reinder op dinsdag 22 maart 2011, 18:27:08
.... en vakantie geld .... daarnaast is me gezondheid effe iets minder

Ohw,

In dat geval moet je het rustig aan doen (dubbel). Succes in ieder geval met je gebouw. Eerste deel was al af toch? Nu dan de rest nog  :thumbup:
Re:"SERPENT-CITADEL"
Reinder
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
ja was al bezig met het midden gedeelte miswschien vanaaf effe verder knutsellen.

mvg
Reinder
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Opstelling gereed voor eerste proefrit:





Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Mooie plaatjes Peter!

Heerlijke nostalgie . . . . M-rails rules!  :cool:

Groeten,

Erik.
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Wat meer plaatjes .....

Maar de uiteindelijke "kiekjes" zijn pas goed te maken tijdens het "Weekend in Stoom"!

Datum hiervan zal afhangen van de vorderingen in opbouw van baan inclusief scenery.







Kan dus nog wel even gaan duren ;)
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Re:"SERPENT-CITADEL"
Reinder
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
zoon gaaf baantje dit

mvg
Reinder
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Mijn volgende uitdaging bestaat uit het plaatsen van een lichtsein (7188).
Het kastje ga ik onder de plaat wegwerken en alleen de paal komt langs de baan te staan.

Omdat schakelrails de twijfelachtige eer hebben betrouwbaar te zijn, wil ik het sein op een andere wijze aansturen. Hierbij dacht ik in eerste instantie aan een lichtsluis. Gaat helaas niet werken natuurlijk want het sein werkt op een puls. Een lichtsluis zou gedurende het passeren van de trein een signaal afgeven. Veel te lang voor het bedienen van het sein. Volgens mij gaat het dan mis met de spoel.



Een reed contact zou hiervoor een oplossing kunnen zijn volgens mij. Bij Conrad heb ik er een gevonden voor 100 volt, 1 ampere (503770 - 89). Ik weet niet of deze "sterk" genoeg is voor het bedienen van een sein. Als hij te zwaar belast wordt kunnen de contacten gaan "plakken".

Als iemand hier ervaring mee heeft en deze wil delen ..... graag.
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Zoek de verschillen

Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
ik mis een relais en draadjes  :? bij het rechter sein
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Scherp, nu nog raden waar het beugeltje van gemaakt is en je gaat door voor de koelkast :)

Inmiddels is het sein geplaatst langs de baan en zijn de draden door de plaat gewerkt. Het was de bedoeling deze nog aan te sluiten maar daar kwam wat tussen helaas.

Zolang ik de reed contacten nog niet heb en geen testen hiermee heb gedaan wordt het sein aangesloten aan de reeds bestaande schakelrails. Timing zal hierbij een belangrijke rol spelen. Als het signaal niet op tijd weer wordt "gesloten" dan zal het de schakeling in de war schoppen. Lukt het wel dan voeg ik hiermee een extra trein aan de schakeling toe. Nog meer beweging dus.
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
is gemaakt van Ferro 0,8 mm dik, gespoten in de kleur grijs en zand schat ik zo in.... ehhhh
alle gekheid op een stokje, goed  man, je gaat als een trein  8)..
Ga jij rijden met alleen stoom en diesel of komt er ook nog bovenleiding.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: chester2203 op woensdag 30 maart 2011, 09:20:26
Ga jij rijden met alleen stoom en diesel of komt er ook nog bovenleiding.

Mijn huidige collectie heeft welgeteld één electrische trein. De rest is stoom en diesel. Ik zal me dan ook tot die groepen beperken. Gaandeweg het bouwen neemt de koorts van het modelspoor verder toe. Bij een investering (wat bovenleiding toch wel is) leg ik eerder de focus op digitaal rijden denk ik. Daar zal ik meer plezier aan kunnen beleven dan bovenleiding op dit moment.

Nadeel is dat het één het ander niet uit sluit. Dit forum bekijkende zijn er zo veel mooie dingen te realiseren, maar daarvoor is wel tijd ruimte en geld nodig. Helaas kan ik niet over als deze factoren beschikken :)
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
ok, zo zit ik er ook in. Ik vroeg dit om dat het "origineel" ook volledig is voorzien van bovenleiding


Zucht, jij gaat echt lekker.. momenteel erg druk dus weinig tijd om verder aan eigen baan te gaan...
maar er zal weer tijd komen......
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Beter wachten tot er tijd is dan gehaast dingen maar half afmaken. Het blijft immers een hobby toch. Het huidige tempo dat ik heb heeft zo zijn redenen. Kan goed zijn dat het weer "inzakt" als de schakelingen compleet zijn. Mei blijft in ieder geval in mijn agenda staan. Net als ik er van uit ga ergens in/na augustus zaken te kunnen doen met Kris. Wat er in de tussentijd aan de baan wordt gedaan kan ik nu nog niet inschatten.
Re:"SERPENT-CITADEL"
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Wat je zegt; gewoon je eigen tempo aanhouden en aan de baan werken als je er zin in hebt. Het wordt in ieder geval al heel erg leuk! De 3000's in het filmpje doen er lekker lang over om een volledige cyclus te voltooien. En telkens "klang, klang, klang", heerlijk die relais! Werkt het ook goed als je de locs langzamer laat rijden?
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Rutger op woensdag 30 maart 2011, 10:38:14
Werkt het ook goed als je de locs langzamer laat rijden?

Moet je zeggen dat ik het heel mooi vind als het tempo van de treinen laag is. De schakeling blijft dan gewoon goed werken hoor. Waar ik in dat geval last van heb is de "leeftijd" van het materiaal. Treintjes lopen dan minder goed en blijven soms hangen op wissels, de overgang of andere punten op de baan, bijvoorbeeld de oploop achter op de baan.

Om die rede zou ik wel digitaal willen maar ik denk dat dan ook de rails vervangen dient te worden.
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Digitaal kan volgens diversen gewoon op M rails. Je hoeft alleen maar je stroomkringen verwijderen, je loks digitaliseren met decoders, nieuwe besturing zoals bv mobile station of gelijk groot Central station of soorgelijke app. dus het val wel mee toch!!!!! 8)
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
En daar zit nou net de kern van mijn opmerking "het één sluit het ander niet uit". Ik ken mezelf te goed. De stap naar digitaal zou ik niet zetten zonder ook vervolg stappen te nemen denk ik. Want het volgende is dat de treinen dan mooi aan te sturen zijn, maar niet "mooi" rijden doordat de m-rails niet op alle plekken even netjes ligt/is. Maar een kleine baan met nieuwe rails is "not done". Ik zou dan meer ruimte willen gebruiken voor een grotere baan met meer mogelijkheden etc.

Dan wordt het een "gebed zonder eind". Is natuurlijk weer een voordeel om de hobby levend te houden maar ..... laat ik het voor nu maar schaalbaar houden. Kan ik altijd overwegen later en meer weloverwogen die stap te zetten. Er zal een moment zijn dat tijd en ruimte wel tot de mogelijkehden gaat behoren.
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Maar je kan deze baan digitaliseren en gewoon rijden. wanneer de mogelijkheden zich dan voor doen om groter, beter enz te gaan kan je het digitale "spul" zo mee nemen. Ik zit met het zelfde dilemma. i heb nog niet zoveel rollend materieel
Om over tegaan op digitaal zit ik te dubben om een startset te kopen zoals 29539 Startset Goederentrein, Digital.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Bestaat er zo iets als kwantum korting  :help: :help:
Toevallig afgelopen weekend nog met linuxer sr over zitten "bomen"

Is dat de rede om te gaan ??
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
tja en ik zal het je nog even moeilijker maken als Rotterdammer..... kwam ook nog deze tegen
is qua catalogus prijs 50 euro goedkoper als die ander... dit terzijde..... ook met MS2
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
De prijs is aantrekkelijker maar moet je eerlijk bekennen dat ik qua model toch een voorliefde heb voor de eerst genoemde set. Je zet me wel (verder) aan het denken, maar dat zal ongetwijfeld ook de bedoeling zijn geweest ;)
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Nou meen ik ergens gelezen te hebben dat je een MS1 niet aan een PC kan koppelen. Kan dat met een MS2 wel? Ik wil die mogelijkheid minimaal beschikbaar hebben als ik iets dergelijks zou aanschaffen. Maar eens zoeken of er draadjes over zijn ....... zal vast.

Eerst maar eens de handleiding doornemen.   <<<   Daar staat het in ieder geval niet in!

Volgens mij is er geen computer interface voor de 60653


Moet wel te doen zijn volgens een artikel uit "Digitale Modellbahn" nr 2010-1. Helaas kan ik het artikel zelf niet vinden en beschik ik niet over dit magazine.

Om nog maar te zwijgen over of ik dat zou willen/kunnen zelf iets te maken op dit gebied.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Inmiddels via een mede forum lid het artikel in handen gekregen. Het blijkt wel mogelijk via de MS 2 een PC aan de modelbaan te koppelen. Er blijkt ook op het forum al een draadje over te lopen:

De MS2 aansluitbox en de pc
(zoeken blijft een kunst).

Het lijkt een oplossing die in ieder geval nog niet "op elke hoek van de straat" te koop is.
Blijven volgen dan maar .....

mobile station 60653
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: linuxer op woensdag 30 maart 2011, 11:45:01
Bestaat er zo iets als kwantum korting  :help: :help:
Toevallig afgelopen weekend nog met linuxer sr over zitten "bomen"

Is dat de rede om te gaan ??

Mocht je wat tegen komen dan houd ik mij aanbevolen.

Een MS2 kun je toch aansluiten op een CS/Ecos?
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Goedkoopste wat ik tot op heden heb gevonden is ? 329,00 ? 299,00 .....

Dat je hem kan aansluiten aan zijn grotere (duurdere) broer is me duidelijk. Maar ik vind het nogal kostbaar om een CS (2) te gebruiken als doorgeefluik naar de PC. Ik denk dat als je eenmaal PC besturing gebruikt je niet meer gaat ()*&*)*() op een CS. Als het dan via een MS kan scheelt dat aanzienlijk veel eurootjes.

C PB
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
aha!! thx vd pb..

"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Om een lichtsein op te nemen in mijn baan kom ik een (goed werkende) schakelrails te kort. Het betreft de 5146. Dat is een half rechte (90 mm) m-rails met schakel lipje.

Kan iemand mij hier aan helpen?

(de beurs is pas over ruim een maand :()
Re:"SERPENT-CITADEL"
Miguel
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Ik kan u daaraan helpen : Ik heb er nog verschillende 5146's liggen alsook 5147's.
Zeg maar wat je nodig hebt.

Stuur mij een mailtje met je gegevens en dan stuur ik op wat je nodig hebt.

graag,

Miguel
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Super, PB is verzonden!
Re:"SERPENT-CITADEL"
peterke33
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Even je draadje doorgelezen,en moet zeggen dat het supper gemaakt is.heb ook ooit een baan naagebouwt zoals in een oud marklin boekje,was een supper baan vind deze baan ook supper.

Groeten en succes:
Peter(ke33)
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Dank je wel, doe het ook met trots en plezier .......
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: linuxer op vrijdag 01 april 2011, 11:36:21
Het betreft de 5146. Kan iemand mij hier aan helpen?

Ik heb met Miguel een afspraak. Hij kan mijn verzoek inwilligen dus is daarmee mijn zoektocht ten einde.
Zodra het pakketje binnen is zal ik berichten over mijn plan voor het volgende lichtsein wat wederom een trein gaat toevoegen aan de bestaande schakeling en treinenloop. Dat zal het totaal op 5 brengen.
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Wat doe je nou op een zondag waarvan men aangaf dat het slecht weer zou worden? Je blijft binnen. Naast een potje Kolonisten van Catan met de fam. heb je nog wat tijd over. Voor de grap maar eens kijken wat het zou gaan kosten om de huidige baan van m-rails één-op-één te vervangen door c-rails.

Na wat worstelen in Wintrack omdat niet alle bochten overeen komen, met wat kunst en vliegwerk alle delen vervangen met onderdelen uit het c-rails assortiment. Export maken van de stukslijst. Import maken in Excel, wat bedragen uit de prijslijst invoegen in de cellen achter betreffende artikel/aantal en vervolgens het spreadsheet zijn werk laten doen .....

AUW

Daar wordt een mens niet vrolijk van. Dit zou me een slordige ? 2400 gaan kosten (brugdelen zitten hier nog niet eens bij). Los van de nostalgie die gaat gelden als het geluid van een trein over m-rails gaat verdwijnen is dit zonder meer rede om (met plezier) verder te gaan met de hobby, gebruik makende van de (huidige) m-rails. Niet genoemde emotionele waarde aan de huidge baan valt niet in geld uit te drukken overigens.

Zonder sponsor voor mij dus gewoon m-rails!!
Re:"SERPENT-CITADEL"
peterke33
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
hallo,

das helaas een hoop geld seg,de meeste c rails heb ik van mijn vader gekregen.toen hij nog werkte,en het laaste wat hij mee sponserde is mijn cs2.en nu ik alles heb en nog veel rails over heb,ben ik wel enorm blij hoor ik doe nooit een rail weg ik heb er nog veel over als deze baan af is.

groeten en succes verder;
peter(ke33)
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: peterke33 op zondag 03 april 2011, 22:47:24
helaas

Hoi Peter,

Ik zie het zeker niet als helaas hoor. Het was puur ter indicatie dat ik dit heb gedaan. Ik ben blij met de huidige baan met een grote knipoog naar linuxer sr.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
"KOM OVER DE BRUG"



Eigenlijk zo maar omdat ik het een leuke foto vind. Maar tips of suggesties om het rijgedrag op m-rails te verbeteren zijn van harte welkom. Ik heb mijn verschillende treintjes een onderhoudsbeurt gegeven en daar waar nodig onderdelen vervangen (slepers/koolborstels). Toch blijven sommige van de treinen haperen op wel dezelfde plekken of rijden minder snel.

De baan moet dus aangepakt worden. Wat is hierbij verstandig? Railgum, wasbenzine, doek zeg het maar. Elke tip is welkom ook om de baan te controleren/verbeteren voor wat betreft oneffenheden bij de aansluitingen.
Re:"SERPENT-CITADEL"
eulaersivan
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Ik heb ELKE rail voorzien van een aansluiting. Ik weet echter niet of dit veel heeft geholpen bij m'n M rails want ik ben nog bezig met de aansluitingen aan de ringleiding te solderen.

Ivan
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: eulaersivan op maandag 04 april 2011, 15:59:18
..... want ik ben nog bezig .....

Ivan, in dat geval hoor ik graag de resultaten van je eerste proefrit :)
Re:"SERPENT-CITADEL"
eulaersivan
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Geduld is een mooie deugd. Ik ben sinds 3 maand terug begonnen aan deze hobby en heb nog geen trein zien rijden :-) Ik verwacht dat ik de eerste trein binnen 2 weken zal zien rijden.

Heb jij nog testen uitgevoerd met die reedcontacten om je seinen te schakelen?

Mvg

Ivan
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Ik weet dat Einte ook met een analoge/delta baan een ringleiding heeft aan gelegt om "dit" probleem te voor komen.
Ik weet niet of het kan met een kompleet analoge baan....
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: eulaersivan op maandag 04 april 2011, 17:32:55
Geduld is een mooie deugd.

Maar dat heb ik wel hoor :)

Citaat van: eulaersivan op maandag 04 april 2011, 17:32:55
Heb jij nog testen uitgevoerd met die reedcontacten

Nope nog niet aan toe gekomen .....
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: chester2203 op maandag 04 april 2011, 18:02:43
Ik weet niet of het kan met een kompleet analoge baan....

Weer wat om uit te zoeken ..... naar het ToDo lijstje.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Miguel op vrijdag 01 april 2011, 12:20:57
Ik kan u daaraan helpen .....

Miguel, het pakketje vandaag in "goede gezondheid" ontvangen. Nogmaals mijn hartelijke dank. Ik zal je later laten zien dat je onderdeel op een zeer prominente plaats op mijn baan komt te zitten ;)

Re:"SERPENT-CITADEL"
Miguel
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Fijn om dit op zo'n manier te vernemen !
Veel plezier er mee

Miguel